قیمت اجرای نمای ساختمان

فهرست مقاله "قیمت اجرای نمای ساختمان"

قیمت اجرای نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین هزینه‌های مصرفی است که در ساختمان سازی باید به آن توجه کنید. هزینه تمامی شده اجرای نمای ساختمان مقدار ثابت و مشخصی نیست و به عوامل متعددی مانند متراژ، سبک، مصالح و اهداف بستگی دارد. نماهای کلاسیک و مدرن ۲ سبک از اجرای نمای ساختمان هستند که هزینه انجام اولی به مراتب بالاتر است. مصالح به کار رفته در اجرای نمای ساختمان مهم‌ترین عامل در تعیین هزینه تمام شده محسوب می‌شود؛ برای مثال که شیشه برای نمای اسپایدر گران‌تر از کامپوزیت است. در ادامه به قیمت اجرای نمای ساختمان و نکات مهم برای کاهش هزینه‌های مصرفی بیش‌تر می‌پردازیم.

قیمت اجرای نمای ساختمان
قیمت اجرای نمای ساختمان

آشنایی با نحوه قیمت دهی در اجرای نمای ساختمان

یکی از موضوع‌های مهم در تصمیم گیری برای تعیین نمای ساختمان هزینه اجرای آن است. قیمت در این زمینه با توجه به عوامل متعددی مانند متریال، مساحت و جزییات کار تغییر می‌کند؛ بنابراین برای تعیین دقیق هزینه اجرای نمای ساختمان باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. بسیاری از شرکت‌های ارائه خدمات به صورت متر مربع قیمت را تعریف می‌کنند که کار درستی نیست؛ زیرا این معیار به طور کامل تقریبی است و برای بررسی دقیق‌تر باید به عوامل دیگر نیز توجه کنید. بهترین راهکار بررسی وضعیت ساختمان توسط کارشناسان و اعلام ۲ یا چند قیمت با ویژگی‌های منحصر به فرد است؛ بنابراین مراجعه کننده چندین حق انتخاب را دارد و در بهترین حالت می‌تواند تصمیم گیری کند.

 

 

عوامل موثر بر روی قیمت اجرای نمای ساختمان

هزینه تمام شده اجرای نمای ساختمان مقدار ثابت و مشخصی نیست و به عوامل متعددی مانند متراژ، سبک، مصالح و اهداف طراحی بستگی دارد. هر کدام از این موارد با تغییر خود می‌توانند قیمت اجرای نمای ساختمان را به کلی جابه‌جا کنند. در ادامه هر کدام از موارد تاثیر گذار در زمینه تعیین قیمت اجرای نمای ساختمان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

• متراژ

مهم‌ترین عاملی که در زمینع تعیین قیمت اجرای نمای ساختمان تاثیر می‌گذارد مساحت ساختمان است. در پروژه‌های عظیم که مساحت مقدار بالایی دارد دستمزد به میزان کمی کاهش می‌یابد؛ اما در ساختمان‌های یک یا ۲ طبقه دستمزد مقدار ثابت و مشخصی است که با توجه به متراژ محاسبه می‌شود.

• سبک نمای ساختمان

در اجرای نمای ساختمان سبک‌های متعددی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها هزینه متفاوتی را می‌طلبند. نماهایی مانند اسلامی، مینیمال، مدرن، کلاسیک و رومی از رایج‌ترین گزینه‌ها هستند که هر کدام از آن‌ها سختی کار متفاوتی دارند؛ بنابراین هزینه اجرای نمای ساختمان با توجه به سبک مورد نظر تغییر می‌کند.

• مصالح مورد نیاز

یکی دیگر از عوامل مهم در زمینه تعیین قیمت اجرای نمای ساختمان مصالح به کار رفته در این زمینه است؛ برای مثال منابعی مانند سنگ، شیشه، فلز، کامپوزیت، آجر و چوب هزینه خرید متفاوتی دارند. در بین سبک‌های نماسازی نمای اسپایدر یا شیشه‌ای در مقایسه با سایر موارد هزینه مصالح اولیه بالاتری دارد؛ زیرا تأمین شیشه به مقدار بالا برای این نماها هزینه هنگفتی را شامل می‌شود.

• اهداف مورد نظر در نمای ساختمان

بسیاری از افراد در اجرای نمای ساختمان علاوه بر زیبایی به دنبال کارایی بیش‌تر نیز هستند؛ برای مثال قصد اجرای تعداد بیش‌تری پنجره برای افزایش حداکثری دریافت نور را دارند. از این شرایط زحمت کار و دستمزد نما کار افزایش می‌یابد. سیستم تهویه مطبوع پیشرفته از دیگر اهداف طراحی است که هزینه تمام شده نمای ساختمان را افزایش می‌دهد.

قیمت اجرای نمای ساختمان
قیمت اجرای نمای ساختمان

هزینه مورد نیاز برای اجرای نمای کلاسیک و مدرن

در اجرای نمای کلاسیک یا رومی برای ساختمان به طور معمول از سنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود که هزینه خرید بالایی دارند؛ بنابراین قیمت نماهای کلاسیک در مقایسه با مدرن بالاتر است. کار با سنگ‌های طبیعی و شکننده سختی بالاتری دارد؛ بنابراین علاوه بر مواد اولیه گران‌تر باید دستمزد بیش‌تری بپردازید. در این شرایط برای کاهش هزینه‌های اجرای نمای کلاسیک ساختمان می‌توانید از سنگ‌های مصنوعی، سیمان و مصالح پیش ساخته استفاده کنید‌.

نماهای مدرن که محبوبیت زیادی بین مهندسان ساختمان پیدا کرده‌اند یکی از بهترین گزینه‌های موجود محسوب می شوند؛ زیرا در کنار زیبایی خیره کننده هزینه اجرای پایین‌تری دارند. در این سبک از اجرای نمای ساختمان می‌توانید به صورت تکی با ترکیبی از مصالح مناسب استفاده کنید. شیشه یکی از رایج‌ترین متریال‌های به کار رفته در اجرای نمای مدرن ساختمان است. سبک مینیمال مانند مدرن هزینه اجرای پایینی دارد؛ اما در این سبک به طور معمول از یک متریال ثابت استفاده می‌شود.

 

 

هزینه اجرای نما با توجه به متریال به کار رفته

سرامیک به عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح به کار رفته در اجرای نمای ساختمان در ۲ حالت خشک و ملاتی به کار می‌رود. در حالت خشک به دلیل وزن مرده کم‌تر، ساختمان در برابر زلزله مقاومت بیش‌تری از خود نشان می‌دهد. هزینه اجرای نمای ساختمان در حالت سرامیک از حداقل ۲۲۰ هزار تومان آغاز می‌شود.

بتن اکسپوز از دیگر مصالح ساختمانی در اجرای نمای ساختمان است که از حداقل قیمت ۴۵۰ هزار تومان در ابعاد ۱۲۰*۶۰ آغاز می‌شود. در صورتی که تمامی کارهای تامین متریال و زیر سازی را به شرکت ارائه خدمات بسپارید می‌توانید قیمت حدودی را به صورت متر مربعی ۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان در نظر بگیرید. کامپوزیت نسوز از دیگر موارد پرکاربرد در این زمینه است که هزینه اجرای آن از ۸۵۰,۰۰۰ تومان در متر مربع آغاز می‌شود.

نمای کرتین وال یکی از گزینه‌های محبوب بین مهندسان است که  زیبایی و مقاومت بالایی دارد. این نما ترکیبی از شیشه و دیگر مصالح ساختمانی است که هزینه اجرای آن از حداقل ۲ میلیون تومان به ازای هر متر مربع آغاز می‌شود. در نمای اسپایدر یکپارچگی بیش‌تری در قسمت شیشه‌ای وجود دارد که به طور طبیعی هزینه اجرای آن را افزایش می‌دهد؛ به طوری که از حداقل مقدار ۶,۲۰۰,۰۰۰ تومان برای هر متر مربع شروع می‌شود.

قیمت اجرای نمای ساختمان
قیمت اجرای نمای ساختمان

روش‌هایی برای کاهش هزینه اجرای نمای ساختمان

یکی از مشکلات رایج بین سازندگان ساختمان هزینه بالای اجرای نما است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. در این شرایط راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های مصرفی وجود دارند‌ که با استفاده از آن‌ها می‌توانید این مقدار را تا حد زیادی کاهش دهید. تضعیف زیرسازی یا مصالح به کار رفته برای کاهش هزینه‌های مصرفی گزینه منطقی نیست؛ زیرا هزینه‌های نگهداری از ساختمان را به مراتب افزایش می‌دهد.

  • ساده کردن طراحی نمای ساختمان یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای کاهش هزینه‌های مصرفی است که آسیبی به کیفیت ساختمان و نما نمی‌زند.
  • استفاده از مواد اولیه را تا حد زیادی بهینه ساز کنید‌؛ برای مثال از افراد حرفه‌ای در این زمینه بهره ببرید تا کم‌ترین دور ریز را داشته باشید.
  • از مصالح مقرون به صرفه استفاده کنید یا از مراکز معتبر خریداری کنید‌؛ زیرا در کنار کیفیت بالا قیمت مقرون به صرفه‌تری را به شما پیشنهاد می‌دهند.
  • از طراحی‌های پایدار با کم‌ترین احتمال تخریب استفاده کنید تا از بروز هزینه‌های جانبی جلوگیری شود.
  • از مصالح پیش ساخته استفاده کنید‌ تا هزینه کلی برای تامین مواد اولیه کاهش یابد؛ زیرا هزینه خرید این موارد اولیه به مراتب پایین‌تر از منابع طبیعی است.

 

 

ارزان‌ترین نمای ساختمان کدام است ؟

نماهایی که پیچیدگی بالایی ندارند و برای اجرای آن‌ها به دقت و تمرکز زیادی نیاز نیست از هزینه تمام شده پایین‌تری برخوردار هستند. این نماها فرمال نیستند و برای اجرای آن‌ها به پوسته دوم نیازی ندارید. متریال به کار رفته در اجرای این نماها هزینه خرید پایینی دارند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. نماهای آجر نسوز از ارزان‌ترین گزینه‌های موجود در بازار هستند که با صرف هزینه پایین‌تر از نما رومی یا سنگی می‌توانید آن‌ها را اجرا کنید‌؛ همچنین نماهای سیمانی در حالت ملاتی از هزینه اجرای پایینی برخوردار هستند که در نمونه‌های سیمان سیاه و سفید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

قیمت اجرای نمای ساختمان
قیمت اجرای نمای ساختمان

سخن پایانی

قیمت اجرای نمای ساختمان با توجه به عوامل متعددی مانند متراژ، سختی کار و مصالح به کار رفته تعیین می‌شود. این مقدار با توجه به سبک نما سازی و اهداف مورد نظر تغییر می‌کند؛ برای مثال نماهای کلاسیک در مقایسه با مدرن به دلیل استفاده از منابع سنگ طبیعی گران‌تر هستند. در سمت مقابل برای اجرای نماهای مدرن و مینیمال از مواد مصنوعی استفاده می‌شود. مصالح به کار رفته در اجرای نمای ساختمان موضوع مهمی در تعیین قیمت نهایی این فرایند است؛ به طوری که شیشه و سنگ به مراتب از منابعی مانند آجر، سیمان، کامپوزیت و سرامیک گران‌تر هستند. ساده‌تر کردن نما، بهره گیری از افراد حرفه‌ای و کاهش دور ریز مصالح از بهترین گزینه‌ها برای کاهش هزینه‌های مصرفی محسوب می‌شوند.

 

سوالات متداول

  1. معیار تعیین قیمت اجرای نمای ساختمان چبست؟ متراژ، سبک، مصالح به کار رفته و اهداف طراحی‌ از عوامل موثر در تعیین قیمت هستند.
  2. نمای گران‌تر در بین کلاسیک و مدرن کدام است؟ با توجه به مصالح به کار رفته نمای کلاسیک گران‌تر است.
  3. ارزان‌ترین نمای ساختمان کدام است؟ نمای آجر نسوز و سیمانی از ارزان‌ترین گزینه‌های موجود هستند.
قیمت اجرای نمای ساختمان
قیمت اجرای نمای ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *