تعرفه طراحی نما

فهرست مقاله "تعرفه طراحی نما"

قبل از اینکه به بحث تعرفه بپردازیم بهتر است بدانیم طراح نما چه کاری انجام می دهد.

مهندسی نما هنر و علم حل مسائل زیبایی شناختی، محیطی و سازه ای برای دستیابی به محصور شدن موثر ساختمان ها است. شرکت‌های تخصصی به این بخش از صنعت ساختمان اختصاص دارند و مهندسان در بخش‌های فنی شرکت‌های تولید نما فعالیت می‌کنند.

نما در طراحی چیست؟

نما دیوار یا نمای بیرونی ساختمان است و معمولاً شامل عناصر طراحی مانند قرار دادن عمدی پنجره ها یا درها می شود. این عناصر بسته به سبک معماری دارای نظم خاصی هستند.

نما نقشی حیاتی در هر ساختمان ایفا می کند که قادر به ارائه پوشش های کارآمد انرژی، نیازهای پایدار، طراحی های کاربردی و معماری پیشرفته است. هزینه نما معمولاً 10 تا 15 درصد هزینه ساختمان بود، با این حال این به طور قابل توجهی تغییر کرده است. در این سناریوی پس از بیماری کووید مشاهده کردیم که هزینه های نما به میزان قابل توجهی به سطح 20 تا 30 درصد هزینه کلی ساختمان افزایش یافته است. از این رو، برای مشتری / معمار / طراحان بسیار مهم است که تأثیر هزینه را درک کنند و یک رویکرد متعادل در عملکرد هزینه در مقابل اتخاذ کنند. این منجر به نتیجه نهایی مطابق با انتظارات و بدون افت کیفیت و قصد طراحی خواهد شد.

تاثیر اخیر به دلیل بازار جهانی

افزایش قیمت انرژی

زنجیره تامین آشفته و شکسته

لجستیک گران قیمت و غیر قابل اعتماد

افزایش قیمت مواد اولیه و عدم قطعیت عرضه

تعرفه طراحی نما
تعرفه طراحی نما

تجزیه و تحلیل یک سیستم نمای معمولی

ما می خواهیم سیستم پرکاربرد “Unitised Curtain Wall” را بررسی کنیم، یعنی نماهای پانلی پیش ساخته که در سطح جهانی برای همه انواع ساختمان ها استفاده می شود. این سیستم شامل چندین جزء است که در یک کارخانه مونتاژ می شوند،

به محل منتقل می شود و برای دریافت محفظه روی ساختمان نصب می شود. اگرچه از دیدگاه افراد آشنا به معماری و طراحی، نما مانند شبکه ای از شیشه ای های بهم پیوسته  به نظر می رسد. اما، اجزای متعددی در ساخت پاکت وجود دارد که ممکن است لعاب، روکش یا هر مصالح معماری دیگری باشد. ما تأثیر اجزای کلیدی را برای درک مفاهیم هزینه طراحی در مقابل نشان می‌دهیم.

 

تعرفه طراحی نما
تعرفه طراحی نما

معماران چگونه می‌توانند اطمینان حاصل کنند که یک پوشش ساختمان مطابق با دیدگاه زیبایی‌شناختی پروژه است و در عین حال مقرون‌به‌صرفه، با کارایی بالا، و طراحی، تکرار و نصب سریع است؟ درک مفاهیم زیر می تواند راه درازی را برای رسیدن به راه حلی که برای همه مفید باشد، کمک کند.

ارتباط فعال با مشتری و تیم

تحلیل و مدل سازی اولیه نما

انتخاب روش تحویل

انتخاب بهترین سیستم دیوار

یافتن صرفه جویی در هزینه

ارتباطات فعال با مشتری و تیم

از آنجایی که مشتریان و تیم های پروژه در طول پیش طراحی برای بحث در مورد موضوعاتی مانند برنامه نویسی، پایداری، انبوه سازی و جهت گیری گرد هم می آیند، پوشش ساختمان همیشه اولویت اصلی نیست. با این حال، فقط به این دلیل که نما کانون این گفتگوها نیست، به این معنی نیست که طراحان باید در مراحل اولیه طراحی، پاکت را نادیده بگیرند. تیم ها اغلب با کار دشوار مفهوم سازی نما به طور همزمان با توسعه برنامه نویسی، MEP و انتخاب سیستم های ساختاری روبرو هستند.

تعرفه طراحی نما
تعرفه طراحی نما

قیمت طراحی نمای ساختمان

بیشتر سازندگان و مالکان به دلیل اینکه فروششان اهمیت بسیار بالایی دارد. هزینه های طراحی نما ساختمان خود را بیشتر از هر چیزی به سایر هزینه ها اولویت می دهند. اینکارشان هم بی دلیل نیست زیرا نمای ساختمان آنها بسیار مهم است و نمودی از اعتبار و زیبایی کار آنها می باشد. اگر نمای شما خاص و منحصر به فرد باشد نه تنها می تواند در میان همسایه های خود جلب توجه کنید. بلکه این امکان وجود دارد که شما بخاطر نمای خاص خود معروف شوید و همین امر باعث شهرت شما در کل سطح شهر یا حتی در کل کشور شوید. پس به هیچ وجه در هزینه های نمای ساختمان کوتاهی نکنید.

قیمت طراحی نمای ساختمان به عوامل متعددی وابسته است. مانند: مصالح کاربردی، کاربری، سبک نما، سادگی یا پیچیدگی، پر کار بودن طرح، نوع نما، موقعیت و …. مثلا ساخت ساختمان در منطقه آپارتمانی زعفرانیه به مراتب قیمت بالاتری نسبت به منطقه های حومه شهر تهران دارد. بدون شک قیمت ساخت و ساز در مناطق عیانی بالاتر از مناطق عادی شهر می باشد.

متراژ پروژه
بدون شک متراژ پروژه هم یکی از فاکتور های اصلی می باشد که در قیمت و هزینه بنای ساختمان تاثیر زیادی دارد. مثلا دو ساختمان در پاسداران با متراژ متفاوت بدون شک حتی با اینکه در یک منطقه قرار دارند اما قیمت متفاوتی خواهند داشت.

نوع طراحی نما

تقریبا در تمام کشور های دنیا ساختمان هایی با سبک های طراحی متفاوت می بینیم. از آنتیلیا گرانترین خانه دنیا در جهان ( آپارتمانی بسیار لاکچری و خاص در هند که توسط موکش آمبانی میلیاردر هندی در بمبی افتتاح شد) تا برج خلیفه در امارات. هر کدام با توجه به نوع طراحی که داشتند قیمت متفاوتی هم داشته اند.

 

حتی در کشور خودمان نیز شاهد این قضیه هستیم. اگر نگاهی به گرانترین خانه تهران بیندازیم. برج چناران بدون شک سبک طراحی متفاوتی با برج هرمس فرشته دارد.

تعرفه طراحی نما
تعرفه طراحی نما

میزان پیچیدگی طرح

پروژه های مختلف با توجه سادگی یا پیچیدگی شان قیمت متفاوتی خواهند داشت. این پیچیدگی ها نیز بخاطر شرایط زمین و پروژه، نیاز ها و خواسته های پروژه و کارفرما، سبک و شکل نما و پروژه و … بوجود می آید. که همین پیچیدگی ها نیز باعث بوجود آمدن تعرفه های خاصی برای نمای ساختمان است.

ویلا یا آپارتمان

اینکه پروژه ویلا باشد یا آپارتمان خود باعث تغییر تعرفه نما نیز می شود. بجز این ویلایی یا آپارتمانی بودن نما در پیچیدگی و سادگی طرح نیز تاثیر دارد. آپارتمان ها اکثرا یک پوسته با میزان حجم متفاوت دارند و شکل پلانشان نیز تعرفه بیشتری نسبت به ویلا دارد.

در ویلا معمولا فقط نمای آن سفارش داده می شود و بقیه هزینه ها بعد از بررسی کارشناس برآورد می شود.

مصالح مناسب پروژه

قطعا هر پروژه مصالح مورد نیاز خود را دارد و هر نوع از مصالح نیز ویژگی های مربوط به خود مانند: قیمت، ابعاد، جلوه ظاهری، دوام و … دارند.

نور پردازی

مسئله ای که شاید بتوان گفت اکثر افراد برای ساختمان خود اهمیتی به آن نمی دهند نور پردازی در شب می باشد. این موضوع چندسالی است که در کشور ما مورد توجه قرار گرفته و بیشتر برای آپارتمان ها استفاده می شود. می توان گفت با گذشت زمان هنوز هم افراد زیادی هستند که برای خانه های ویلایی خود اهمیتی به این موضوع نمی دهند. زیبایی خانه شما حتی در شب هم اهمیت دارد اما در کل بسته به نیاز خود مشتری می توان برای این موضوع تصمیم گیری کرد.

تعرفه های دیگر برای طراحی نما

مهم ترین عوامل تاثیر گذار در هزینه ها متراژ، تعداد آلترناتیو و موارد و مدارک درخواستی است. هزینه های دیگر نیز وجود دارد. طراحی نما بصورت سه بعدی که به وسیله برنامه تری دی مکس و یا هر نرم افزار سه بعدی دیگری طراحی می شود. هزینه نما بصرت دو بعدی و نقشه اجرایی هم جز، برای طراحی نما بصورت دو بعدی (فاز یک) معمولا از برنامه اتوکد استفاده می کنیم.

اگر روی پروژه خود حساس هستید. و میخواهید اجرای نمای شما بسیار دقیق باشد. می توانید به مجری طرح یک نقشه اجرایی (فاز دو) ارائه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *