مصالح ساختمانی جدید برای نما ساختمان

فهرست مقاله "مصالح ساختمانی جدید برای نما ساختمان"

قبل تر چندین بار درمورد انواع مصالح ساختمانی صحبت کردیم که به تازگی انواع و اقسام مصالح ساختمانی جدید و نوآورانه وارد بازار شده است.

اما جهت نمای ساختمان چطور؟ چه مصالحی مناسب و چه مصالحی برای نمای ساختمان جدید می باشند که بسیار نوآورانه هستند.

مصالح ساختمانی جدید

مصالح مناسب نمای ساختمان را می توان موارد زیر را نام برد:

سنگ

نماهای سنگی ساختمان با روکش ناپیوسته یا روکشی پوشانده می شود. این نه بیشتر و نه کمتر است که از ساختمان در برابر آب و هوا محافظت می کند و به آن دوام (مقاومت) بیشتری می بخشد

در این حالت، قطعات سنگ طبیعی که ساختمان را می پوشانند معمولاً دارای اندازه و ضخامت یکسان و حداقل بین 30 تا 50 میلی متر هستند.

روش محکم کردن سنگ طبیعی به ساختمان به وسیله قطعات فولادی است که باید در مقابل نیروهای وارده از رو به سنگ مقاومت کند.

چوب

امروزه در معماری از چوب نه تنها به صورت سنتی استفاده می شود بلکه محصولات متعددی از صنعت چوب نیز وجود دارد. که بصورت مدرن استفاده می شوند.

مصالح ساختمانی جدید

 

روش مدرن درمان نماها شامل نماهای چند لایه به عنوان مجموعه ای از یک لایه نما است که از چندین لایه تشکیل شده است: بخش ساختاری، عایق حرارتی و روکش نهایی نما. چوب و مصنوعات چوبی که به عنوان دیوارپوش های خارجی، نما، چوبی استفاده می شود، به جز محافظت در برابر رطوبت (مخصوصاً در برابر باران شدید)، تأثیر دما (نوسانات حرارتی تابستان و زمستان)، تابش خورشید و باد، تأثیر خاصی دارند.

در ظاهر معماری یک ساختمان آنها نمایانگر چیزی هستند که بیشتر ظاهر یک ساختار معماری، نمای بیرونی آن را تعیین می کند و بر تجربه کلی ساختمان تأثیر می گذارد. همچنین می توان از چوب برای تولید روکش نما برای محصولات کوچک مانند تخته ها و زونا و همچنین برای پانل های متوسط و بزرگ استفاده کرد.

آجر

نما دیوار یا نمای بیرونی ساختمان است و معمولاً شامل عناصر طراحی مانند قرار دادن عمدی پنجره ها یا درها می شود. این عناصر بسته به سبک معماری دارای نظم خاصی هستند.

این سه مورد را می توان گفت رایج ترین مصالح مورد نیاز در نمای ساختمان هستند.

اما چه مصالحی نوآورانه و جدید هستند که ما می توان از آنها برای نمای ساختمان خود استفاده نماییم.

نمای سبز

یکی از مواردی که به نظر خودم واقعا نه تنها برای زیبایی ظاهر ساختمان های شهری مهم است بلکه برای طبیعت و محیط زیست نیز بسیار مناسب می باشد     نمای سبز با گیاهان رویشی است.

نمای سبز دیواری است که به طور کامل یا جزئی پوشیده از فضای سبز است. یک نمای سبز با گیاهان بالارونده از یک سیستم پرده برای نگهداری انگورهای گیاهانی که در زمین یا ظروف ریشه دارند استفاده می کند. نماهای سبز مزایای اقتصادی، زیست محیطی، زیبایی شناختی و فیزیولوژیکی را برای محیط شهری ارائه می دهند.

مصالح ساختمانی جدید

 

برخلاف پانل های سبز که تنها در صورت مهندسی شده برای تحمل وزن (80-100 کیلوگرم بر متر مکعب) می توانند در ساختمان ادغام شوند، این نوع نماهای سبز را می توان در زمین/کانتینر کاشت و با استفاده از سیستم پرده می توان آنها را به هر ساختمان یا سازه ای متصل کرد. قبل تر هم به این موضوع پرداخته شد اما ساخت این نو نمای نوآورانه چیست؟

یک ظرف خاک

مخلوط خاک از 30 درصد ماسه، 30 درصد کمپوست و 40 درصد خاک سطحی.

یک سیستم پرده.

گیاهان بالارونده (به عنوان مثال Hedera helix، Parthenocissus tricuspidata، Wisteria sp. و Vitis sp.)

شکاف هوا بین ساختمان و سیستم پرده (اختیاری)

فایبر سمنت برد

همه روزه انواع جدیدی از مصالح ساختمانی وارد بازار کار میشوند و برخی از آنها نیزبا گذشت زمان تغییرات خاصی پیدا می کنند. پنل های سیمانی متریال جدیدی هستند که به عنوان مصالح نمای ساختمان کاربرد دارند. این پنل ها در ساختار خود دارای فیبر هستند و مقاومت بسیار خوبی نسبت به چوب و سیمان دارند.

مصالح ساختمانی جدید

 

علاوه بر آن ظاهر زیبا و مرتب این متریال می تواند نمای زیبا و خاصی به ساختمان بدهد. به همین دلیل اجرای این پنل ها به عنوان نمای ساختمان ویلایی روح سرزندگی و شادابی را به ساختمان القا می کند.

 

البته این متریال صرفا برای برای نمای ساختمان های ویلایی کاربرد ندارد. با توجه به اینکه فایبر سمنت برد در طرح های متفاوت مانند طرح چوبی، آجری و… ساخته می شود، می توان از آن برای نمای ساختمان های مسکونی و تجاری هم استفاده کرد.

شیشه عایق

راندمان ساختمان را می توان با شیشه های عایق افزایش داد که به آن شیشه های دو یا سه جداره نیز می گویند و در نتیجه مصرف انرژی بهتر، عملکرد صوتی و راحتی در داخل خانه را به همراه دارد. این مصالح ساختمانی از دو یا چند صفحه شیشه ای تشکیل شده است که توسط یک گاز عایق یا فاصله دهنده هوا از هم فاصله دارند.

پوشش کم تابش (کم E) شیشه های شیشه انتقال حرارت را کاهش می دهد و بازده انرژی را افزایش می دهد. شیشه عایق همچنین انتقال سر و صدا را کاهش می دهد و با به حداقل رساندن افزایش و اتلاف گرما، به حفظ دمای داخلی دنج کمک می کند، که هزینه های گرمایش و سرمایش را کاهش می دهد و در عین حال راحتی سرنشینان را افزایش می دهد. شاید بنظر بسیاری از افراد این مورد جز مصالح ساختمانی نوآورانه نباشد اما نسبت به پنجره های قدیمی بسیار بهتر عمل می کند.

فلز روی

روی یک مصالح ساختمانی پایدار، بادوام و مقاوم در برابر خوردگی است که عملکرد نمای ساختمان را افزایش می دهد. این در پرداخت های مختلف برای برآوردن نیازهای طراحی خاص سفارشی شده است و ماندگاری طولانی، تعمیر و نگهداری کم و کم تر مصرف است. روی نه تنها جذاب است، بلکه به دلیل قابلیت بازیافت 100 درصدی، پایدار و کم مصرف است و آن را به یک مصالح ساختمانی مطلوب تبدیل می کند.

 

مصالح ساختمانی جدید

تئاتر نیو ماریینسکی در سنت پترزبورگ، روسیه، دارای یک پوشش ساختمانی متمایز و نفیس با پوشش روی است. پانل ها به دلیل دوام، پایداری و ظاهر زیبایشان انتخاب شدند. خواص بازتابی روی، گرمای حاصل از خورشید را محدود می کند و عملکرد انرژی ساختار را افزایش می دهد.

کاشی سرامیک

کاشی‌های سرامیکی دوام، تطبیق‌پذیری و جذابیت زیبایی را ارائه می‌دهند و آن‌ها را برای نمای ساختمان ایده‌آل می‌کنند. آنها از مواد طبیعی مانند خاک رس ساخته شده اند و در برابر هوا، ضربه و سایش مقاوم هستند و در طول عمر طولانی خود به حداقل نگهداری نیاز دارند. کاشی‌های سرامیکی در رنگ‌ها، اندازه‌ها و بافت‌های مختلف موجود هستند که امکان الگوها و کاربردهای طراحی منحصر به فرد را فراهم می‌کنند. ظاهر زیبا و ظریف آنها را می توان برای مطابقت با الزامات طراحی خاص سفارشی کرد و ظاهری مدرن برای نمای بیرونی ساختمان ایجاد کرد.

 

 

مرکز حیدر علی اف در باکو، آذربایجان، نمای ساختمان کاشی و سرامیک سفید براق و امروزی دارد. کاشی های سرامیکی به دلیل دوام، سازگاری و ارزش زیبایی شناختی انتخاب می شوند. ویژگی های مقاوم در برابر آب این کاشی ها ساختار را از رطوبت و رطوبت که در اقلیم مرطوب منطقه ضروری است حفظ می کند.

 

در نتیجه

مصالح به کار رفته در نمای ساختمان می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد و کیفیت کلی آن تأثیر بگذارد. عواملی مانند بهره وری انرژی، دوام، کیفیت هوای داخل ساختمان، عملکرد آکوستیک و زیبایی شناسی، همگی تحت تأثیر انتخاب مواد هستند. معماران، سازندگان و طراحان باید ویژگی ها و خواص مصالح مختلف را برای بهینه سازی عملکرد ساختمان در این مناطق به دقت در نظر بگیرند.

علاوه بر این، در دسترس بودن دستورالعمل‌های سبز و سیستم‌های رتبه‌بندی کمک ارزشمندی را در انتخاب مواد سازگار با محیط‌زیست فراهم می‌کند که به یک محیط ساخت پایدار و سازگار با محیط زیست کمک می‌کند. با گنجاندن این دستورالعمل ها در فرآیند انتخاب مواد، متخصصان صنعت ساخت و ساز می توانند اطمینان حاصل کنند که ساختمان ها عملکردی و از نظر بصری جذاب، انرژی کارآمد، بادوام و از نظر زیست محیطی مسئول هستند. در نهایت، انتخاب متفکرانه مصالح می‌تواند منجر به ساختمان‌هایی شود که رفاه ساکنان را بهبود می‌بخشد، تأثیرات زیست‌محیطی را به حداقل می‌رساند و به جوامعی که به آنها خدمت می‌کنند کمک می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *