طراحی باغ ویلا

فهرست مقاله "طراحی باغ ویلا"

 

اگر قصد طراحی یا بازسازی باغ ویلای خود را دارید حتما باید این مورد را درک کنید. نیاز ی به داشتن دانش فوق العاده معماری ندارید فقط با داشتن مهارت ها و وانش کافی میتوانید باغ ویلای مورد نظر خود را طراحی کنید. حال برای انجام اینکار خلاقانه و جذاب نیاز است که فاکتور های خاصی را در نظر بگیرید، مثل: منظر طبیعی، نیازهای کاربری، استایل زندگی، و سلیقه شخصی

حال میخواهیم در این مقاله به موضوع طراحی ویلا باغ و ابعاد مختلف آن بپردازیم. نظر اکثر افراد این است که با استفاده از گل و گیاه و بوته‌ها و درختان متفاوت می‌توان یک منظره زیبا و حیرت انگیز خلق کرد. اما آیا به تنهایی این موضوع امکان پذیر است؟ چیزی که مطمئنم جواب ماست این است که استفاده از گل و گیاه و درختان متفاوت به تنهایی کارساز نیست. چون ما قصد ساخت جنگل های خودرو را نداریم و فقط استفاده از گل و گیاه و درختان متفاوت برای به دست آوردن ویو و منظره عالی و مورد نظر ما، در طراحی باغ ویلا و باغچه ویلا کافی نیست.

یکی از مهمترین مواردی که در هنگام طراحی باغ ویلا باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم و همچنین می‌تواند در زیباتر شدن و لوکس تر شدن کلی باغ نقش اساسی داشته باشد، فضای سبز و باغچه‌های موجود در حیاط ویلا می‌باشد. توجه به موضوع ترکیب رنگها و تناسبی که میان این رنگها و گیاهان مورد استفاده در طراحی باغ با مصالح و متریال به کار رفته در ساخت ویلا، نقش بسیار مهم و اساسی در طراحی ویلا باغ و باغچه ویلا، و به وجود آمدن یک نمای کلی زیبا و آرامش بخش دارد.

 

باغ ویلا

باغ ویلا چیست؟

باغ ویلا همانطور که از اسم آن هم پیداست، باغ یا ویلا است. اما در واقع خصوصی یا مکان استراحت می باشد. از ویلا های عادی بزرگ تر می باشد و در واقع اینطور است که یک باغ بزرگ است که ویلا هم در آن قرار دارد. برخی از این باغ ویلاها مانند ویلاها شامال گل‌ها، درختان، چمن، مسیرهای پیاده‌روی، مناطق نشیمن و استراحت، باغچه‌های سبز، آبنماها، استخرها، فضاهای باربیکیو و سایر امکانات خارجی باشند. البته مواردی که گفته شد شامل همه ویلاها نمی شود اما هر کدام امکانات رفاهی خاص خود را دارند.

بخاطر کم کردن و فضایی که دارند شهرداری بروی ساخت آن ها سخت گیری کمتری می کند.

ایجاد لایه های عمودی با مواد گیاهی  در باغ

پایین ترین لایه گیاهان عمودی لایه زمین است. این گیاهان کم ارتفاع، از جمله چمن، هستند که حدود 6 اینچ رشد می کنند تا خاک لخت را بپوشانند و به عنوان خط پایه ترکیب عمل می کنند. لایه های پیش زمینه، گیاهانی که 6 اینچ تا 2 فوت هستند، تغییر عمودی بعدی را نسبت به زمین نشان می دهند. توده های کوچکی از پایین ترین این گیاهان لبه بستر گیاهان را تشکیل می دهند و به عنوان انتقال به گیاهان بزرگتر عمل می کنند.

لایه میانی از گیاهانی از 2 فوت تا 5 فوت تشکیل شده است. این گیاهان بیشتر فضای ترکیب را اشغال می کنند و چندین عملکرد را انجام می دهند، از جمله ارائه تعریف فضایی، پیوند لایه زیرین و ساختمان ها یا گیاهان بلند، و ایجاد رنگ و بافت در سراسر حیاط. بلندترین لایه، گیاهان پس زمینه، شامل درختان و درختچه های بزرگ است که اغلب برای صفحه نمایش برای مسدود کردن نماها یا به عنوان سایبان برای سایه استفاده می شود .

باغ ویلا

چه مسائلی را باید در طراحی باغ ویلا در نظر گرفت؟

تعادل و ثبات

زمانی که به کرج می روید متوجه میشوید که اکثر درختان در کرج عمری بیش از 70 تا 80 سال دارند و شهرداری بروی سلامت و سالم بودن آنها طوری تاکید دارد که این درختان همگی پلاک دارند. حتی شایعاتی نیز گفته شده بود که افرادی قصد ساخت برج در این مناطق را داشتند اما بخاطر وجود درختان مجوز شهرداری را دریافت نکردند.

حال این موارد همیشه مانع طراحی باغ ویلا نمی باشد. خود می تواند باعث خلاقیت شما در ساخت و ساز نیز باشد.

مثلا برای رعایت تعادل اندازه و مکان گیاهان را یک شکل نمایید همین باعث جذابیت باغ شما می شود.

زمان ساخت باغ ویلا باید به این مورد بسیار توجه نمایید. تنوع گیاهی طبق موقعیت مکانی، شاید درختی مانند اوکالیپتوس در هر مکانی رشد نماید، اما این مورد در مورد همه گیاهان درست نیست، مثلا نخل یکی از درختان بسیار زیبا می باشد. که برای ویلاهای سرد سیر اصلا مناسب نمی باشد.

باغ بدون شک بسیار بزرگ می باشد، حتما در مورد طراحی های جذاب آن خلاقیت بخرج دهید. ساخت فضای نشیمن برای باغ ویلا بسیار مهم است، نه یک فضای نشیمن بلکه دو یا سه حتی شاید بیشتر.

در نظر بگیرید که با خانواده ی خود به ویلای خود رفته اید و حال قصد انجام یک بازی در فضای بیرون را دارید، پس به یک نشینمن بدون شک اختیاج پیدا خواهید کرد. اما اینطور در نظر بگیرید، در یک خانواده ی پر رفت و آمد هستید و قصد رفتن به ویلای خود با چند خانواده از اقوام را دارید، بدون شک همگی در شب قصد بیرون آمدن و استراحت و وقت گذراندن در فضای نشیمن را دارند در حالی که  فضای نشیمن شما فقط  ظرفیت 4 نفر یا 5 نفر را دارد.

یک شرکت خوب طراحی باغ ویلا مانند شرکت ما، فضای باغ ویلای شما را به خوبی برایتان می سازد و برای همه این موارد، جاهایی را طراحی می‌کند که به خوبی با هم هماهنگ و متصل هستند و طراحی فضا را شلوغ نمی‌کنند.

بجز اینکه باید فضای نشیمن را در نظر بگیرید حتما به میز و صندلی فضای نشیمن هم  دقت نمایید، صرفا زیبایی یا قیمت را ملاک قرار ندهید. نه تنها میز و صندلی تمام اکسسوری مورد نیاز باغ و ویلای خود را مورد اهمیت قرار دهید.

همانطور که اکسسوری و لوازم مورد نیاز مواردی مورد اهمیت هستند. ترتیب و سازماندهی باغ را نیز باید مورد اهمیت قرار دهید.

باید باغ شما بطور منطقی فضا بندی شوند. مناطق استراحت، فضاهای آزاد گردشی، فضای باغبانی، گل ها و فضاهای فعالیت خارجی مثل باربیکیو و استراحت باید همگی از هم با منطق و حفظ زیبایی جدا شوند.

موقعیت آنها را نیز حتما در نظر بگیرید.

یکی از بهترین کارها استفاده از عناصر دکوراتیو در طراحی باغ ویلا است که می‌تواند به زیبایی، شخصیت و جذابیت فضا اضافه کند. این عناصر می‌توانند به صورت متنوعی در باغ ویلا اعمال شوند و بسته به سلیقه، استایل و موقعیت مکانی، می‌توانند تغییر کنند. در زیر به برخی از عناصر دکوراتیو معمول در طراحی باغ ویلا اشاره می‌کنم:

 

 

  1. مجسمه‌ها: مجسمه‌ها می‌توانند جزو عناصر دکوراتیو محبوب در باغ ویلا باشند. انتخاب مجسمه‌هایی با طرح و اندازه‌های متنوع می‌تواند به جذابیت باغ افزوده شود.

 

  1. فضای‌های خارجی: استفاده از مبلمان فضای باز، میز و صندلی‌های خارجی، گنبد و چتر، و غیره، می‌تواند فضای راحتی برای استراحت و گذراندن وقت در فضای باز فراهم کند.

 

  1. سازه‌های زینتی: سازه‌های زینتی مانند آبنماها، آینه‌ها، آتش‌فشان‌ها، و تندیس‌ها می‌توانند به جذابیت باغ افزوده و آن را به زیبایی و زندگی مجدد بخشند.

 

  1. نورپردازی: نورپردازی می‌تواند شامل چراغ‌های رویی، فانوس‌ها، روشنایی‌های پس‌زمینه و غیره باشد که به باغ در شب زیبایی و جذابیت بیشتری بخشند.

 

  1. استفاده از سنگ‌ها و مواد زینتی: سنگ‌ها، شیشه‌ها، و دیگر مواد زینتی می‌توانند به عنوان عناصر دکوراتیو در مسیرها، آبنماها، و دیگر بخش‌های باغ استفاده شوند و به جذابیت طرح کمک کنند.

 

  1. گلدان‌ها و گلدان‌های زینتی: استفاده از گلدان‌ها و گلدان‌های زینتی با گل‌های زینتی و گیاهان داخلی و خارجی می‌تواند جذابیت و زیبایی باغ را افزایش دهد.

 

استفاده هوشمندانه از این عناصر دکوراتیو، به تنظیم و ترتیب مناسب فضا کمک می‌کند و باغ را به یک مکان زیبا، دلپذیر و جذاب برای لذت بردن تبدیل می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *