طراحی داخلی

فهرست مقاله "طراحی داخلی"

طراحی داخلی، برنامه ریزی و طراحی فضاهای دست ساز، بخشی از طراحی محیطی و مرتبط با معماری است. اگرچه میل به ایجاد یک محیط دلپذیر به قدمت خود تمدن است، اما خود طراحی داخلی نسبتاً جدید است.

طراحی داخلی
طراحی داخلی

حداقل از اواسط قرن بیستم، اصطلاح دکوراتور داخلی به قدری ضعیف به کار رفته است که تقریباً بی‌معنی است، در نتیجه اصطلاحات توصیفی‌تر دیگری به کار رفته‌اند. اصطلاح طراحی داخلی نشان دهنده حوزه فعالیت گسترده تری است و در عین حال جایگاه آن را به عنوان یک حرفه جدی نشان می دهد. در برخی از کشورهای اروپایی که این حرفه به خوبی جا افتاده است، به عنوان معماری داخلی شناخته می شود. افرادی که به بسیاری از عناصر شکل دهنده محیط های ساخته شده توسط انسان توجه دارند، کل این سبک طراحی را به عنوان طراحی محیطی یاد می کنند.

 

اصول طراحی داخلی

لازم به ذکر است که طراحی داخلی شاخه ای تخصصی از معماری یا طراحی محیطی است. به همان اندازه مهم است و اگر هر کاری خارج از این زمینه و بصورت غیر اصولی انجام شود در واقع باعث بی معنا شدن و خراب شدن کل کار می شود. بهترین ساختمان ها و بهترین فضاهای داخلی آنهایی هستند که در آنها تفاوت آشکاری بین عناصر بسیاری که کلیت را تشکیل می دهند وجود ندارد. از جمله این عناصر می توان به جنبه های ساختاری یک ساختمان، برنامه ریزی های مربوط به سایت، محوطه سازی، مبلمان و گرافیک معماری و همچنین جزئیات داخلی اشاره کرد. در واقع، نمونه‌های زیادی از ساختمان‌ها و فضاهای داخلی برجسته وجود دارد که توسط یک دست راهنما ایجاد و هماهنگ شده‌اند.

به دلیل پیچیدگی های تکنولوژیکی برنامه ریزی و ساختمان معاصر، دیگر برای یک معمار یا طراح این امکان وجود ندارد که در تمام جنبه های یک ساختمان مدرن متخصص باشد. با این حال، ضروری است که بسیاری از متخصصان که یک تیم را تشکیل می دهند، بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و دانش اولیه کافی برای انجام اهداف مشترک خود را داشته باشند. در حالی که معمار معمولاً به طراحی کلی ساختمان‌ها توجه می‌کند، طراح داخلی به جنبه‌های دقیق‌تر طراحی، سؤالات زیبایی‌شناختی، عملکردی و روان‌شناختی خاص درگیر و خصوصیات فردی فضاها توجه دارد.

 

اگرچه طراحی داخلی هنوز یک حرفه در حال توسعه بدون تعریف مشخصی از محدودیت‌های آن است، این رشته را می‌توان در دو دسته اساسی در نظر گرفت: مسکونی و غیرمسکونی. دومی اغلب به دلیل نحوه دریافت مبلغی توسط طراح )به عنوان مثال، ترتیب هزینه قراردادی(، طراحی قرارداد نامیده می‌شود، برخلاف کمیسیون یا ترتیب درصدی که در بین دکوراتورهای داخلی مسکونی رایج است. اگرچه حجم فعالیت های تجاری در زمینه دکوراسیون داخلی مسکونی همچنان رو به رشد است، اما به نظر می رسد نیاز کمتر و چالش کمتری برای طراح حرفه ای وجود داشته باشد، در نتیجه تعداد بیشتری از متخصصان واجد شرایط در کارهای غیر مسکونی درگیر می شوند.

 

طراحی داخلی شامل چندین نکته نیز می باشد. برخی از این نکات طراحی داخلی شامل موارد زیر می باشد:

 

رنگ چیزی بیش از یک انتخاب زیبایی شناختی است – می تواند بر روحیه و فضای کلی فضا تأثیر بگذارد. نه تنها ترجیحات بصری خود را در نظر بگیرید، بلکه انرژی یا نگرش در هنگام تصمیم گیری در مورد طرح رنگ اتاق خود را نیز در نظر بگیرید.

 

رنگ می تواند فضایی بزرگتر یا کوچکتر از آنچه هست در اتاق ایجاد کند. به عنوان مثال، یک رنگ روشن تر، مانند سفید، می تواند فضای اتاق را وسیع تر کند، در حالی که رنگ های تیره تر، مانند سیاه، اتاق را کوچکتر می کند.

فرم اصطلاح دیگری برای شکل است که خطوط آثار هنری، مبلمان یا هر شیء تزئینی دیگری را که می توانید تصور کنید، بیان

می کند. هم به شکل کلی اتاق و هم به دکوراسیون اشاره دارد. فرم همه چیز در مورد تعادل و اشکال طبیعی است. مبلمان، نورپردازی و حتی کفپوش ها می توانند به دو شکل باشند: اشکال طبیعی و اشکال هندسی. اشکال طبیعی اصیل و نامنظم و دارای اشکال منحنی یا انتزاعی هستند. فرم های هندسی دارای خطوط و لبه های تیز و مصنوعی هستند. در حالی که شکل‌های هندسی پررنگ‌تر هستند، اشکال طبیعی ظاهری نرم‌تر ارائه می‌دهند.

طراحی داخلی
طراحی داخلی

نور پردازی

آیا تا به حال در عکسی که در نور بد گرفته شده است، دچار خشم شده اید؟ سپس شما از قبل قدرتی را که نور بر ادراک ما تأثیر می گذارد، می دانید!

 

روشنایی باکیفیت جزء جدایی ناپذیر هر فضایی است، خواه منابع آن نور طبیعی باشد یا نور مصنوعی یا ترکیبی از هر دو. نورپردازی حال و هوای فضای شما را تنظیم می کند. ایجاد تعادل بین نور طبیعی و نور مصنوعی باعث می شود فضای شما در تمام طول روز عالی به نظر برسد. هنگام انتخاب نور برای اتاق خود، به عواملی مانند رنگ نور )آبی سرد یا زرد گرم؟(، شدت نور )برای پخت و پز یا ملایم برای مطالعه؟) و اینکه آیا نور باید قابل کاهش باشد فکر کنید.

 

 

خط

خط را به عنوان محیط اطراف یک فرم یا شکل در نظر بگیرید. برای مثال، اگر بخواهید هر شی را در اتاق بکشید، احتمالاً از طرح کلی آن شروع می‌کنید.

طراحی داخلی
طراحی داخلی

خطوط به ایجاد جهت در طراحی داخلی فضای شما کمک می کنند و می توانند به جلب توجه چشم به یک نقطه کانونی کمک کنند. خطوط نیز ساختار می آورند. خطوط مختلف می توانند بر فضای شما تأثیر بگذارند. خطوط عمودی بالا و پایین می‌روند، در حالی که خطوط افقی کنار هم هستند. خطوط افقی حس ثبات را ارائه می دهند و اغلب در وسایلی مانند میز و صندلی یافت می شوند. خطوط عمودی معمولاً از درها، شومینه ها و پنجره ها هستند. طراحان داخلی می گویند خطوط افقی احساس امنیت را ایجاد می کنند، در حالی که خطوط عمودی رسا و پررنگ هستند.

 

خطوط پویا نیز وجود دارد. خطوط پویا، که از قوانین خاص خود پیروی می کنند، می توانند در صورت استفاده استراتژیک، یک شکل  سرگرم کننده و هیجان انگیز به هر فضایی اضافه کنند. مورب ها و زیگزاگ ها تنها دو نمونه از خطوط پویا هستند که عنصری چشم نواز به فضای شما اضافه می کنند!

 

 

الگو

یک الگو عمدا فرم ها، خطوط یا دیگر عناصر طراحی داخلی را تکرار می کند. الگوها به اتاق علاقه و هیجان می بخشند. الگوها معمولاً روی کاغذ دیواری یا پارچه ظاهر می شوند، اما می توانند در هر جایی از خانه ظاهر شوند، حتی در عناصر سبک یا سایر عناصر طراحی. الگوها یک بافت بصری اضافه می کنند و به شکل های انتزاعی، گلدار یا هندسی و همچنین هر سبک دیگری که فکرش را بکنید می آیند. در حالی که الگوها به یک فضا زندگی و حرکت می‌افزایند، بسیاری از الگوهای متضاد می‌توانند آشفته به نظر برسند، بنابراین هنگام انتخاب چاپ‌های مورد علاقه‌تان به آرامی قدم بردارید.

 

بافت

نباید با الگو اشتباه گرفته شود، بافت احساس یک شی است. این می تواند به معنای احساس واقعی شیء در لمس )بافت فیزیکی) یا حسی باشد که هنگام مشاهده آن جسم  )بافت بصری) می دهد. به عنوان مثال، ممکن است بگویید که به لطف استفاده خلاقانه از بافت، سطحی بدون لمس کردن واقعاً  وینتیج به نظر می‌رسد.

 

توجه دقیق به بافت به ویژه در قسمت هایی از خانه که اغلب با آنها در تماس هستید، مانند کفپوش، مهم است. کارشناسان ما می‌توانند به شما کمک کنند تا کف‌هایی با بافت مناسب و راحت پیدا کنید تا هر روز را با به خوبی  شروع کنید.

طراحی داخلی
طراحی داخلی

فضا در قلب هر تصمیم طراحی است که می توان گفت آخرین مورد اما یکی از پر اهمیت ترین ها می باشد. دو نوع اصلی فضا وجود دارد که باید در نظر گرفته شود: فضای دو بعدی )که طول و عرض یک اتاق را به حساب می آورد) و فضای سه بعدی )که ارتفاع را پوشش می دهد). به عنوان مثال، هنگام در نظر گرفتن فرش یا موکت، تنها فضای دو بعدی ضروری است – اما قبل از افزودن قفسه یا مبلمان جدید باید فضای سه بعدی را در نظر بگیرید. داشتن تعادل فضای مثبت و منفی نیز بسیار مهم است. فضای مثبت به مناطقی در اتاق شما اشاره دارد که با وسایل و دکوراسیون پر شده است، در حالی که فضای منفی خالی است. باید حتما توجه داشته باشید که برای طراحی داخلی توجه به نکاتی که گفتیم بسیار مهم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *