مبانی نمای ساختمان های تجاری

فهرست مقاله "مبانی نمای ساختمان های تجاری"

از یک نمای بیرونی گرم و دلپذیر که با کوهنوردان سبز تزئین شده است، تا ساختارهای چوبی یک شرکت بزرگ یا یک رستوران با تم جنگل، یا شیشه آینه ای در جلوی دفتر مرکزی یک شرکت، همگی نشان دهنده ی نمای ساختمان تجاری هستند، که شاید از نظر بعضی افراد مهم بنظر نیاید اما بسیار برای تجارت مهم است.

 

کلمه نما در واقع از کلمه فرانسوی facade گرفته شده است.

نمای ساختمان در واقع می توان گفت نشان دهنده ی جلوی ساختمان و یک رابط بین محیط داخل و خارج می باشد، که همیشه منظورمان از نمای ساختمان جلوه ی بیرونی ساختمان نیست.

 

نمای ساختمان

در معماری ساختمان‌های تجاری، نما اغلب مهم‌ترین جنبه طراحی است، دلیل اصلی آن هم این است که برای بقیه ساختمان تعیین کننده شکل و لحن می باشد. از منظر مهندسی، بخاطر بهره وری در انرژی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

توابع یک نما

تصور کنید در وسط یک خیابان بسیار شلوغ با انواع و اقسام رستوران ها می باشید. حال قصد غذا خوردن دارید و در مورد همه ی آن رستوران ها هم چیزی نمی دانید. وارد کدام یک می شوید؟ آن یکی که نمای بسیار ضعیفی دارد؟

نماهایی که به خوبی طراحی شده اند به موفقیت هر کسب و کاری کمک می کنند. از سوی دیگر، نماهای طراحی ضعیف می تواند به این معنی باشد که ساختمان ممکن است به هدف مورد نظر خود عمل نکند.

 

دلایل اصلی زیباسازی نما :

 

  • بوجود آوردن ارتباط و تعامل بین محیط داخلی و خارجی
  • تصویر سازی از کسب و کار، ایده آل ها و چشم انداز ساختمان شما
  • امکان دسترسی به سطوح نور قابل قبول و ارتباط بصری با خارج
  • جلوگیری از آب و هوا، شامل کنترل جریان هوا، مقاومت در برابر باد و مسدود شدن دسترسی آب و هوای سرد یا گرم
  • تهیه پنجره های باز شونده برای تهویه هوا و سرد شدن مخیط در تابستان
  • عایق صوتی و حرارتی
  • کنترل بهره خورشیدی و تابش UV.

 

بهترین مصالح نما

 

انتخاب متریال نما معمولاً به کاربرد و هدف ساختمان و همچنین الزامات برنامه ریزی محلی بستگی دارد که ممکن است بر ظاهر ساختمان در ارتباط با همسایگان آن تأثیر بگذارد.

 

نمای ساختمان

انواع دیگر مصالح نما شامل تخته های بزرگ، پانل های فلزی، رندر عایق و کاشی های سفالی می باشد. طیف گسترده ای از اشکال نما را می توان با استفاده از فولاد سبک از جمله دیوارهای منحنی، پنجره های بزرگ و برجستگی هایی مانند سایه های خورشیدی و بالکن ها ایجاد کرد.

در مورد معمار تجاری چه می دانید؟

معمار تجاری، حرفه ای دارای مجوز است که ساختمان ها و سازه ها را برای استفاده تجاری و غیر مسکونی، مانند فروشگاه های خرده فروشی، دفاتر، کارخانه ها، مراکز خرید، بیمارستان ها، هتل ها و امکانات ورزشی یا تفریحی طراحی و اجرا می کند.

 

هر معمار تجاری آموزش هایی را می آموزد، که بصورت عمومی با جنبه های مختلف (همراه با درجات مختلف پیچیدگی شامل انرژی، سهولت نگهداری، بهینه سازی فضا، مقررات ایمنی و… ) این آموزش ها را در نظر می گیرد. حال پروژه های سفارشی با توجه به بودجه و نیاز های مشتریان را برآورده می کند.

مسئولیت های معمار تجاری به 4 دسته اصلی تقسیم می شوند:

نمای ساختمان

 

 

برنامه نویسی: زمانی که یک معمار تجاری دستوری را دریافت می کند، با تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری خود و همچنین عوامل مختلف مربوط به دسترسی به سایت، مکان، مقررات موجود و الزامات عملکرد انرژی شروع می کند. او سپس یک برنامه معماری ایجاد می کند که بودجه و ویژگی های مختلف ساختمان (فنی، زیبایی و غیره) را توصیف می کند.

 

 

طراحی: معمار طرح ها و نقشه ها را توسعه می دهد و آنها را برای مشتری ارسال می کند. او آنها را با پیشرفت مبادلات با مشتری تغییر می دهد. او همچنین مسئول هماهنگی اسناد معماری با اسناد دریافت شده توسط سایر متخصصان درگیر (مهندسان، طراحان و غیره) است. پس از تایید مفهوم نهایی، معمار قادر است هزینه کار را با دقت برآورد کند. سپس نقشه ها، مشخصات نهایی و فراخوان مناقصه تنظیم می شود.

 

 

تحقق: معمار تجاری تا آنجا پیش می رود که برای کمک به شما در انتخاب پیمانکار برای پروژه خود راهنمایی ارائه می دهد. او می تواند به شما در مذاکرات مربوط به قرارداد ساخت و ساز کمک کند. او به عنوان مدیر پروژه عمل می کند و فعالیت های طرف های مختلف درگیر را هماهنگ می کند و از پیگیری پیشرفت کار ساخت و ساز به منظور رعایت بودجه، برنامه زمانی توافق شده و همچنین برنامه ها و مشخصات اطمینان حاصل می کند.

 

 

اشغال: معمار قادر است راهنمایی هایی برای بهینه سازی عملیات ساختمان تجاری با توجه به طول عمر آن ارائه دهد.

 

 

معماران تجاری چه می کنند؟

معماران تجاری در کل فرآیند ساخت و ساز از ابتدا تا انتها نمای تجاری دخیل هستند و از برقراری ارتباط صاف بین همه ذینفعان پروژه و مدیریت کارآمد منابع و زمان اطمینان حاصل می کنند.

مشاوره با مشتری

در ابتدای پروژه، معمار تجاری با ملاقات با مشتریان برای بحث در مورد نیازهای آنها و تعیین عوامل کلیدی پروژه مانند الزامات طراحی، محل پروژه و بودجه شروع می کند. مشتریان نیز به نوبه خود اطمینان حاصل می کنند که معمار دیدگاه آنها را درک می کند.

 

پس از این مشاوره، معماران پیشنهادات اولیه را تهیه می کنند که معمولاً در قالب طرح اسکیس به کارفرما ارائه می کنند. این پیشنهادات با دقت توسط معماران تهیه شده و شامل مطالعات امکان سنجی، گزارش سایت و غیره می باشد.

 

اگر پروژه شامل یک ساختمان موجود باشد، معمار ممکن است در این مرحله درخواست بازدید از محل را برای ارزیابی سازه و تعیین اینکه آیا امکان نوسازی وجود دارد یا اینکه پروژه به ساخت یک ساختمان جدید نیاز دارد، کند.

 

با پیشرفت پروژه، معمار تجاری اطمینان حاصل می کند که ارتباط با مشتریان با گزارش پیشرفت پروژه، تاریخ ها و مهلت های مختلف، نقشه های دقیق، مشخصات و بودجه حفظ می شود.

 

 

 

اصول طراحی نما تجاری ساختمان

 

شماتیک های اساسی که در طراحی اولیه یک نما قرار می گیرند به این منظور است که یک نمای همه جانبه از تمام الزامات آن داشته باشند. این موارد شامل هدف مورد نظر از نما، طراحی آن و همچنین محدودیت های قانونی و عملی مختلف مورد نیاز قبل از ساخت است. اولین و مهمترین چیز این است که هدف و دلیل اصلی ساخت نما را مشخص کنید. پس از انجام این کار، معیارهای عملکرد مربوط به نمای تجاری تعیین می شود.

 

این معیارها چند عامل مهم در طراحی را در نظر می گیرند: طراحی، بودجه پروژه و هم چنین نگرانی ها و مشکلات پروژه. دلیل اصلی این امر ایجاد یک نقشه راه روشن است که مورد توافق مشتری و معمار باشد.

 

خلاصه

 

اهمیت نمای خوش ساخت تجاری را می توان به لباس خوب تشبیه کرد. اولین برداشت ها آخرین برداشت ها هستند. یک نمای خوب طراحی و اجرا شده، بدون شک، بخش بسیار مهمی از طراحی ساختمان های تجاری است و باید با اهمیتی که شایسته آن است، رفتار شود.

 

اگر آماده شروع برنامه ریزی و طراحی پروژه های تجاری جدید هستید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *