راهنمای جامع نصب عایق حرارتی در ساختمان

فهرست مقاله "راهنمای جامع نصب عایق حرارتی در ساختمان"

نصب عایق حرارتی در ساختمان یکی از بهترین شیوه‌های صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از انتقال حرارت، صوت و نم است. انواع گوناگونی از عایق‌های حرارتی مانند یونولیت، الاستومری، پشم سنگ و… در بازار وجود دارند‌ که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. برای عایق کاری ساختمان خود محصولی را تهیه کنید که همراه با چگالی مناسب در برابر نفوذ حرارت و رطوبت مقاوم باشد. انواع عایق‌های حرارتی را می‌توان به شیوه‌های گوناگونی در ساختمان اجرا کرد؛ برای این کار باید از یک متخصص کمک بگیرید. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با عوامل موثر بر قیمت نهایی‌ عایق حرارتی ساختمانی آشنا کنیم.

عایق حرارتی در ساختمان

اهمیت استفاده از عایق حرارتی در ساختمان چیست؟

استفاده از عایق حرارتی در ساخت ساختمان یکی از بهترین راهکارهای ممکن برای جلوگیری از انتقال حرارت و گرما شناخته می‌شود. عایق حرارتی به ماده‌ای گفته می‌شود که در قسمت‌های گوناگونی از ساختمان قابل نصب است و در حفظ دمای داخلی ساختمان نقش دارد. پیشگیری از نفوذ رطوبت و کاهش میزان انتقال صدا از محیط داخلی ساختمان به بیرون یکی از دیگر دلایل کاربرد عایق حرارتی است. انواع عایق‌های حرارتی در بخش‌های متنوعی از ساختمان مانند کف یا دیواره سازه، بخش درونی مخازن و کانال‌های آب گرم و… استفاده می‌شود.

استفاده از عایق حرارتی در مرحله اولیه ساخت سازه باعث افزایش قابل توجه میزان هزینه‌های مصرفی می‌شود. با این وجود نصب عایق حرارتی در بخش‌های متنوع ساختمان، صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی را به دنبال دارد و میزان رفاه اقتصادی ساکنان ساختمان را افزایش می‌دهد. نصب عایق حرارتی در بخش‌های گوناگون ساختمان باعت کاهش 40 الی 50 درصدی مصرف انرژی می‌شود. همچنین استفاده از عایق حرارتی در ساخت سازه میزان قیمت نهایی سازه (ارزش مالی برای فروش) را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

 

انواع عایق حرارتی در ساختمان از نظر جنس

عایق‌های حرارتی گوناگونی در بازار وجود دارند که برای ساخت سازه خود می‌توانید محصول مناسبی را انتخاب کنید. برای خرید هر عایق حرارتی در ساختمان باید به نوع سازه خود و ویژگی‌های محصول اهمیت دهید. انواع عایق حرارتی از لحاظ نوع جنس را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

·       یونولیت

عایق حرارتی یونولیتی در برابر انتقال صدا و صوت مقاوم است و میزان ارتعاش ناشی از زلزله را کاهش می‌دهد. این نوع عایق حرارتی در برابر نفوذ آب و پوسیدگی مقاوم است؛ همچنین وزن سبکی دارد و یک گزینه مناسب برای عایق کاری سقف یا دیوار ساختمان شناخته می‌شود.

·       ایزوهم

این محصول در برابر نفوذ رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارد و عمر تقریبی آن را می‌توان بیش‌تر از 100 سال در نظر گرفت. عدم اشتعال‌زایی و انعطاف پذیری بالا از دیگر مشخصات منحصر به فرد عایق حرارتی ایزوهم است. این محصول ضخامت پایینی دارد و آن را می‌توانید در قسمت‌های گوناگونی از ساختمان نصب کنید.

·       پشم شیشه

عایق پشم شیشه یکی از بهترین محصولات بازار برای کاهش میزان انتقال حرارت در سازه است. در میان بافت لایه‌ای پشم شیشه هوا حبس می‌‌شود که میزان انتقال گرما و صدا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این محصول وزن بسیار پایینی دارد؛ با این وجود برای استفاده در مجاورت با نم و رطوبت توصیه نمی‌شود.

·       پشم سنگ

این محصول به عنوان بهترین عایق حرارتی در ساختمان‌ شناخته می‌شود و در برابر فشار و حرارت مقاومت مناسبی دارد. این محصول در برابر حرارت 750 درجه سانتی گراد نیز مقاوم است و به راحتی ذوب نمی‌شود. مقاومت بالا در برابر انتقال صوت و نفوذ رطوبت از دیگر مشخصات این محصول است.

·       الاستومری

عایق حرارتی الاستومری در از میزان انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار است و در برابر نفوذ رطوبت مقاومت بالایی دارد. وزن پایین و جلوگیری از انتقال صوت باعث شده‌ است که این محصول در ساخت سازهای ساختمانی کاربرد داشته باشد. عایق الاستومری نسبت به دیگر انواع عایق‌های حرارتی قیمت بالاتری دارد.

·       پلی استایرن

این محصول مقاومت بسیار مناسبی در برابر نفوذ رطوبت دارد و به راحتی پوسیده نمی‌شود. عایق پلی استایرن وزن بسیار پایینی دارد و در قسمت‌های گوناگونی از ساختمان مانند سقف تیرچه، فونداسیون و… قابل استفاده است. این محصول باکیفیت‌ در برابر انتقال صدا مقاومت مناسبی دارد و پایین بودن وزن را می‌توان از دیگر ویژگی‌های آن در نظر گرفت.

عایق حرارتی در ساختمان

نکاتی برای انتخاب عایق حرارتی در ساختمان

برای خرید یک عایق حرارتی در ساختمان باید به برخی نکات ساده اهمیت دهید تا محصولی مناسب را خریداری کنید. مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش سوزی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های است که برای خرید یک عایق حرارتی مناسب باید در نظر داشته‌ باشید. دیگر مشخصات یک عایق حرارتی مناسب جهت نصب در ساختمان شامل موارد زیر است:

  • عایق حرارتی که انتخاب می‌کنید باید مقاومت فشاری بالایی داشته‌ باشد و به راحتی خرد نشود.
  • عدم سازگاری برای رشد عوامل میکروبی و قارچی از دیگر نکاتی است که برای خرید این محصول باید در نظر بگیرید.
  • عایق حرارتی که انتخاب می‌کنید باید در برابر مواد شیمیایی گوناگون مقاوم باشد به راحتی واکنش ندهد.
  • وزن پایین یکی از مهم‌ترین مشخصات یک عایق حرارتی مناسب است که باعث آسودگی در نصب می‌شود.
  • برای ساخت سازه خود عایق حرارتی را تهیه کنید که ضخامت مناسبی داشته باشد.
  • قیمت مناسب در کنار کیفیت بالای یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عایق حرارتی مناسب برای نصب در ساختمان است.
  • یک عایق حرارتی مناسب دارای مقاومت بالایی در برابر اشعه ماورای بنفش است.

 

نکاتی جهت نصب عایق حرارتی در ساختمان

جهت استفاده از عایق حرارتی در ساختمان باید به برخی نکات اهمیت دهید تا میزان صرفه جویی در مصرف انرژی افزایش یابد. نوع مصالح استفاده شده در ساخت سازه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای نصب عایق حرارتی باید در نظر داشته باشید. همچنین موقعیت جغرافیایی محل زندگی در تعیین نوع عایق حرارتی ساختمانی نقش دارد. برای نصب انواع عایق‌های حرارتی در ساختمان به این نکات اهمیت دهید:

  • برای طراحی و نصب عایق حرارتی از یک متخصص مشورت بگیرید تا مراحل اجرای این محصول به شکل صحیح انجام شود.
  • عایق حرارتی را تنها می‌توانید در سازه‌های نصب کنید‌ که زیر کار مناسبی داشته باشند.
  • تمام قسمت‌های سطح مورد نظر باید به شل کامل با استفاده از عایق حرارتی پوشانده شود تا کارایی این محصول کاهش نیابد.
  • حهت کاهش میزان اتلاف انرژی گرمایی بهتر است از عایق‌های حرارتی استفاده کنید که غیر فلزی باشند.

 

عایق حرارتی در ساختمان

شیوه‌های نصب عایق حرارتی در ساختمان

انواع عایق حرارتی را می‌توان در مراحل گوناگونی از ساخت سازه اجرا کرد تا میزان هدر رفتن انرژی گرمایی کاهش یابد. بسیاری از افراد عایق‌های حرارتی را در مرحله سفت کاری سازه نصب می‌کنند. انواع عایق‌های آجری و بتنی از رایج‌ترین محصولاتی هستند که برای مقاوم سازی دیوارهای ساختمان در برابر نفوذ گرما، صدا و رطوبت استفاده می‌شوند.

برخی از مهندسان سازه استفاده از انواع عایق‌های حرارتی الاستومری، پشم شیشه و چوب پنبه را در مرحله نازک کاری ساختمان پیشنهاد می‌کنند. عایق کاری ساختمان در مرحله نازک کاری ضمن استفاده از این محصولات بسیار ساده است. عایق‌های حرارتی استفاده شده در مرحله نازک کاری ضخامت پایینی دارند و فضای کمی را آشغال می‌کنند.

در برخی مواقع عایق کاری ساختمان در مرحله بعد از ساخت سازه انجام می‌شود که نسبت به 2 روش قبلی کمی دشوارتر است. برای این کار گچ دیوار تخریب می‌شود و متخصص یک لایه از عایق را بر روی دیوار اجرا می‌کند؛ در مرحله بعدی لایه گچ جدید بر روی عایق کشیده می‌شود (به هزینه بالایی نیاز دارد). همچنین می‌توانید بر روی لایه گچ قدیمی یک عایق نانو بکشید و سپس یک لایه گچ جدید اجرا کنید ( به هزینه کم‌تری نیاز دارد).

 

قیمت عایق حرارتی در ساختمان

برای خرید عایق‌ حرارتی مناسب جهت نصب در ساختمان باید‌ با قیمت این محصول صنعتی آشنا شوید. عوامل گوناگونی در تعیین هزینه نهایی عایق‌ کاری ساختمان نقش دارند که برای تهیه این محصول باید در نظر داشته باشید. متراژ سطح ساختمان مهم‌ترین عامل برای تعیین قیمت نهایی عایق‌ کاری حرارتی ساختمان است؛ به‌گونه‌ای که عایق کردن سطح بزرگ‌تر به هزینه بیش‌تری نیاز دارد. چگالی و ضخامت عایق‌ از دیگر مواردی هستند که قیمت این محصول را تعیین می‌کنند. انواع عایق‌های حرارتی موجود در بازار با توجه به جنس و مشخصات خود قیمت متنوعی دارد.

میزان مقاومت در برابر انتقال فشار یا نفوذ رطوبت از دیگر عواملی هستند که در تعیین قیمت این محصول نقش دارند. همچنین عایق‌های که در برابر انتقال صدا مقاوم هستند و انعطاف پذیری بالایی دارند، با قیمت بیش‌تری عرضه می‌شوند. برند و شرکت تولید کننده عایق حرارتی دیگر عاملی است که قیمت این محصول را تعیین می‌کند. همچنین برای خرید و محاسبه قیمت عایق حرارتی باید هزینه حمل نقل این محصول را در نظر داشته باشید.

عایق حرارتی در ساختمان

سخن پایانی

مهندسان نصب عایق حرارتی در ساختمان را بهترین راهکار ممکن برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از انتقال حرارت معرفی می‌کنند‌. انواع گوناگونی از عایق‌های حرارتی در بازار وجود دارند که پشم سنگ و شیشه، یونولیت، پلی استایرن و ایزوهم از رایج‌ترین آن‌ها هستند. جهت خرید عایق حرارتی ساختمانی باید به مشخصاتی مانند چگالی، وزن، ضخامت و… این محصول اهمیت دهید. برای نصب عایق حرارتی در مراحل گوناگون ساخت سازه از یک فرد ماهر کمک بگیرید تا میزان کارآیی این محصول حفظ شود.

 

 

سوالات متداول

  • استفاده از عایق حرارتی در ساختمان چه اهمیتی دارد؟

عایق حرارتی از انتقال گرما، صوت و رطوبت جلوگیری می‌کند و باعث کاهش هزینه‌های مرتبط با مصرف انرژی می‌شود.

  • عایق‌های حرارتی از لحاظ جنس به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

انواع عایق حرارتی با در نظر گرفتن نوع جنس شامل یونولیت، پشم سنگ، پشم شیشه، ایزوهم، پلی استایرن، الاستومری و… هستند.

  • برای عایق‌ کاری ساختمان چه محصولی را تهیه کنم؟

عایق حرارتی ساختمان باید دارای ضخامت، وزن و چگالی مناسب باشد و میزان انتقال حرارت، نم و صدا را به شکل موثری کاهش دهد.

  • عایق حرارتی ساختمان در چه مراحلی نصب می‌شود؟

انواع عایق‌های حرارتی را می‌توان در مراحل سفت کاری، نازک کاری یا پس از ساخت سازه اجرا کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *