طراحی دكوراسيون داخلی

فهرست مقاله "طراحی دكوراسيون داخلی"

طراحی و دكوراسيون داخلی  روندی ست که طی آن، از اصول طراحی و هنر کمک گرفته می­شود تا بتوان فضاهای داخلی را به نحوی کاربردی و زیبا، مورد استفاده قرار داد. در این فرآیند، از رنگ­ها، عناصر، مبلمان، نورپردازی، اشیا دکوراتیو و … برای طراحی این فضاهای داخلی استفاده می­شود. هدف اصلی از این کار، ایجاد فضایی ست که هم بتواند زیبایی محیط را ایجاد کند، هم طبق سلیقه مشتری، آرامش و کاربری فضا را به همراه داشته باشد.

طراحی دكوراسيون

طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چه تفاوتی با یکدیگر دارند:

طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی هر دو از اصلی­ترین اصول برای بهبود کارایی و زیبایی فضای داخلی هستند؛ اما تفاوت­ های اساسی نیز با یکدیگر دارند.

طراحی داخلی، به منظور برنامه ریزی برای تعیین نیاز و اهداف فضا، طراحی سازه، طراحی سیستم نورپردازی، تهویه و … است. در واقع تاکید آن عموما بر معماری است. این در حالیست که دکوراسیون داخلی تاکیدی بر ظاهر و تزئینات فضای داخلی دارد؛ که شامل انتخاب رنگ، جنس اشیا، مبلمان، لوازم دکوراتیو و دیگر اشیا زیبا سازی محیط است.

این دو اصول، گرچه دارای مراحل و مفاهیم جداگانه ای هستند؛ اما در کنار یکدیگر بوده و ترکیب آنان با هم می­تواند به خلق فضاهایی بی نظیر کمک کند.

طراحی و دكوراسيون

مراحل طراحي و دكوراسيون داخلي :

در این فرآیند، چند روند کلی و اساسی وجود دارد.

در اولین گام، نیازها و اهداف یک سازه بررسی می­شود. در این مرحله، ابتدا و پیش از دیگر مراحل، نوع فضا تعیین می­شود؛ یعنی بررسی اینکه کاربری سازه چیست؟ رستوران؟ خانه؟ دفتر کار؟ و … . سپس نیازها، سلیقه، ترجیحات، بودجه و … طی جلسات مشاوره  مشخص خواهد شد.

در گام بعدی، فضا باید پهنه بندی شود. یعنی بخش­های داخلی تقسیم شده و کاربری هر یک، از دیگر بخش­ها تفکیک شود.

طراحی معماری داخلی و متعلقات داخلی، مرحله سوم از این روند هستند. طی این مرحله، دیوارها، در و پنجره، سقف و سایر اجزای معماری داخلی پهنه بندی شده و دیگر جزئیات همچون مبلمان، جنس، اشیا دکوراتیو و … بر اساس استایل کلی مشخص می­شوند. همچنین می­توان جزئیات دیگری همچون نورپردازی را تنظیم کرد.

بعد از مشخص سازی تمام این جزئیات، باید آن­ ها را اجرا کرد. به این منظور که تمامی پروژه­های طراحی شده روی سازه به صورت واقعی و عملی اجرا شوند. مرحله اجرا به معنی ساخت، نصب و جایگذاری و … است.

در نهایت، پس از اجرا، باید ایرادات و نقص­های احتمالی ارزیابی شده و در صوت لزوم، تغییراتی را اعمال کرد. این مراحل با توجه به مقیاس پروژه، جزئیات و … ممکن است شامل مراحل مختلف دیگری نیز باشد.

طراحی دكوراسيون

عناصر اصلی در طراحي و دكوراسيون داخلي :

حضور برخی عناصر در این امر از اصلی­ترین عناصر به شمار می­رود:

رنگ اولین عامل تاثیرگذار در طراحی و دکوراسیون داخلی است . اجزایی همچون دیوار، مبلمان، و دیگر تجهیزات باید دارای هارمونی و تناسب رنگ بوده و نسبیت بین رنگ این اجزا وجود داشته باشد.

نورپردازی از دیگر عناصر مهم است. نور می­تواند شامل نور طبیعی مثل استفاده از پنجره ها بوده و یا نور مصنوعی شامل انواع لوستر، ال ای دی، نور مخفی و … باشد.

مبلمان و چیدمان مناسب، در بهبود جلوه فضا، استایل داخلی و نیازهای استفاده کنندگان کمک می­کند. این عناصر باید زیبا و در عین حال کاربردی باشند. جنس این اشیا نیز باید در همین راستا انتخاب شود.

تزئینات داخلی از دیگر بخش­های مهم دکوراسیون هستند. اشا دکوراتیو مثل انواع مجسمه، گلدان، تابلو و … در تعیین نوع دکوراسیون نقش دارند.

تعیین سبک معماری نیز از دیگر عناصر مهم است. سبک­های متعددی بر اساس الگوهای معماری معرفی شده­اند.

 

انواع سبک­های طراحي و دكوراسيون داخلي :

سبک­های بسیار متوعی از طراحی و دکور داخلی وجود دارد که افراد می­توانند بر اساس سلیقه و نیازهای شخصی، یک طرح و یا ترکیبی از آنان را انتخاب کنند. به طور کلی، اصلی ترین سبک­های طراحی داخلی عبارتند از:

مدرن – سبکی مبتنی بر سادگی، استفاده از مواد مدرن، رنگ­های تک رنگ و کمرنگ، مبلمان و چیدمان ساده و خلوت ولی در عین حال، خاص و کمیاب.

کلاسیک – سبکی الهام گرفته از استایل­های قدیمی، با طراحی مجلل و رنگ­های پررنگ و چشمگیر، با متریالی طبیعی و ارزشمند مثل سنگ طبیعی، چوب طبیعی و … .

استوایی – سبکی که از طبیعت الهام گرفته و رنگ­های گرم، ومتریال طبیعی و جلوه ­های راحتی در آن به وفور دیده می­شود.

صنعتی – عمدتا بر ایجاد فضاهای خالی و خلوت تاکید داشته و متریال اصلی در آن شامل موادی همچون بتن، فلزات ، سنگ و … هستند.

روستکی – سبکی برگرفته از زندگی روستایی است که تمامی المان ها در آن طبیعی هستند؛ مثل انواع سنگ، پوست حیوانات، چوب و … .

این موارد، از اصلی­ترین سبک­ها برای طراحی داخلی هستند. اما با توجه به سلایق افراد، سبک­های ترکیبی و مدرن دیگری نیز به وجود آمده اند. همچون:

مدرن – کلاسیک: ترکیبی از خطوط و طراحی ساده و شیک، در کنار عناصر و متریال مجلل و جزئیاتی کلاسیک. در این استایل، رنگ­ها خنثی و چیدمان ساده است؛ ولی عناصر به کار رفته از نوع قدیمی و مجلل هستند.

مدرن – صنعتی: در این سبک، طراحی مدرن و عناصر صنعتی به چشم می­خورد. به این معنی که موادی مثل بتن و فلز و سرامیک و … ، با لوازم دکوراتیو صنعتی مثل نگاره­های معماری صنعتی در کنار یکدیگر دیده می­شوند.

و دیگر سبک­های تلفیقی خاص.

طراحی و دكوراسيون

نحوه انتخاب یک طرح برای دکوراسیون داخلی:

در زمان انتخاب بهترین طرح برای سازه، نکات بسیار متعددی هستند که باید در نظر گرفته شوند. در اولین گام نیز نقش سلیقه و تمایلات شخصی مطرح است. در کنار سلیقه، باید بررسی شود که سبک انتخابی، قابلیت اجرا برای محیط  و اندازه سازه را دارد؟ برخی طرح­ها برای محیط­­های کوچک بهتر هستند و قابلیت اجرا برای محیط­های بزرگ را ندارند؛ و بالعکس. در این امر، بررسی طرح­های مشابه و الهام گرفتن از ایده­های معروف می­تواند کاربردی باشد. گروه تی­سون مجموعه­ای از برترین طراحی­ها از سبک­های به روز دنیا را فراهم آورده است تا افراد بتوانند با مطالعه و بررسی آنان، سلیقه و سبک مورد نظر خود را پیدا کنند.

همچنین بودجه شخصی نیز باید در نظر گرفته شود. برخی سبک­ها گران تر بوده و با داشتن جزئیات بیشتر یا نیاز به لوازم خاص، هزینه­های بیشتری دارند. مثلا طرح­هایی همچون سبک مدرن، نیاز به اشیا گران­تری نسبت به سبکی ساده مثل مینیمال دارد.

در نهایت، بهتر است روند انجام این کار با همکاری و مشورت از متخصصین صورت بگیرد. طراحی و دکوراسیون داخلی امری پیچیده است و اجرای بهترین طرح، نیاز به تجربه و مهارت افراد متخصص دارد.

 

اهمیت انتخاب بهترین طراحی برای دکوراسیون داخلی:

انتخاب بهترین طراحی از جنبه­های متعددی حائز اهمیت است. یک طرح در اولین گام، ایجاد ارتباط با فضا را ایجاد می­کند. در این شرایط، یک طرح مناسب کمک می­کند تا بین اجزا سازه ارتباط، هماهنگی و … ایجاد شود. این امر نه تنها بر زیبایی محیطی، بلکه بر بهبود کیفیت زندگی نیز اثرگذار خواهد بود.

یک دکور داخلی انعکاسی از کاربری و شخصیت سازه و ساکنین است. بسته به اینکه محل از نوع اداری یا مسکونی باشد، دکور داخلی مناسب کمک می­کند تا شخصیت محیط بیان شود.

دکوراسیون داخلی ارزشمند ، بر ارزش ملک نیز اثرگذار خواهد بود.

و در نهایت، کمک خواهد کرد تا افراد بتوانند از فضا، بهترین استفاده را داشته باشند. با کمک یک دکور مناسب، می­توان فضاهای کوچک را تبدیل به محیطی بزرگ و کاربردی کرد؛ فضا های کم نور را تبدیل به محیطی پرنور کرد و … .

 

هزینه طراحي و دكوراسيون داخلي  چقدر است:

هزینه دکوراسیون و طراحی داخلی به عوامل متعددی بستگی دارد. اولین عامل، اندازه و نوع فضا است. محیط­های کوچک­تر مثل آپارتمان­ها با فضاهایی بزرگ مثل ویلا قطعا تفاوت­های چشمگیری در هزینه ها خواهند داشت. چرا که در زمان طراحی، متراژ سازه از عوامل اصلی است. هزینه­هایی مثل طراحی، نیاز به متریال و اجرا و … بر اساس متراژ محاسبه می­شوند.

همچنین سطح تخصص و تجربه طراحان و نصابان نیز در این امر اثرگذار است. هرچقدر که طراح و نصب حرفه­ای تر و باتجربه تر باشند، هزینه کار افزایش خواهد یافت.

کیفیت مواد و دکوراسیون داخلی نیز بر قیمت نهایی اثر دارد. متریال می­توانند از نوع درجه یک و طبیعی بوده که طبیعتا قیمت بالاتری دارند؛ و یا مواد مصنوعی با درجه کیفت پایین­تر، اما هزینه­های کمتر.

 

جدول خلاصه:

طراحی داخلی: دکوراسیون داخلی:
طراحی و برنامه ریزی فضای داخلی و ارتباط بین عناصر انتخاب و استفاده از مواد، رنگ، تزئینات و …
تاکید بر تنظیم فضا برای راحتی و کارایی محیط تاکید بر زیبایی و جذابیت محیط
شامل طراحی ساختار داخلی، نورپردازی، تهویه و … انتخاب و اجرا مبلمان، پارچه و جنس­ها، اشیا دکوراتیو و غیره
هدف- بهینه سازی فضا هدف – جذابیت محیط
جزئیاتی همچون ارائه طرح سه بعدی و نمونه سازی جزئیاتی همچون انتخاب لوازم داخلی و نظارت بر اجرا

 

 

سوالات متداول:

بهترین سبک دکوراسیون داخلی برای آپارتمان های کوچک، چه سبکی است؟

سبک مدرن، مینیمالیستی، معاصر می­توانند گزینه مناسبی باشند.

 

برای بزرگ نشان دادن محیط، از چه رنگ­ها و تزئینات دکوراتیوی استفاده شود؟

رنگ­های روشن و خنثی مثل خاکستری، سفید، بژ و … محیط را بزرگ نشان می­دهند. همچنین لوازمی مثل پرده­های بلند و سبک، مبلمان ساده مثل فرانسوی و اسنکاندیناوی نیز محیط را وسیع­تر می­کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *