طراحی معماری ساختمان

فهرست مقاله "طراحی معماری ساختمان"

طراحی معماری یک ساختمان سفارشی یک سفر هیجان انگیز است. اما وقتی بسیاری از مردم شروع می کنند، مطمئن نیستند که کدام مسیر را انتخاب کنند: معمار استخدام کنند یا یک شرکت طراحی.

 

طراحی معماری

اکثر مشتریان من تجربه قبلی کار با معماران را ندارند و کار با پیمانکاران بسیار کم است، بنابراین همیشه این سوال برای من پیش می آید که “اگر شما و یک پیمانکار را استخدام کنم، چه کسی مسئول چه کاری می شود؟”

چیزی که آنها به دنبال درک آن هستند خدماتی است که ارائه می دهم و نحوه همکاری من با شرکتی که آنها استخدام می کنند تا خانه جدیدی را که برای آنها طراحی می کنم بسازم.

در این سوال به ظاهر ساده چیزهای زیادی برای باز کردن وجود دارد، مثل طراحی معماری ساختمان، بنابراین من با چند تعریف شروع می کنم.

مهم‌ ترین چیزی که باید هنگام پرداختن به این سؤال به آن توجه کرد این است که همه چیز به معنای «سفارشی» بستگی دارد، زیرا هم شرکت‌های طراحی و هم شرکت‌های معماری خانه‌های به اصطلاح سفارشی را ارائه می‌دهند. تفاوت در آنچه در فرآیند طراحی اتفاق می افتد نهفته است.

برای کمک به درک این موضوع، فکر می‌کنم به طور کلی به صنعت ساخت‌وساز خانه و اینکه «سفارش» برای انواع مختلف ارائه‌دهندگان به چه معناست کمک خواهد کرد.

 

“سفارشی” با توجه به توسعه دهندگان املاک

اکثر خانه های تک خانواده در دنیا و به خصوص ایالت متحده و کانادا به عنوان سرمایه گذاری سوداگرانه ساخته می شوند. اتفاقی که معمولاً رخ می‌دهد این است که یک توسعه‌دهنده زمین بزرگی را می‌خرد و آن را به بیشترین تعداد ممکن تقسیم می‌کند.

 

سپس توسعه‌دهنده چند نوع خانه مختلف را به بازار عرضه می‌کند که تقریباً یکسان هستند، اما با این چرخش، خریداران خانه چیزی منحصر به فرد به دست می‌آورند. به عنوان یک قیاس، در نظر بگیرید که چگونه یک خودروساز ممکن است دو یا سه نسخه از یک خودرو داشته باشد، که هر نسخه دارای چند زنگ و سوت اضافی و قیمت بالاتر است. حال که خریدار زمین را خرید و شروع به ساخت کرد به موضوع اصلی بحثمان میرسیم. طراحی معماری ساختمان های مورد نظر. ما باید معماری ساختمان های این زمین ها را نیز طراحی کنیم. باید در نظر بگیریم که این زمین ها قرار است چه چیزی بشوند. شهرک های مسکونی قابل سکونت که بصورت آپارتمانی ساخته می شوند. مانند پروژه های قبلی دولت مسکن مهر و پروژه فعلی دولت به نام مسکن ملی.

 

طراحی معماری

هنگام در نظر گرفتن این سوال که یک طرح معماری چیست، بسیار مهم است که تعریف اساسی آن را درک کنیم، چه کسی درگیر است، چه چیزی مستلزم آن است و رابطه آن با ساخت و ساز. طراحی معماری به طور کلی به عنوان برنامه ریزی سازه هایی تعریف می شود که بر عملکرد و زیبایی شناسی تمرکز می کنند تا تجربه ای مناسب برای کاربر یا مشتری ایجاد کنند. از آنجایی که این زمینه به شدت بر فرآیند طراحی یک سازه متمرکز است، یک طراح معماری معمولاً مسئول این فرآیند است، اما معماران نیز می توانند این نقش را ایفا کنند.

طراحی معماری یک فرآیند نسبتاً خلاقانه است. این فرآیند مستلزم مراحل بسیاری است که خلاقیت و مهارت های فنی را در هم آمیخته و با تجزیه و تحلیل نیازهای اساسی پروژه یا مشتری شروع می شود. سپس، یک طراح معماری می تواند به سمت توسعه طرح هایی برای ساختار یا اجزای یک سازه حرکت کند. در نهایت، طرح ها به متخصصان دیگری داده می شود که چشم انداز طراح را به یک واقعیت کاملاً کاربردی تبدیل می کنند. در طول ساخت فیزیکی سازه، تیم ساخت و ساز از طرح های معماری به عنوان پایه استفاده می کند تا اطمینان حاصل شود که سازه با نقشه های زیبایی شناختی و عملکردی پروژه مطابقت دارد.

اولین مرحله هر فرآیند طراحی معماری، توسعه یک مفهوم طراحی معماری است. مفهوم طراحی معماری ایده اساسی است که پروژه را هدایت می کند. در مجموع، این هویت پروژه است که همه عناصر را به هم پیوند می دهد. چند مؤلفه حیاتی یک مفهوم این است که به نیازهای مشتری یا سایت پاسخ می دهد، چارچوبی واضح ارائه می دهد و روایتی برای طراحی ایجاد می کند.

نقش طراح معمار به طرز باورنکردنی شبیه به معمار است اما با یک تفاوت اساسی. یک معمار از نظر قانونی باید یک حرفه ای ثبت شده و دارای مجوز باشد، در حالی که یک طراح معماری یک معمار یا طراح کاملاً ثبت شده نیست. یک طراح معماری بسیاری از وظایف مشابهی را انجام می دهد که یک معمار انجام می دهد، اما صرفاً بر روی جزء طراحی یک پروژه تمرکز می کند.

طراحی معماری

 

این مقاله هر مرحله از فرآیند معماری و نتایج کلیدی را که می‌توانید انتظار داشته باشید، توضیح می‌دهد. پس از مطالعه، نقش خود و نحوه کار معمار شما با تیم شما را بهتر درک خواهید کرد.

 

مروری بر فرآیند معماری

فرآیند معماری شامل هفت مرحله است:

 

پیش طراحی

طراحی شماتیک

طراحی و توسعه

اسناد قرارداد

مناقصه / مذاکره

مدیریت قرارداد (ساخت و ساز)

پس از اشغال

طراحی معماری خوب

البته به هرکدام از این مراحل باید بصورت جداگانه پرداخته شود.

طراحی معماری فرآیند و محصول برنامه ریزی، طراحی، ساخت و ابداع ساختمان ها و سایر سازه های فیزیکی برای منافع عمومی است. آثار معماری، به‌ویژه ساختمان‌ها و بناها نیز به‌عنوان نمادهای فرهنگی و به‌عنوان آثار هنری تلقی می‌شوند، اما به دلیل کاربردی بودن و هنری بودن، اشیایی طراحی هستند. تمدن ها در طول تاریخ با دستاوردهای معماری بازمانده خود شناسایی شده اند.

 

طراحی معماری خوب برنامه ریزی، طراحی و ابداع ساختمان هایی است که عملکردی، زیبایی شناختی و دوام بیشتری دارند. Good Architectural Design در حال آماده سازی دستورالعمل های واضح برای ساخت ساختمان طبق برنامه ریزی است. طرح‌های معماری خوب معمولاً به‌عنوان مصنوعات جاودانه، بادوام و قابل اعتماد توسط مردم شناسایی می‌شوند و نگهداری از آنها به همان اندازه آسان‌تر است. طراحی معماری در کل؛ یعنی طراحی فضایی می تواند کلان باشد مانند طراحی شهری، معماری مناظر و ساختمان ها یا می تواند خرد باشد مانند طراحی داخلی یا هنر عمومی.

 

طراحی معماری

معماری نه تنها یکی از قدیمی ترین، بلکه یکی از چند رشته ای ترین زمینه های علمی دانش بر است، بنابراین هنگامی که در مورد طراحی معماری خوب بحث می کنیم، بر تصویر بزرگ طراحی فضایی تمرکز خواهیم کرد که با فرم های داخلی و خارجی همراه است. با طراحی های ارتباطی، کاربر از طریق زیبایی شناسی و پیاده سازی امکانات به علاوه جنبه های مهندسی عمران و البته  همه تأثیرات اجتماعی، روانی و اجتماعی-روانی را تجربه می کند.

 

جایزه طراحی معماری خوب

عنوان برنده “جایزه طراحی معماری خوب” به پروژه های طراحی A’ Design اعطا شد. که رویکردی چند رشته ای به طراحی فضا و تعامل را نشان می داد. ورودی‌های جایزه طراحی معماری خوب می‌تواند از رشته‌های مرتبط با طراحی فضایی از جمله طراحی معماری، طراحی پروژه‌های املاک، طراحی منظر، طراحی شهری و موارد دیگر از جمله طراحی‌های داخلی که تفکر طراحی فضایی پیشرفته را در بر می‌گیرد، مانند طراحی ارتباطات، باشد. راه یابی، تعمیر و نگهداری هوشمند یا خودکار و غیره

روشی بهتر برای ساختن

برای روشن بودن، من نمی گویم که همه شرکت های طراحی «بد» هستند. برای برخی شرایط، مانند بازسازی، برخی از موارد وجود دارد که خدمات خوبی ارائه می دهند. در واقع منظور ما این است که شما باید با توجه به نیازتان در طراحی معماری ساختمان دست به کار شوید. بودجه موردنظرتان را هم باید حتما در نظر بگیرید.

 

با این حال، وقتی نوبت به ساختن یک خانه واقعاً سفارشی می‌رسد، به این ادعا ادامه می‌دهم که یک شرکت معماری مانند ما محصول بهتری ارائه می‌کند که در آزمون زمان مقاومت می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *