طراحی ويلا مدرن

فهرست مقاله "طراحی ويلا مدرن"

طراحی مدرن یکی از سبک­های پرطرفدار و رایج در ایران است. این سبک با متریال خاص و چشمگیر و طرح­های ساده ولی جذاب شناخته می­شود. این نوع طراحی به خصوص در ویلاهایی در شمال کشور دیده شده و کمک می­کند تا علاوه بر حفظ زیبایی سازه، امکان استفاده بردن از محیط طبیعی اطراف و دید عالی به مناظر اطراف وجود داشته باشد.

ویلاهای مدرن یکی از جنبه­های سرشناس معماری و طراحی مدرن در این صنعت هستند. مهمترین ویژگی که در طراحي ويلا مدرن به چشم می­خورد، طراحی و خطوط ساده ولی در عین حال، هنری هستند. این سبک با استفاده از مصالحی همچون شیشه و فلزات، بتن و … ظاهری خاص به خود گرفته  است. همچنین علاوه بر اینکه برای ویلاها استفاده می­شود، برای دیگر سازه­ها همچون مراکز نمایشگاهی و رویدادهای خصوصی، برخی جایگاه­های کاری، مناطق مسکونی و … نیز مورد استفاده قرار می­گیرد.

طراحی

عناصر طراحی ویلا مدرن:

اصلی­ترین عناصری که در این سبک به چشم می­خورد، در ابتدا، حفظ سادگی است. این نوع ویلاها معمولا از پیچیدگی و فاکتورهای چشمگیر برخوردار نیستند. بلکه تمرکز آنان بر انطباق و هماهنگی با محیط ولی در عین حال ، درخشش و جلوه است. همچنین عناصر در این سبک شامل:

سنگ­های نما مدرن

پنجره­های بزرگ و منحنی

خطوط عمودی، افقی و منحنی برای ایجاد تعادل بیشتر با محیط

فناوری های هوشمند و مدرن و امکانات جدید و به روز

و … هستند.

 

متریال و مواد به کار رفته در طراحی ویلا مدرن:

در هر نوع از طراحی، حضور برخی متریال­ها کمک می­کند تا مفهوم طراحی بهتر انتقال پیدا کند. در سبک مدرن، حضور برخی متریال بیش از بقیه به چشم می­خورد. این متریال عبارتند از:

شیشه از اصلی­ترین این عناصر است. شیشه و پنجره­های وسیع در سراسر طرح، منجر به ایجاد ارتباط بین فضای داخلی و خارجی می­شود. همچنین با انتقال نور طبیعی به داخل سازه و ویو منظره بیرون به داخل، به زیبایی طراحی کمک می­کند.

بتن در انواع مختلف مثل بتن شفاف یا مسلح از دیگر عناصر اصلی در یک ویلا مدرن هستند. این ماده معمولا در ساختار اصلی و پایه­ای استفاده می­شود.

فلزات علاوه بر اینکه ظاهری مدرن ایجاد می­کنند، در افزایش مقاومت سازه نیز موثرند. انواع فلزاتی که در این سبک به چشم می­خورد، فولاد، آلومینیوم، و … هستند.

سنگ نیز این سبک به وفور به چشم می­خورد. سنگ در پوشش­های دیواری، سنگفرش حیاط و … حضور داشته و می­توان با توجه به استایل سازه، انواع مختلفی از آن را انتخاب کرد.

 

سبک های ترکیبی رایج با طراحی مدرن برای ویلا:

یکی از ویژگی­ها و قابلیت­های مهم در سبک مدرن برای طراحی ویلا ، امکان ترکیب این سبک با دیگر سبک­هاست. این کار کمک می­کند تا بتوان سازه­ای کاملا هماهنگ با سلیقه شخصی مالک ایجاد کرد. از رایج ترین سبک های ترکیبی با مدرن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدرن – کلاسیک: در این نوع طراحی، طراحی مدرن با عناصری همچون ستون، کمان­ها ، و دیگر تزئینات کلاسیک تلفیق می­شود؛ به گونه­ای که در عین داشتن استایل مدرن، عناصر کلاسیک و قدیمی نیز در آن روئیت شود.

مدرن – رستیک: در این استایل، مدرن با سبک سنتی تلفیق می­شود. نتیجه آن، حضور سنگ­های طبیعی، چوبی، و … در یک سبک مدرن است.

مدرن – آسیایی: این استایل دارای فضاهای داخلی باز، ارتباط نزدیک با محیط بیرونی، استفاده از متریال­های طبیعی،  ظاهر خنک و تابستانه و آرامبخش است.

مدرن – صنعتی: مهم­ترین ویژگی آن ، استفاده عمده از فلزات، مناطق باز و سطوح ساده است.

طراحان و مشاورین مجموعه تی سون، در زمان مشاوره و پیش از اجرا، تمامی این طرح­های ساده و ترکیبی را در اختیار مشتریان گذاشته تا افراد با شناسایی این سبک­ها، بهترین گزینه را با توجه به سلیقه شخصی و موقعیت سازه انتخاب نمایند. این کار کمک خواهد کرد تا محدوده انتخابی افراد گسترده­تر شود.

طراحی

طراحی مدرن برای چه نوع ویلاهایی مناسب است:

این سبک را معمولا برای انواع مختلفی از ویلا می­توان استفاده کرد؛ اما برای برخی از ویلاها و سازه­ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در صدر آنان، ویلاهای شهری و یا حومه شهر است. در این شرایط، حضور فضاهای باز، پنجره­های بزرگ و متریال مدرن، جلوه خاصی ایجاد کرده و محیطی مدرن را برای زندگی و سکونت ایجاد می­کند. همچنین مناطقی با مناظر طبیعی نیز می­توانند از این سبک به منظور استفاده از منظره محیط زیست استفاده کنند.

ویلاهای وسیع با فضای گسترده نیز می­توانند از این سبک بهره­مند شوند. امکان طراحی فضاهایی همچون استخر، سونا و حتی سینما شخصی در این نوع ویلاها وجود داشته و به کمک یک طراحی حرفه ­ای می­توان بیشترین استفاده را از این فضاها داشت.

طراحی

طراحی مدرن برای چه نوع ویلاهایی مناسب نیست:

با توجه به مواردی که پیش­تر اشاره شد، این سبک برای اکثر ویلاها کاربرد دارد؛ با این حال در برخی شرایط برای برخی از انواع سازه­ها کاربردی نبوده و توصیه نمی­شود.

ویلاهایی که سبک معماری آن به نوع باستانی و تاریخی است، معمولا همخوانی با طراحی مدرن ندارند. گاها ممکن است با ایجاد طراحی­های تلفیقی، ظاهری ایده آل در آنان ایجاد کرد؛ اما معمولا توصیه می­شود در زمان انتخاب نوع طراحی، به ساختار کلی سازه دقت شود.

مناطقی که با محدودیت های کمبود انرژی روبرو هستند، مناطق بسیار سردسیر و یا بسیار گرمسیر برای طراحی مدرن مناسب نیستند. انتقال انرژی در این سبک معمولا بیش از سایر سبک­ها بوده؛ و حتی در صورت استفاده از بهترین متریال، مقادیری تبادل انرژی روئیت می­شود. در این شرایط، سرما و گرما بیش از دیگر سبک ها به داخل سازه منتقل شده و همواره نیاز به سیستم­های سرمایشی یا گرمایشی وجود دارد.

 

طراحی

مزیت و کاربردهای طراحی مدرن برای ویلا:

استفاده از طراحی مدرن، مزیت­های متعددی را به همراه دارد. از مزیت­های مهم آن، می­توان به حداکثر استفاده بهینه از فضا را نام برد. فضاهای هدر رفته در این سبک به حداقل رسیده است. همچنین، حضور شیشه و پنجره های بزرگ، به افزایش فضا کمک کرده و نور طبیعی زیادی به داخل هدایت کرده؛ که این عامل نیز به جلوه گسترده محیط کمک می­کند.

این سبک از انعطاف بالایی برخوردار است؛ در نتیجه امکان تنوع بالایی برای طراح ایجاد می­کند و در نهایت، سازگار با سلیقه شخصی مالک خواهد بود.

ویلاهای مدرن را می­توان به صورت چند منظوره استفاده کرد و کاربری آن تنها محدود به موارد مسکونی و تفریحی نخواهد بود.

 

هزینه طراحی مدرن ویلا چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد:

هزینه این نوع طراحی به عوامل متعددی بستگی داشته و نمی­توان رقم کاملا دقیقی برای آن تخمین زد. با این حال به طور کلی، عواملی که در این امر دخیل هستند، عبارتند از:

مساحت ویلا اولین عامل در این امر است. هرچقدر که ویلا بزرگتر باشد، هزینه طراحی، اجرا، مصالح و … بیشتر خواهد بود.

موقعیت مکانی ویلا از دیگر عوامل است. ویلاهایی که در مناطق گران­تر و یا با مناظر خاص­تر واقع شده اند از طراحی گران تری برخوردارند.

هرچقدر تخصص و تبحر طراحان، مهندسان و مشاوران و مجریان طرح باشد، هزینه یک طرح معمولا بیشتر خواهد بود.

نوع و کیفیت متریال مورد استفاده در ساخت و اجرا طراحی از نقش پررنگی در هزینه نهایی برخوردار است. برخی مواد مانند سنگ­های طبیعی، شیشه­های با کیفیت، بتن مسلح و … هزینه را افزایش خواهند داد؛ اما در عین حال، از عمر بالایی نیز برخوردار بوده و قیمت سازه را افزایش خواهند داد. همچنین درخواست امکانات اضافی مانند سونا و استخر، فضاهای سبز و گیاهان خاص نیز در طراحی، به این رقم افزوده می­کند.

و در نهایت، هرچقدر که یک طرح از پیچیدگی و ساخت ویژه­تری برخوردار باشد، نیاز به رعایت جزئیات بیشتری داشته و گران­تر خواهد بود.

 

راهکارهایی برای کاهش هزینه در طراحی مدرن ویلا:

به منظور حفظ منابع مالی، راهکارهایی وجود دارد که یک طرح هزینه کمتری داشته و توجیه اقتصادی داشته باشد. اولین گزینه، طراحی­های ساده­تر است. پرهیز از جزئیات پیچیده وجایگزینی آن با موارد ساده تر، هزینه ساخت و در عین حال، نگهداری را کاهش خواهد داد.

همچنین بهتر است از متریال­های موجود در محل سازه استفاده شود. این کار کمک می­کند تا هزینه خرید، نگهداری و اجرا کمتر شود. به عنوان مثال، استفاده از سنگ در مناطقی که دسترسی محلی گسترده به سنگ وجود دارد، گزینه بهتری نسبت به مواد کمیاب تری همچون شیشه یا چوب و … خواهد بود. اما در عین حال، این مواد باید از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد، تا هزینه­های تعمیر و ترمیم آن به حداقل برسد.

 

 

 

 

جدول خلاصه:

ویژگی­های طراحی ویلا مدرن: توضیحات:
ظاهر زیبا و مدرن استفاده از خطوط هندسی متعدد، مواد و متریال مدرن
استفاده بهینه از فضا حضور فضای باز و پنجره­های بزرگ
نورپردازی نورپردازی با استفاده از هدایت نور طبیعی و مصنوعی
امکانات مدرن سیستم­های هوشمند، استخر، سونا و …
ارتباط با محیط زیست بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از مواد بازیافتی

 

 

سوالات متداول:

گران­ترین متریال­ها و ارزان­ترین متریال­ها در طراحی ویلای مدرن چه هستند؟

گران­ترین مواد شامل شیشه­های با درجه کیفیت عالی، سنگ­های طبیعی و مرمر، و … هستند. در حالی که موارد ارزان­تر شامل سنگ­های مصنوعی، سنگفرش، بلوک­های سیمانی، آجر و … هستند.

 

ویلاهای طراحی مدرن برای چه موقعیت جغرافیایی مناسب نیستند؟

این ویلاها برای مناطقی با دمای بسیار سرد و یا بسیار گرم مناسب نیستند و سطح نیاز و مصرف انرژی را افزایش چشمگیری می­دهند.

 

آیا می­توان سبک مدرن را با دیگر سبک­ها ترکیب کرد؟

بله سبک­هایی همچون مدرن کلاسیک، مدرن رستیک، مدرن صنعتی و … از رایج ­ترین سبک­های تلفیقی با طراحی مدرن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *