عایق صدا چیست و آیا کار می کند

فهرست مقاله "عایق صدا چیست و آیا کار می کند"

 

عایق صدا – عایق صوتی نیز می گویند – نوعی عایق تخصصی است که برای کاهش انتقال صدا در داخل و خارج از خانه شما طراحی شده است.

عایق صدا چیست و آیا کار می کند
عایق صدا چیست و آیا کار می کند

می توان از عایق صدا برای جلوگیری از انتقال موارد زیر استفاده کرد:

 

آلودگی های موجود در هوا مانند صداها، هواپیما یا ترافیک

صداهای ضربه ای مانند رد پا یا وسایل ارتعاشی

چوب های عایق صدا نیز سطحی از عملکرد حرارتی را برای تنظیم بهتر دمای داخل خانه ارائه می دهند. مقدار R-Value محصول را بررسی کنید تا میزان مقاومت آن در برابر انتقال گرما مشخص شود.

 

در این مقاله، همه چیزهایی که باید در مورد عایق صدا بدانید را پوشش خواهیم داد. از جمله – نحوه عملکرد عایق صوتی، چرایی تفاوت آن با عایق حرارتی و اینکه آیا برای خانه خود به آن نیاز دارید یا خیر.

 

عایق صدا چگونه کار می کند؟

اول از همه، ضخامت دیوار برای حذف صدا بسیار مهم است. هرچه دیوار ضخیم تر باشد، صدا بهتر مسدود می شود.

عایق صدا چیست و آیا کار می کند
عایق صدا چیست و آیا کار می کند

با این حال، همیشه نمی توان یک دیوار بسیار ضخیم ساخت. به همین دلیل است که اغلب هنگام نصب عایق صدا از “اصل جرم-فار-جرم” استفاده می شود. به اصطلاح فنر بین دو توده (دیواره داخلی و خارجی) قرار می گیرد. این می تواند فقط هوا باشد یا می توان یک ماده عایق قرار داد تا صدا را بهتر کاهش دهد. یکی عمدتاً یک لایه هوا بین عایق و دیوار نیز باقی می گذارد.

 

برای جلوگیری از انتقال صدا تا حد امکان، فنر نرم توصیه می شود. به این ترتیب صدا بهتر جذب می شود. بنابراین مواد Aa مانند پشم معدنی مناسب تر از تخته های عایق صوتی جامد هستند.

 

وزن مواد عایق باید بسیار زیاد باشد. به این ترتیب می تواند امواج صوتی را بهتر جذب کند. ناگفته نماند که یک لایه ضخیم بهتر از یک لایه نازک از همان ماده جذب می شود.

عایق صدا در مقابل جذب صدا

عایق صدا به مسدود کردن صدا اشاره دارد به طوری که نتواند از اتاقی به اتاق دیگر منتقل شود. از سوی دیگر، جذب صدا به جلوگیری از جهش صدا در اطراف اتاق اشاره دارد.

 

از چوب های عایق صوتی می توان برای عایق صدا کل خانه یا اتاق های خاص داخل خانه مانند تئاتر، حمام یا اتاق خواب استفاده کرد. هنگامی که بت های آکوستیک در دیوارهای داخلی خانه نصب می شوند، به کاهش انتقال نویز بین اتاق ها کمک می کنند. بت های آکوستیک بین طبقات یک خانه دو طبقه می تواند به آرام و آرام نگه داشتن محیط طبقه پایین کمک کند.

 

 

برای فضاهای تجاری، مدارس و ادارات، محصولاتی مانند Quietspace توسط Autex برای کنترل سطح صدا طراحی شده اند. این محصولات آکوستیک داخلی بر روی دیوارها یا سقف ها نصب می شوند تا به حداقل رساندن نویز طنین دار و اکو پس زمینه کمک کنند.

 

عایق صدا در مقابل عایق حرارتی

اگر قصد عایق کاری خانه خود را دارید، ممکن است از خود بپرسید که تفاوت بین عایق حرارتی و صوتی چیست.

 

هدف اصلی عایق حرارتی کاهش انتقال حرارت است تا خانه شما در تابستان خنک‌تر و در زمستان گرم‌تر بماند. عایق حرارتی می تواند وابستگی شما به گرمایش و سرمایش مصنوعی را کاهش دهد و بنابراین در هزینه قبض برق شما صرفه جویی می کند.

 

در حالی که بت های عایق حرارتی دارای مزایای صوتی نیز هستند، چوب های عایق صدا به طور ویژه برای کاهش انتقال صدا طراحی شده اند. ضخیم تر و متراکم تر بودن بت های عایق صوتی به شما کمک می کند خانه ای آرام و خصوصی ایجاد کنید.

 

این بت های عایق صدا نیز همان مزایای حرارتی عایق حرارتی سنتی را دارند. این بدان معناست که با یک محصول تنظیم حرارتی و تنظیم صدا را دریافت می کنید. R-Value هر محصول عایق به شما می گوید که چقدر در کاهش انتقال حرارت موثر است. هرچه R-Value بالاتر باشد، می توانید انتظار صرفه جویی بالقوه بیشتری در مصرف برق داشته باشید.

 

مواد عایق صدا

در این مقاله قبلا با برخی از موادی که برای جلوگیری از صدا استفاده می شود را دیده ایم. در ادامه می توانید در مورد عایق های صوتی بیشتر بدانید. برخی دیگر از انواع عایق های صوتی عبارت اند از:

عایق صدا چیست و آیا کار می کند
عایق صدا چیست و آیا کار می کند

 

1) پشم شیشه: اگرچه پشم شیشه در درجه اول برای عایق حرارتی استفاده می شود، این ماده دارای کیفیت عایق صوتی عالی نیز می باشد. به لطف جرم بزرگ، نویز زیادی را می توان جذب کرد. به خصوص در مورد سقف ها، پشم شیشه در مورد عایق صدا گزینه بهتری نسبت به تخته های عایق صلب است. با این حال، باید در نظر داشته باشید که عایق فایبرگلاس به فضای آزاد بیشتری نیاز دارد. از این ماده می توان برای کف، دیوار و سقف نیز استفاده کرد.

 

عایق پشم شیشه معمولاً به شکل ورق های عایق نیمه سخت عرضه می شود. به این ترتیب به راحتی نصب می شوند و صداهای زیادی را جذب می کنند.

 

درباره عایق پشم شیشه بیشتر بخوانید. اطلاعات جالبی بدست می آورید.

 

 

 

2) پلی اتیلن: پلی اتیلن به ویژه برای ساخت کف عایق صدا استفاده می شود. این یک پلاستیک قوی و کاملا ارزان است. در کنار آن، این ماده در برابر رطوبت و دمای بسیار پایین یا بسیار بالا مقاوم است.

 

3) مواد دیگر: در کنار پشم شیشه و پلی اتیلن، بسیاری از مواد دیگر وجود دارند که می توانند به عنوان عایق صدا در خانه یا محل کار شما عمل کنند. به عنوان مثال، چوب پنبه و پشم سنگ، خاصیت ضد صدا و جذب صدا خوبی دارند.

اینکه کدام ماده برای شرایط شما مناسب تر است، به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال محل عایق (کف، سقف یا دیوار)، فضای موجود و بودجه شما تعیین کننده انتخاب متریال خواهد بود.

آیا در خانه خود به عایق صدا نیاز دارم؟

اهمیت عایق صوتی را نباید دست کم گرفت. اگر خانه جدیدی می سازید یا خانه فعلی خود را بازسازی می کنید، توصیه می کنیم عایق صوتی را در نظر بگیرید.

 

بهترین زمان برای نصب عایق صدا در مرحله ساخت و ساز یا نوسازی قبل از اینکه هر گونه کف یا پوشش دیوار در جای خود ثابت شود است. اگر خانه ای چند طبقه دارید، نصب عایق صدا را در دیوارهای داخلی و خارجی، سقف و بین طبقات در نظر بگیرید.

 

سطح سر و صدای پایین باعث راحتی افراد ساکن در هر خانه ای است، اما صدای بیش از حد و ناخواسته یک محیط استرس زا ایجاد می کند. عایق صوتی یکی از موثرترین راه ها برای کاهش صدای ناخواسته و ایجاد یک خانه آرام است.

اول از همه، ضخامت دیوار برای حذف صدا بسیار مهم است. هرچه دیوار ضخیم تر باشد، صدا بهتر مسدود می شود.

 

قبل تر هم به این موضوع اشاره شد که همیشه نمی توان یک دیوار بسیار ضخیم ساخت. به همین دلیل است که اغلب هنگام نصب عایق صدا از “اصل جرم-فار-جرم” استفاده می شود. به اصطلاح فنر بین دو توده (دیواره داخلی و خارجی) قرار می گیرد. این می تواند فقط هوا باشد یا می توان یک ماده عایق قرار داد تا صدا را بهتر کاهش دهد. یکی عمدتاً یک لایه هوا بین عایق و دیوار نیز باقی می گذارد. البته بیشتر این موارد را قبل تر گفتیم.

 

 

چرا عایق صدا در ساختمان ها مهم است؟

اما میخواهیم در آخر بدانیم که چرا عایق صدا مهم است.عایق صدا در ایجاد فضای زندگی راحت بسیار مهم است. عایق صدا برای محافظت از شما در برابر هجوم صدا از خارج است. اگر در فضایی با عملکرد عایق صوتی ضعیف زندگی می کنید، به ناچار از استریوی همسایه، صدای ماشین های بیرون و غیره آزار خواهید داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *