عایق حریق در ساختمان

فهرست مقاله "عایق حریق در ساختمان"

نصب عایق حریق در ساختمان یکی از بهترین راهکارهای ممکن جهت محافظت از اسکلت فلزی سازه در هنگام آتش سوزی است. انواع عایق‌‌های ضد حریق با قدرت بالایی به سطح فلزی می‌چسبند و زمان تخریب سازه را به تأخیر می‌اندازند. پوشش‌های معدنی، رنگی و برد مقاوم از رایج‌ترین عایق‌های حریقی هستند که با توجه به مشخصات خود در زمینه‌های متنوعی کاربرد دارند. جهت اجرای عایق ضد حریق در ساختمان باید از یک فرد ماهر کمک بگیرید. نفوذناپذیری در برابر رطوبت و خنثی بودن در مقابل ترکیبات شیمیایی از ویژگی‌های یک عایق ضد حریق مناسب است. در ادامه همراه ما باشید تا عوامل موثر بر قیمت این محصول را بررسی‌ کنیم.

عایق حریق در ساختمان

استفاده از عایق حریق در ساختمان چه اهمیتی دارد؟

پوشش اسکلت فلزی ساختمان با استفاده از عایق ضد حریق اهمیت بالایی دارد و از پیشرفت آتش سوزی جلوگیری می‌کند . بسیاری از کارفرمایان برای ساخت سازه‌های خود، ابتدا اسکلت فلزی را با کمک عایق ضد حریق پوشش می‌دهند. در این حالت ضمن وقوع آتش سوزی و افزایش دمای محیط، اسکلت فلزی ذوب نمی‌شود.

بنابراین استفاده از پوشش ضد حریق احتمال فروپاشی سازه را کاهش می‌دهد و اسکلت ساختمان تا رسیدن گروه آتش نشانی سالم می‌ماند. کاهش هزینه‌های مربوط به بازسازی ساختمان (پس از وقوع آتش سوزی) از دیگر دلایل اهمیت استفاده از عایق حریق در ساختمان است. افزایش قمیت نهایی ساختمان برای فروش را می‌توان آخرین دلیل اهمیت استفاده از این محصول در نظر گرفت؛ زیرا بسیاری از افراد خانه‌های را انتخاب می‌کنند که با استفاده عایق ضد حریق ایمن شده است‌.

 

مزایای استفاده از عایق حریق در ساختمان

پوشاندن اسکلت فلزی ساختمان با کمک عایق‌‌‌ ضد حریق باعث تاخیر در زمان ریزش سازه می‌شود و شرایط مناسب برای امداد رسانی را فراهم می‌کند. انواع عایق‌های حریق را به راحتی می‌توانید در اسکلت‌های فلزی گوناگون اجرا کنید. دیگر فواید استفاده از عایق حریق را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • عایق‌های ضد حریق در مواجه با آتش باعث تولید مواد سمی نمی‌شوند.
  • عایق‌های ضد حریق به شکل زیر کار اجرا می‌شوند‌ و تاثیری منفی بر روی ظاهر ساختمان ندارند.
  • در ساختمان‌های دارای این نوع عایق نسبت به ساختمان‌های معمولی، آتش نشانان فرصت بیش‌تری برای نجات افراد دارند.
  • در صورت آسیب‌ دیدگی اسکلت بتنی، می‌توان این پوشش را ترمیم کرد.
  • این ترکیب قدرت چسبندگی بالایی دارد و در برابر شرایط جوی مقاوم است.
  • این پوشش در برابر رشد باکتری مقاوم است و از خوردگی آهن جلوگیری می‌کند.
  • این ترکیب عایق‌‌‌ را می‌توان بر روی اسکلت‌های فلزی قدیمی یا جدید اجرا کرد.

عایق حریق در ساختمان

استفاده از برد مقاوم به عنوان عایق حریق در ساختمان

عایق برد مقاوم از ترکیبات اولیه شیمیایی مانند الیاف پشم سرامیک و انواع رزین‌های خالص به شکل ورقه‌ای تولید می‌شود. انواع عایق‌های برد مقاوم ضد حریق در ضخامت 15 الی 25 میلی متری در بازار وجود دارند. عایق‌های برد مقاوم نسبت به دیگر انواع عایق‌های معمولی موجود در بازار مقرون به صرفه‌تر هستند. همچنین سرعت بالای اجرای کار از دیگر مزایای نصب این عایق بر روی اسکلت بتنی است. البته فرایند ترمیم عایق برد مقاوم حریق مشکلات زیادی را به همراه دارد و ساده نیست.

پوشش‌های معدنی؛ عایق حریق در ساختمان

عایق‌های پوششی در 2 نوع پایه گچی و سیمانی و همراه با افزودنی‌های متنوعی تولید می‌شوند؛ پوشش‌های سیمانی نسبت به پوشش‌های گچی کاربرد گسترده‌‌تری در صنعت سازه‌های ساختمانی دارند‌. انواع عایق‌های ضد حریق معدنی در ضخامت 15 الی 30 میلی‌متری تولید می‌شوند و شیوه اجرای آن‌ها بر روی اسکلت فلزی آسان است.  پوشش‌های معدنی (بر پایه گچ یا سیمان) در مقابل ترکیبات شیمیایی خنثی هستند و از خوردگی فلزات جلوگیری می‌کند. ضخامت زیاد را می‌توان یکی از رایج‌ترین معایب استفاده از عایق‌های پوششی معدنی در نظر گرفت.

پوشش رنگ در نقش عایق حریق در ساختمان

استفاده از پوشش بر روی اسکلت و کابل‌های فلزی یکی از مدرن‌ترین راهکارهای ممکن جهت محافظت از ساختمان در هنگام آتش سوزی است. برخی از پوشش‌های رنگی زمان ذوب شدن فلز را به تأخیر می‌اندازند و به عنوان گرماگیر عمل می‌کنند. در حالی که برخی از دیگر انواع پوشش‌های رنگی نقش ضد حریق دارند و باعث جلوگیری از ذوب شدن فلز می‌شوند (در هنگام آتش سوزی پف می‌کنند).

پوشش‌های رنگی ضد حریق با استفاده از دستگاه مخصوص بر روی سطح فلزی پاشیده می‌شوند و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند (حدود 0.2 میلی‌متر). سرعت بالا و سهولت در اجرا از مهم‌ترین مزایای استفاده از پوشش‌های ضد حریق رنگی در ساختمان است. البته این محصول نسبت به دیگر انواع عایق‌های حریق موجود در بازار قیمت بالاتری دارد. رنگ پوششی ضد حریق را از مراکزی تهیه کنید که سازمان آتش نشانی کشور تایید کرده‌ است‌.

عایق حریق در ساختمان

نکاتی جهت نصب عایق حریق در ساختمان

جهت اجرای عایق حریق در ساختمان باید به برخی نکات ساده اهمیت دهید تا میزان کارایی این محصول افزایش یابد. پوشاندن تمام سطح فلز یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در هنگام اجرای عایق حرارتی باید در نظر داشته باشید؛ رعایت این نکته باعث تاخیر قابل توجه در زمان ذوب شدن فلز می‌شود. دیگر نکات لازم جهت اجرای پوشش عایق حرارتی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • جهت اجرای پوشش ضد حریق بر روی سطح فلزی از یک فرد متخصص‌ کمک بگیرید.
  • سطح فلزی را با مقادیر مناسبی از عایق حریق بپوشانید تا میزان انتقال حرارت به سطح فلزی در هنگام آتش سوزی کاهش یابد‌.
  • عایق کاری سطح فلزی را در دمای مناسبی انجام‌ دهید تا میزان کارآیی پوشش حفظ شود؛ بهترین دما جهت اجرای عایق‌‌‌ ضد حریق محدوده 5 الی 45 درجه سانتی گراد است.
  • پیش از اجرای پوشش ضد حریق، ابتدا سطح فلزی را از نظر وجود هرگونه گریس، روغن، پوسته و… تمیز کنید.

 

نکاتی برای خرید عایق حریق در ساختمان

جهت خرید پوشش ضد حریق مناسب باید به برخی موارد اهمیت دهید تا ساختمان شما در هنگام آتش سوزی به شکل موثری محافظت شود. برای این کار باید به مشخصات سازه خود اهمیت دهید و محصول مناسبی را خریداری کنید. نوع کاربری ساختمان یکی از مهم‌ترین مواردی است که جهت سفارش عایق ضد حریق باید در نظر داشته باشید؛ زیرا احتمال آتش سوزی در سازه‌های مسکونی بیش‌تر است.

متراژ سازه از دیگر نکاتی است که برای خرید عایق‌‌‌ حریق باید اهمیت دهید؛ برای این کار با توجه به مساحت و تعداد طبقات سازه، محصولی مقرون به صرفه را تهیه کنید. عمر عایق‌‌‌ ضد حریق آخرین موردی است که پیمانکاران جهت خرید این محصول در نظر می‌گیرند؛ زیرا استفاده از عایق بادوام باعث کاهش هزینه‌های نگهداری ساختمان در طولانی مدت می‌شود.

 

قیمت عایق حریق در ساختمان

برای خرید و اجرای عایق‌‌‌ ضد حریق در ساختمان باید با عوامل موثر بر قیمت این محصول آشنا شوید. نوع عایق حریق یکی از مهم‌ترین مواردی است که هزینه نهایی عایق‌ کاری ساختمان را تعیین می‌کند؛ زیرا انواع پوشش‌های ضد حریق ساختمانی قیمت غیر یکسانی دارند. متراژ ساختمان از سایر مواردی است که قیمت این محصول را تعیین می‌کند؛ سازه‌های چند طبقه و بزرگ نسبت به ساختمان‌های کوچک به عایق حریق بیش‌تری نیاز دارند.

ضخامت مورد نیاز پوشش ضد حریق از دیگر مواردی است که در تعیین قیمت عایق کاری ساختمان نقش دارد. به گونه‌ای که افزایش ضخامت پوشش عایقی به صورت مستقیم با قیمت عایق کاری ساختمان در ارتباط است. همچنین عایق‌های حریقی که خنثی هستند و از خوردگی فلزات جلوگیری می‌کنند، نسبت به پوشش‌های معمولی قیمت پایین‌تری دارند. عایق ضد حریق را از مراکز معتبر تهیه کنید که این محصول باکیفیت‌ را همراه با گارانتی عرضه می‌کنند.

عایق حریق در ساختمان

سخن پایانی

بسیاری از پیمانکاران ساختمانی برای حفظ ایمنی سازه خود در هنگام آتش سوزی از عایق حریق در ساختمان استفاده می‌کنند. استفاده از عایق‌های حرارتی باعث تاخیر در ذوب شدن اسکلت فلزی ساختمان در هنگام اتش سوزی می‌شود و احتمال بروز خسارات مالی را کاهش می‌دهد. پوشش‌های رنگی، معدنی و برد مقاوم به عنوان رایج‌ترین عایق‌های ضد حریق موجود در بازار شناخته می‌شوند که در زمینه‌های متنوعی کاربرد دارند. جهت عایق سازی ساختمان خود، محصولی را تهیه کنید که دارای مشخصاتی مانند مقاومت در برابر نفوذ رطوبت باشد. قمیت این محصول با توجه به فاکتورهایی مانند نوع عایق، متراژ ساختمان و… متنوع است.

 

 

سوالات متداول

  • چرا باید از عایق ضد حریق استفاده کنیم؟

عایق حریق باعث‌ تاخیر در زمان تخریب ساختمان می‌شود و از بروز خسارت‌های مالی (مانند تخریب سازه) جلوگیری‌ می‌کند.

  • چند نوع عایق ضد حریق وجود دارد؟

با در نظر گرفتن متراژ و موقعیت سازه، می‌‌توانید از عایق‌های حریق رنگی، پوشش معدنی و برد مقاوم استفاده کنید.

  • عایق حریق مناسب باید چه ویژگی‌هایی را داشته باشد؟

این محصول باید‌ دارای مشخصاتی‌ مانند عمر مفید بالا، قیمت مقرون به صرفه، نفوذ ناپذیری در برابر آب و… باشد.

  • قیمت عایق‌‌‌ حریق به چه فاکتورهایی وابسته است؟

فاکتورهای گوناگونی مانند نوع کاربری ساختمان، متراژ سازه، ضخامت عایق، نوع محصول و… در تعیین هزینه نهایی‌ عایق کاری ساختمان نقش دارند‌.

نوع عایق‌‌‌ حریق رنگی معدنی برد مقاوم
مشخصات عایق‌‌‌ حریق ·        سرعت بالای اجرا

·        اشغال فضای کم

·        عمر طولانی مدت

·        سادگی در اجرا

·        قیمت مقرون به صرفه

·        خنثی بودن از لحاظ شیمیایی

·        ارزان قیمت

·        سرعت بالا در اجرا

·        قابلیت اجرا در سازه‌های گوناگون

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *