مساجد مدرن

فهرست مقاله "مساجد مدرن"

مساجد به عنوان نمادهای معنوی و فرهنگی، جزئی اساسی از هویت اسلامی و فرهنگ مسلمانان هستند. معماری مساجد مدرن با استفاده از ترکیبی از عناصر سنتی و نوآوری‌های معاصر، به فضاهایی مطبوع و پذیرایی تبدیل می‌شوند که علاوه بر عبادت، میزبان فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی نیز می‌شوند. این مساجد در جامعه به عنوان مراکزی برای ارتباط اجتماعی و تقویت انسجام اجتماعی شناخته می‌شوند، که نقش مهمی در تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی افراد دارند.

حال میخواهیم در مورد مسجد های مدرن صحبت کنیم.

در ابتدا باید این را در نظر بگیرید که یک مسجد فقط بخاطر نمای آن نیست که مدرن بنظر می رسد بخاطر امکانات و تکنولوژی استفاده شده در آن نیز میتواند مدرن باشد.

برای مثال مسجد بزرگ اصفهان و چهار ایوان ایران شاهکاری در معماری می باشند.  بجز آن مسجد سلیم دوم نیز یکی دیگر از مسجدهای معروف در دنیای اسلام می باشد.

سه نوع مسجدی که در بالا توضیح داده شد، رایج ترین و از نظر تاریخی مهم ترین در جهان اسلام هستند. با وجود ویژگی‌های مشترک آن‌ها، مانند محراب‌ها و مناره‌ها، می‌توان دریافت که سبک‌های منطقه‌ای متنوع، تفاوت‌های چشمگیری را در رنگ‌ها، مصالح و تزئینات کلی مساجد ایجاد می‌کنند. محراب‌های کاشی‌کاری‌شده آبی و سفید روشن قرن چهاردهم ایران، دنیایی جدا از رنگ‌های خاموش و منبت‌های سنگی محراب مصری همان قرن است.

 

حتی بیشتر از آن، تفاوت‌های منطقه‌ای زمانی ظاهر می‌شوند که به معماری مسلمانان ساکن در مکان‌هایی مانند چین، آفریقا و اندونزی نگاه کنیم، جایی که مصالح محلی و سنت‌های منطقه‌ای، گاهی با تأثیر اندکی از میراث معماری سرزمین‌های اسلامی مرکزی، در آن‌جا دیده می‌شود. ، معماری مسجد را تحت تأثیر قرار داد.

 

مساجد

به عنوان مثال، مناره در کودوس، اندونزی، تأثیر معماری هندو را منعکس می کند. مسجد Djingarey Berre در تیمبوکتو، در مالی، به طور مشابه به سنت‌های پیش از اسلام منطقه خود، با استفاده از سبک منحصر به فرد غرب آفریقا و استفاده از خاک به عنوان مصالح ساختمانی اولیه، پاسخ می‌دهد.

مساجد مدرن معمولاً دارای طراحی‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای هستند که عناصر سنتی و معاصر را ترکیب می‌کنند. این مساجد ممکن است دارای ساختارهای هندسی نوین با استفاده از مواد ساختمانی مدرن باشند. آن‌ها ممکن است دارای ویترین‌ها یا پنجره‌های بزرگ با طراحی هنری باشند که نور طبیعی را به داخل فضاهای داخلی می‌آورند.

 

 

معمولاً در طراحی مساجد مدرن، به استفاده از فناوری‌های پیشرفته مثل سیستم‌های تهویه، نورپردازی هوشمند، و سیستم‌های صوتی برای ارتقای تجربه عبادت و راحتی جمعیت توجه می‌شود. همچنین، فضاهای سبز، پارکینگ، و امکانات بهداشتی و رفاهی نیز برای رفاه افراد به معنای واقعی در نظر گرفته می‌شوند.

برای مثال  “مسجد الشیخ زاید الکبیر” در ابوظبی، امارات متحده عربی، که به نام بنیانگذار این کشور، الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان، نامگذاری شده است. این مسجد یکی از بزرگترین و زیباترین مساجد جهان است و دارای معماری بسیار مدرن و زیبا است.

 

حال با دیدن عکس بالا متوجه می شویم که نمای مدرن چه معنایی میتواند داشته باشد.

بازسازی بزرگترین مسجد بریتانیا پس از آتش سوزی توسط شرکای جان مک اسلان با ورودی دیدنی جدید، این هم یکی دیگر از نمونه های مساجد مدرن می باشد.

یک ورودی بزرگ جدید و ساختمان اداری یا بزرگترین مسجد بریتانیا واقع در لندن را طراحی کرده است. بازسازی این ساختمان پنج طبقه در پی آسیب گسترده به مجموعه مسجد بیت الفتوح به مساحت 21000 متر مربع که در اثر آتش سوزی در سپتامبر 2015 به وجود آمد، انجام شد. اعضای جامعه مسلمانان احمدیه بریتانیا با موفقیت مبلغ 20 میلیون پوند برای بازسازی را جمع آوری کردند. پروژه و Rolfe Judd Planning، که به عنوان مشاور برنامه‌ریزی عمل می‌کردند، در کنار جان مک‌آسلان + شرکا در کسب مجوز برنامه‌ریزی از شهر لندن برای افزایش قابل‌توجه در مدیریت جدید و فضای دعا برای جامعه کار کردند و موفق بودند.

امروزه مجموعه مسجد جامع بیت الفتوح جامعه مسلمانان احمدیه با ظرفیت 13000 نفر محل نمازخانه موجود در مسجد – که مربوط به سال 2003 است – و فضاهای اجتماعی شامل تالارهای مراسم و همچنین دفاتر، اقامتگاه ها، اتاق های غذاخوری و استودیوهای تلویزیونی و رادیویی است.

 

مساجد

نمای جدید رو به خیابان، ورودی دلپذیری به مجموعه مسجد ایجاد می کند که بر هویت آن به عنوان یک نقطه عطف محلی تأکید دارد. نقاط ورودی مجزا برای عابران پیاده، ایمنی در سایت را بهبود می بخشد و در عین حال استفاده از فضاهای عمومی خارجی را برای تجمع تشویق می کند. هسته‌های عمودی جدید گردش خون را بهبود می‌بخشند، مقررات ایمنی بیشتری را فراهم می‌کنند و دسترسی را برای همه کاربران به حداکثر می‌رسانند.

از اندونزی تا بریتانیا، این مسجد در اشکال مختلف آن ساختمان اساسی اسلامی است. مسجد، مسجد به زبان عربی، محل تجمع مسلمانان برای نماز است. مسجد به معنای «محل سجده» است.

مساجد همچنین در طول هفته برای نماز، مطالعه یا صرفاً به عنوان مکانی برای استراحت و تفکر مورد استفاده قرار می گیرند. مسجد اصلی یک شهر که برای نماز جمعه استفاده می شود مسجد جامی است که در لغت به معنای «مسجد جمعه» است، اما گاهی اوقات در انگلیسی به آن مسجد جماعت نیز می گویند. سبک، چیدمان و تزیین یک مسجد می تواند در مورد اسلام به طور کلی و همچنین در مورد دوره و منطقه ای که مسجد در آن ساخته شده است، چیزهای زیادی به ما بگوید.

اولین مسجد خانه حضرت محمد است.

برای ساخت یک مسجد چه مدرن و امروزی و چه با نمای سنتی به نکاتی باید توجه داشت که در تمام مساجد رعایت می شود. معماری یک مسجد به شدت بر اساس سنت های منطقه ای زمان و مکانی که در آن ساخته شده شکل گرفته است. در نتیجه، سبک، چیدمان و دکوراسیون می تواند بسیار متفاوت باشد. مثلا مسجد های ایران با مسجد های کشورهای چین و ترکیه هیچ شباهتی ندارند.

با این وجود، به دلیل کارکرد مشترک مسجد به عنوان مکان اقامه نماز جماعت، ویژگی های معماری خاصی در مساجد سراسر جهان نمایان می شود.

مساجد

صحن (حیاط)

اساسی ترین ضرورت معماری مساجد جماعت این است که بتواند کل جمعیت مرد یک شهر یا شهرستان را در خود جای دهد (خانم ها می توانند در نماز جمعه شرکت کنند، اما الزامی نیستند). برای این منظور، مساجد جماعت باید یک نمازخانه بزرگ داشته باشند. در بسیاری از مساجد این صحن به صحن باز متصل است که صحن نامیده می شود. در داخل حیاط اغلب چشمه‌ای می‌بینید که آب‌های آن هم در زمین‌های گرم مهیج است و هم برای وضو (پاکسازی مراسم) قبل از نماز مهم است.

محراب (طاقچه)

یکی دیگر از عناصر ضروری معماری مسجد محراب است – طاقچه ای در دیوار که جهت مکه را نشان می دهد و همه مسلمانان به سمت آن نماز می خوانند. مکه شهری است که حضرت محمد در آن متولد شد و خانه مهم ترین مکان اسلامی، کعبه است. جهت مکه را قبله می گویند و بنابراین دیواری که محراب در آن قرار گرفته را دیوار قبله می گویند. مهم نیست که مسجد کجا باشد، محراب آن جهت مکه را نشان می دهد (یا به همان سمتی که علم و جغرافیا توانسته است آن را قرار دهد).

مناره (برج)

یکی از بارزترین جنبه‌های معماری مسجد، مناره است، برجی که در مجاورت یا چسبیده به مسجد است که از آن اذان می‌گویند.

مناره ها اشکال مختلفی دارند – از مناره مارپیچ معروف سامرا گرفته تا مناره های بلند و مدادی در ترکیه عثمانی.

قبا (گنبد)

بیشتر مساجد دارای یک یا چند گنبد هستند که در عربی قبا نامیده می شود. در حالی که یک نیاز آیینی مانند محراب نیست، یک گنبد در داخل مسجد دارای اهمیت است، ولی باز میتوانید با توجه به نوع نمای مسجدتان از ساخت گنبد یا ساخت گنبد به شکل سنتی پرهیز کنید

مساجد.

تولیت مسجد

بیشتر مساجد تاریخی ساختمان های مستقلی نیستند. بسیاری از مؤسسات خیریه مانند سوپ آشپزی، بیمارستان ها و مدارس را تشکیل می دهند. برخی از مراجعین مسجد نیز ترجیح دادند مقبره خود را به عنوان بخشی از مجموعه مسجد خود قرار دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *