لابی چیست؟

فهرست مقاله "لابی چیست؟"

نوع فضای لابی شامل سرسراها، ورودی ها به سالن ها و مناطق غربالگری امنیتی در یا نزدیک ورودی ساختمان یا فضای مشخص شده است و به منظور استقبال و هدایت مستاجران و بازدیدکنندگان، کنترل دسترسی و ارائه راه های خروج از ساختمان ها است. این نوع فضا اغلب با مناطق امن و غیر ایمن طراحی می شود. نوع فضای لابی شامل لابی آسانسور نمی شود، با این حال، ممکن است از نظر فیزیکی یا زیبایی شناسی مجاور یا به هم متصل باشند. لابی‌های ساختمان اغلب به‌عنوان «چهره عمومی» فضای داخلی ساختمان عمل می‌کنند و به فضاهای تعاملی‌تری تبدیل می‌شوند که تجربه کاربری پیشرفته‌تری را ارائه می‌دهند.

چگونه طراحی یک لابی ساختمان را شروع می کنید؟

 

قبل از اینکه فرآیند طراحی لابی را شروع کنید، باید یک پلان کامل از ساختمان را دریافت کنید. مهم است که مطمئن شوید که لابی جادار است اما نه آنقدر بزرگ که به بقیه ساختمان نفوذ کند و فضای زیادی را برای مناطق جداگانه ای که مشتریان و مهمانان باید به آنجا بروند اشغال کند. به پلان طبقه خود نگاه دقیقی بیندازید و از آن به عنوان یک راهنما استفاده

کنید تا به شما کمک کند تعیین کنید که لابی چقدر باید بزرگ باشد و در کجا باید نسبت به کل ساختمان قرار گیرد. به یاد داشته باشید که مواردی مانند پارکینگ و دسترسی به ساختمان را در نظر بگیرید. در حالت ایده آل، لابی باید همیشه در جلوی ساختمان باشد.

 

 

لابی

ویژگی های فضایی

شخصیت و عملکرد یک فضای لابی اغلب بر اولین برداشت بازدیدکننده از ورود به ساختمان تأثیر می گذارد. نگرانی های کلیدی طراحی برای این نوع فضا شامل تعادل زیبایی شناسی، امنیت، پایداری و ملاحظات عملیاتی است. ویژگی‌های معمول انواع فضای لابی شامل فهرست عناصر اهداف طراحی قابل اجرا به شرح زیر است. برای فهرست کامل و تعاریف اهداف طراحی در زمینه طراحی کل ساختمان، عناوین زیر را مطالعه نمایید.

 

در دسترس

دسترسی باید در مراحل اولیه برنامه ریزی شود. انواع مختلفی از ناتوانی ها از جمله ناتوانی های بینایی، یادگیری، تحرک، گفتار و شنوایی باید در نظر گرفته شود. کارکنان همچنین باید در مورد نحوه ارائه خدمات یا محل اقامت مناسب که ممکن است درخواست یا مورد نیاز باشد، آموزش دیده و مطلع شوند. حتی نمازخانه و محل شیر دادن به کودکان برای مادران نیز در لابی مهم است. البته این موارد مربوط به پلان لابی ساختمان های تجاری و اداری می باشد. درمورد پلان لابی ساختمان های مسکونی نیز مسائل جدیدی پیش می آید.

ویژگی های فیزیکی که باید در فضای لابی مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:

 

دهانه های درب حداقل 32 اینچ عرض دارند و آستانه درها بیشتر از 1/2 اینچ نیست.

راهروها برای استفاده کنندگان از ویلچر عریض و واضح نگه داشته شدند. برای ایمنی کاربران کم بینا، اجسام بیرون زده را بردارید یا به حداقل برسانید.

سطوح لابی را از طریق یک مسیر مسافرتی در دسترس متصل کنید، یا روش‌هایی را برای کمک به مشتریانی که دارای اختلالات حرکتی هستند، ارائه دهید.

رمپ و/یا آسانسور را به عنوان جایگزینی برای پله ها ارائه دهید.

میزهای اطلاعات ویلچر را در دسترس قرار دهید.

تابلوهای جهت چاپ بزرگ با کنتراست بالا را در سراسر لابی ارائه دهید.

حفاظت تاریخی

ساختمان‌های عمومی اغلب دارای ویژگی‌های تاریخی در لابی‌ها و راهروها هستند که نیاز به طراحی ویژه در بازسازی دارند و شایسته آن هستند.

لابی

 

با توجه به نوع، زمان، فرهنگ و شکل ساخت ساختمان نوع ساخت تاریخی لابی باعث ایجاد امنیت، آرامش و هم چنین باقی ماندن پیشینه ی ساختمان می شود.

 

تجهیزاتی که باید در لابی های تاریخی نصب شوند باید با دقت قرار داده شوند تا از تغییر پیکربندی فضای اصلی لابی جلوگیری شود. در صورت امکان تجهیزات امنیتی را در فضاهای جانبی قرار دهید.

 

فضاهای لابی که نیاز به کار 24 ساعته دارند باید با سیستم HVAC اختصاص داده شوند.

 

برای فضاهای لابی در نمای بیرونی ساختمان، یک واحد هواگیر اختصاصی باید برای حفظ فشار مثبت ارائه شود.

 

لابی‌هایی طراحی کنید تا فرصت‌های امدادی را برای کارگران/ساکنان فراهم کنید – مانند استراحت – از فضاهای محدودتر. تا جایی که ممکن است، نماها را به طبیعت بگنجانید یا عناصری مانند آب نما، گیاهان و مواد طبیعی را بگنجانید.

 

برای لابی لاکچری خود فناوری را در فضاهای لابی بگنجانید تا تجربه جذابی برای کاربران ساختمان را بوجود آورید، تجربیات تعاملی یا پیشرفت های بصری را ارائه دهید، و حتی بازخوانی در زمان واقعی مصرف انرژی ساختمان و سایر ویژگی ها را فراهم کنید.

امن / ایمن

در تأسیسات پرخطر، مناطق امن و غیر ایمن را با چرخ گردان، فلزیاب یا سایر وسایل مورد استفاده برای کنترل دسترسی به مناطق امن جدا کنید. یک میز کنترل و منطقه چک کیف باید در منطقه امن قرار گیرد. مجرای مکانیکی، لوله کشی و مجرای اصلی برق نباید از یک منطقه به منطقه دیگر گسترش یابد. وسایل جداسازی ترافیک باید منعطف و قابل حمل باشند تا امکان تغییر الگوی ترافیک را فراهم کنند. شاید بنظرتان این مسائل با اهمیت نباشد اما وجود هریک می تواند لابی شما را از آنچه که فکر می کنید بسیار زیباتر و جذاب تر کند.

 

نقاط کنترلی را طوری طراحی کنید که نتوان از مناطق امن عبور کرد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل امنیتی می توانند به درستی تمام مناطق نقاط کنترل را مشاهده کنند.

از استفاده از سیستم های کف بالا در مناطق غیر ایمن خودداری کنید.

 

محل مرکز فرماندهی آتش نشانی و پانل کنترل آسانسور اضطراری نیاز به یکپارچگی طراحی با پوشش دیوار لابی، سیستم های BAS، سیستم های حفاظت در برابر آتش و سیستم های ارتباطی ساختمان دارد.

لابی

 

طراحی درهای لابی به خیابان(ها) باید خروجی طبقات بالاتر را در صورت خروج پله ها به لابی، و نه مستقیماً به بیرون، در نظر بگیرد.

پایدار

طراحی یک فضای لابی پایدار باید بخشی از یک فرآیند یکپارچه باشد که مواد، عملیات، و سلامت و رفاه کاربران را در نظر بگیرد.

 

برای فضاهای لابی در نمای بیرونی ساختمان، از نور روز از طریق قرارگیری مناسب پنجره ها و نورگیرها برای کاهش نیاز به نور الکتریکی استفاده کنید. از ویژگی هایی مانند دستگاه های سایه بان برای کاهش بهره مستقیم خورشیدی استفاده کنید. (برای اطلاعات بیشتر، به نورپردازی کم مصرف، روشنایی روز، و پنجره و شیشه مراجعه کنید.)

 

ایجاد عایق در سقف ها و دیوارها به منظور کاهش مصرف انرژی و افزایش گرما در فضا.

 

تهویه طبیعی را برای کاهش هزینه های آب و برق بگنجانید.

 

تفاوت اصلی بین لابی و بالکن

یک بالکن معمولاً بر روی فضای زیر امتداد می یابد و یک یا چند دیوار با دیوارها یا نرده های نیمه بلند جایگزین می شود. بسیاری از بالکن ها سقفی بر روی قسمتی که در آن فضای زیر امتداد یافته است ندارند – اگرچه اگر بالکن در داخل خانه باشد، خود ساختمان در نهایت ممکن است سقفی ایجاد کند. به طور معمول یک بالکن به اتاق یا راهرو دیگری در داخل ساختمان خارج می شود. ممکن است بالکن را نوعی عرشه یا زیر شیروانی تصور کنید. ماهیت بالکن مربوط به روابط عمودی فضایی است. به طور معمول مردم از بالکن برای مشاهده وقایع بالا یا پایین استفاده می کنند.

 

 

لابی معمولاً یک اتاق داخلی کاملاً دیواری است که به عنوان فضای مشترک استفاده می شود و به اتاق های دیگری که ممکن است اهداف تخصصی تر یا مخاطبان محدودتری داشته باشند متصل می شود. برخی از دیوارها ممکن است از شیشه ساخته شده باشند تا احساس بازتری ایجاد کنند. بسیاری از لابی ها نزدیک هستند و به ورودی یا خروجی یک طبقه یا ساختمان متصل هستند، و تقریباً همه در داخل هستند — اگر خارج از آن ممکن است یک مرکز خرید یا حیاط نامیده شود.

ممکن است لابی را نوعی پیش اتاق تصور کنید، اگرچه لابی ممکن است بزرگتر از اتاق هایی باشد که به آن متصل می شود. ماهیت یک لابی در مورد روابط افقی فضایی است. معمولاً افراد از لابی برای معاشرت و منتظر رویدادهایی که بعداً در اتاق‌های متصل دیگر رخ خواهند داد، استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *