طراحی بيرونی ساختمان

فهرست مقاله "طراحی بيرونی ساختمان"

طراحی بیرونی ساختمان ، تلفیقی از علم و هنر در کنار یکدیگر است. در این صنعت،  به طراحی نما و ظاهر خارجی یک سازه پرداخته شده و شامل فاکتورهایی از جمله طراحی ظاهر نما، مواد ساختمانی، پهنه بیندی فضاهای بیرونی، طراحی فضای سبز، جزئیاتی مثل حاشیه و نورپردازی و … است. این عوامل، نمای کلی سازه را شکل داده که می­توانند علاوه بر شخصیت سازی ساختمان، بر فضای اطراف آن نیز اثر بگذارند. هدف از طراحی بیرونی، ایجاد یک ساختمان است که در اولین گام، زیبایی و خاص بودن آن ساختمان را به نمایش گذاشته؛ و نیز کارایی بالا مطابق با نیاز ساکنین و کاربری ساختمان داشته باشد.

طراحی بيرونی ساختمان

انواع ساختمان از نظر طراحی بیرونی:

از نظر علم طراحی، ساختمان­ها در زمان ارائه طرح به انواع مختلفی تقسیم می­شوند که هرکدام نیاز به نقشه­ بیرونی متفاوتی دارند. اصلی­ترین انواع سازه­ها عبارتند از:

ساختمان مسکونی

ساختمان­های اداری و تجاری

ساختمان­های صنعتی مثل کارخانجات، انبار و …

ساختمان­های عمومی مثل ادارات، بیمارستان، دانشگاه و مدارس و …

ساختمان­های تاریخی و مذهبی

هر کدام از این نوع ساختمان­ها نیاز به طراحی ویژه متناسب با کاربری خود دارند.

طراحی بيرونی ساختمان

نقش نوع ساختمان در طراحی بیرونی:

با توجه به انواع ساختمان بر اساس کاربری که پیش­تر به آن اشاره شد، کاربرد هر سازه نقش چشمگیری در طراحی خارجی آن دارد. طراحی باید با توجه به نیازهای ساختمان و نیز کاربرد آن باشد.

در ساختمان­های مسکونی، اولین هدف، راحتی، امنیت و سپس جذابیت آن است. طراحی بیرونی این نوع ساختمان­ ها شامل نما خارجی، فضای باز، طراحی رنگ و مواد و … است.

در ساختمان­های تجاری، هدف اصلی، جلب توجه مشتری و ایجاد هویت برند است. بسته به نوع فعالیت ساختمان، طرح بیرونی نیز متفاوت خواهد بود.

ساختمان­های صنعتی بر پایه عملکرد و جنبه­های عملی طراحی می­شوند. در این نوع طراحی، باید به تسهیل سیستم حمل و نقل، بارگیری و دسترسی ها توجه داشت.

ساختمان­های عمومی معمولا در نقاط مرکزی شهر قرار داشته و افراد زیادی با آن مواجه خواهند شد. فضای باز، سهولت رفت و آمد، ظاهر چشمگیر و … از ویژگی­های مهم در طراحی بیرونی این ساختمان­ها است .

و در نهایت، ساختمان­های تاریخی و مذهبی دارای ارزش فرهنگی بالایی بوده و طراحی بیرونی آنان باید عمدتا با هدف جذب توریست و حفظ ارزش آن سازه انجام گیرد.

طراحی بيرونی ساختمان

انواع سبک طراحی بیرونی برای ساختمان:

سبک­های متفاوتی بر اساس کاربری ساختمان­ها وجود دارد.

یکی از رایج­ترین سبک معماری، سبک کلاسیک است. در این سبک، از معماری یونانی الهام گرفته شده و ستون، پیلار، پایه، مجسمه و … از اصلی­ترین مشخصه ظاهری آن است. نئوکلاسیک در زیر مجموعه این سبک قرار داشته و سعی دارد تا سبک کلاسیک را افزودن برخی عناصر، بازسازی کند. عناصر نئو کلاسیک شامل مواردی مثل پنجره های بزرگ، مواد ساختمانی فوق مدرن و … هستند.

سبک سنتی از سبک­های بومی هر منطقه بوده و با توجه به فرهنگ محلی، از کشوری تا کشور دیگر و از منطقه­ای تا منطقه دیگر متفاوت است. سبک ایرانی سنتی از نمونه­های ارزشمند ایرانی در طراحی بیرونی ساختمان است.

سبک مدرن از عمدتا بر فرم و خطوط ساده، مواد و تکنولوژی­های مدرن مثل پنل شیشه­ای و فلزی تاکید دارد.

معماری معاصر، سبکی ترکیبی، خلاقانه و جدید است که در کنار سادگی، تاکیدی بر کاربردی بودن محیط و تطابق آن با محیط زیست دارد.

و بسیاری دیگر از طراحی های خاص و زیبا. هرکدام از این سبک­ها می­توانند به صورت تک و یا تلفیقی، برای یک سازه مورد استفاده قرار بگیرد.

 

اصلی­ترین مواد برای طراحی بیرونی ساختمان:

حضور برخی مواد و متریال از اجزا اصلی و مهم در طراحی بیرونی ساختمان است. حضور مواد با کیفیت و در عین حال زیبا، کمک می کند تا مقاومت و دوام سازه افزایش پیدا کرده و ساختمان با داشتن ظاهر زیبا، ارزش گذاری مالی بیشتری نیز به دست آورد.

از اصلی­ترین مواد در طراحی بیرونی می­توان به :

سنگ طبیعی و مصنوعی

آجر و سفال

سیمان و بتن

شیشه

فلزات مثل فولاد، ورقه­های آلومینیوم و آهن و …

چوب طبیعی یا مصنوعی

و … اشاره کرد. رنگ و کیفیت هرکدام از این مواد در کیفیت نهایی طرح موثر خواهد بود.

طراحی بيرونی ساختمان

نحوه طراحی بیرونی ساختمان:

طراحی بیرونی یک سازه شامل مراحل و گام­های متعددی است. در گام اول، طراح باید نیازها و اهداف سازه را بررسی کند. این کار شامل ئعیین جزئیاتی مثل ظرفیت، امکانات، و … است. همچنین باید تحقیقاتی بر روی معماری و محیط اطراف، مصالح محلی، قوانین و … صورت بگیرد.

در گام بعد، مفهوم و سبک معماری مشخص می­شود. در این شرایط، با مشورت صاحل پروژه، طرح­های قابل اجرا ارائه شده و بر اساس شرایط کلی مثل سلیقه و بودجه، طرح نهایی انتخاب می­شود. سپس می­توان روند ارائه طراحی اولیه را آغاز کرد. این طرح شامل طراحی نمای بیرونی، فضایداخلی و فضای عمومی است.

طراح ارائه شده باید مرتبا مورد ارزیابی قرار گرفته تا در صورت نیاز، آن را بازبینی و اصلاح کرد. در صورت تایید تمام جزئیات، می­توان طرح نهایی را ارائه داد؛ که شامل جزئیات دقیق، محاسبات فنی و نقشه­های ساختمانی است. نقشه­های ساختمانی شامل نقشه­های بنیادی، نمایشی و ساخت و ساز هستند.

در گام بعد، مصالح و تجهیزات، رنگ و دیگر جزئیات مربوطه انتخاب می­گردند.

با آماده سازی این نقشه­ها، باید مجوز شروع و مجوز ساخت و ساز کسب شود. با تایید تمامی مراحل، می­توان فرآیند ساخت و اجرا را آغاز نمود.

اجرای مناسب این روند، نیاز به همکاری و هماهنگی عالی و کامل بین  طراح معمار، مهندسین، مشاورین و متخصصین اجرایی دارد.

 

نحوه انتخاب بهترین طرح بیرونی برای ساختمان:

در زمان انتخاب بهترین طرح، باید فاکتورها و نکات متعددی را در نظر گرفت. اولین گام، مطابقت با نیازها و اهداف است. یک طراحی باید با سلیقه مشتری، بودجه تخصیص داده شده، کاربری آن، امنیت و استانداردهای محیطی و … تطابق داشته باشد.

همچنین طراحی باید به گونه­ای صورت بگیرد که با معماری محلی و فرهنگ آن منطقه نیز سازگاری داشته باشد. به عنوان مثال، طراحی نمای رومی در محیط­های بومی و سنتی جلوه مطلوبی نخواهند داشت.

از طرف دیگر، کیفیت و دوام طرح نیز باید در نظر گرفته شود. برخی طراحی ها با توجه به شرایط اقلیمی، مصالح و … در طول زمان دستخوش تغییراتی می­شوند که این متغیرها باید در زمان طراحی در نظر گرفته شود.

در نهایت، مقررات و استاندارهای محلی نیز از دیگر نکات مهم در انتخاب این طرح است.

مجموعه تی سون، با داشتن تیم حرفه­ای، مشاورینی مجرب را در اختیار مشتریان قرار داده است. این مشاورین راهنمایی­های لازم را پیش از شروع طراحی در اختیار مشتریان می­گذارند تا افراد بتوانند با اطلاع از تمامی شرایط، به سمت انتخاب بهترین طراحی بیرونی برای ساختمان هدایت شوند.

 

نقش شرایط اقلیمی در انتخاب متریال برای طراحی بیرون ساختمان:

شرایط اقلیمی نقش بسیار مهمی در انتخاب طرح و متریال دارند. انتخاب آنان باید حتما با توجه به شرایط جوی بوده تا کارایی و کیفیت به حداکثر برسد. برخی از این شرایط موثر عبارتند از:

دمای منطقه: در مناطقی با دمای بسیار بالا یا پایین، باید از متریالی استفاده شود که عایق حرارتی باشند. این کار منجر به عدم انتقال دمای بیرون ساختمان به داخل شده ؛ در نتیجه کاهش اتلاف انرژی را نیز به همراه خواهد داشت.

رطوبت: مناطقی با سطح رطوبت یا بارش زیاد، باید از موادی مقاوم به آب استفاده کنند. در این مناطق، سنگ و بتن از بهترین گزینه­ها هستند.

باد: مناطقی مثل مناطق کوهستانی که مرتبا در معرض ورزش باد و طوفان قرار دارند، باید از مقاومت ساختاری بالایی برخوردار باشند؛ مثل سیمان، برخی فلزات و … .

تابش UV: اشعه­های مضر خورشید از اصلی­ترین عوامل تخریب بافت متریال سازنده نمای بیرونی یک ساختمان هستند. استفاده از متریالی مثل شیشه­های مقاوم به یو وی، این اشعه ها را دفع خواهد کرد.

زلزله: مناطق زلزله خیر باید از موادی استفاده کنند که انعطاف پذیری بالایی داشته باشند. فولاد و بتن مسلح برای این مناطق مناسب هستند.

 

 

 

 

 

 

 

جدول خلاصه:

عناصر مهم در طراحی بیرونی ساختمان:
شرایط اقلیمی و جوی ساختمان
سلیقه مشتری و کاربری ساختمان
نیازها و اهداف
معماری منطقه ای
کیفیت و دوام طرح و مصالح
هماهنگی با تکنولوژی
ارزیابی طرح و بهبود آن

 

 

سوالات متداول:

سبک مناسب برای طراحی بیرونی پاساژهای تجاری چه سبکی است؟

مدرن و نئومدرن برای این مراکز مناسب هستند. البته همواره باید معماری محلی را نیز در نظر داشته و طرح را با خلاصه سازی و تلخیص آن محیط ارائه داد.

 

مقاوم­ترین مصالح برای مناطق سردسیر ایران کدامند؟

بتن و بتن مسلح، سنگ­ها به خصوص سنگ طبیعی، فولاد، شیشه­های دو جداره، عایق­های حرارتی مثل پشم سنگ و پنل­های عایق حرارت از متریال مهم در این مناطق هستند.

 

گران­قیمت­ترین و ارزان­ترین سبک طراحی بیرونی ساختمان کدام هستند؟

سبک­های مثل مدرن، کلاسیک و نئو کلاسیک، و برخی طرح­های سنتی از قیمت بالایی برخوردارند؛ اما طراحی هایی مثل سبک روستایی، مینیمالیست و … هزینه کمتری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *