عایق رطوبطی حرارت

فهرست مقاله "عایق رطوبطی حرارت"

غشای ضد آب مایع برای محافظت از بسیاری از سازه های ساختمانی ضروری است. این غشاهای انعطاف پذیر با دست یا اسپری روی سطوحی مانند بالکن ها، عرشه های تریبون و بام های سبز اعمال می شوند. آنها حتی برای پوشش مخازن آب شهری برای جلوگیری از نشتی استفاده می شوند. این نوع حفاظت همچنین برای کمک به افزایش طول عمر سازه هایی مانند پارکینگ استفاده می شود.

مزایای غشای ضد آب مایع

عایق رطوبطی حرارت
عایق رطوبطی حرارت

عایق رطوبتی مایع دارای مزایای زیادی است، از جمله:

 

سهولت کاربرد – عایق رطوبتی مایع اغلب می تواند به سرعت اعمال شود. بسته به محصول، یک خدمه سه نفره می توانند 10000 فوت مربع یا 930 متر مربع عایق رطوبتی با اسپری را فقط در یک روز اعمال کنند. این مزایا در هنگام ضد آب کردن فضاهای پیچیده یا فضاهایی با جزئیات زیاد بیشتر می شود، زیرا ضد آب کردن لوله ها و سایر نفوذها با مایع نسبت به برش و قرار دادن غشاهای ورق آسان تر است.

 

 

انعطاف پذیری – بهترین عملکرد سیستم های عایق رطوبتی مایع انعطاف پذیری را دارند که با تغییر دما منبسط و منقبض شوند و با حرکات جزئی ساختاری سازگار شوند. به این ترتیب، عایق رطوبتی به عملکرد خود ادامه می دهد، حتی زمانی که در معرض آب و هوای شدید و/یا هنگامی که ترک های بتنی کوچک در سازه زیرین ایجاد می شود.

 

موارد استفاده برای غشای ضد آب مایع

غشای ضد آب مایع معمولاً برای طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شود، مانند:

 

بام های سبز – غشاهای عایق رطوبتی مایع به خوبی برای محافظت از بام های سبز کار می کنند. به طور معمول، بام های سبز نفوذ زیادی برای آبیاری دارند. عایق رطوبتی مایع به راحتی روی جزئیات اعمال می شود. مطمئن شوید که هر سیستم ضد آب که انتخاب می کنید با مجموعه بام سبز سازگار است و در محیط های مشابه به اثبات رسیده است.

 

اگر در حال برنامه ریزی یک پروژه بام سبز هستید، مطمئن شوید که سیستم عایق رطوبتی که انتخاب می کنید آزمایش های طولانی مدت مقاوم در برابر ریشه را گذرانده است تا با رشد گیاهان آسیب نبیند.

سقف های مدفون – سقف مدفون اغلب بخشی از زیرزمین است که فراتر از ارتفاع اصلی امتداد می یابد و معمولاً بخشی از یک سازه زیر باغ یا محوطه محوطه سازی شده است. یک عرشه مرتفع که توسط مردم یا اتومبیل ها استفاده می شود نیز ممکن است به عنوان ساختار سقف مدفون طبقه بندی شود.

سیستم های عایق رطوبتی برای سقف های مدفون باید تا پایان عمر سازه دوام داشته باشند، زیرا انجام تعمیرات روی سیستم عایق رطوبتی برای مالکان و ساکنان ساختمان مخرب است.

به دنبال یک سیستم ضد آب باشید که بسیار بادوام باشد و همچنین انعطاف پذیری را برای انطباق با تغییرات دما و سایر عواملی که می تواند برخی از غشاهای ضد آب را تخریب کند، ارائه می دهد. داشتن پیوند محکم بین سیستم ضد آب و زیرلایه نیز برای جلوگیری از حرکت آب به زیر سطح بسیار مهم است.

سقف های معکوس – برخی از پروژه ها، مانند تراس های پشت بام، از طرح سقف معکوس استفاده می کنند. در این سناریوها، لایه ضد آب در زیر عایق سنتی سقف نصب می شود. عایق در بالای غشای ضد آب مایع قرار می گیرد و با سنگ فرش یا سنگ ریزه در جای خود نگه می دارد. ماهیت بدون درز عایق رطوبتی مایع آن را برای این پروژه ها مناسب می کند. مایع به راحتی اعمال می شود. پس از خشک شدن، یک غشای جامد را تشکیل می دهد که در برابر نشت مقاوم است.

عایق رطوبطی حرارت
عایق رطوبطی حرارت

 

ضد آب سرد در مقابل ضد آب گرم

در گذشته، پیمانکاران عمومی به دلیل هزینه کم و قابلیت چسبندگی خوب به لایه ها، به عایق رطوبتی گرم استفاده می کردند. بسته به منطقه، پیمانکاران عمومی ممکن است با مجوزهای اضافی مواجه شوند، مجبور باشند برای ماموران آتش نشانی در محل هزینه اضافی بپردازند و/یا هنگام استفاده از عایق رطوبتی گرم با موانعی در تامین بیمه مسئولیت مواجه شوند.

 

برای بسیاری از پیمانکاران عمومی، دردسرهای اضافه شده به این معنی است که عایق رطوبتی گرم دیگر معنایی ندارد، به ویژه هنگامی که گزینه های ضد آب سرد اعمال می شود که خواص چسبندگی یکسان یا بهتری را ارائه می دهند. استفاده از عایق رطوبتی سرد، پیچیدگی ها و خطرات در حین ساخت و ساز را کاهش می دهد و فرآیند نصب را سرعت می بخشد.

سه مورد از آخرین نوآوری در فناوری ضد آب

عایق رطوبتی کریستالی

محبوب ترین مصالح ساختمانی – بتن، آب را جذب می کند و اغلب آسیب و زوال را تحمل می کند. بتن متخلخل است زیرا در حین ایجاد آن، منافذ و مویرگ های کوچکی تشکیل شده است. بتن به دلیل تخلخل آن در آب نفوذ پذیر است. مواد شیمیایی عایق رطوبتی کریستالی با تشکیل سد ضد آب خود، حرکت آب را در بتن متوقف می کنند. در این رویکرد، مواد شیمیایی باعث افزایش انعطاف‌پذیری و طول عمر بتن سنتی می‌شوند و در عین حال نفوذپذیری آن در برابر آب و تخلخل را کاهش می‌دهند. آنها همچنین هزینه نگهداری را کاهش می دهند.

 

هر مایعی که با یک سطح تماس پیدا می کند، یک زاویه تماس بین سطح و لبه قطره مایع ایجاد می کند. هر سطحی باید دارای زاویه تماس بالاتر یا سطحی باشد که بسیار بالا باشد تا فوق آبگریز باشد. یک سطح بدون هیچ ویژگی آبگریز معمولاً زاویه تماس با آب کمتر از 80 درجه دارد. از طرف دیگر، یک سطح فوق آبگریز، زاویه تماس با آب حداقل 150 درجه را فراهم می کند. کشش سطحی روی مایعات وجود دارد در حالی که انرژی سطحی در تمام سطوح وجود دارد. وقتی کشش سطحی بیشتر از انرژی سطحی باشد، مایعات می توانند در هر سطحی نفوذ کنند. یک سطح زمانی آبگریز می شود که دارای انرژی سطحی کم و زبری میکرو خوب باشد. تصور می شود که برگ نیلوفر آبی دارای سطحی فوق آبگریز است که به طور موثر آب را دفع می کند.

 

خود ترمیم شونده، ضد آب، پوشش اسپری

دانشگاه میشیگان یک پوشش خود ترمیم شونده، ضد آب و اسپری ایجاد کرد که صدها برابر دوام بیشتری نسبت به محصولات مشابه دارد. ممکن است این امکان را فراهم کند که لباس‌ها، پشت بام‌ها، اتومبیل‌ها و سطوح متعدد دیگری که در حال حاضر برای تکنیک‌های ضدآب بسیار ظریف هستند، ضدآب شوند. علاوه بر این، ممکن است مقاومت بدنه کشتی ها را کاهش دهد که مصرف سوخت کشتی های عظیمی را که 90 درصد محموله های جهان را حمل می کنند به حداقل می رساند.

عایق رطوبطی حرارت
عایق رطوبطی حرارت

مخلوط جدید، به گفته مخترعان، پیشرفتی در زمینه ای است که دهه ها مطالعه در آن نتوانسته است پوشش طولانی مدتی ایجاد کند. اگرچه در حال حاضر پوشش های ضد آب وجود دارد، اما اغلب برای استفاده هایی مانند لباس یا بدنه کشتی بسیار ضعیف هستند. این یافته آن را اصلاح می کند. الاستومر پلی اورتان فلوئوردار و مولکول خاص دافع آب “F-POSS” برای ایجاد پوشش ترکیب می شوند. دارای بافت کمی لاستیکی است که آن را نسبت به پیشینیان خود مستحکم تر می کند و به راحتی می توان آن را تقریباً روی هر سطحی اعمال کرد.

نانوتکنولوژی در عایق رطوبتی

در سال‌های اخیر تحقیقات فناوری نانو افزایش یافته است و فناوری نانو در حال حاضر در بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از شناخته شده ترین کاربردهای نانوتکنولوژی در زندگی مدرن استفاده از پوشش سرامیکی برای عایق رطوبتی است. آب، روغن، خاک و سایر ذرات خشک توسط نانوپوشش دفع می‌شوند که لایه‌های سطحی آبگریز (دفع آب) و اولئوفوبیک (دفع روغن) هستند. کاربردهای سطح خشک از پوشش های فوق آبگریز استفاده می کنند. برخی از برگ‌های گیاه مانند برگ نیلوفر آبی و برخی بال‌های حشرات به طور طبیعی حاوی این موارد هستند.

 

 

اجسام را می توان با یک پوشش نانویی سازگار با محیط زیست با آبگریز بالا پوشاند تا به طور دائمی ضد آب شوند. این مورد در برابر اکسیداسیون، خوردگی، یخ، اشعه ماوراء بنفش، دمای بالا و مواد شیمیایی مقاوم است. آن را نیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *