طراحی لابی ساختمان

فهرست مقاله "طراحی لابی ساختمان"

همه چیز برای زیبایی ساختمان در ابتدا از طراحی لابی ساختمان شروع می شود

همه ما اهمیت اولین برداشت را می دانیم. از ملاقات با یک همکار جدید تا رسیدن به یک شهر ناشناخته، تأثیر چند ثانیه اول را نمی توان بیش از حد ارزیابی کرد و لحن روابط طولانی مدت را تعیین کرد.

همانطور که قبلاً گفتیم، لابی ساختمان در ایجاد تصور اولیه میهمان بسیار مهم است و طراح برنده جایزه داگلاس نایسه گزارش می دهد که “اگر در ابتدا آنها را از دست بدهید، بازیابی آنها بسیار سخت است. در ذهن آنها، آنها به این نتیجه رسیده اند که این یک ساختمان بد است.”

طراحی لابی ساختمان
طراحی لابی ساختمان

با در نظر گرفتن این موضوع، فشار زیادی بر طرح لابی وارد می شود. نه تنها میهمان باید احساس کند که توسط فضا مورد استقبال قرار گرفته و از انتخاب محل مناسب اطمینان خاطر داشته باشد، بلکه لابی نیز باید حس فوری برند را منتقل کند و نوع تجربه ای را که مهمان باید انتظار داشته باشد را ترسیم کند. لابی را می توان محل برگزاری هر چیزی که در یک ساختمان می گذرد در نظر گرفت و به این ترتیب، بهترین فرصت برای رفع نیازهای مهمانان و اطمینان از برآورده شدن انتظارات آنها است.

 

با تمام حسی که در تدوین نظر اولیه یک ساختمان دخیل است، تعدادی از زمینه های کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند تا اطمینان حاصل شود که این یک نظر مثبت است و به طور دقیق نشان دهنده تجربه ای است که قرار است به دست آید. از طرح روشنایی مناسب تا کارایی چیدمان، ما در حال بررسی چند مورد از ضروریات طراحی لابی ساختمان هستیم.

 

همانطور که رفتار مهمانان ساختمان تغییر می کند و مردم زمان کمتری را در اتاق های خود می گذرانند و زمان بیشتری را در فضاهای مشترک می گذرانند، تغییری در نحوه تناسب ساختمان ها ایجاد شده است. در بسیاری از ساختمان ها، فضاهای جمعی به طور قابل توجهی بزرگ شده اند تا امکانات اضافی را در خود جای دهند و فرصت های درآمد اضافی ایجاد کنند. اینها ممکن است شامل کافه‌ها، مغازه‌ها و حتی رستوران‌هایی باشد که برای مسافران هزاره امروزی جذاب هستند. دیمیتری آنتونوپولوس، معاون رستوران ها و توسعه در گروه آنتونوپولوس، می گوید: «لابی گسترشی از اتاق مهمان و شهر است.  لابی‌ها و بارها مکانی هستند که می‌خواهید بیرون بروید یا زمانی را در آن بگذرانید.»

طراحی لابی ساختمان
طراحی لابی ساختمان

در بسیاری از ساختمان ها، این افزایش اندازه لابی منجر به کاهش متوسط اندازه اتاق ها شده است. این به نوبه خود افزایش فرصت‌های شغلی را تسهیل کرده است و باعث می‌شود فضای موجود سخت‌تر کار کند و سود بیشتری را به همراه داشته باشد.

استراتژی طراحی

امروزه لابی سخت ترین فضای کاری در ساختمان است و استراتژی طراحی پشت آن باید نیازهای میهمان را در دل خود داشته باشد. ضروری است که لابی تعادل کامل بین فرم و عملکرد را فراهم کند، زیرا تلاش می کند فضای نمایشی را ارائه دهد که بهترین تصور اولیه ممکن را در حین انجام تعدادی از وظایف حیاتی ایجاد کند.

 

لابی ساختمان از ورود به جلسه تا جلسات کاری غیررسمی، به فضایی چند منظوره تبدیل شده است که به همان اندازه که شیک است، همه کاره است. با این حال، نقشی که لابی در هر ساختمان ایفا می کند کاملاً به مهمانان و نیازهای آنها بستگی دارد. آیا آنها به فضایی برای کار از راه دور با دسترسی به اینترنت پرسرعت و امکانات چاپ بی سیم نیاز دارند؟ یا اکثر مهمانان زوج هایی هستند که در تعطیلات عاشقانه به دنبال فضایی مجلل برای استراحت و لذت بردن از یکدیگر هستند؟ اینها انواع سؤالاتی هستند که استراتژی کلی طراحی را مشخص می کنند و منجر به ساخت یک فضای موفق می شوند.

 

با توسعه یک استراتژی طراحی که کاملاً متناسب با مشتری باشد، می توان لابی ایجاد کرد که حس جامعه را ایجاد کرد و اخلاق کلی ساختمان را تقویت نمود و شخصیت برند را توسعه داد. با انجام این کار، ساختمان و تجربه را در ذهن مهمانان تثبیت می کند و آنها را به مشتریان وفادار و سفیران برند تبدیل می کند.

منطقه بندی

در حالی که لابی ساختمان زمانی فضایی بود که به عنوان ورودی بقیه ساختمان و یک نقطه دسترسی به عملکردهای اصلی مکان بود که مهمانان به سادگی از آن عبور می کردند، اکنون به چیزی کاملاً پیچیده تر تبدیل شده است.

 

در سال‌های اخیر ما شاهد تغییر آشکاری از میزهای جلو سنتی غالب به لابی‌هایی بوده‌ایم که کاربردهای متفاوتی دارند. از فضاهای اجتماعی پرجنب‌وجوش گرفته تا مناطق کار مشترک، مکان‌های ملاقات، غذاخوری‌های خودمانی و بارهای فضای باز، اکنون لابی قلب تپنده ساختمان است. به طور فزاینده ای طراحی شده است تا مهمانان را از اتاق های فردی خود جذب کند و به یک مرکز اجتماعی تبدیل شود، فشار بر این فضاها برای انجام طیف گسترده ای از وظایف وارد می شود. برای انجام موفقیت آمیز این امر، منطقه بندی ضروری است.

 

با ایجاد مناطق اختصاصی که به طور یکپارچه در کنار هم جریان دارند، اطمینان حاصل می کنید که به هر یک از عملکردهایی که نیاز دارید لابی شما انجام دهد، فضای لازم برای انجام این کار داده می شود. با چیدمان استراتژیک اثاثیه و استفاده از وسایلی مانند پانل های جاذب صدا، یک لابی می تواند هر چیزی را که یک مهمان نیاز دارد، از مکانی برای تحویل گرفتن تا منطقه ای برای لذت بردن از یک وعده غذایی، ارائه دهد.

 

مزایای تجاری ایجاد فضایی که همه این نقش ها را با موفقیت انجام می دهد، واضح است. مهمانان می توانند به جای کار از یک کافی شاپ یا میزبانی جلسات در یک محل کار مشترک اختصاصی، اقامت در محل اقامت خود را انتخاب کنند، بنابراین هر گونه درآمد غذایی و نوشیدنی را در ساختمان حفظ کنند. علاوه بر این، ارائه یک تجربه پیشرفته که نهایت راحتی را فراهم می کند، احتمال تکرار سفارشی و نظرات مثبت را افزایش می دهد.

تجربیات حسی

برداشت ها با استفاده از تمام حواس شکل می گیرند و این باید به دقت در استراتژی طراحی در نظر گرفته شود. با ایجاد یک لابی که برای بیش از چشم جذابیت دارد، یک محیط دعوت کننده ایجاد می شود که مهمان را تشویق می کند تا با فضا و برند درگیر شود.

 

حس بویایی ارتباط تنگاتنگی با احساسات و همچنین حافظه دارد و بنابراین این بخش مهمی است که باید از آن استفاده کرد. ایجاد رایحه مطبوع در لابی می تواند تاثیر قابل توجهی بر رفتار مصرف کننده داشته باشد و بنابراین نوع رایحه ای که استفاده می شود باید با تجربه کلی که شما به دنبال ارائه آن هستید ارتباط نزدیکی داشته باشد.

طراحی لابی ساختمان
طراحی لابی ساختمان

طبق گزارش بلومبرگ، در سال 2015 ساختمان ها 300 میلیون دلار در صنعت برندسازی عطر خرج کردند و پیش بینی می شود این رقم همچنان در حال افزایش باشد. برخی از محبوب‌ترین رایحه‌های مورد استفاده در لابی‌ها و راهروهای ساختمان شامل چای سبز و علف لیمو هستند که Air-Scent International ادعا می‌کند خاطرات شب‌های گرم و آب‌های درخشان را تداعی می‌کند. چای سفید و آویشن نیز با رایحه الهام گرفته از بخور و لبه تمیز و ترد، ترکیبی محبوب است.

 

نورپردازی

نحوه نورپردازی یک فضا تأثیر شگرفی بر برداشت های اولیه و واکنش عاطفی ما به آن دارد. خیلی روشن است و فضا می تواند بالینی و غیر دعوت کننده به نظر برسد، خیلی تاریک است و ممکن است کدر و کوچک به نظر برسد.

 

در لابی چند منظوره امروزی، یک طرح روشنایی ممکن است برای کارکرد کل فضا کافی نباشد و بنابراین این نیاز به بررسی بیشتری دارد. فضاهای کاری به نورپردازی کاربردی نیاز دارند که تضمین می کند مهمانان مجبور نیستند چشمان خود را برای خواندن فشار بیاورند و باعث خیرگی در صفحه نمایش رایانه نمی شود. برعکس، فضاهای اجتماعی به یک طرح روشنایی محیطی بیشتری نیاز دارند که مهمانان را به آرامش و لذت بردن از محیط اطراف خود تشویق کند. به این ترتیب، روشنایی بخش مهمی از استراتژی کلی طراحی است و باید در مراحل اولیه در نظر گرفته شود.

طراحی لابی ساختمان
طراحی لابی ساختمان

در طراحی لابی فاکتور های زیادی حایز اهمیت برای مشاوره بهتر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *