نمونه طراحی نمای ساختمان 

فهرست مقاله "نمونه طراحی نمای ساختمان "

نمای ساختمان در واقع بخش بیرونی و ظاهری یک سازه است. نما می­تواند بخش­های متعددی را شامل شود که بر اساس نوع سازه، این بخش­ها نیز متفاوت هستند. اصلی­ترین هدف در طراحی نما برای یک ساختمان، ایجاد ظاهری زیبا و در عین حال، کاربردی است؛ تا بتواند علاوه بر جلب توجه و زیبایی یک ساختمان، کاربری آن را نیز نشان داده و عملکردی بالا داشته باشد.

نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان شامل چه بخش­هایی است:

طراحی نمای ساختمان نیاز به دانش مهندسی بالا در این زمینه دارد. به طور کلی، طراحی این بخش شامل موارد زیر است:

طراحی شکل و ظاهر خارجی یک سازه، که شامل انتخاب سبک معماری و ساختار ظاهری کلی آن ساختمان است.

جزئیات معماری شامل نوع متریال ساخت نما، سطوح، پوشش هایی مثل پنجره و در و … .

ترکیبات و هارمونی رنگ­ها بر اساس محیط اطراف و سلیقه مشتری.

جزئیاتی همچون نورپردازی با نور مصنوعی و استفاده از نور طبیعی.

چیدمان فضای باز مثل حیاط و بالکن و روف گاردن.

جزئیات دکوراتیو مثل تندیس­ها و مجسمه، نقوش، و … .

نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان:

نماهای ساختمان بسیار متنوع هستند؛ و به دسته بندی های متعددی نیز تقسیم می­شوند. پیش از انتخاب هریک از طرح­ها، باید انواع نمونه طراحی نمای ساختمان را مشاهده کرده تا بتوان با شناخت دقیقی از هریک، در راستای انتخاب گزینه مناسب اقدام نمود. گروه تی سون مجموعه ای از برترین سبک­های نما را به مشتریان ارائه می­کند تا افراد بتوانند محدوده انتخابی وسیع­تری داشته و بهترین انتخاب را انجام دهند.

از رایج­ترین سبک­های نمای خارجی عبارتند از:

نمای کلاسیک – این سبک بر گرفته از معاری کلاسیک یونانی و رومی بوده و در آن جزئیاتی همچون ستون­ها، تراشکاری و … دیده می­شود.

نمای مدرن _ مشخصه اصلی این سبک، استفاده از طراحی­های ساده و سبک، در کنار متریالی مدرن مثل شیشه، فلز و بتن است.

نمای سنتی _ در این سبک، متریال اصلی به کار برده شده، موادی همچون آجر، سنگ، چوب و … بوده و معماری­هایی همچون نصب پرتال و پشت بند نیز در آن دیده می­شود.

نمای صنعتی _ متریال اصلی در سبک صنعتی، موادی همچون فلز و شیشه بوده و جزئیاتی مثل انواع لوله­ها و مواد خاص کارخانه­ای و صنعتی در آن به کار می­رود.

نمای مینیمال _ سبک مینیمال بر پایه ساده بودن طرح، حداقل استفاده از جزئیات و اشیا دکوراتیو، خطوط ساده و منظم و  … است. رنگ­ها در این سیستم به سمت تک رنگی و هارمونی ساده پیش می­روند.

نمای اکوئیتک – فناوری ها و تکنولوژی­هایی که در این سبک استفاده شده اند، بر پایه دوستی با محیط زیست و حداکثر استفاده از آن بوده­اند.

نمای فضای باز – این نما به حداکثر استفاده و جایگذاری محیط­های بسته به محیط­های باز مثل بالکن و تراس گرایش­ دارد و هدف آن استفاده از محیط زیست و فضای سبز است.

همچنین سبک­های تلفیقی نیز وجود دارند.

نمای ساختمان

 

 

متریال های اصلی در نمای ساختمان:

برای ساخت یک نما، می­توان از متریال­های متفاوتی استفاده کرد؛ که انتخاب بهترین مواد بستگی به سلیقه، شرایط آب و هوایی منطقه، استانداردها و … دارد.

رایج­ترین مواد در زمینه ساخت نماهای سازه عبارتند از:

آجر و سنگ عمدتا برای نماهای سنتی و کلاسیک استفاده می­شوند. همچنین برای ساخت جزئیات تزئینی در برخی نماهای مدرن نیز دیده می­شوند.

بتن اصلی­­ترین ماده ساختمانی بوده و کاربرد اصلی آن در نما، برای ساخت نماهایی به سبک مدرن و صنعتی است.

چوب متریالی خاص و گران­قیمت است که ظاهری گرم و سازگار با محیط زیست ایجاد می­کند. کاربرد اصلی آن در ساختمان های مدرن یا سنتی است.

شیشه نیز از دیگر گزینه های خاص متریال است که علاوه بر ظاهر منحصر به فرد در نما ، در نمای داخلی سازه نیز نقش داشته و به بزرگ و پر نور کردن فضای داخلی کمک می­کند.

سیمان و سنگ آهن به صورت قالب­های سیمانی یا فرم­های سنگ آهن استفاده می­شوند.

فلزهایی مثل فولاد و آلومینیوم در ساخت نماهای صنعتی و مدرن کاربرد دارند.

مصنوعات پوششی از موادی مثل چوب یا سنگ­های مصنوعی، کامپوزیت، ورقه­های فلزی برش خورده و … تشکیل شده که در صورت تمایل، آن­ها را به شکل­های دلخواه برش می­زنند.

نمای ساختمان

اصول مهم در طراحی نمای ساختمان:

برخی از نکات برای طراحان و معماران در زمان طراحی یک نما از اهمیت ویژه­ای برخوردار هستند. اولین عامل، تطابق یک نما با محیط است. نما باید با محیط اطراف و معماری اطراف همخوانی و سازگاری داشته باشد. به این معنی که در زمان طراحی، به ویژگی­های منطقه، فضای طبیعی اطراف، سبک معماری سازه­های آن منطقه و … همخوانی داشته باشد.

همچنین بین اجزای یک نما نیز باید این سازگاری دیده شود. جزئیاتی همچون ابعاد ، طرح­ها، رنگ­ها و … باید ظاهری یکپارچه و هماهنگ داشته باشند.

در زمان طراحی، باید به جهت گیری ساختمان دقت داشته و با توجه به توزیع نور طبیعی طراحی شود. نما باید در راستای حداکثر هدایت نور طبیعی به داخل سازه بوده و مانع از رسیدن نور به داخل نشود.

انتخاب نوع متریال از دیگر نکات مهم هستند . مواد باید به گونه ای انتخاب شوند که از نظر جنس، بافت و رنگ با یکدیگر حالتی مکمل داشته؛ و از همه مهمتر، سازگار با اقلیم سازه باشند. متریال باید در برابر آب، رطوبت، نور خورشید، و … مقاوم باشند. در غیر این صورت، مرتبا دچار تخریب شده و نیاز به ترمیم و تعمیر آن وجود دارد. چه بسا اداره استاندارد این مواد را تایید نکند.

یک طرح باید بتواند از نظر اصول طراحی ، متریال و اجرا، تمامی نکات امنیتی و ایمنی را رعایت کند.

و در نهایت، طرح­هایی که از خلاقیت بالایی برخوردار باشند، ارزش بالاتری خواهند داشت.

نمای ساختمان

نحوه انتخاب بهترین نما برای ساختمان:

در زمان انتخاب یک نما، گزینه­های متعددی برای مشتری ارائه می­شود. انتخاب بهترین گزینه، باید بر اساس پارامترهای متعددی صورت بگیرد. از جمله این که:

نیازها و سلیقه مشتری باید مطرح شود. کاربری یک سازه مشخص شده، محدودیت و حداکثر بودجه تعیین شده و مشخصات جغرافیایی سازه مورد بررسی قرار بگیرد. بررسی محیط اطراف کمک می­کند تا شرایط آب و هوایی، سبک معماری منطقه و الگوهای شهر سازی در آن محیط مشخص شوند.

سپس گزینه­های مقدور بر اساس این عوامل به مشتری اعلام می­ شوند. در این شرایط، نقش مشاور طراحی بسیار حائز اهمیت است؛ تا بتواند بهترین و سازگارترین گزینه­ها را معرفی کرده و از اعلام گزینه­های غیر مناسب پرهیز کند.

پس از بررسی سبک، نوبت به انتخاب متریال می­رسد. انتخاب متریال شامل نوع مواد، رنگ مواد و درجه کیفیت آن نیز خواهد بود. به عنوان مثال، در شرایط انتخاب نماهای سنگی، رنگ سنگ، طبیعی یا مصنوعی بودن آن، درجه یک بودن کیفیت یا انتخاب درجه کیفی های پایین تر و … می تواند تا حدود بسیار زیادی طبق سلیقه مشتری صورت بگیرد.

در نهایت، پس از انتخاب دقیق­ترین جزئیات، این طرح می­تواند به صورت دیجیتال و سه بعدی توسط طراح، طراحی شده و در صورت نیاز، تغییراتی روی آن اعمال شود تا به بهترین طرح دست پیدا کرد.

 

اهمیت انتخاب نما برای ساختمان:

انتخاب و طراحی یک نما مناسب از جنبه­های متعددی حائز اهمیت است. نما ساختمان تاثیر اولیه و بصری را از شخصیت و کاربری سازه در ذهن بیننده ایجاد می­کند. با کمک نما اصولی و حرفه­ای، مخاطب متوجه کاربری آن مجموعه می­شود؛ مثلا متوجه می­شود که این سازه اداری است، مسکونی است، تجاری است و … . این کار هویت آن را مشخص کرده و حتی می­تواند منجر به تمایز آن از دیگر واحد­های اطراف گردد.

یک نما اصولی ارتباطی بین سازه و محیط اطراف ایجاد می­کند. این امر منجر به ایجاد تعامل مثبت شده و توازن و زیبایی محیطی را ایجاد خواهد کرد.

نماهای با کیفیت می­توانند در بهبود کیفیت زندگی نیز اثر گذار باشند. یک نما کاربردی با هدایت نور طبیعی، جریان هوا مطلوب و …، کیفیت زندگی ساکنین را نیز بهبود خواهد بخشید. این امر در بهره وری انرژی نیز موثر است. ساختمان­هایی با نور طبیعی مناسب، نیاز کمتری به منابع نور مصنوعی داشته؛ همچنین با هدایت هوا و یا جلوگیری از ورود سرما و گرما به داخل سازه به نحو اصولی، نیاز به منابع سرمایشی یا گرمایشی نیز کمتر خواهد بود.

در نهایت، نما های مقاوم و با دوام در برابر شرایط  و یا خطرات محیطی کمترین اسیب را دیده و بیشترین حمایت از ساکنین را به همراه خواهند داشت؛ عواملی همچون زلزله، آتش سوزی، باد و طوفان، اشعه مضر خورشید و … .

 

جدول خلاصه:

اصول مهم در طراحی و انتخاب نمای ساختمان:

 

سازگاری با معماری محیط و شرایط اقلیمی
هماهنگی و هارمونی بین اجزا و رنگ ها
جهت گیری مناسب پنجره و استفاده از نور طبیعی
انتخاب برترین متریال­ها
ایمنی طراحی و امنیت ساکنین
استفاده از فناوری پایدار
ارائه طرح­های خلاقانه و جاذب

 

 

سوالات متداول:

برای مجموعه آپارتمان­های درون شهری، چه سبک نمایی مناسب است؟

نماهای مدرن، سنتی و اکولوژیک بهترین گزینه برای این موارد هستند.

 

ارزان ترین و گران­ترین متریال برای ساخت نما، چه موادی هستند؟

سنگ­های مصنوعی، آجر و بتن معمولا هزینه کمتری داشته؛ و موادی مثل شیشه، سنگ طبیعی، پنل­های فیبر سیمانی، برخی موزاییک­ها و … گران­تر هستند.

 

قیمت طراحی نمای ساختمان چقدر است؟

قیمت­ها متفاوت­هستند و بر اساس متراژ، جزئیات و پیچیدگی طرح، تجربه و مهارت معمار و طراح، قیمت روز متریال و … رقم متفاوتی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *