طراحی نما ويلا

فهرست مقاله "طراحی نما ويلا"

نما ویلا، اولین تاثیر را از یک سازه برای بیننده ایجاد می­کند. در واقع می­توان گفت که نما، نمادی از شخصیت سازه بوده و به نوعی، امضا و هنر طراح را به نمایش می­گذارد. در زمان طراحی نما ویلا، نکات متعددی باید در نظر گرفته شوند؛ از جمله تطابق با محیط اطراف سازه، تطابق با معیارهای زیبایی شناختی، کاربرد و کاربری ویلا و … .

نما ويلا

تفاوت طراحی نما ویلا و دیگر انواع سازه:

در زمان طراحی نما ویلاها، باید به نکاتی دقت شود که معمولا در دیگر سازه­ها نیازی به توجه به این موارد وجود ندارد. در ابتدا، ویلاها معمولا در نقاطی احداث شده­اند که اطراف آنان مناظر طبیعی وجود داشته و از نظر زیبایی، باید بین این مناظر و نوع طراحی، هماهنگی و انطباق وجود داشته باشد.

علاوه بر این، ویلاها معمولا دارای فضاهایی وسیع به عنوان حیاط یا تراس هستند؛ که در زمان طراحی، طرح باید این حس را ایجاد کند که نمای خارجی، در ادامه این فضا قرار دارد. به عبارت دیگر، هماهنگی و تطبیقی بین طراحی فضای خارجی و نما ویلا وجود داشته باشد.

نما ويلا

طراحی نما ویلا شامل چه بخش­هایی است:

طراحی نما برای ویلا، شامل وظایف و بخش­های متعددی است. در اولین گام، این نوع طراحی شامل انتخاب سبک معماری ، سبک طراحی و انتخاب مصالح برای اجرا این کار است. گام بعدی، نوبت به انتخاب جزئیاتی همچون پنجره و درها رسیده؛ تا انتخاب جزئیات دقیق­تری همچون طراحی چیدمان و تعامل بین فضاهایی مثل حیاط و فضای باز با دیگر قسمت­ها. در اصل، این بخش از مهم­ترین بخش­های طراحی نما ویلا به شمار می رود.

سپس، می­توان به انتخاب جزئیات دکوراتیو پرداخته و مواردی همچون نرده، برکه، و سایر اجزای دکوراتیو را به مجموعه اضافه کرد. گاها بر اساس تمایل و سلیقه کارفرما، امکان افزودن جزئیاتی همچون نورپردازی خارجی نیز وجود دارد.

نما ويلا

انواع طرح برای نما ویلا:

انواع بسیار مختلفی از طرح برای نما ویلا وجود دارد. هر طرح می­تواند دارای مزایا و معایبی باشد که در زمان انتخاب و پیش از اجرا، باید در مورد آنان با مشاورین طراحی مشورت گردد. به طور کلی، انواع طرح­هایی که برای نما ویلا معرفی شده اند، عبارتند از:

سنتی یا کلاسیک: در این طرح، جزئیات متعدد و زیادی وجود داشته که به نوعی، انتقال دهنده حس صمیمیت و گرما هستند. متریال به کار رفته در این سبک عمدتا عبارتند از: آجر، سنگ، چوب و … .

طراحی مدرن: در این سبک، خطوط ساده و صاف به وفور دیده شده و حس پیشرفت و مدرنیته را به بینندگان القا می­کند. متریال­های اصلی در این نوع سازه ها عبارتند از: شیشه، فلز، بتن و … .

سبک روستیک: در این سبک، از منازل روستایی و دهکده­ای الهام گرفته شده است و هدف آن، ارائه حس طبیعت دوستی و آرامش است. متریال های به کار رفته در این سبک، چوب، سنگ و دیگر مصالح طبیعی هستند.

این موارد تنها گوشه ای از سبک­های طراحی نما ویلا هستند و دیگر سبک­ها به خصوص موارد تلفیقی نیز در سال­های اخیر طرفداران زیادی داشته اند. از نمونه سبک­های تلفیقی رایج، می­توان به سنتی- مدرن اشاره کرد. در این سبک، جزئیات سنتی با عناصر مدرن ترکیب می­شوند. به این صورت که مثلا طراحی مدرن شامل خطوط صاف و ساده، با عناصری مثل شیشه اجرا می­شوند.

یا در سبک­های پیچیده­تری مثل مدرن- سنتی- روستایی، جزئیاتی مثل پله­های چوبی، در کنار نرده­های فلزی با سنگ­های طبیعی و قدیمی دیده می­شوند.

نما ويلا

نحوه انتخاب طرح برای نما ویلا:

انتخاب یک طراحی نما برای ویلا، نیازمند بررسی دقیق و همه­جانبه است. این کار معمولا نیاز به کسب مشاوره با مشاورین طراحی داشته تا مشاور بتواند بر اساس پارامترها و متغیرهای گوناگون، بهترین طراحی را بر اساس سلیقه کارفرما، بودجه و شرایط کلی سازه معرفی کند. مشاورین مجموعه تی سون می­توانند این اطلاعات را در اختیار کاربران قرار داده و بهترین گزینه­ها را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

به طور کلی، انتخاب طرح باید بر اساس موارد زیر صورت بگیرد:

در ابتدا، سلیقه مشتریان درنظر گرفته شود. در جلسات مشاوره، سلیقه مشتری لحاظ شده و طرح هایی معرفی می­شوند که با سلیقه و سبک زندگی او همخوانی داشته باشند.

سپس منظره، لوکیشن و موقعیت مکانی سازه مورد بررسی قرار می­گیرد.بهتر است که طرح نما با منظره اطراف هماهنگی داشته باشد. مثلا برای ویلاهایی که در محیط حومه شهر مثل روستاها قرار دارند، طرح­های مدرن و سنتی جذابیت خاصی ندارد.

طرحی که انتخاب می­شود، باید با ابعاد و وسعت ویلا سازگاری داشته باشد. برخی طرح ها برای ویلاهای کوچک­تر و برخی دیگر برای مقیاس­های وسیع­تر سازگاری داشته؛ و اجرا آنان روی دیگر مقیاس­ها نمی­تواند نتیجه جذابی به همراه داشته باشد.

طرح نما باید با فضای خارجی ویلا یعنی حیاط و تراس و دیگر بخش­ها همخوانی داشته باشد. عدم تطابق بین دو نما، جلوه مطلوبی نداشته و اثرگذاری هردو بخش را از بین خواهد برد. در صورتی که حیاط و فضای بیرونی با سبکی مثل سنتی طراحی شده­اند، بهتر است که نما خارجی نیز با همین سبک طراحی شود.

و در نهایت، انتخاب نما باید بر اساس بودجه نیز صورت بگیرد. برخی از نماها با داشتن جزئیات زیاد، مصالح گران قیمت و هزینه بالا برای اجرا، قیمت نهایی زیادی خواهند داشت. در نتیجه بهتر است در مراحل ابتدایی، بودجه کلی به مشاورین و طراحان اعلام شده تا بتوانند با توجه به این رقم، گزینه­های ممکن را معرفی کنند.

 

نقش موقعیت جغرافیایی و شرایط جوی در انتخاب نما ویلا:

موقعیت جغرافیایی و شرایط جوی از مهم­ترین پارامترهای انتخاب یک نما هستند. برخی از نماها محدودیت­های جغرافیایی داشته و نمی­توان آن­ها را در تمامی شرایط آب و هوایی اجرا کرد.

ویلاهایی که در مناطق مرطوب و پرباران قرار دارند، باید از مصالحی مثل سنگ یا آجر در ساخت آنان استفاده شود تا آب باران را به خوبی هدایت کرده و تخریب نشوند؛ در حالی که در مناطق گرم و خشک، مصالحی مورد نیاز هستند که نور خورشید را بازتاب کرده و گرما را به داخل سازه انتقال ندهند.

همچنین این شرایط می­تواند به مرور، منجر به تخریب و تغییر ساختار کلی مصالح نما شود؛ مثلا در مناطق مرطوب، رنگ­های براق برای مصالح با سرعت بیشتری تخریب می­شوند و رنگ­های مات ماندگاری بیشتری از خود نشان می­دهند در نتیجه کاربرد بیشتری دارند. در حالی که در مناطق گرم و خشک، مصالحی با رنگ­های مقاوم به اشعه­های خورشید و دمای بالا وجود دارند.

در زمان طراحی، به موقعیت کلی سازه نیز توجه می­شود. مثلا مناطق بسیار سردسیر، از طرح­هایی مثل سنتی استفاده می­کنند که پنجره­های محدودتری دارند و سرما را به داخل انتقال نمی­دهند. در صورتی که برای مناطق معتدل کوهستانی یا خشک، طرح­هایی مثل مدرن معرفی می­شوند که عمدتا شامل پنجره­های بزرگ بوده و علاوه بر استفاده از منظره بیرون، هوای طبیعی را نیز به طور گسترده­ای به داخل سازه هدایت می­کند.

 

انواع مصالح برای ساخت نما ویلا:

رایج­ترین مصالحی که برای ساخت نما استفاده می­شوند عبارتند از:

آجر

انواع سنگ (طبیعی یا مصنوعی)

کلادینگ

آلومینیوم

چوب

شیشه

فلزات

سیمان و بتن

و … . هرکدام از این مصالح برای سبک­های مختلف طراحی به کار رفته و ممکن است در یک سبک، استفاده از سنگ بیشتر بوده؛ در حالی که در یک نمای دیگر، بتن اصلی­ترین ماده سازنده نما باشد.

 

قیمت طراحی نما ویلا:

قیمت نهایی طراحی ویلا، به عوامل بسیار متعددی بستگی دارد و هر فاکتور، می­تواند رقم نهایی را تغییر زیادی دهد.

اول از همه، هزینه طراح و مشاورین باید لحاظ شود. بسته به کیفیت کار و تجربه این افراد، هزینه طراحی متفاوت خواهد بود. سپس ابعاد و وسعت طرح لحاظ می­شود. هرچقدر که ویلا بزرگ­تر باشد، طرح نیز گران­تر خواهد بود. چرا که نیاز به جزئیات بیشتری در طراحی داشته، مصالح بیشتری لازم داشته و هزینه اجرا نیز بیشتر خواهد بود.

از دیگر عوامل مهم تعیین کننده قیمت ، کیفیت مصالح است. مصالح با سطوح کیفی متفاوتی در بازار موجود هستند. یک کارفرما ممکن است تمایل به استفاده از سنگ طبیعی و درجه یک داشته باشد؛ در حالی که برخی دیگر با سنگ­های درجه سه و مصنوعی نیز به نما دلخواه خود دست پیدا می­کنند.

و در نهایت، لوکیشن سازه نیز می­تواند بر روند قیمت اثرگذار باشد. معمولا ویلاهایی که در مناطق لوکس و گران­قیمت قرار دارند، هزینه نهایی زیادتری برای طراحی و اجرا نیاز دارند.

جدول خلاصه:

نکات مهم در طراحی نما ویلا: توضیحات:
تطابق با سلیقه مشتریان در نظر گرفتن سلیقه و سبک زندگی ساکنین
تطابق با محیط زیست و محل ساخت انتخاب مصالح و جزئیات با توجه به لوکیشن و منظره اطراف
انتخاب مصالح انتخاب مصالح مقاوم، با دوام و زیبا
رعایت اصول معماری رعایت ترکیبات و اصول زیبایی در طرح و تعامل با محیط
تطابق با شرایط اقلیمی و اقتصادی انتخاب جزئیات و مصالح مطابق با شرایط اقلیمی و اقتصادی

 

 

سوالات متداول:

ارزان­ترین و گران­ترین نما ویلا کدام هستند؟

نماهایی که در آنان از سیمان، بتن، کلادینگ چوبی PVC و … استفاده شده باشد، قیمت کمتری داشته و مصالحی مثل سنگ و چوبی طبیعی، فلزات، شیشه و … قیمت نما را افزایش می­دهند.

 

برای ویلاهای شمال کشور، کدام نوع نما خارجی کاربرد دارد؟

نماهایی که در این مناطق به کار می­روند باید شامل مصالحی مثل سنگ­های طبیعی، سیمان و بتن باشند. سبک مدرن و سنتی برای این مناطق مفید است.

 

برای مناطقی که کوهستانی هستند، از چه مصالحی برای نما خارجی ویلا استفاده شود؟

سنگ طبیعی، چوب، بتن­های دارای روکار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *