ضد حریق چیست؟

فهرست مقاله "ضد حریق چیست؟"

نسوز کردن فرآیندی است که در آن یک ماده یا سازه در برابر آتش مقاوم می شود. این کار را می توان با استفاده از مواد مقاوم در برابر آتش مانند ملات، سیمان یا رنگ نسوز انجام داد. ضد حریق اغلب بر روی سازه های فولادی و بتن به منظور مقاومت بیشتر در برابر آتش استفاده می شود.

ما چند نوع پوشش ضد حریق اصلی داریم: مصالح ساختمانی، رنگ و مصالح معدنی

بجز این دو نوع اصلی از رنگ های نسوز و اسپری استفاده می شود: رنگ آمیزی و سیمانی.

 

عایق‌های آتش‌زا وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرند متورم می‌شوند و لایه‌ای از عایق ایجاد می‌کنند که از مواد یا ساختار در برابر آتش محافظت می‌کند. عایق سیمانی نوعی نسوز است که از مواد پایه سیمانی برای ایجاد سد مقاوم در برابر آتش استفاده می کند.

ضد حریق

برخی از نمونه های ضد حریق عبارتند از:

 

اعمال یک پوشش اسپری مقاوم در برابر آتش روی فولاد یا بتن

استفاده از درزگیرهای مقاوم در برابر آتش، فایر استاپ ها یا موانع آتش برای آب بندی شکاف ها و دهانه ها (که از نظر فنی به عنوان آتش سوزی شناخته می شود)

استفاده از مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتش

مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتش نیز از نوع نسوز هستند. نمونه هایی از مصالح ساختمانی نسوز عبارتند از:

 

 

 

شیشه نسوز

درب های ضد حریق

عایق ضد حریق

شیشه نسوز

ضد حریق یک اقدام ایمنی مهم است که می تواند به محافظت از افراد و اموال کمک کند. با ساخت یک ماده یا سازه مقاوم در برابر آتش، می توان از گسترش آتش و تخریب بیشتر آن جلوگیری کرد.

حفاظت غیر فعال برای مواد غیر قابل احتراق

فولاد یک ماده ساختمانی محبوب است که توسط سازندگان به دلیل مقاومت و تطبیق پذیری آن قدردانی می شود. فولاد همچنین یک ماده غیر قابل احتراق است و به همین دلیل، سازه های فولادی که به درستی ساخته شده اند می توانند یکپارچگی خود را در طول دماهای بالا حفظ کنند. برخی از سازه های فولادی مانند ساختمان های کم ارتفاع نیازی به حفاظت در برابر آتش ندارند یا فقط به سیستم های آبپاش نیاز دارند.

 

علیرغم اینکه فولاد قوی ترین فلزی است که در ساخت و ساز استفاده می شود، شرایطی وجود دارد که فولاد تنها چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض گرمای شدید در صورت عدم محافظت، ظرفیت خود را برای تحمل بارهای سنگین از دست می دهد. قوانین ساختمانی موارد متعددی را در نظر می گیرند که می تواند چنین باشد و برخی از سازه های ساختمانی مبتنی بر فولاد نیاز به حفاظت در برابر آتش غیرفعال دارند.

رنگ ضد حریق

 

رنگ گرم 5 گالیون

برای بهترین قیمت کلیک کنید

تیرهای فولادی ضد حریق و فولاد سازه ای

روش های مختلفی برای نسوز کردن تیرهای فولادی و فولاد سازه ای وجود دارد.

 

یکی از روش ها استفاده از یک پوشش مقاوم در برابر آتش، مانند رنگ متورم طراحی شده برای فولاد است. رنگ متورم هنگامی که در معرض گرما قرار می گیرد به ضخامت 100 برابر ضخامت اولیه خود متورم می شود و لایه ای از عایق ایجاد می کند که از مواد در برابر آتش محافظت می کند. این رنگ ها غیر سمی هستند و اغلب در فولادهای در معرض جرم استفاده می شوند.

چه زمانی باید از پوشش های ضد حریق استفاده کرد؟

بهترین زمان برای اعمال پوشش ضد حریق درست پس از اتمام قاب بندی و قبل از نصب مکانیکی خواهد بود. این بازه زمانی امکان دسترسی آسان به تمام مناطقی که نیاز به پوشش دارند را فراهم می کند.

مصالح بنایی

پوشش های ضد حریق با مصالح بنایی ارزان ترین قیمت را در بین پوشش های ضد حریق دارند چون ترکیب مصالح بنایی به راحتی در دسترس می باشد و مواد اولیه آن قیمت کمتری دارند. واحد محاسبه قیمت در پوشش های ضد حریق با مصالح بنایی اغلب متر مربع سطح کار انجام شده است مگر کار های کوچک که به صورت چکی انجام می شود، کار هایی که به صورت سطح کار انجام شده متره می شوند به این صورت است که ضخامت پاشش شده روی سطح تیر و ستون به صورت آفست محاسبه می گردد.

پوشش های ضد حریق پایه معدنی (بر پایه سیمانی یا پایه گچی)

اجرای پوشش ضد حریق معدنی با توجه به استاندارد های کسب شده توسط شرکت مورد نظر برخلاف پوشش های ضد حریق با مصالح بنایی که در اجرا یکسان بودند، دارای تنوع در اجرا هستند به صورتی که برخی متریال دارای استاندارد، بدون زیر سازی و با ضخامت کم تر پاشش می شوند و برخی به صورت فول مش و با ضخامت بیش تر پاشش می شوند برخی متریال تولید شده در خارج از کشور هم با ضخامت تنها یک سانتی متر اجرا می شوند.

پوشش ضد حریق با رنگ متورم شونده

رنگ ضد حریق یا متورم شونده یکی از گران ترین پوشش های ضد حریق حال حاضر می باشند. پس از رسیدن آتش به سطح این رنگ ها پف می کنند و یک لایه مقاوم به وجود می آورند و مانع از رسیدن حریق به سطح فلز می شوند. برای اجرای این پوشش باید ابتدا سطح فلز شست و شو شود سپس در چند پاس با پسوله رنگ ضد حریق به سطح فلز پاشش شود.

 

قیمت پوشش های ضد حریق

قبل از هرصحبتی باید این را بدانید که اگر از مصالح بنایی استفاده می کنید به احتمال خیلی زیاد نیازی به پوشش ضد حریق پیدا نخواهید کرد.

ولی در کل هر پوشش ضد حریقی خواص خودش را دارد. مثلا برخی ساختمان ها ارتفاعشان زیاد می باشد و نمی توانند از پوشش های ضد حریق با مصالح بنایی استفاده کنند و کارفرما باید حتما قبل تر در مورد این موضوع با افراد مرتبط صحبت کند. نباید صرفا قیمت را ملاک اصلی قرار دهید.

از آنجایی که ما چندین نوع پوشش ضد حریق داریم، هریک نیز دستورالعمل مربوط به خود را دارد، پس باید کاربرد و هزینه تمام (نرخ نامه اجرای پوشش های مقاوم حریق توسط انجمن صنفی حفاظت در برابر آتش منتشر شده بصورت رسمی) شده را در نظر بگیرید.

قیمت تمام شده پوشش ضد حریق در ابتدای امر مشخص نیست و تعیین قیمت مستلزم در اختیار داشتن نقشه­ های سازه است. با توجه به وضعیت اقتصادی نیز قیمت ها هرروز در حال تغییر می باشد.

 

پوشش ضد حریق یکی از محصولاتی است که برای جلوگیری از شیوع حریق در ساختمان‌ها و فضاهای عمومی استفاده می‌شود. این پوشش‌ها به دلیل قابلیت خود به عنوان یکی از راه‌حل‌های اصلی جهت کاهش خطر حریق در ساختمان‌ها به شمار می‌روند. در این مطلب، به بررسی انواع پوشش ضد حریق، مزایا و معایب آن و نحوه تعیین قیمت پوشش ضد حریق پرداخته خواهد شد.

 

مزایای پوشش ضد حریق با مصالح بنایی

این متریال ارزان تر نسبت به سایر پوشش های ضد حریق می باشند.

اجرای این نوع پوشش نسبت به سایر پوشش ها راحت تر می باشد.

لکه گیری پس از تخریب این پوشش ساده تر می باشد چون مصالح آن به راحتی در دسترس است.

مزایای پوشش ضد حریق با مصالح معدنی

وزن مخصوص این پوشش سبک تر از پوشش با مصالح بنایی است ˓ بنا بر این سازه سنگین نمی شود.

 

ضد حریق

ظاهر کار تمیز تر می شود چون ضخامت این پوشش کم تر است.

در پروژه های بلند مرتبه احتیاجی به محاسبه و برآورد اضافه وزن بر سازه نیست.

مزایای رنگ های ضد حریق

این پوشش ها چون ضخامت کمی نسبت به سایر پوشش ها دارند و ظاهر زیبایی دارند.

سرعت اجراء بسیار زیاد می باشد.

وزن مخصوص این پوشش کم می باشد در نتیجه در وزن سازه تاثیر ناچیزی دارد.

معایب کلی پوشش های ضد حریق

  • قیمت بالا: قیمت پوشش ضد حریق نسبت به سایر پوشش‌ها بالاتر است.
  • نیاز به تخصص فنی: نصب پوشش ضد حریق نیاز به تخصص فنی دارد و باید توسط کارشناسان مجرب انجام شود.
  • محدودیت در طرح و رنگ: پوشش ضد حریق به دلیل خصوصیات خود، محدودیت در طرح و رنگ دارد.

برای پوشش های ضد حریق خود می توانید به هم مراجعه و مشورت نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *