آموزش طراحی داخلی

فهرست مقاله "آموزش طراحی داخلی"

طراحی داخلی، به منظور طراحی و ایجاد یک فضا و محیطی ست؛ که می­تواند شامل انتخاب و ترتیب عناصر موجود در این محیط داخلی باشد.  در این علم، جزئیاتی همچون رنگ­ها، مواد، فرش­ها، نورپردازی و دیگر اشیا انتخاب شده و نحوه چیدمان آنان تعیین می­شود. هدف اصلی از طراحی داخلی، ترکیب زیبایی و کارامدی در کنار یکدیگر است. به نحوی که هم بر زیبایی محیط افزوده کرده، و هم بتواند نیازهای کاربران را برآورده کند.

طراحی داخلی

بخش­های مختلف طراحی داخلی:

اصلی­ترین بخش­های طراحی داخلی عبارتند از:

طراحی فضا _ شامل برنامه ریزی و طراحی برای فضاهای داخلی یک سازه مثل اتاق­ها، سالن ها، و دیگر فضاهای عمومی است.

انتخاب رنگ و تزئینات _ شامل انتخاب جزئیات دیوار ها، کف و کفپوش­ها، پوشش پنجره ها، انتخاب رنگ و … است.

مبلمان و چیدمان _ طراحی یا انتخاب بهترین مبلمان، کمد، تخت، سرویس کمد ها و … بر اساس تناسب با محیط و سلیقه مشتری.

نور پردازی _ طراحی نورپردازی توسط نور مصنوعی یا هدایت نور طبیعی.

دیگر جزئیات همچون لوازم دکوراتیو، پوشش گیاهی مثل انتخاب گلدان و نوع گیاه ، طراحی فضاهایی مثل لابی، پذیرش، و دیگر فضاهای مشترک.

طراحی داخلی

آموزش طراحی داخلی شامل چیست:

آموزش طراحی داخلی به آموزش مهارت­های ذکر شده در بالا، در قالب دوره­های آکادمیک و سپس اجرایی بر روی  سازه­های واقعی اشاره داد. در یک دوره آموزش طراحی داخلی، مهارت­ها و مباحثی به طور حرفه­ای برای افراد آموزش داده می­شود. این مباحث عبارتند از:

مبانی طراحی شامل آموزش اصول و مفاهیم پایه طراحی است. مباحثی از جمله : ترکیب رنگ، نورپردازی، تزئینات، فضا پذیری و … .

آموزش  استفاده از نرم افزارهای طراحی داخلی مهم و معتبر مثل AutoCAD ، SketchUp ، 3ds Max ، Revit .

طراحی معماری داخلی و شناخت ساختارهای داخلی فضا مثل بخش­های دیوار، سقف و … .

مبانی شناخت رنگ و نور و نحوه ترکیب آنان به منظور ایجاد احساسات و انتقال و بهبود ارتباط فرد با دکور.

طراحی مبلمان و یا انتخاب آن با توجه به هماهنگی و تناسب آن با فضای داخلی، از نظر اندازه و شکل و سبک.

آموزش و بهبود قابلیت مدیریت پروژه و مهارت های مدیریتی در مباحثی مثل بودجه بندی، مدیریت زمانی، ارتباط با مشتری و همکاران و تیم، برنامه ریزی و … .

تکنیک نحوه ارائه نظریه­های طراحی از جمله تعادل، تبلیغات ، تقسیم فضا و … .

 

دوره­های آموزش طراحی داخلی:

با توجه به اهمیت فراگیری این مباحث، دوره­های آموزش طراحی داخلی توسط برخی مراکز تخصصی دولتی و یا آزاد، به صورت حضوری یا مجازی برگزار می­گردد . متقاضیان می­توانند با ثبت­نام در این دوره­ها از سطوح مبتدی و مقدماتی تا دوره­ های پیشرفته را شرکت کرده و در نهایت، مدرک معتبر مربوطه را دریافت نمایند.

دوره­های مقدماتی معمولا شامل مباحثی از جمله اصول پایه، رنگ پردازی، طراحی فضا و انتخاب مبلمان است.

سپس طی جلساتی، دوره­های آموزشی کار با نرم افزارهای طراحی داخلی آموزش داده می­شود. انتخاب و نوع نرم افزارها بستگی به مرکز برگذارکننده دوره آموزشی دارد.

دوره­های مبانی رنگ شناسی و نورپردازی .

دوره­های مدیریت پروژه .

و در مراحل پیشرفته و تخصصی، دوره­های مدیریت پروژه ، مهارت ارتباطات با تیم، دوره­های عملی و … برگزار می ­شوند. با توجه به تفاوت این سیستم آموزشی از یک مرکز آموزشی تا مرکز دیگر، نیاز است تا پیش از ثبت نام در یک مجموعه، سرفصل های آموزشی آن مجموعه را بررسی کرده و با شرایط شخصی خود تطبیق داد.

طراحی داخلی

بهترین مرکز آموزش طراحی داخلی:

مرکز آموزشی تی سون، برگزار کننده دوره­های معتبر در زمینه طراحی داخلی است. این مجموعه، دوره­های آموزشی را از مقدماتی تا پیشرفته برای متقاضیان در نظر گرفته است و افراد علاقمند می­توانند با شرکت در آن، این دوره­ها را به صورت مجازی یا حضوری سپری کنند.

تی سون به منظور ارتقا کیفیت سطح آموزش، از برترین اساتید کشور در زمینه طراحی داخی کمک گرفته و تمامی دروس با بالاترین سطح علمی به داوطلب آموزش داده می­شود. شرکت در این دوره­ها می­تواند فرد را از سطح مبتدی به سرعت به سطح تخصصی ارتقا داده و برای ورود به بازار کار آماده کند.

 

ضرورت شرکت در دوره­های آموزش طراحی داخلی:

شرکت در دوره­های آموزشی طراحی داخلی گزینه­ای عالی برای افرادی است که می­خواهند به سرعت به مرحله کاریابی و حضور در بازار کار رسیده و سطح دانش خود را ارتقا داده و بروز رسانی کنند.

شرکت در این کلاس­ها در اولین گام، منجر به افزایش مهارت­ها خواهد شد . این کلاس­ها کمک می­کند تا فرد بتواند مهارت­های لازم را ارتقا داده و با تکنیک و روش­های برترین اساتید حرفه ای و متخصص آشنا شود.

همچنین با توجه به پیشرفت علم و بروز رسانی برنامه­های طراحی جدید، نیاز است تا افراد با علم همگام بوده و از برنامه­های جدید و تغییرات آن ها مطلع شوند. شرکت در این دوره­ها، کاربر را با علم و تکنولوژی مدرن همگام خواهد کرد.

علاوه بر این، این دوره کمک می­کند تا با شناخت بهتر اصول و مفاهیم، طراحی­های بهتر و کارامدتری ارائه دهید .

یکی از مهم­ترین مزایای آن، شبکه سازی و گسترش ارتباطات است. با شرکت در جلسات آموزشی ، فرد با مجموعه­ای از متخصصان، اساتید، همکاران این حوزه و تیم­های دیگر آشنا شده و می­تواند شبکه ارتباطی کاربردی و مفیدی برای خود ایجاد نماید. این کار علاوه بر بهبود کیفیت کار، می­تواند به گسترش موقعیت شغلی نیز کمک کند.

طراحی داخلی

کلاس­های حضوری آموزش طراحی داخلی بهتر است یا کلاس­های مجازی:

انتخاب بین کلاس حضوری یا آنلاین، بستگی به نظر شخصی و شرایط کلی متقاضی دارد. هر کدام از این سیستم­ها می­تواند مزایا و معایبی داشته باشد.

در کلاس­های حضوری، دانشجو با تیم حرفه ­ای مستقیما در ارتباط بوده ؛ امکان شبکه سازی گسترش پیدا کرده و این سطح ارتباطات، منجر به بهبود روند و کیفیت یادگیری و اجرا خواهد بود. همچنین تجربه عملی در این نوع کلاس­ها به بهبود مهارت های عملی منجر خواهد شد.

اما از طرف دیگر ، محدودیت­های زمانی و مکانی داشته و باید حتما در ساعت مشخص شده، در محل مقرر حضور داشته باشید؛ در غیر این صورت کلاس را از دست خواهید داد. همچینن کلاس­های حضوری معمولا هزینه بیشتری نیز دارند.

در مقابل، کلاس­های آنلاین قرار دارند. به منظور ارتقا کیفیت خدمات، مباحث آموزش داده شده در این کلاس­ها علاوه بر زمان مقرر، در سایت نیز بارگذاری شده تا متقاضی دروس را از دست ندهد. همچنین هزینه شرکت در این دوره­ها نیز کمتر خواهد بود.

سیستم آموزش آنلاین، محدودیت­های جغرافیایی را از بین برده و داوطلبان می­توانند از تمامی شهرها در دوره­های دلخواه خود شرکت کنند. اما دارای معایبی نیز است؛ از جمله اینکه تعامل با اساتید و همکاران کمتر بوده ممکن است ضعف­هایی در مراحل اجرایی برای فرد ایجاد شود.

در نهایت، انتخاب نوع  آموزش بستگی به شرایط کلی متقاضی دارد.

 

هزینه شرکت در دوره­های آموزش طراحی داخلی:

هزینه شرکت در دوره­های آموزش طراحی داخلی به عوامل متعددی بستگی دارد. دوره­های ارائه شده توسط مراکز دولتی معمولا هزینه کمتری نسبت به مراکز آموزش خصوصی دارند. همچنین این رقم به مدت دوره و محتوا نیز بستگی دارد. برخی مراکز سرفصل­های خلاصه تری ارائه داده و برخی دیگر ، جلسات تکمیلی نیز در نظر می­گیرند که این عامل بر هزینه تاثیرگذار خواهد بود.

همچنین سطح آموزشی نیز بر قیمت اثر داد. هزینه برای دوره های سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته متغیر است. دوره­های مبتدی معمولا کمترین سطح قیمت، و دوره­های پیشرفته بیشترین سطح هزینه­ را خواهند داشت.

از طرف دیگر، حضوری یا آنلاین بودن کلاس­ها در این زمان مطرح می­شود.  کلاس­های حضوری هزینه بیشتری نسبت به کلاس­های مجازی و آنلاین دارند.

و بسیاری فاکتورهای متغیر دیگر.

 

جدول خلاصه:

آموزش طراحی داخلی : توضیحات :

 

اصول طراحی داخلی مفاهیم پایه – ترکیب رنگ، فضاپذیری، نورپردازی و …
نرم افزارهای طراحی مثل  AutoCAD، SketchUp، 3ds Max و  Revit.
رنگ شناسی و نورپردازی انتخاب و استفاده از رنگ و نور
طراحی مبلمان طراحی و یا انتخاب مبلمان
معماری داخلی شناخت ساختار داخلی از جمله دیوار و سقف و پنجره
مدیریت پروژه برنامه ریزی، مدیریت بودجه و زمان
نظریه طراحی تعادل، تبلیغات، تقسیم فضا و …

 

 

 

 

سوالات متداول:

برای افراد مبتدی، دوره­های حضوری بهتر است یا آنلاین؟

دوره­های حضوری به رفع اشکالات و ارائه مفاهیم به نحو مفهومی­تر ، کمک خواهد کرد.

 

استفاده از نرم­افزارهای طراحی داخلی در چه سطحی از دوره­های آموزشی قرار دارد؟

در هر سطح، برخی از نرم افزارها آموزش داده می­شوند . در دوره­های مبتدی، برنامه­های ساده­تری مثل اتوکد و در دوره­های پیشرفته، تری دی مکس آموزش داده می­شوند.

 

کدام مراکز دولتی، آموزش طراحی داخلی را ارائه می­دهند؟

دوره­های ارائه شده توسط دانشگاه­ها، سازمان آموزش فنی حرفه­ای، جهاد دانشگاهی و … ممکن است گاها این دوره­ها را برگزار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *