اجرای نمای ساختمان

فهرست مقاله "اجرای نمای ساختمان"

پیمانکاران باید با مراحل اجرای نمای ساختمان آشنا باشند؛ زیرا اجرای صحیح این پروسه در مقاومت بیرونی سازه اهمیت بالایی دارد و باعث افزایش زیبایی ظاهری ساختمان می‌شود. مراحل نماکاری ساختمان به ترتیب شامل طراحی، زیرسازی و اجرای نما است. همچنین ضمن در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی سازه، معماری منطقه و… می‌توانید از انواع نماهای ملات، چسب، کامپوزیت و خشک استفاده کنید‌. هر یک از این مصالح اجرایی مشخصات منحصر به فرد خود را دارد و در ساختمان‌های مناسب استفاده می‌شود. جهت انجام نماکاری سازه محصولی را تهیه کنید که در شرایط اقلیمی گوناگون سازگار است و گارانتی معتبر دارد. در ادامه همراه ما باشید تا عوامل موثر بر قیمت اجرای نمای ساختمان را بررسی کنیم.

 

اجرای نمای ساختمان

مراحل اجرای نمای ساختمان

اجرای نمای ساختمان طی مراحل مشخصی انجام می‌شود که پیمانکاران ساختمانی جهت ساخت سازه خود باید با این مراحل آشنا داشته باشند. طراحی‌ و نقشه‌ کشی اولین مرحله اجرای نمای ساختمان است که با زیبایی ظاهری سازه ارتباط مستقیمی دارد. هنگامی که طراحی نمای ساختمان به شکل اصولی انجام‌ شود، ارزش مالی سازه افزایش می‌یابد. طراحی کردن نمای بیرونی ساختمان بر عهده مهندس معمار است؛ مهندس برای انجام این کار معماری شهر، میزان بودجه و… را در نظر می‌گیرد.

زیر سازی دومین مرحله اجرای نمای بیرونی ساختمان است که باید با دقت بالایی انجام شود. مهم‌ترین‌ هدف از انجام زیر سازی، این است که یک یک بستر صاف و مناسب جهت اتصال مصالح نما به دیوار ساختمان ایجاد شده‌ باشد. شاسی کشی و نصب پروفیل‌های مقاوم یکی از مهم‌ترین مراحل زیرسازی نمای ساختمان محسوب می‌شود. مهندس طراح در مرحله بعدی، نقشه فاز 2 نمای ساختمان را طراحی می‌کند که شامل نوع و اندازه پروفیل‌های مورد نیاز، نحوه اتصال مقاطع آهنی زیرکار و… است. استفاده از مصالح چوب، کامپوزیت، ملات و… آخرین مرحله برای اجرای نمای ساختمان محسوب می‌شود.

 

اجرای نمای ساختمان با ملات

استفاده از ملات سیمان و ماسه یکی از رایج‌ترین راهکارهای ممکن برای اجرای نمای ساختمان است که قیمت ساخت سازه را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. ملات سیمانی قدرت چسبندگی بالایی دارد و میزان چسبندگی مصالح اجرایی به سطح زیر کار را بیش‌تر می‌کند. عایق‌ کردن ساختمان در برابر نفوذ سرما یا گرما و رطوبت از دیگر مزایای استفاده از ملات سیمانی جهت اجرای نمای ظاهری ساختمان است.

ضمن استفاده از دوغاب ملاتی می‌توان انواع مصالح سنگ، سرامیک و… را به عنوان نمای ساختمان اجرا کرد. سرعت اجرای پایین و کثیف شدن قسمت‌های بیرونی ساختمان به عنوان مهم‌ترین معایب استفاده از ملات سیمان جهت اجرای نمای بیرونی سازه شناخته می‌شوند. همچنین ضمن استفاده از ملات سیمانی میزان ضایعات ساختمانی ناشی از ساخت سازه افزایش می‌یابد.

اجرای نمای ساختمان

اجرای نمای ساختمان به شکل خشک

بسیاری پیمانکاران ساختمانی جهت ساخت سازه خود از نمای خشک استفاده می‌کنند؛ زیرا این روش باعث افزایش سرعت اجرای کار می‌شود. جهت انجام نمای خشک ساختمانی باید از تیم مهندسان متخصص کمک بگیرید تا نمای بیرونی سازه شما به شکل دقیق اجرا شود. ضمن استفاده از این روش، ساختمان شما در برابر نفوذ حرارت یا رطوبت مقاوم می‌شود و میزان اتلاف انرژی در ساختمان شما کاهش خواهد یافت. کاهش میزان انتقال صدا از بیرون به درون ساختمان  دیگر فایده این نوع نماکاری است.

نمای ساختمان به شکل خشک را می‌توانید در بسیاری از اقلیم‌های آب و هوایی اجرا کنید؛ همچنین این شیوه ضایعات ساختمانی کمی را تولید می‌کند. دوام و مقاومت نمای خشک ساختمان نسبت به نوع ملات سیمانی بیش‌تر است. اجرای نمای ساختمان به شکل خشک، بدون استفاده از ملات سیمانی انجام می‌شود و کثیف شدن ظاهر بیرونی ساختمان را به دنبال ندارد. هزینه بالا را می‌توان یکی از مهم‌ترین معایب اجرای نمای ساختمان به شیوه خشک در نظر گرفت؛ با این وجود ضمن استفاده از این نوع نما قیمت ساختمان افزایش می‌یابد.

 

اجرای نمای ساختمان با چسب

استفاده از چسب‌های گوناگون متناسب با نوع متریال زیر کار سازه یکی از بهترین راهکارهای ممکن برای اجرای نمای ساختمان است. جهت انتخاب چسب مناسب برای اتصال قطعات نما به ساختمان باید‌ از یک مهندس ماهر کمک بگیرید تا میزان مقاومت نمای ساختمان شما افزایش یاید. همچنین اجرای نمای بیرونی ساختمان با استفاده از چسب به مهارت بالایی نیاز دارد تا از نفوذ آب به سطح زیر کار جلوگیری شود. انتقال نم به سطح زیر کار باعث کاهش قدرت اتصال چسب به سطح سازه می‌شود و احتمال ریزش نمای ساختمان به دلیل تغییرات آب و هوایی را افزایش می‌دهد.

پیش از اجرای نمای ساختمان با کمک این روش، بهتر است ابتدا یک لایه پلاستر سیمانی بر روی سطح زیر کار بکشید. در این صورت میزان قدرت اتصال چسب به سطح ساختمان افزایش می‌یابد و عمر نمای سازه افزایش می‌یابد. استفاده از این روش نماکاری باعث عایق شدن ساختمان در برابر نفوذ آب و حرارت می‌شود و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند. کاهش حرکات ارتعاشی آجرها و دیگر مصالح به کار رفته‌ در سازه از دیگر فواید اجرای این شیوه نماکاری است؛ زیرا چسب استفاده شده در این روش خاصیت الاستیکی بابایی دارد.

 

اجرای نمای ساختمان کامپوزیت

بسیاری از مهندسان سازه اجرای نمای ساختمان کامپوزیت را به عنوان جدیدترین شیوه نماکاری سازه معرفی می‌کنند آلومینیوم و پلی اتیلن رایج‌ترین ترکیبات مورد استفاده جهت نماکاری سازه با این روش هستند. برای این کار قطعات نمای آلومینیومی یا پلاستیکی با استفاده از پیچ و مهره‌ به زیر کار فولادی متصل می‌شود. همچنین جهت پر کردن فضای میان ورقه‌های آلومینیومی از نوارهای فلزی، رزین‌های سیلیکونی و… استفاده می‌کنند؛ در این حالت احتمال نشت آب به سطح زیر کامپوزیت کاهش می‌یابد.

اجرای نمای کامپوزیت ساختمان نسبت به دیگر روش‌های موجود ساده‌تر است و با سرعت بالاتری انجام می‌شود. ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی بسیار سبک هستند و وزن کلی ساختمان را کاهش می‌دهند؛ همچنین نماهای کامپوزیت ماندگاری بسیار طولانی مدتی دارند و به راحتی شسته می‌‌شوند. تنوع بالا در رنگ و ظاهر را می‌توان از دیگر مزایای ورقه‌های کامپوزیتی در نظر گرفت. یا این وجود نماهای کامپوزیت در برابر ضربه‌های فیزیکی تغییر شکل می‌دهند و در برابر طوفان‌های شدید مقاومت پایینی دارند.

اجرای نمای ساختمان

نکاتی برای اجرای نمای ساختمان

جهت اجرای نمای ساختمان باید‌ به برخی نکاتی ساده اهمیت دهید تا زیبایی ظاهری ساختمان شما حفظ شود. برای این کار باید‌ موقعیت جغرافیایی ساختمانی خود را در نظر داشته باشید و محصول مناسبی را تهیه کنید. دیگر نکات لازم جهت نماکاری ساختمان شامل موارد زیر است:

  • برای اجرای هر نمای ساختمانی شامل، ملات، چسب، کامپوزیت و… از نیروی متخصص‌ کمک بگیرید.
  • محصولی را تهیه کنید متناسب با شرایط اقلیمی منطقه شما باشد؛ جهت نماکاری ساختمان در مناطق آب و هوایی گرم از رنگ‌های روشن استفاده کنید.
  • مصالحی که برای نما کاری ساختمان تهیه می‌کنید باید در برابر نفوذ رطوبت یا انتقال حرارت و صوت عایق باشند.
  • مصالح نما کاری ساختمان خود را از مراکز معتبر تهیه کنید که این محصولات را همراه با گارانتی عرضه می‌کنند.

 

قیمت اجرای نمای ساختمان

فاکتورهای گوناگونی قیمت تقریبی اجرای نمای ساختمان  را تعیین می‌کنند که بری ساخت سازه خود باید با این عوامل آشنا باشید. تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان مهم‌ترین فاکتوری است که برای تخمین هزینه نماکاری ساختمان باید در نظر بگیرید. اجرای نما در ساختمان‌های مرتفع به مصالح بیش‌تری نیاز دارد و باعث افزایش هزینه‌های ساخت سازه می‌شود. نوع سبک طراحی سازه از دیگر عوامل موثر بر قیمت نماکاری ساختمان است؛ به عنوان نمونه‌ نمای سنگی رومی نسبت به نوع معمولی‌ به هزینه بیش‌تری نیاز دارد.

نوع متریال به کار رفته‌ برای اجرای نمای ساختمان از سایر فاکتورهایی است که قیمت نماکاری ساختمان را تعیین می‌کند؛ به عنوان نمونه قیمت استفاده از ملات سیمان و کامپوزیت متفاوت است. همچنین نوع زیر کار سازه در تعیین قیمت نماکاری ساختمان نقش دارد. برای تخمین هزینه نماکاری ساختمان باید دستمزد تیم اجرایی را نیز در نظر بگیرید. هزینه انتقال مصالح از فروشگاه به ساختمان آخرین عاملی است که قیمت نماکاری سازه را تعیین می‌کند.

اجرای نمای ساختمان

سخن پایانی

برای حفظ زیبایی‌ سازه خود باید با نحوه اجرای نمای ساختمان آشنا شوید و این پروسه عمرانی را تحت نظر یک مهندس ماهر انجام دهید. مهندس با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی ساختمانی و دیگر فاکتورهای لازم، اجرای نما ساختمانی مناسبی را پیشنهاد می‌دهد. انواع نماهای ساختمانی به شیوه‌های خشک، کامپوزیت، چسب و ملات اجرا می‌شوند. مصالحی که برای نما کاری ساختمان انتخاب می‌کنید باید در برابر نفوذ آب، صدا و رطوبت عایق باشند. قیمت نهایی اجرای نمای بیرونی ساختمان به فاکتورهایی مانند متریال نما، ارتفاع و بزرگی سازه و… بستگی دارد.

 

 

  • مهم‌ترین مراحل اجرای نمای ساختمان کدام هستند؟

نماکاری ساختمان را می‌توان در 3 مرحله طراحی یا نقشه کشی، زیرسازی مهندسی و اجرای نما خلاصه کرد.

  • نمای ساختمان با چه شیوه‌هایی قابل اجرا است؟

سازه خود را می‌توانید به شیوه‌های ملات، کامپوزیت، چسب و خشک نماکاری کنید.

  • قیمت تمام شده اجرای نمای ساختمان به چه فاکتورهایی وابسته است؟

برای تخمین هزینه نهایی نما کاری باید حجم مصالح مورد نیاز، جنس نما، دستمزد تیم اجرایی و… را در نظر بگیرید.

 

 

نوع نمای ساختمان ملات چسب خشک کامپوزیت‌
مشخصات ·        قیمت پایین

·        چسبندگی بالا

·        عایق حرارتی

·        سرعت اجرای پایین

·        کثیف شدن نمای ساختمان در حین اجرا

·        تولید میزان زیادی ضایعات ساختمانی

·        عمر بالا

·        نیاز به یک زیرکار پلاستر سیمانی

·        عایق‌ در برابر نفوذ آب

·        کاهش حرکات ارتعاشی آجرها

·        قدرت چسبندگی بالا

·        عایق حرارت و رطوبت

·        کاهش انتقال صوت

·        قابل اجرا در هر اقلیم

·        عدم کثیف شدن ظاهر ساختمان در حین اجرا

·        گران قیمت

 

·        اجرا با استفاده از پیچ یا مهره

·        اجرای سریع‌ و ساده‌

·        سبک بودن

·        عمر عملکردی بالا

·        شست‌وشوی ساده

·        تنوع بالا در رنگ و ظاهر

·        عدم مقاومت در برابر ضربه مکانیکی

·        نامناسب برای مناطق طوفانی

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *