عایق رطوبتی در ساختمان

فهرست مقاله "عایق رطوبتی در ساختمان"

نصب عایق رطوبتی در ساختمان بهترین راهکار ممکن جهت کاهش میزان انتقال رطوبت و آب به درون سازه است. همچنین عایق کاری رطوبتی در قسمت‌های گوناگون ساختمان مانند پشت بام، دیوارها و کف باعث افزایش طول عمر سازه می‌شود. نصب انواع عایق‌های رطوبتی سرد اجرا مانند آرت فلکس یا پلیمر پوششی به حرارت نیاز ندارد. در حالی که برای نصب عایق‌های گرم اجرا باید سطح را گرم کنید. مشخصات یک عایق رطوبتی مناسب در مشخصاتی مانند دوام بالا، سادگی اجرا، مقرون به صرفه و… خلاصه می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا فاکتورهای موثر بر قیمت عایق‌های رطوبتی را بررسی کنیم.

عایق رطوبتی در ساختمان
عایق رطوبتی در ساختمان

اهمیت استفاده از عایق رطوبتی در ساختمان

نصب عایق‌‌‌ رطوبتی در ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به گونه‌ای که بسیاری از پیمانکاران برای ساخت سازه‌های خود از این روش استفاده می‌کنند. انواع عایق‌های رطوبتی را می‌توان به روش‌های متنوعی در ساختمان نصب کرد تا احتمال نفوذ نم و رطوبت کاهش یابد‌. کاربرد عایق رطوبتی را می‌توانید در بخش‌های گوناگون ساختمان مانند کف، پشت بام، دیواره‌ها، کانال‌های تأسیسات و… مشاهده کنید. استفاده از انواع عایق‌های رطوبتی باعث کاهش ورود نم و رطوبت به درون ساختمان (به دلیل نشتی لوله آب یا بارش باران) می‌شود.

حفظ سلامت مصالح ساختمان (مانند گچ) از دیگر موارد اهمیت استفاده از عایق رطوبتی است؛ همچنین نصب این محصول از زنگ زدگی و خوردگی اسکلت فلزی سازه جلوگیری می‌کند. پیشگیری از ترک خوردگی سقف یا دیواره‌های سازه را می‌توان از دیگر دلایل اهمیت عایق رطوبتی معرفی کرد که عمر ساختمان را افزایش می‌دهد. همچنین نصب عایق رطوبتی در قسمت‌های مورد نیاز ساختمان باعث افزایش قیمت نهایی ساختمان برای فروش می‌‌شود.

 

انواع عایق رطوبتی در ساختمان  بر اساس جنس

عایق‌های رطوبتی ساختمان در متریال‌های متنوعی ساخته می‌شوند که هر یک مشخصات منحصر به فرد خود را دارد. برای عایق‌ کاری قسمت‌های متنوع ساختمان مانند پشت بام، کف، دیوار و… باید عایق حرارتی با متریال مناسبی را تهیه کنید. رایج متریال‌های موجود برای عایق‌ حرارتی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

عایق رطوبتی پیش ساخته

این محصول بر پایه ترکیبات پلی استر ساخته شده است و در برابر انقباض یا انبساط (به دلیل تغییر دمایی) مقاوم است. این عایق‌‌‌ رطوبتی انعطاف پذیری بالایی دارد و در اثر تغییرات محیطی به راحتی پوسیده با شکسته نمی‌شود. انعطاف پذیری بالا و وزن سبک باعث شده است که شیوه نصب این محصول بسیار ساده باشد.

عایق رطوبتی قیر و گونی

این محصول به عنوان رایج‌ترین عایق رطوبتی در ساختمان شناخته می‌شود و خاصیت چسبندگی بالایی دارد. عایق‌ قیر و گونی در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و و در مقابل ترکیبات  شیمیایی خنثی است. همچنین این محصول هزینه بسیار پایین‌تری نسبت به دیگر عایق‌های رطوبتی موجود در بازار دارد.

عایق رطوبتی ایزوگام

ایزوگام محصولی پیش ساخته است که برای نصب بر روی پشت بام، کف یا دیواره‌های سازه کاربر دارد و از نفوذ آب به سطح زیرین جلوگیری می‌کند. این محصول وزن پایینی دارد و به دلیل انعطاف پذیری بالا، به راحتی نصب می‌شود. عایق‌‌‌ رطوبتی ایزوگام در مقابل تغییر دمای محیطی مقاوم است و عمر تقریبی آن را می‌توان حدود 12 الی 20 سال تخمین زد.

عایق رطوبتی پلیمری پاششی

این محصول به شکل مایع تولید می‌شود و در تمام قسمت‌های ساختمان مانند کف، دیوار و پشت بام قابل اجرا است. برای این کار مقداری از عایق پلیمری را بر روی سطح مورد نظر بپاشید و به کمک غلتک پخش کنید. ضمن استفاده از این پلیمر مایع، تمام نقاط سطح (حتی گوشه و کنار) عایق‌‌‌ خواهد شد؛ عمر مفید این محصول را می‌توان حدود 18 الی 20 سال تخمین زد.

عایق آرت فلکس

این محصول به عنوان مدرن‌ترین عایق رطوبتی در ساختمان شناخته می‌شود که طول عمر بالایی دارد. عایق آرت فلکس بسیار انعطاف پذیر است و به راحتی می‌توانید آن را در تمام کنج و نقاط غیر قابل دسترس سطح اجرا کنید. برای نصب این عایق حرارتی نیازی به گرم کردن سطح مورد نظر نیست.

عایق رطوبتی در ساختمان
عایق رطوبتی در ساختمان

شیوه‌های اجرای عایق رطوبتی در ساختمان

انواع عایق‌های رطوبتی را می‌توانید به شیوه‌های گوناگونی بر روی سطح مورد نظر اجرا کنید تا میزان نفوذ آب به بخش‌های متنوع ساختمان کاهش یابد. جهت استفاده از هر عایق رطوبتی در ساختمان از یک فرد ماهر کمک بگیرید تا کارایی این محصول حفظ شود. جهت اجرای برخی از انواع عایق‌های رطوبتی به شعله یا حرارت نیاز است و ابتدا باید سطح زیرین را به خوبی گرم کنید. این نوع محصولات با عنوان عایق‌های گرم اجرا شناخته می‌شوند که ایزوگام یا قیر و گونی از رایج‌ترین آن‌ها هستند.

برخی عایق‌های رطوبتی موجود در بازار برای نصب بر روی سطح نیازی به گرم کردن لایه زیرین ندارند. این محصولات با نام عایق‌های سرد اجرا نیز شناخته می‌شوند؛ زیرا ضمن پخش کردن ترکیب مایع عایق بر روی سطح، قابل اجرا هستند. محصولات پلیمر پاششی و آرت فلکس به عنوان رایج‌ترین انواع عایق‌های سرد اجرا شناخته می‌شوند که عمر ماندگاری آن‌ها به بیش‌تر از 15 سال می‌رسد. جهت استفاده از عایق‌های سرد اجرا، ابتدا باید سطح مورد را از نظر هرگونه آلودگی و ناصافی بررسی کنید‌.

 

نکاتی جهت خرید عایق رطوبتی در ساختمان

برای خرید عایق‌‌‌ رطوبتی و نصب در ساختمان باید‌ به برخی نکات ساده اهمیت دهید تا از نفوذ آب و رطوبت به درون سازه جلوگیری شود‌. متریال سطح زیرین یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای خرید عایق رطوبتی در ساختمان  باید در نظر داشته باشید؛ زیرا میزان نفوذ پذیری بتن و آجر در برابر آب غیر یکسان است. جهت تهیه عایق رطوبتی و اجرا در سازه به نکات زیر اهمیت دهید:

  • موقعیت جغرافیایی سازه را در نظر داشته باشید و متناسب با رطوبت محیط‌، محصول مناسبی را تهیه کنید؛ به عنوان نمونه‌ در مناطق پربارش به عایق بسیار مقاومی نیاز دارید.
  • به میزان ضخامت عایق رطوبتی گرم اهمیت دهید و محصولی را تهیه کنید که چگالی استانداردی داشته‌ باشد.
  • جهت استفاده از عایق رطوبتی روکار باید میزان ترک خوردگی سطح را در نظر بگیرید.
  • برای نصب عایق رطوبتی در ساختمان، محصولی را تهیه کنید که در مقابل حرارت و گرما مقاوم باشد.
  • عایق حرارتی که انتخاب می‌کنید باید استحکام و انعطاف پذیری مناسبی داشته باشد و به راحتی خرد نشود.
  • به میزان تغییرات دمای محیطی که قرار است عایق‌‌‌ کاری انجام شود اهمیت دهید؛ برای این کار محصولی مقاوم در برابر انقباض و انبساط تهیه کنید.
  • عایق‌‌‌ رطوبتی را تهیه کنید که عمر مفید طولانی مدتی داشته باشد.
عایق رطوبتی در ساختمان
عایق رطوبتی در ساختمان

قیمت عایق رطوبتی در ساختمان

جهت نصب عایق رطوبتی در ساختمان باید‌ با عوامل موثر بر قیمت این محصول آشنا شوید. فاکتورهای گوناگونی بر قیمت نهایی عایق‌ حرارتی تاثیر دارند که برند تولید کننده را می‌توان مهم‌ترین این عوامل معرفی کرد. برخی از برندهای موجود در بازار انواع عایق رطوبتی باکیفیت و بادوامی تولید می‌کنند که به طبع قیمت بیش‌تری نیز دارند. عایق‌ حرارتی مورد نظر جهت اجرا در ساختمان را از مراکز معتبر تهیه کنید که این محصول را همراه با ضمانت عرضه می‌کنند. نوع عایق رطوبتی از دیگر فاکتورهایی است که قمیت عایق‌‌‌ کاری ساختمان را تعیین می‌کند؛ به عنوان نمونه قیمت ایزوگام و پلیمر پاششی متفاوت است.

متراژ سطح مورد نظر از دیگر فاکتورهایی مهمی است که برای تخمین هزینه‌های عایق کاری رطوبتی ساختمان باید‌ در نظر داشته باشید. ضمن افزایش سطح مورد نیاز جهت عایق‌‌‌ کاری (پشت بام، کف سرویس‌ها و…) باید هزینه بیش‌تری را پرداخت کنید. ضخامت و چگالی استاندارد را می‌توان دیگر عامل موثر بر قیمت نهایی این محصول در نظر گرفت؛ به گونه‌ای که عایق‌های ضخیم‌ به صورت معمول گران‌تر هستند. جهت محاسبه بودجه لازم برای عایق‌‌‌ کاری ساختمان باید به هزینه‌های جانبی مانند حمل و نقل، دستمزد اجرای کار و… اهمیت دهید.

عایق رطوبتی در ساختمان
عایق رطوبتی در ساختمان

سخن پایانی

پیمانکاران برای کاهش نفوذ آب به درون سازه، نصب عایق رطوبتی در ساختمان را انتخاب می‌کنند که باعث جلوگیری از خراب شدن مصالح (گچ، فلز و…) می‌شود. انواعی عایق‌های رطوبتی موجود در بازار را می‌توان (بر اساس نحوه نصب) به 2 دسته سرد اجرا و گرم اجرا تقسیم کرد. ایزوگام، قیر گونی، پلیمر پاششی و آرت فلکس از رایج‌ترین انواع عایق‌های رطوبتی موجود در بازار هستند. عایق‌ رطوبتی را تهیه کنید که ضمن کیفیت بالا، قیمت مقرون به صرفه‌ای داشته باشد. متراژ سطح اجرا، برند تولید کننده، نوع عایق و… از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر قمیت این محصول هستند.

 

 

سوالات متداول

  • استفاده از عایق رطوبتی در ساختمان چه اهمیتی دارد؟

نصب عایق حرارتی باعث کاهش نفوذ رطوبت به ساختمان و افزایش طول عمر سازه می‌شود.

  • عایق‌های حرارتی موجود در بازار در چه انواعی تولید می‌شوند؟

رایج‌ترین انواع عایق‌های حرارتی موجود در بازار شامل نوع پیش ساخته، ایزوگام، قیرگونی، آرت فلکس و پلیمر پاششی هستند.

  • برای عایق کاری رطوبتی ساختمان چه محصولی را تهیه کنیم؟

عایقی را تهیه کنید که دارای انعطاف پذیری و استحکام بالایی باشد و ضمن کیفیت بالا، با قمیت مناسبی عرضه شود.

  • قیمت عایق رطوبتی به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر قیمت این محصول شامل برند تولید کننده، نوع عایق‌‌‌، ضخامت عایق‌ مورد نیاز و… هستند.

عایق رطوبتی در ساختمان
عایق رطوبتی در ساختمان

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *