طراحی حیاط ویلا:

فهرست مقاله "طراحی حیاط ویلا:"

حیاط ویلا اولین و یکی از مهم­ترین جلوه­های ظاهری یک ویلا است. با توجه به اهمیت این موضوع، انواع مختلفی از طرح­های معماری برای حیاط­ها معرفی شده اند. هریک از این طرح­ها را می­توان بر اساس سلیقه، بودجه، شرایط و موقعیت مکانی و … انتخاب کرد.  با انتخاب سبک مناسب برای حیاط ویلا، ارزش کلی مجموعه افزایش پیدا می­کند. علاوه بر این، در افزایش سطح آرامش و استراحت ساکنین ویلا نیز موثر است. از طرف دیگر، با توجه به شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی نیز نیاز به یک طراحی حرفه­ای برای حیاط ویلا ایجاد می­شود.

طراحی حیاط ویلا شامل بخش­های گسترده­ای از این محوطه می­گردد. این نوع طراحی، بر بخش­هایی همچون طراحی باغچه، فضای سبز، نورپردازی­ها، استخر، باربیکیو، انتخاب گیاهان و سنگ­فرش و … نظارت دارد. گرچه­ اصلی­ترین هدف از این نوع طراحی، جلوه­های زیبایی محیطی و حفظ آرامش است؛ اما می­تواند بر استایل کلی سازه، سرمایش و گرمایش، و دیگر موارد اثرگذار باشد.

حیاط ویلا

 

انواع سبک طراحی حیاط ویلا:

در یک دسته بندی کلی، انواع مختلفی از طراحی برای حیاط ویلا وجود دارد:

طرح سنتی یا کلاسیک: در این سبک، استایل حیاط با تجهیزاتی سنتی پوشش داده می­شود ؛ تجهیزاتی مثل سنگ­ فرش هایی به سبک قدیمی، فنس­های چوبی یا آهنی و … .

طراحی مدرن: طراحی و مصالح در این سبک، معمولا مدرن­تر بوده و بوده و شامل سنگ­های مدرن، خطوط منظم و ساده در الگوی طرح، و پوشش گیاهی با کمک گیاهان مدرن و جدید هستند.

طراحی اکولوژیک یا پایدار: هدف از این سیستم طراحی، حداقل استفاده از منابع محیط زیستی بوده و در راستای حمایت از گیاهان بومی است. آبیاری و حفاظت از این نوع گیاهان با کمک سیستم­های آبیاری خودکار،  جمع آوری آب باران و استفاده از آن برای آبیاری حیاط، و … است.

طراحی مینیمال: در طراحی حیاط ویلا به سبک مینیمال، عناصر خاص و ساده استفاده می­شوند؛ مثل استفاده از طراحی­هایی با خطوط شیب دار، فضای باز و آزاد گسترده در طرح، گیاهان حداقلی  و سنگ فرش ساده .

طراحی شهری: این نوع طراحی عمدتا برای فضاهای کوچک است. مثل ویلاهای درون شهری. در طراحی شهری، گلدان و ظروف بتنی، گیاهان آپارتمانی و … به طور گسترده­ ای به چشم می­خورد.

حیاط ویلا

انواع مصالح و تجهیزات برای حیاط ویلا:

برخی مصالح، اصلی­ترین تجهیزاتی هستند که در طراحی حیاط یک ویلا وجود دارند. این مصالح نیز به نوبه خود از گستردگی و تنوع بالایی برخورار بوده و انتخاب آنان بستگی به بودجه، سلیقه و شرایط کلی محیطی دارد.

از اصلی­ترین تجهیزات برای طراحی حیاط ویلا، سنگ ها هستند. سنگ شامل انواع سنگ­های گرانیت، آهکی، سنگریزه و سنگ­های نمایی و … هستند. از انواع سنگ می­توان برای طراحی مسیر، پله، زمینه دیوار و … استفاده کرد.

بتن و ملات از مصالح اصلی برای ساخت انواع پایه، دیوار و زیرساخت کلی حیاط هستند.

کاشی و سرامیک برای پوشش سطوحی از جمله دیوار، زمین ، استخر و … مورد استفاده قرار می­گیرند.

چوب از دیگر مصالح طبیعی برای ساخت تجهیزات تکمیلی مثل پله ، حفاظ و نرده، پرچین، آلاچیق و … است.

گل و گیاه بخشی اصلی از دکور حیاط را شامل می­شود. با کمک انواع پوشش های گیاهی، می­توان فضای سبز حیاط را طراحی نمود.

این موارد، تنها گوشه­ای از مصالح مورد نیاز برای طراحی حیاط ویلا هستند.

حیاط ویلا

چگونه بهترین طرح برای حیاط ویلا را انتخاب کنیم:

با توجه به گزینه­ های متعددی که پیش روی متقاضیان است، انتخاب بهترین گزینه باید با توجه به فاکتورهای متعددی صورت بگیرد.

از نکات اصلی در انتخاب بهترین طراحی، توجه به مساحت حیاط است. برخی طراحی­ها برای ابعاد گسترده­تر بوده و قابلیت اجرا بر روی حیاط­های کوچک را ندارند. همچنین بالعکس، برخی طرح­ها برای محیط­های کوچک­تر معرفی شده و اجرای آن بر روی حیاط­های وسیع نمی­تواند اثر مطلوبی ایجاد کند.

علاوه بر این، انتخاب طرح بهتر است با استایل کلی معماری خانه و طراحی نمای خارجی آن نیز سازگار باشد. انتخاب دو سبک متفاوت، حتی در صورت استفاده از بهترین طراحی­ها و متریال ها، اثر چشمگیری نخواهد داشت. به عنوان مثال، ویلاهایی با سبک نمای خارجی و معماری سنتی، بهتر است از طراحی های سنتی برای حیاط نیز استفاده کنند.

همچنین ، بودجه به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب طراحی و متریال حیاط ویلا است. برخی طراحی ها به دلیل پیچیدگی طرح و یا استفاده از مواد و مصالح ویژه، از قیمت بالاتری نسبت به دیگر موارد برخوردار هستند.

دریافت مشاوره از مشاورین حرفه­ای، می­تواند این روند را به طور دقیق­تر و کاربردی­تری پیش برده و بهترین گزینه بر اساس شرایط کلی انتخاب شود. مشاورین و طراحان مجموعه تی سون این امکان را فراهم آورده و مشاوره­هایی حرفه­ای و جامع برای مشتریان در نظر گرفته­اند. دریافت این مشاوره کمک می­کند تا روند انتخاب مصالح و اجرا نیز به خوبی انجام شود.

 

نقش شرایط جغرافیایی در طراحی ویلا:

شرایط جوی و جغرافیایی از نکات مهم و حائز اهمیتی هستند که در زمان طراحی یا انتخاب طرح باید در نظر گرفته شوند. ویلاهایی که در مناطق گرم و خشک قرار دارند، باید از مصالح و پوشش­های گیاهی استفاده کنند که مقاومت جوی بالایی دارند. مصالح مورد استفاده در این مناطق باید نسبت به گرمای زیاد، نور مستقیم خورشید و … مقاوم بوده؛ پوشش گیاهی نیز به گونه ای باشد که نیاز به آبیاری کمتری داشته باشند. این وضعیت برای مناطق سردسیر و احتمال بارش برف و باران نیز در نظر گرفته شوند. طراحی جوی های ایمنی یکی از طراحی­های کاربردی در این زمینه است.

از طرف دیگر، مناطقی که بادگیر بوده و در معرض طوفان های مداوم هستند، باید از مصالح و طراحی­هایی استفاده شود که بتواند بیشترین ایمنی از محیط را به همراه داشته باشد. استفاده از انواع پرچین پیچکی، درختان قوی و ریشه دار، انواع سد و حفاظ و … در این مناطق توصیه می­شود.

 

چه عواملی بر هزینه کلی طراحی حیاط ویلا اثرگذار هستند:

هزینه­های کلی یک طراحی به عوامل مختلفی بستگی دارند. اولین عامل تاثیرگذار در این زمینه، ابعاد حیاط و وسعت طراحی است. حیاط­های بزرگ­ترنیاز به هزینه­های بیشتری برای مراحل طراحی، میزان مصالح، هزینه اجرا و … دارند.

انواع مصالح مورد استفاده در یک طرح، بر قیمت نهایی ان موثرند. هر نوع از مصالح مثل سنگ، چوب ، کاشی و … از طیف قیمتی وسیعی برخوردارند. استفاده از متریال درجه یک، خاص، طبیعی و کمیاب، طبیعتا هزینه­های بیشتری به همراه خواهد داشت.

سایر سلیقه و ذوق شخصی در یک طرح، منجر به افزایش قیمت خواهد شد. مواردی همچون نورپردازی­های ویژه، نصب استخر و آلاچیق، گیاهان خاص، و … هزینه را بالاتر خواهد برد.

در نهایت، مدت زمان اجرای طرح نیز در این زمینه نقش دارد. هرچقدر زمان اجرا طرح طولانی­تر شود، هزینه نگهداری مصالح ، هزینه کارگر و … نیز بیشتر خواهد بود.

حیاط ویلا

ارزان­ترین و گران­ترین نوع طراحی حیاط:

برای بررسی ارزان­ترین و گران­ترین نوع طراحی، نمی­توان یک طراحی دقیق را در این زمینه معرفی کرد. با این حال، برخی طرح­ها از هزینه نسبتا کمتری برخوردارند؛ مثل طراحی ساده یا مینیمال؛ که به علت :

استفاده از مصالح ساده

خطوط کمپر

ایجاد فضاهای باز ساده

و … قیمت کمتری دارد.

همچنین برخی طرح ها مثل طراحی مدرن، به علت:

استفاده از گیاهان خاص و کمیاب

طراحی پیچیده تر

امکانات اضافی در محیط

از قیمت بالاتری برخوردارند. همچنین طراحی­های سنتی نیز به استفاده از امکان استفاده از سنگ­ها و مصالح سنتی و دست ساز، قدیمی و ساختار ویژه، گران­تر از دیگر نمونه­ها خواهند بود.

 

جدول خلاصه:

انواع طراحی حیاط ویلا : توضیحات:
سبک ساده یا مینیمال مصالح ساده، خط­های کمپر و فضاهای باز و ساده
مدرن یا لوکس مصالح مدرن، گیاهان کمیاب، طراحی پیچیده و امکانات خاص
اکولوژیک یا پایدار استفاده از مصالح محیط زیستی و انرژی تجدید پذیر
سنتی یا کلاسیک مصالح سنتی، گیاهان کلاسیک، الگوهای قدیمی و سنتی

 

 

سوالات متداول:

بهترین طراحی حیاط ویلا برای حیاط های وسیع کدام است؟

طراحی اکولوژیک برای این حیاط­ها می­تواند گزینه مناسبی باشد. استفاده از مصالح محیط زیستی، انرژی­های تجدید پذیر، و انواع سیستم­های آبیاری خودکار، امکانات اضافی مثل نصب آلاچیق، باربیکیو ، آبنما و … نیز در این حیاط­ها موثر خواهد بود.

 

کدام مصالح برای طراحی حیاط ویلا، صرفه اقتصادی دارد؟

استفاده از سنگ­های مصنوعی، چوب خرده، گیاهان مقاوم محلی، و بتن بهترین گزینه برای کاهش هزینه­ها هستند. استفاده از محصولات محلی در این شرایط توصیه می­شود ؛ تا بتواند هزینه­های حمل و نقل را به حداقل برساند.

 

کدام طراحی برای حیاط ویلاهایی در مناطق پرباران و مرطوب مناسب است؟

در این نوع طراحی، باید پوشش گیاهی مقاوم به رطوبت و باران، مصالح مقاوم نسبت به رطوبت ، سیستم دفع آب، فضایی جهت خروج و هدایت آب ،فضاهای خشکی مثل آلاچیق و … طراحی شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *