طراحی باغ ويلا ساده

فهرست مقاله "طراحی باغ ويلا ساده"

باغ ويلا ساده نوعی از ویلا است که دارای تفاوت­هایی با دیگر انواع ویلاها است. در این سازه­ها، اصلی­ترین هدف، حفظ سادگی و طبیعت محوری است. در این شرایط، گیاهان به نحوی انتخاب می­شوند که کمترین نیاز به آبیاری و نگهداری را داشته؛ از مصالح طبیعی مثل سنگ و چوب استفاده شود؛ تمرکز عمده­ بر روی ایجاد فضای باز و استراحتی بوده و در نهایت، سادگی و کاربری بهینه، نقش اصلی را در این محیط داشته باشد.

باغ ويلا

طراحی باغ ویلا ساده شامل چه بخش­هایی است:

در طراحی باغ یک ویلا به نحو ساده، باید به برخی بخش­ها توجه شود.

اولین بخش، فضای نشیمن باغ است. این بخش­ها شامل مبلمان باغ، آلاچیق، میز و صندلی و … است.

ناحیه گلکاری و درخت کاری، از دیگر مراحل مهم در طراحی این باغ است؛ و به معنی طراحی و انتخاب گل و گیاه، بوته و … است تا بتواند باغ را به نحو احسن تزئین کرده و پوشش داد.

مسیرهای پیاده روی به منظور ارتباط بین بخش­های مختلف باغ، پیاده روی و استفاده از محیط است .

ساختار آبی شامل استخرها، آبنما، چشمه مصنوعی و … است.

دیگر عناصر تزئینی و دکوراتیو مثل مجسمه­ها، سنگ­ها و ستون­ها، و … نیز از بخش­های مهم دیگر در باغ ویلا هستند.

همچنین در صورت تمایل می­توان نورپردازی را نیز در باغ طراحی کرد.

این عناصر بسته به دلخواه، سلیقه و بودجه مشتری می­توانند بیشتر یا کمتر بوده و آن­ها را در باغ قرار داد.

باغ ويلا

انواع سبک برای طراحی باغ ویلا:

در صورت تمایل به طراحی ساده یک باغ ویلا، می­توان این طراحی را به سبک­های مختلفی انجام داد.

اولین سبک، طراحی به سبک روستایی است. در استایل روستایی، عناصر طبیعی مثل انواع سنگ، چوب، گیاهان بومی و … به چشم می­خورد. این مدل از سبک حیاط­های روستایی الهام گرفته و با محیط­های مشابه با محیط روستایی تطبیق دارد.

سبک مدرن از دیگر نمونه­های بسیار ساده ولی در عین حال شیک و امروزی است. در این نمونه، خطوط ساده، فضاهای بازو استفاده از عناصری مثل شیشه ، سنگ­های صاف و … به چشم می­خورد.

سبک آسیایی گزینه­ای مناسب برای افرادیست که به دنبال سادگی و آرامش در باغ خود هستند. چیدمان گیاهی و آبی در سبک آسیایی، آرامش محیطی زیادی ایجاد می­کند.

سبک کلاسیک عمدتا بر استفاده از تزئینات و طراحی سنتی و قدیمی داشته؛ مثل استفاده از ستون­های تزئینی، گلدان­های چشمگیر و … . این سبک معمولا بر تجملات و ظاهر پر زرق و برق تاکید دارد.

باغ ويلا

مراحل طراحی باغ ویلا ساده:

در امر طراحی، رعایت مراحل زیر از ضروریات است:

در اولین گام، فضای باغ بررسی می­شود. این بررسی شامل ابعاد، بررسی شکل و موقعیت جغرافیایی، ترکیبات خاک، موقعیت اقلیمی و … است. با توجه به این متغیرها، می­توان گام بعدی را مشخص کرد.

بر اساس شرایط ذکر شده، نقشه­ای کلی برای باغ طراحی می­شود که در آن، مسیرهای پیاده روی، بخش نشیمن، فضای سبز و دیگر بخش­ها مشخص می­شوند. همچنین می­توان عناصر طبیعی را نیز به این نقشه اضافه کرد. افزودن جزئیاتی مثل نورپردازی و آبنما و … در آخرین گام قرار دارد. سبک چیدمان بخش­ها، متریال به کار رفته در آن و انتخاب جزئیات به سبک کلی کار بستگی دارد.

مجموعه تی سون ارائه دهنده برترین طرح­های باغ ویلا به سبک­های مختلف است. این شرکت، مجموعه­ای از برترین طرح­ها را به مشتریان ارائه می­دهد تا افراد بتوانند بهترین گزینه را بر اساس سلیقه شخصی و شرایط کلی ویلا پیدا کنند.

باغ ويلا

نحوه انتخاب بهترین طراحی برای باغ ویلا:

انتخاب بهترین طرح برای باغ ویلا به عوامل متعددی بستگی دارد.

اولین عامل، توجه به نیاز و سلیقه شخصی است. مشتری باید مشخص کند که آیا به دنبال محیطی برای آرامش و استراحت است یا فضایی برای سرگرمی و … . همچنین بوجه نیز مشخص شود. برخی طرح­ها نیاز به بودجه بیشتری داشته؛ درحالی که برخی دیگر ارزان قیمت­تر هستند.

در گام بعدی، شرایط آب و هوایی، نور و خاک مشخص شود. برخی محیط­ها به گونه­ای هستند که امکان اجرای برخی طرح­ها در آن وجود ندارد. مثلا  در برخی مناطق، خاک حاصلخیز نبوده و نمی­توان پوشش گیاهی خاصی برای باغ درنظر گرفت؛ در نتیجه بهتر است سبک­هایی همچون مدرن برای حیاط درنظر گرفته شود که کمترین پوشش گیاهی را دارا است.

از طرف دیگر، بهتر است بین سبک طراحی و معماری حیاط و باغ با ساختمان اصلی ویلا هماهنگی وجود داشته باشد. در صورتی که نما خارجی و معماری ساختمان ویلا با سبکی مثل روستایی طراحی شده است، بهتر است باغ نیز با همان سبک طراحی شود.

و در نهایت، دقت شود که آیا افراد توانایی مراقبت و نگهداری از باغ ویلا را دارند یا نه. گاها افراد به طور موقت در ویلا اقامت دارند؛ در نتیجه نیاز است تا باغ به نحوی طراحی شود که کمترین نیاز به رسیدگی و مراقبت را داشته باشد. در غیر این صورت، باغ به مرور تخریب خواهد شد.

 

هزینه طراحی باغ ویلا ساده:

هزینه کلی و نهایی طراحی باغ ویلا، رقمی متغیر است و به فاکتورهای متعددی بستگی دارد؛ در نتیجه نمی­توان رقم کاملا دقیقی برای آن تخمین زد.

اولین فاکتور اثر گذار بر قیمت، متراژ باغ ویلا است. هرچقدر که ابعاد باغ وسیع­تر باشد، هزینه متریال، طراحی و اجرا بیشتر خواهد بود.

همچنین کیفیت متریال نیز بر قیمت موثر است. به عنوان مثال، برخی گیاهان مثل درخت بامبو و دیگر پوشش­های گیاهی قیمت بیشتری دارند، در صورتی که برخی دیگر مثل چمن و شمشاد، هزینه کمتری دارند. همچنین متریالی مثل سنگ طبیعی و درجه یک، قیمت کمتری نسبت به سنگ­های مصنوعی و درجه دو یا سه خواهد داشت.

مهارت و تجربه طراح نیز در این امر اثر خواهد داشت. طراحان حرفه­ای معمولا هزینه بالاتری نسبت به طراحان مبتدی دریافت خواهند کرد. از طرف دیگر، طرح­های ساده، هزینه کمتری نسبت به طرح­های پیچیده با جزئیات زیاد دارند.

و در نهایت، موقعیت جغرافیایی ویلا نیز در این هزینه اثر خواهد داشت. باغ هایی با مشکلات طراحی، زمین نا هموار، اقلیم سخت و خشک و … نیاز به طراحی و اجرای ویژه­ای دارد.

 

جدول خلاصه:

طراحی باغ ویلا ساده:

 

انتخاب گیاهان مناسب
استفاده از سنگ­چین برای ایجاد مسیر و مرز
ایجاد فضای نشیمن و استراحت
افزودن جزئیاتی مثل فضای آبی، استخر و آبنما
ایجاد مسیر پیاده روی
نورپردازی مناسب
ایجاد محیط سبز

 

 

سوالات متداول:

کدام سبک طراحی باغ ویلا، کمترین نیاز به نگهداری را دارد؟

سبک روستایی و طبیعت گرا گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال صرف کمترین هزینه هستند.

 

کدام متریال برای طراحی باغ ویلا گران­ترین و لوکس­ترین متریال هستند؟

سنگ­های طبیعی، چوب درجه یک، استخرهای آبی با سنگ و سرامیک و … .

 

برای باغ­ ویلا­های کوچک، کدام سبک بهترین سبک طراحی است؟

سبک مدرن ساده بوده و نیاز به نگهداری کمی دارد. سبک طبیعت­گرا نیز برای باغ­های کوچک، مناسب تر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *