نمای مدرن آپارتمان

فهرست مقاله "نمای مدرن آپارتمان"

 

 

معمولا اولین چیزی که در مورد یک ساختمان و یک بنا توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند، نمای آن ساختمان یا بنا است. نمای ساختمان از آن نظر مهم است که هم باعث زیبایی ساختمان می‌شود و هم بخشی از استحکام ساختمان مربوط به اجزای به کار برده شده برای نمای آن می‌باشد.

ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کامل نما های مدرن آپارتمانی بپردازیم و انواع این نماها را در خصوص آپارتمان ها بررسی کنیم. ادامه مقاله را از دست ندهید.

نمای مدرن آپارتمان
نمای مدرن آپارتمان

همانطور که همه ما می‌دانیم، هم اکنون بیشتر مردم آپارتمان نشین شده اند و آپارتمان‌ها روز به روز افزایش و رواج می یابد. بنابراین برای همه مردم واجب است که برای اینکه نمای آپارتمان خود را به بهترین شکل ممکن درست کنند ، این مقاله را مطالعه کنند.

ممکن است بگویید خانه ما ویلایی است و آپارتمان نشین نیستیم. در این صورت به شما توصیه می‌شود که به مقاله نمای مدرن ویلایی مراجعه کنید.

نمای آپارتمان شما به میزان بودجه ای که برای آن صرف می‌کنید نیز بستگی دارد. طبیعتا هر چه مصالح و مواد با کیفیت تر و مرغوب تر باشند نمای آن بهتر خواهد بود. باید دقت کنیم که نمای ساختمان باید علاوه بر داشتن زیبایی، از استحکام و طول عمر بالایی نیز برخوردار باشد.

معمولا طراحان معماری برای طراحی نمای آن به ویژگی هایی مانند موقعیت جغرافیایی ساختمان، وضعیت آب و هوای موجود در آن مکان و حتی میزان بزرگی و تعداد طبقات ساختمان توجه ویژه ای می‌کنند.

در مباحث معماری، نماهای آپارتمانی به سه دسته تقسیم می‌شوند: نما های کلاسیک – نئوکلاسیک – مدرن

نمای کلاسیک به نمای رومی نیز معروف است. این نما طبیعتا قدیمی تر است و چون در رومیان رایج بوده است به این نام معروف شده است. نمای کلاسیک به عنوان یک نمای اصیل شناخته می‌شود و به همین دلیل تقارن یکی از اصول مهم و جدا نشدنی این نما می‌باشد.

نمای نئوکلاسیک در واقع مدرن شده ی نمای کلاسیک است و طراحان معماری آن را نمایی بین کلاسیک و مدرن می‌دانند. در این نما طرح های کلاسیک اجرا و پیاده سازی می‌شوند و در کنار آن امکانات و اجزای مدرنی نیز به آن طرح ها افزوده می‌شود تا زیبایی و جذابیت آن را چندین برابر کند. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که در این نما نیز تقارن بسیار مهم و با اهمیت است.

 

 

 

نمای مدرن آپارتمان
نمای مدرن آپارتمان

نمای مدرن

این سبک ظاهری بسیار ظریف و تمیز دارد. جالب است که سادگی و ظرافت از ویژگی های اصلی این نمای آپارتمانی است. درست است تزیینات زیادی ندارد اما چون طراحی اش خلاقانه و بسیار جسورانه است از بالاترین جذابیت ممکن برخوردار است و توجه مخاطب را کاملا به خود جلب می‌کند و حس علاقه را به او القا می‌کند. ریتم های عمودی و افقی و زاویه دار و همچنین استفاده از تکنولوژی های جدید و مدرن و ابزار و مصالح با کیفیت و مرغوب از ویژگی های بارز این سبک طراحی نما است.

در نمای مدرن همانطور که از نامش پیداست از مصالح مدرنی استفاده می‌شود و روز به روز تعداد این مصالح در حال زیاد شدن است. از این مصالح می‌توان به کامپوزیت و اچ پی ال و شیشه های اسپایدر و فریم لس و کرتین وال اشاره کرد.

سوالی که ممکن است برای خیلی از افراد ایجاد شده باشد این است که در این نمای مدرن، معمولا از چه رنگ هایی استفاده می‌شود؟

این نما به دلیل داشتن ظرافت زیاد و تمیزی کمی محدودیت در استفاده از رنگ ها را دارد. به طور معمول در اکثر نما های مدرنی که امروزه در جهان استفاده می‌شود از رنگ های زیر و یا ترکیب آن ها استفاده می‌شود.

این رنگ ها عبارت اند از: رنگ های سفید و روشن، خاکستری، بژ، رنگ های خنثی و طوسی.

البته این نکته را هم عنوان کردیم که این نوع طراحی نما به طراحی جسورانه معروف است. بنابراین ممکن است طراح تصمیم بگیرد از رنگ هایی استفاده کند که در این لیست نیست اما به طور معمول در اکثر موارد از همین رنگ ها ا

 

نمای مدرن آپارتمان
نمای مدرن آپارتمان

در نمای مدرن آپارتمانی باید به چه نکاتی توجه ویژه داشت؟

در وهله اول دقت کنید که زیادی از تزئینات استفاده نکنید و طرح نما را شلوغ نکنید. زیرا ساده و تمیز بودن از ویژگی های اصلی نمای مدرن می‌باشد و استفاده زیادی از امکانات و تزئینات ممکن است آن جذابیت را از طرح نمای ما بگیرد. در این خصوص باید عنوان کنیم که در طراحی یک نمای مدرن معمولا از خطوط منحنی و فانتزی استفاده نمی‌شود و سادگی و در عین حال زیبایی و جذابیت رمز و ویژگی اصلی این نما است.

نکته بعدی این است که اجزا و عناصر به کار رفته در این نما باید با هم هماهنگی داشته باشند. در واقع در تضاد هم نباشند. این هماهنگی یکی از نکات مهم برای افزایش هر چه بیشتر جذابیت نمای مدرن است. نمایی که از مصالح مدرن و هماهنگ با همدیگر استفاده می‌کند. دقت داشته باشید این اجزای به کار رفته در این نما می‌بایستی با محیط خارج از ساختمان و طبیعت آنجا نیز هم خوانی و هماهنگی داشته باشد. در واقع محیط خارج از بنا توی ذوق نمای مدرن آپارتمان ما نزند.

نمای مدرن آپارتمان
نمای مدرن آپارتمان

مورد بعدی تاثیر بسیار زیاد و بالای نورپردازی است. طبق بررسی ها  یک نورپردازی زیبا و جذاب می‌تواند تا چندین برابر زیبایی و جذابیت نمای ساختمان را افزایش دهد. حتما دیده اید که ساختمانی با نمای فوق‌العاده زیبا و مدرنی که دارد به دلیل نداشتن نور پردازی از جذابیت و زیبایی آن به شدت کاسته شده است. دقت کنید و توجه داشته باشید که رنگ های به کار رفته در نورپردازی شما نیز مانند سایز عناصر و اجزای نمای مدرن باید با بقیه اجزا و همچنین محیط پیرامون هماهنگی داشته باشد و در تضاد نباشد.

ممکن است برای مخاطب این سوال پیش بیاید که هزینه ی این نماهای مدرن به چه شکل است و آیا خیلی گران برای ما تمام می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم  بستگی دارد‌. طرح های به کار رفته در نمای مدرن یک بنا از نظر پیچیدگی انواع مختلفی دارند. هر چقدر پیچیدگی این طرح ها بیشتر باشد طبیعتا بدیهی است که قیمت تمام شده آن هم بیشتر می‌شود. همچنین این موضوع به میزان کیفیت و مرغوبیت مصالح و موادی که در ساختن نما استفاده می‌شود نیز بستگی دارد. هر چقدر مصالح با کیفیت تر و مرغوب تر باشند، هزینه تمام شده بنا بیشتر خواهد بود.

 

سخن پایانی

در نهایت باید بگوییم که موضوع نمای ساختمان در خیلی از مواقع سلیقه ای می‌باشد و ممکن است نمایی برای یک فرد بسیار جذاب باشد در حالی که افراد دیگر جذابیتی در آن مشاهده نکنند. مهم ترین و زیباترین نکته ای که باید در مورد نمای هر بنایی در نظر بگیرید این است که توجه کنید و دقت داشته باشید که اجزا و عناصر و تزیینات آن با همدیگر هماهنگی و هارمونی داشته باشند و همچنین در انتخاب نمای ساختمان خود حتما و حتما شرایط محیطی و محل بنا را کاملا در نظر بگیرید که بعدا از انتخاب خود پشیمان نشوید.

 

جدول جمع‌بندی

نمای مدرن آپارتمان
نمای مدرن آپارتمان

 

سوالات متداول

  • در مباحث طراحی معماری، چند نوع نمای آپارتمانی وجود دارد؟

در معماری سه نوع نمای آپارتمانی وجود دارد که عبارت اند از : نمای کلاسیک و نئوکلاسیک و مدرن.

نمای کلاسیک که قدیمی تر است و مربوط به دوره رومیان است و تقارن اصلی ترین ویژگی آن است‌. نمای نئوکلاسیک نیز چیزی ما بین نمای کلاسیک و مدرن است و در واقع مدرن شده ی نمای کلاسیک است و ی جورایی ویژگی های هر دو نما را دارد‌. در نهایت نمای مدرن که ویژگی آن سادگی و ظرافت آن است.

  • ویژگی های نمای مدرن آپارتمانی چیست؟

اصلی ترین ویژگی یک نمای مدرن آپارتمانی ساده بودن آن است. در این نما معمولا از جزئیات زیادی استفاده نمی‌شود و طراحان سعی می‌کنند در ساده ترین حالت ممکن این نما را طراحی کنند. معمولا در این نما از خط های منحنی استفاده زیادی نمی‌شود و اکثر خط ها صاف هستند. همچنین از رنگ های محدودی مثل سفید و رنگ های روشن استفاده می‌شود.

  • هزینه طراحی یک نمای مدرن آپارتمانی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه مورد نیاز برای یک نمای مدرن به میزان پیچیدگی نما و همچنین کیفیت و مرغوبیت مواد و مصالح آن بستگی دارد. بدیهی است هر چه پیچیدگی آن بیشتر و کیفیت مواد بالاتر باشد، هزینه آن هم بیشتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *