عایق صوتی در ساختمان

فهرست مقاله "عایق صوتی در ساختمان"

نصب عایق صوتی در ساختمان یکی از بهترین راهکارهایی است که پیمانکاران برای کاهش میزان انتقال صداهای اضافی و ناخوشایند در محیط انتخاب می‌کنند. انواع عایق‌های صوتی را می‌توانید در قسمت‌های گوناگون ساختمان مانند کف، دیواره‌ها و سقف نصب کنید. همچنین عایق‌های صوتی بر اساس جنس ترکیبات اولیه در انواع پشم شیشه، پشم سنگ، یونولیت  و…. دسته بندی می‌شوند. جهت عایق کاری ساختمان خود، محصولی را تهیه کنید که در برابر صدا، حرارت و رطوبت مقاومت بالایی داشته‌ باشد. در ادامه همراه ما باشید تا فاکتورهای موثر بر قیمت عایق‌‌‌ صوتی را بررسی کنیم.

عایق صوتی در ساختمان

اهمیت استفاده از عایق حرارتی در ساختمان چیست؟

بسیاری از پیمانکاران ساختمانی جهت کاهش میزان انتقال صدا از انواع عایق‌های صوتی استفاده می‌کنند. این عایق‌های صوتی حتی میزان انتقال صدا از درون اتاق به دیگر قسمت‌های منزل را کاهش می‌دهند. در این حالت میزان انتشار صداهای ناخوشایند یا ناخواسته کم‌تر می‌‌شود و کیفیت زندگی ساکنان ساختمان افزایش خواهد یافت. کاهش صداهای اضافی در محیط کار یا اتاق خواب یکی از بهترین نکاتی است که افراد برای حفظ آرامش خود در نظر می‌گیرند؛ بنابراین باید به نصب عایق صوتی در ساختمان اهمیت دهید.

انواع عایق‌های صوتی فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند؛ با این وجود باعث کاهش صداهای اضافی محیط می‌شوند‌. استفاده از عایق صوتی ساختمان در‌ افزایش قیمت نهایی سازه نقش دارد؛ زیرا در دنیای امروزی افراد به دنبال خرید خانه‌های هستند که مجهز به عایق صوتی، حرارتی و… باشد. همچنین کاربرد عایق صوتی را می‌توانید در ساختمان‌‌های مسکونی، اداری، تجاری و… مشاهده کنید.

نصب عایق صوتی در ساختمان یکی از بهترین راهکارهایی است که پیمانکاران برای کاهش میزان انتقال صداهای اضافی و ناخوشایند در محیط انتخاب می‌کنند.

انواع عایق صوتی در ساختمان از نظر محل نصب

عایق‌های صوتی موجود در بازار با توجه به مشخصات منحصر به فرد خود در بخش‌های مشخصی از سازه نصب می‌شوند. برای حفظ میزان کارایی عایق صوتی و جلوگیری از انتشار صداهای اضافی در محیط باید هر عایق صوتی را در محل مناسبی نصب کنید. رایج‌ترین قسمت‌های مناسب برای نصب عایق صوتی را در ادامه بررسی می‌کنیم.

·       عایق صوتی بر روی دیوار

استفاده از عایق صوتی در دیوار ساختمان یکی از بهترین راهکارهای ممکن برای کاهش میزان انتقال صدا در سازه است. نصب عایق صوتی بر روی دیوار صداهای مکانیکی حاصل از ضربه به دیوار را کاهش می‌دهد. این نوع عایق کاری ساختمان با استفاده از عایق صوتی پشم شیشه انجام می‌شود و در اتاق‌های ضبط صدا کاربرد دارد.

·       عایق صوتی روکار دیوار مشترک

این نوع عایق‌ها به شکل روکار نصب می‌شوند و حداکثر ۳ سانتی متر ضخامت دارند. در فضاهای محدود که امکان دیوار کشی فراهم نیست؛ می‌‌توانید از این نوع عایق صوتی برای ایجاد 2 فضای مجزا استفاده کنید. انواع عایق‌های صوتی دیوار مشترک 4 لایه دارند؛ پشم سنگ یکی از بهترین انواع است عایق‌های صوتی است.

·       عایق صوتی بر روی سقف

این محصول به عنوان مهم‌ترین عایق صوتی در ساختمان شناخته می‌شود. عایق صوتی که برای نصب بر روی دیوار انتخاب می‌کنید باید چگالی بالایی داشته‌ باشد تا انتقال صوت را به شکل موثری کاهش دهد. انواع عایق‌های صوتی سقف با در نظر گرفتن میزان بلندی صداهای اضافی به 2 شیوه روکار یا زیر کار نصب می‌شوند.

·       عایق صوتی بر روی کف

انواع گوناگونی از عایق‌های صوتی در بازار وجود دارند که به شکل ریزشی یا لایه‌ای نصب می‌شوند. عایق‌های صورتی کف در متریال‌های گوناگونی ساخته می‌شوند و میزان انتقال صدا را به شکل قابل توجهی کاهشی می‌دهند. انواع عایق‌های صوتی کف به شیوه روکار یا توکار نصب می‌شوند.

 

عایق صوتی در ساختمان

انواع عایق صوتی در ساختمان از لحاظ جنس

عایق‌های صوتی که از انتقال صداهای اضافی جلوگیری می‌کنند در متریال‌های متنوعی ساخته می‌شوند. هر یک از انواع عایق های صوتی دارای مشخصات منحصر به فردی است و در زمینه‌ مناسبی کاربرد دارد. رایج‌ترین انواع عایق صوتی ساختمان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

·       پشم شیشه

عایق صوتی پشم شیشه دارای وزن بسیار سبکی است و به راحتی می‌توان این محصول را در قسمت‌های گوناگون ساختمان نصب کرد. عایق صوتی پشم شیشه میزان انتقال صدا را به شکل موثری کاهش می‌دهد و در به راحتی آتش نمی‌گیرد. در محیط‌های مربوط از عایق صوتی پشم شیشه‌ استفاده نکنید؛ زیرا این محصول نم موجود در محیط را جذب می‌کند.

·       پشم سنگ

این عایق صوتی به دلیل چگالی بالایی که دارد به عنوان پرکاربردترین عایق صوتی در ساختمان شناخته می‌شود. وزن پایین را می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این محصول معرفی کرد که باعث آسودگی نصب آن شده است. عایق صوتی پشم سنگ در برابر حرارت زیاد مقاوم است؛ با این حال در مجاورت با رطوبت کارایی خود را از دست می‌دهد.

·       فوم شانه تخم مرغی

شکل ظاهری این محصول شبیه به شانه تخم مرغ است و با استفاده از ترکیبات اولیه پلی یورتان تولید می‌شود. استفاده از فوم شانه تخم مرغی میزان انتقال صدا در محیط را کاهش می‌دهد؛ بنابر‌این این عایق در ساخت استودیو و اتاق‌های کنفرانس کاربرد دارد. این محصول ضمن دارا بودن مشخصات منحصر به فرد، مقرون به صرفه است و به راحتی نصب می‌شود.

·       یونولیت

ورقه یونولیت را می‌توان به عنوانی بهترین عایق صوتی در ساختمان معرفی کرد. ترکیبات اولیه این محصول از جنس پلی استایرن است و که چگالی نسبتاً بالایی دارد. این عایق‌‌‌ صوتی سبک است و جهت نصب در دیوارها یا سقف سازه به راحتی می‌توانید آن را جابه‌جا کنید. یونولیت در برابر نفوذ رطوبت و گرما مقاوم است و عمر مفید زیادی دارد.

·       پنل آکوستیکی

این عایق‌‌‌ صوتی میزان انعطاف پذیری بالایی دارد و در برابر ضربه‌های مکانیکی مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهد. پنل آکوستیکی نسبت به دیگر انواع عایق‌های صوتی عمر عملکردی بیش‌تری دارد؛ بنابراین ضمن استفاده از این محصول می‌توانید هزینه‌های طولانی مدت خود جهت جلوگیری از انتقال صدا را کاهش دهید. قیمت پایین در کنار عدم آسیب به طبعیت از مهم‌ترین مزایای این محصول هستند.

 

عایق صوتی در ساختمان

نکاتی برای انتخاب عایق حرارتی در ساختمان

جهت خرید عایق صوتی در ساختمان باید به برخی نکات ساده اهمیت دهید تا میزان کارایی این محصول افزایش یابد. برای این کار ابتدا باید موقعیت جغرافیایی ساختمان خود را در نظر بگیرید و محصول مناسبی را انتخاب کنید. جهت خرید عایق‌‌‌ صوتی ساختمان این نکات را در نظر بگیرید:

  • عایق صوتی با متریال مناسبی را انتخاب کنید تا صداهای ناخوشایند محیط به شکل موثری کاهش یابند؛ به عنوان نمونه عایق پشم شیشه برای محیط‌های مرطوب مناسب نیست.
  • عایق صوتی را تهیه کنید که چگالی استانداردی داشته باشد؛ زیرا پایین بودن غیر طبیعی چگالی محصول به معنای انتقال بیش‌تر صداهای اضافی است.
  • برای تهیه یک عایق صوتی مناسب بابد به میزان مقاومت این محصول در برابر حرارت و رطوبت اهمیت دهید.
  • باید به شیوه نصب عایق صوتی در ساختمان اهمیت دهید؛ زیرا انواع عایق‌های صوتی به شکل روکار یا توکار نصب می‌شوند.
  • پیش از خرید عایق‌‌‌ صوتی باید نوع جنس سازه را در نظر بگیرید؛ زیرا انواع متریال‌های بتن، چوب و… ضریب انتقال صوت متنوعی دارند.

 

قیمت عایق صوتی در ساختمان

برای خرید عایق صوتی و کاهش انتقال صوت در ساختمان باید با قیمت این محصول آشنا شوید؛ قیمت انواع عایق‌های صوتی به فاکتورهای متنوعی بستگی دارد. جهت تخمین  قیمت نهایی عایق‌ کاری صوتی ساختمان باید‌ به متراژ سازه خود اهمیت دهید؛ زیرا ساختمان‌های بزرگ‌تر به میزان عایق‌‌‌ صوتی بیش‌تری نیاز دارند. همچنین عایق‌های صوتی که با چگالی و ضخامت استانداری تولید می‌شوند، به صورت معمول گران‌تر هستند.

برند و شرکت تولید کننده یکی از مهم‌ترین مواردی است که قیمت این محصول را تعیین می‌کند. برندهای معتبر انواع عایق‌های صوتی باکیفیت‌ را با قیمت بالاتری به بازار عرضه می‌کنند. جنس عایق صوتی از دیگر فاکتورهایی است که در تعیین قیمت این محصول نقش دارد؛ به عنوان نمونه قیمت عایق پشم شیشه و یونولیت متفاوت است.

بالا بودن عمر مفید عایق صوتی را می‌توان از دیگر عوامل موثر بر قیمت این محصول در نظر گرفت؛ به گونه‌ای که عایق صوتی بادوام و مقاوم قیمت بالاتری نیز دارد. میزان مقاومت این محصول در برابر رطوبت و حرارت از سایر فاکتورهایی است که قیمت عایق‌‌‌ صوتی را تعیین می‌کند. انواع عایق‌های صوتی باکیفیت‌ در برابر گرما یا نم کارایی خود را از دست نمی‌دهند و قیمت بالاتری دارند.

عایق صوتی در ساختمان

سخن پایانی

نصب عایق‌‌‌ صوتی در ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث جلوگیری از انتشار صداهای ناخوشایند و افزایش رفاه ساکنان می‌‌شود. متریال‌های متنوعی مانند پشم شیشه، پلی یورتان، پنل آکوستیکی و… برای عایق‌ صوتی وجود دارد. همچنین انواع عایق صوتی در کف، سقف و دیوارهای ساختمان قابل نصب هستند. جهت افزایش کارایی عایق حرارتی، محصولی را تهیه کنید که در برابر نفوذ آب و گرما مقاوم باشد. قیمت انواع عایق‌‌‌ حرارتی به عواملی مانند متراژ ساختمان، جنس و ضخامت محصول و برند تولید کننده بستگی دارد.

 

 

سوالات متداول

  • عایق‌ صوتی در چه قسمت‌هایی از ساختمان نصب می‌شود؟

این محصول در دیواره‌ها، کف یا سقف سازه قابل نصب است.

  • عایق‌های صوتی در چه متریال‌هایی تولید می‌شوند؟

این محصولات در متریال‌های یونولیت، پشم سنگ، پشم شیشه‌ و… تولید می‌شوند.

  • برای عایق‌ کاری صوتی ساختمان چه محصولی را تهیه کنم؟

برای خرید این محصول باید ‌به فاکتورهایی مانند مقاومت در برابر حرارت و گرما، وزن، چگالی، ضخامت محصول و… اهمیت دهید.

  • قیمت عایق‌‌‌ صوتی به چه فاکتورهای بستگی دارد؟

مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر قیمت این محصول شامل متراژ ساختمان، برند تولید کننده، جنس محصول و… هستند.

 

نوع عایق صوتی پشم شیشه‌ پشم سنگ یونولیت فوم شانه تخم مرغی پنل آکوستیکی
ویژگی‌ها ·        سبک بودن

·        مقاوم بودن در برابر حرارت و گرما

·        درمجاورت با آب خراب می‌شود.

·        وزن پایین

·        به راحتی آتش نمی‌گیرد.

·        چگالی بالا

·        سبک بودن و جابه‌جا ساده

·        چگالی بالا

·        مقاومت بالا در برابر حرارت

·        قیمت مقرون به صرفه

·        کاهش چشمگیر صداهای اضافی

·        مقاومت در برابر حرارت و نم

·        انعطاف‌ پذیری بالایی دارد

·        عمر طولانی‌تر

·        چگالی و ضخامت مناسبی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *