طراحی مجتمع گردشگری

فهرست مقاله "طراحی مجتمع گردشگری"

مجموعه گردشگری به زمین یا ساختمان هایی گفته می شود که برای اسکان روزانه گردشگران و بازدیدکنندگان کوتاه مدت دور از محل سکونت عادی آنها استفاده می شود. این شامل اسکان بازدیدکنندگان در ارتباط با یک یا چند مورد از موارد زیر است:

  • امکانات کاربردی
  • میخانه ها
  • رستوران ها، کافه ها و سایر مکان های غذاخوری
  • امکانات سرگرمی بدون محدود کردن استفاده از چنین امکاناتی برای افرادی که در مجتمع اقامت دارند.
  • امکانات کمپینگ.
  • پانسیون‌ها یا خوابگاه‌ها.

طراحی مجتمع گردشگری

معماری نقش مهمی در گردشگری ایفا می کند و اغلب به یک جاذبه اصلی برای مسافران تبدیل می شود. بناهای تاریخی، ساختمان‌های نمادین و سبک‌های معماری منحصربه‌فرد می‌توانند گردشگران را از سرتاسر جهان جذب کنند. طراحی های چشمگیر و اهمیت فرهنگی شگفتی های معماری به جذابیت کلی یک مقصد کمک می کند. گردشگران مجذوب زیبایی و جذابیت این سازه ها می شوند و معماری را به بخشی جدایی ناپذیر از تجربه سفر خود تبدیل می کنند. علاوه بر این، گردشگری معماری همچنین حفظ مکان‌های میراثی را ارتقا می‌دهد و قدردانی از تاریخ غنی و تنوع فرهنگی مناطق مختلف را تقویت می‌کند.

 

 

گردشگری با توجه به تحولات اقتصادی، تکنولوژیکی و اجتماعی یکی از بخش‌هایی است که به سرعت در حال رشد در جهان است. رابطه متقابل معماری و گردشگری از زمان های قدیم مشهود است که معماری به عنوان یک جاذبه گردشگری نقش بسیار مهمی داشته است. معابد به افتخار خدایان، تئاترهای بزرگ، استادیوم‌ها، کولوسئوم و دیگر ساختمان‌های عمومی به یاد ماندنی ساخته شده‌اند که جمعیت زیادی را به‌عنوان نماینده فرهنگ و جامعه به خود جذب می‌کنند. معماری وسیله ای برای بیان تنوع فرهنگی و پتانسیل های نوآورانه یک منطقه است و گردشگری به عنوان یک صنعت مستقیما به حفظ معماری کمک می کند.

 

گردشگری و معماری هرگز به اندازه امروز به هم نزدیک نبودند. جهش بزرگی در “گردشگری میراث” وجود داشته است، که علایق ناگهانی را در تاریخ باستان و میراث مشاهده کرده است.

رشته ای متشکل از خلاقیت، تخیل و حل مسئله، معماری از عناصر مختلفی تشکیل شده است. با ادوار تاریخ، سبک هایی که منعکس کننده مناطق مختلف، مواد و پالت های رنگی، سازه های معماری مذهبی یا تجاری هستند، شگفتی های واقعی هستند. انواع مختلفی از گردشگری در معماری وجود دارد، دیدن خرابه های باستانی یا آسمان خراش های مدرن و بسیاری موارد دیگر. در اینجا چند نمونه از گردشگری معماری آورده شده است.

گردشگری معماری ساکرال

این سبک از معماری گاهی اوقات به عنوان معماری مذهبی شناخته می شود، معماری مقدس شامل سازه هایی است که طبقه بندی شده یا نشان دهنده یک مذهب است. برخی معمولاً عبادتگاه هستند و فضاهای عبادت یا مقدس به حساب می آیند. استوپاها، معابد، صومعه‌ها، مساجد، کلیساها و کنیسه‌ها نمونه‌هایی هستند. مقبره های باستانی و سازه های دفن مانند اهرام جیزه نیز مقدس هستند. از آنجایی که اینها بناهای تأثیرگذار هر جامعه ای هستند، گردشگران و مؤمنان ایمانی را از دور و نزدیک جمع می کنند. برخی از نمونه های معروف ایاصوفیه در استانبول ترکیه و انگکور وات در کامبوج هستند.

 

طراحی مجتمع گردشگری

میراث گردشگری معماری

سازه‌هایی که در آزمون‌های زمان مقاومت کرده‌اند و از اهمیت تاریخی و فرهنگی برخوردار هستند، در زیر مجموعه گردشگری میراث قرار می‌گیرند. ساختارها به هزاران دهه قبل برمی‌گردند و بنابراین، یک جدول زمانی طیفی برای آنها وجود دارد. بناهای میراثی را بناهای تاریخی نیز می نامند. این سازه ها معمولاً به عنوان یک مرکز برای توسعه یک شهر یا تمدن عمل می کنند. برخی از نمونه ها عبارتند از کولوسئوم در رم، ایتالیا و تاج محل در هند.

 

 

گردشگری معماری مدرن

این بخش شامل سازه هایی است که شاهکارها را مشخص می کند، مواد دنیای جدید را در خود جای داده و چشم اندازی از توسعه را به ما می دهد. کلمه “مدرن” نشان دهنده یک شیوه زندگی است، نه یک سبک. این شامل مراکز خرید، برج ها، پل ها و هتل ها است. چند نمونه هتل برج خلیفه در دبی و برج ایفل در پاریس هستند

گردشگری معماری منطقه ای

گردشگران در این بخش، کشورهای مورد علاقه خود را انتخاب می کنند که نشان دهنده سبک خاصی از معماری است. هدف در اینجا کاوش کشور در طول جدول زمانی، فرهنگ، گونه‌شناسی مختلف ساختمان‌ها و موارد دیگر است. این کشور به یک مقصد تبدیل می شود که برای اهداف تحقیقاتی نیز عالی است. برخی از جنبه های فیزیکی مانند آب و هوا و زمین به تجربه کلی کمک می کنند. به عنوان مثال، کشورهای اسکاندیناوی خانه هایی از چوب مانند کابین های چوبی با سقف های بلند در حومه شهر خواهند داشت. ایتالیا با افتخار به داشتن معماری از 3500 سال قبل از میلاد تا امروز می بالد و سبک هایی از روم باستان تا نئوکلاسیک را در بر می گیرد.

 

طراحی مجتمع گردشگری

نوع شناسی معماری گردشگری

برخی از گردشگران نوع شناسی خاصی را در ذهن دارند که مایلند آن را به عنوان مطالعات موردی و تحقیق بیشتر در مورد آن بررسی کنند. برخی از گونه‌شناسی‌های عمومی شامل تجاری یا تفریحی می‌شوند و گردشگران نقاط داغ آن گونه‌شناسی را انتخاب می‌کنند. برای مثال فرانسه موزه های زیادی دارد. علاقه مندان به موزه، پاریس را به عنوان مقصد نهایی در نظر می گیرند. نیویورک همچنین دارای موزه ها و مراکز نمایشگاهی مختلف است.

سبک معماری

گردشگران می‌توانند مشابه نوع‌شناسی‌ها، مشتاق سبک خاصی از معماری باشند و بخواهند از ساختمان‌هایی که با آن ساخته شده‌اند دیدن کنند. اگر کسی دوست دارد سبک معماری راجپوتانا را ببیند، به احتمال زیاد به راجستان، هند یا مادهیا پرادش، هند سفر خواهد کرد. علاقه مندان به سبک باهاوس می توانند از اسرائیل و غیره دیدن کنند.

طراحی مجتمع گردشگری

 

آثار یک معمار خاص

برخی از گردشگران برای دیدن آثار معمار مورد علاقه خود به دور و بر سفر می کنند. هدف در اینجا الهام گرفتن از الگوهای آنها و تجربه فضای طراحی شده توسط آنها است. به عنوان مثال، آنتونی گائودی بیشتر آثار خود را در اسپانیا دارد که شامل پارک گوئل و کازا میلا می شود.

گروه های دانشجوییطراحی مجتمع گردشگری

دانش آموزان در گروه های بزرگ برای کاهش هزینه ها و بازدید از مکان های بیشتر در مدت کوتاهی سفر می کنند. آن‌ها معمولاً بخشی از گروه‌های تور می‌شوند که به طور خاص برای دریافت اصل مکان و دیدن مناظر ساخته شده‌اند. طراحی و عکاسی در محل جزء ضروری چنین گروهی است. این تورها از نظر مفهومی و مقیاس به دانش آموزان الهام می بخشد. از این گذشته، صرفاً یادگیری در مورد ساختمان ها به صورت تئوری بدون هیچ گونه تجربه عملی در حد پایین است.

معماری بی نظیر

معماری فقط شامل ساختمان ها نمی شود، بلکه مناظر مصنوعی، تاسیسات و مجسمه ها را نیز شامل می شود. اینها هم هنر و هم معماری هستند زیرا هم مفهوم و هم ساختار دارند. برخی حتی اصطلاحی به نام «ساختار معماری» برای این گونه نمایشگاه ها ابداع کرده اند. معماري علم طراحي فضاهاست كه به معماري منظر عبارت است از مطالعه ي مراقبت از محيط هاي خارج از منزل. این محیط‌ها از ساختمان اصلی حمایت می‌کنند و آن را پذیراتر می‌کنند. باغ های استادانه باروک فرانسوی در ورودی های شاتو و کاخ های فرانسه وجود دارد که نشان دهنده عظمت آن است.

طراحی مجتمع گردشگری

2

 

 

نشانه ها

بازدید از تمام نقاط دیدنی مهم جهان نیز می تواند در لیست مسافرتی گردشگران باشد. نقاط دیدنی یک شهر را تعریف می کنند و شهر را در مقیاس جهانی قابل تشخیص می کنند. این بخشی جدایی ناپذیر از یک محیط شهری است زیرا به یافتن راه و علامت گذاری مکان های میراث و فرهنگ کمک می کند. به عنوان مثال، خانه اپرای سیدنی به عنوان سکویی برای بزرگداشت هنر و اجراها ساخته شد و به عنوان یک مکان اتحادیه برای هنرمندان و تماشاگران عمل کرد. ویرانه‌های اینکای ماچو پیچو در پرو باید دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *