مناره چیست

فهرست مقاله "مناره چیست"

 

مناره و منار. کلمه انگلیسی “minaret” از اولی، از طریق نسخه ترکی (minare) سرچشمه گرفته است. منورا فرض بر این است که اشتقاقی از یک شکل بازسازی شده قدیمی تر، manwara است. کلمه دیگر منار (جمع: منائیر یا منائیر) به معنای «مکان نور» است. هر دو واژه از ریشه عربی n-w-r گرفته شده اند که معنایی مرتبط با نور دارد. هر دو واژه معانی دیگری نیز داشتند که در اوایل دوره اسلامی گواهی شده است: منار همچنین می تواند به معنای «نشانه» یا «علامت» باشد. برای نشان دادن اینکه کجا باید برود) و منار و منارا می توانند به معنای “فانوس دریایی” باشند. فانوس دریایی بسیار با قدمتی که آنرا به اسم مناره اسکندریه نیز میشناسند. نمونه ی بارزی از گفته های ماست.

 

مناره چیست
مناره چیست

کارکرد

مناره در واقع جاییست که یک اذان گو بالای آن میرفته و شروع به گفتن اذان می کرده. بصورت کلی می توان گفت وظيفه رسمي مناره فراهم كردن نقطه ديدگاهي است كه مؤذن از آنجا بتواند دعا يا اذان را تلاوت نماید. در هر روز پنج مرتبه اذان داده می شود: سحر، ظهر، نیمه بعد از ظهر، غروب آفتاب و شب. در بیشتر مساجد امروزی، اذان از مصلا (نمازخانه) از طریق میکروفون به سیستم بلندگوی مناره خوانده می شود.

 

 

علاوه بر این، مناره ها از نظر تاریخی یک هدف نمادین بصری را خدمت می کردند. در اوایل قرن نهم، اولین مناره‌ها در مقابل دیوار قبله قرار گرفت. آنها به عنوان یادآوری بودند که منطقه اسلامی بود و به تمایز مساجد از معماری اطراف کمک کردند. آنها همچنین به عنوان نمادی از اقتدار سیاسی و مذهبی حاکمان مسلمانی که آنها را ساخته بودند عمل کردند.

مناره چیست
مناره چیست

 

ساخت و طراحی

بافت فرهنگی-اجتماعی منطقه بر شکل، اندازه و شکل مناره ها تأثیر گذاشته است. مناطق و دوره های مختلف سبک های مختلفی از مناره ها را توسعه دادند. به طور معمول، محور برج دارای شکل استوانه ای، مکعبی (مربع)، یا هشت ضلعی است. پله ها یا رمپ های داخل برج به صورت خلاف جهت عقربه های ساعت به سمت بالا، بالا می روند. برخی از مناره‌ها دارای دو یا سه راه پله باریک هستند که در داخل یکدیگر قرار گرفته‌اند تا به افراد متعدد اجازه دهند به طور همزمان با خیال راحت پایین و بالا بروند. در بالای پله‌ها، بالکنی قسمت‌های بالای برج را احاطه کرده است و از اینجا مؤذن می‌تواند اذان دهد. برخی از قسمت های مناره دارای بالکن های متعدد در امتداد شفت برج بودند. قله اغلب در یک ساختار فانوس مانند و یا یک گنبد کوچک، سقف مخروطی شکل، یا کلاهک سنگی منحنی به پایان می رسد که به نوبه خود توسط یک بند فلزی تزئینی در بالای آن قرار دارد. سنت‌های مختلف معماری نیز مناره‌ها را در موقعیت‌های متفاوتی نسبت به مسجد قرار داده‌اند. تعداد مناره‌های مساجد نیز ثابت نبود: در ابتدا فقط یک مناره با مسجد همراه بود، اما برخی از سنت‌های بعدی بیشتر ساخته شدند، به‌ویژه برای مساجد بزرگ‌تر یا معتبرتر.

 

 

مناره چیست
مناره چیست

مناره‌ها از هر ماده‌ای ساخته می‌شوند که به راحتی در دسترس است و اغلب از منطقه‌ای به منطقه دیگر تغییر می‌کند. در ساخت مناره‌های بلند و باریک عثمانی، آهن مذاب را درون حفره‌های از پیش تراشیده شده درون سنگ‌ها می‌ریختند که سپس سفت می‌شد و به چسباندن سنگ‌ها به یکدیگر کمک می‌کرد. این امر باعث می شود سازه ها در برابر زلزله و بادهای قوی مقاوم تر شوند

 

طراحی سازه مناره مسجد

طرح مناره ها و مساجد به طور کلی بر اساس خواسته و نیاز مشتریان تغییر می کند. تا به امروز انواع مختلفی از مساجد و مناره ها پدید آمده است. این سازه‌ها که با کارکردها و ویژگی‌های خود بینندگان را مجذوب خود می‌کنند، با توجه به ویژگی‌های مسجد و منطقه به‌طور ویژه طراحی شده‌اند.

 

طراحی ساختاری مناره نیز با توجه به آنچه معمار می خواهد به مردم بگوید متفاوت است. جدای از این، این سازه باید از نظر فنی درست باشد تا مناره سالم بماند و از هر گونه خمیدگی به شکل مناره در طول زمان جلوگیری شود.

 

اگر می خواهید در مورد ساخت مناره با ما همکاری کنید، می توانید خیلی سریع با ما تماس بگیرید.

 

پرسنل شاغل در شرکت ما کسانی هستند که در این زمینه با تجربه بوده و مدت زیادی است که به این شغل علاقه مند بوده اند. شما می توانید شرکت ما را برای داشتن مناره هایی انتخاب کنید که به مرور زمان فرسوده نمی شوند، ساختار خود را حفظ می کنند و مستحکم هستند.

مناره چیست
مناره چیست

عناصر طراحی سازه در یک مناره

مناره سازه مسجد بر اساس عناصر طراحی ساخته شده است. برخی از قطعات و مصالح فنی در طراحی سازه استفاده می شود. هنگام طراحی مناره، با در نظر گرفتن عناصر طراحی، مسجدی چشمگیر ساخته می شود. عناصر اساسی مورد توجه در ساخت مناره ها به شرح زیر است:

 

منبر

بخش انتقالی

بدن

نوع بالکن و تعداد

قسمت بالایی بدن

مناره

زینت انتهایی

طراحی این قسمت‌ها که از عناصر مناره است، دیدگاه افراد را تغییر می‌دهد. به خصوص مناره هایی که با متمایز ساختن اندام بدن به وجود می آیند، ظاهر و مفهوم دیگری دارند. دلیل اینکه این قسمت‌هایی که به مناره معنا می‌بخشند، عناصر طراحی هستند این است که در اثر تغییر این قسمت‌ها، طرح متفاوت می‌شود.

 

مناره دوره صفویان

 

شما می توانید از ایده های طراحی شرکت ما بهره مند شوید، که مناره هایی که امروزه به صورت سنتی به شکل استوانه ای طراحی می شوند، معنای متفاوتی دارند و مردم را با مسجد تداعی می کنند.

 

بیان مدرن رویکرد طراحی مسجد

سبک مناره های مدرن مورد استفاده در مساجد معاصر بر اساس فرهنگ متفاوت است. به همین دلیل در هنگام عبور از منطقه ای به منطقه دیگر می توان با مناره هایی با سبک ها و ساختارهای مختلف مواجه شد. از سوی دیگر در مساجد معاصر به دلیل مدرنیته به دو عنصر توجه ویژه ای شده است:

 

نظر روحانیون

حفظ ساختار سنتی مساجد توسط معماران

در حالی که این عناصر فراهم شده اند، ساختن مناره هایی که هم مدرن و هم سنتی هستند آسان تر است. به همین دلیل به سنت ها، مواد، کاربرد و هدف در طراحی توجه ویژه ای می شود. شرکت ما با در نظر گرفتن تمام عناصر لازم برای ساخت مناره ها، مناره هایی تولید می کند که هم مدرن و هم ذات خود را حفظ می کند. با انتخاب شرکت ما می توانید مناره هایی متناسب با مساجد خود داشته باشید.

 

سنت و مدرنیته مناره

مناره مسجد بر اساس سنت و نیاز امروزی ساخته شده است. با مدرنیته و با ظهور مساجد معاصر، ساختارها به طبقات مختلف اجتماعی تقسیم شدند. در هسته مساجد مدرن و معاصر، پیام‌های نمادین واضحی داده می‌شود، در حالی که سنت‌ها در پس‌زمینه قرار می‌گیرند.

 

مناره چیست
مناره چیست

با افزایش مساجد مدرن، فرم ها و انواع تزئینات بی شماری ایجاد می شود. منطقه و رفتار مردم منطقه مورد بررسی قرار می گیرد تا مساجد بر اساس سبک ها و معانی مختلف طراحی شوند تا برای مردم معانی خاصی داشته باشند.

 

شرکت ما با توجه به هر عنصری در طراحی مساجد به شما کمک می کند تا مساجد باکیفیت بسازید. با انتخاب ما می توانید مساجد مدرن بسازید و با مساجدی که برای مردم معانی متفاوتی دارند به ساختمان خود معنا ببخشید.

 

هماهنگی بین مناره و مسجد

مسجد و مناره از آنجایی که دو ساختار با پیوند معنایی وجود دارد، هماهنگ ساخته شده اند. در حالی که مساجد مدرن ساخته می شوند، در خط مقدم است که برای مردم معنا پیدا می کنند. مناره‌ها که بخش مهمی از مساجد هستند، به‌عنوان عناصر مکمل، کارکردهای زیادی دارند. هماهنگی بین مسجد و مناره ها را می توان با توجه به عملکرد یا شکل مناره تعیین کرد.

 

شرکت ما متخصص در ساخت مناره است و سالها تجربه در این زمینه کسب کرده است. شما می توانید شرکت ما را برای ساخت مناره ها و مساجد چشم نواز انتخاب کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *