طراحی نمای آپارتمان مسکونی

فهرست مقاله "طراحی نمای آپارتمان مسکونی"

 

 

نمای ساختمان یکی از فاکتورهای اساسی یک ساختمان است و اولین چیزی که به ذهن و چشم ببیننده می رسد نمای آن ساختمان است. طراحی اصولی و استاندارد نمای یک آپارتمان مسکونی می تواند باعث بالا بردن ارزش اقتصادی ساختمان و حتی آن محله شود.

ساختمانی با نمایی با طرح لوکس و لاکچری می تواند بین ساختمان های مجاور، توجه بیشتری را به خود جلب کند.

منظور از نما، شکل و ظاهر بیرونی ساختمان است که در معرض دید عموم قرار می گیرد. نمای یک ساختمان از جداره حیاط یا پیاده رو تا طرح و مصالح به کار رفته را شامل می شود.

 

طراحی نمای آپارتمان مسکونی
طراحی نمای آپارتمان مسکونی

اهمیت طراحی نما

نمای یک ساختمان به عنوان شخصیت یک ساختمان به شمار می آید و عاملی است که تاکید بر طراحی دارد .از آنجا که اکثر مردم به نمای بیرونی یک آپارتمان به عنوان یک موضوع زیبایی شناختی نگاه می نگرند، اهمیت طراحی نما دو چندان می شود.

تصور کنید که ساختمان خود را بنا کرده اید، طراحی های داخلی آن را با کمال و تمام انجام داده اید، از دکوراسیون های روز دنیا برای فضای داخلی تان بهره می برید و رضایت کامل از فضاهای داخلی دارید اما به هر دلیلی این فرصت ایجاد نمی شود که به نمای بیرونی ساختمان خود بپردازید. به احتمال خیلی زیاد پشیمان خواهید شد چرا که ساختمانی که بهترین فضای داخلی و دکوراسیون را داشته باشد اما نمای دل انگیز و زیبایی ندارد نمی تواند حس کنجکاوی را برای بینندگان ایجاد نماید.

علاوه بر اینکه عامل زیبایی شناختی در نمای ساختمان تاثیر گذار است، یک نمای ساختمان اصولی و مناسب می تواند نقش مهمی در بهره وری و مصرف انرژی یا سوخت آن ساختمان داشته باشد. با نوآوری های جدید در مواد، ایده ها و طراحی، یک نمای ساختمان مناسب می تواند فرصت های بسیاری را برای ساختمان ها پدید آورد.

 

اصول طراحی نما

طراحی نمای آپارتمان مسکونی تعیین کننده هویت یک ساختمان است و مهم ترین بخش از زیبایی بصری ساختمان است چرا که اولین تجربه دیداری بیننده از ساختمان، مشاهده نمای آن ساختمان است.

برای انتخاب اینکه از کدام طرح یا سبک خاص برای طراحی نمای خود استفاده کنید باید چندین مولفه را در کنار هم قرار دهید و سپس به جمع بندی نهایی برسید. از جمله عواملی که در انتخاب شما می توانند تاثیر گذار باشند شامل موارد زیر است:

  • آب و هوا
  • خاص بودن مکان خانه
  • موقعیت خانه در محله
  • محیط طبیعی
  • ظاهر ساختمان های مجاور
  • و …

 

 

انواع طراحی های نمای آپارتمان

طراحی نمای یک ساختمان باید به گونه ای باشد که متناسب با کاربری و نوع استفاده آن ساختمان باشد. شخصیت و هویت یک ساختمان مسکونی با یک ساختمان اداری یا ویلایی متفاوت است. اما در این مقاله صرفا به بررسی انواع روش های طراحی برای آپارتمان های مسکونی می پردازیم.

یکی از مولفه های مهم و شاخصه های انتخابی در طراحی نمای یک آپارتمان، انتخاب سبک طراحی است. هر یک از سبک های طراحی نمای ساختمان از مشخصات خاصی برخوردار هستند. در اینجا قصد داریم به سه نوع سبک یا شیوه برای طراحی نمای آپارتمان مسکونی بپردازیم.

 

 

نمای مدرن آپارتمان مسکونی

واژه مدرن، به معنای آنچه که به زمان حال مربوط است، می باشد. بنابراین هنگامی که از ساختمان هایی با نمای مدرن صحبت می شود منظور مواردی است که با آخرین روش ها و تکنولوژی ها ساخته می شوند.

نمای مدرن، از جمله نماهایی پرکاربرد در بین مالکان آپارتمان ها به شمار می آید. نمای مدرن به دو شیوه متفاوت، می تواند پیاده سازی شود یعنی هم می تواند به صورت ساده و هم به صورت پیچیده و با جزییات دقیق و زیاد اجرا شود.

در طراحی نمای مدرن معمولا عنصر سادگی و بی شیله پیله بودن در نظر گرفته بودن می شود، از المان های پیچیده و در هم تلطیف شده استفاده نمی شود و دقیقا بر عکس طراحی نمای کلاسیک(رومی) می باشد.

طراحی نمای مدرن در عین سادگی بسیار کاربردی و پرطرفدار است.

 

ویژگی های نمای مدرن آپارتمان مسکونی

 

  • تاکید بر خطوط افقی و عمودی
  • عناصر قرار گرفته به صورت قائم و 90 درجه
  • مخفی کردن عناصر ساختاری
  • ترکیبات نامتقارن
  • استفاده از بتن مسلح و فولاد
  • دارا بودن پنجره های بزرگ که به صورت باندهای افقی تنظیم شده اند

 

 

نمای کلاسیک آپارتمان مسکونی

در این نوع از طراحی عموما از متریال ها و مصالح سنگی استفاده می شود و به همین دلیل است که از شکوه و جلال بیشتری به نسبت بقیه نماها برخوردار می باشد.

یکی از سنگ هایی که در طراحی نمای کلاسیک استفاده می شود، سنگ تراورتن است. این سنگ به علت کیفیت بالا و تخلخل مناسبی که دارد می تواند مقاومت بیشتری را در نمای ساختمان ایجاد کند.

از مهم ترین ویژگی های این سبک از طراحی می توان به استفاده از ریزه کاری ها، جزئیات و استفاده از المان های متعدد مانند ستون های بلند، پیش آمدگی ها، قوس های گرد و عریض و قرنیزها اشاره نمود.

یکی از طرح های معروف در این زمینه، نمای رومی است. زمانی نمای رومی یکی از متداول ترین و پرکاربردترین سبک ها در ایران به شمار می رفت. اما با توجه به تعدد بالای ساختمان های به این سبک و هم چنین استفاده نادرست و غیراصولی، امروزه کمتر مورد استقبال قرار می گیرد.

 

طراحی نمای آپارتمان مسکونی
طراحی نمای آپارتمان مسکونی

 

 

نمای نئوکلاسیک آپارتمان مسکونی

همانطور که از نام نمای نئوکلاسیک می توان فهمید، این سبک برگرفته شده از سبک کلاسیک و سبک نئو(مدرن) است. در واقع سبک نئوکلاسیک تلفیقی از سبک های کلاسیک و مدرن است و در می توان از سادگی سبک مدرن در کنار شکوه و عظمت المان های نمای کلاسیک استفاده کرد.

طراحی نمای نئوکلاسیک شباهت بسیاری به طراحی نمای کلاسیک دارد. با این تفاوت که از المان ها و جزییات پیچیده صرف نظر می شود و از ابزار آلات بسیار ساده تری استفاده می شود. در این سبک نشانه هایی از معماری روم باستان به شکلی ساده تر هستیم.

 

اصول طراحی نمای نئوکلاسیک

همانطور که پیشتر ذکر شد، سبک نئوکلاسیک به نسبت سبک کلاسیک از سادگی بیشتری برخوردار است. در این سبک، متریال ها یا به صورت تکی یا با ترکیب دیگر متریال ها مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله مصالحی که در نمای نئوکلاسیک استفاده می شود شامل موارد زیر می باشد:

  • آجر
  • سنگ
  • فولاد
  • شیشه
  • چوب
  • بتن

 

از جمله ویژگی هایی که در آپارتمانی که نمای آن به سبک نئوکلاسیک ایجاد شده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از ستون هایی با ارتفاع نسبتا زیاد استفاده می شود.

از ورودی و سردر های شیک و مجلل استفاده می شود.

از گنبد در نمای ساختمان ها استفاده نمی شود.

در این سبک از اغراق در جزییات و المان های پیجیده صرف نظر می کنیم.

سعی می شود که ویژگی های سبک کلاسیک در کنار سبک مدرن استفاده شود.

نظم و تقارن و هماهنگی نمای کلاسیک در تلفیق با سادگی نمای مدرن حفظ می شود.

 

 

 

 

 

طراحی نمای آپارتمان مسکونی
طراحی نمای آپارتمان مسکونی

 

 

 

تاثیر نورپردازی در طراحی نمای ساختمان

نور پردازی نمای ساختمان از اصلی ترین مولفه هایی است که تاثیر مستقیمی بر جذابیت یا عدم جذابیت یک نمای ساختمان دارد. اگر به این آیتم دقت نشود ممکن است همه هزینه هایی که برای نمای ساختمان خود انجام داده اید، هدر برود.

یک نما در طول روز می تواند به زیبایی دیده شود و توجه بینندگان را به خود جلب کند اما اگر همین نما در شب با نورپردازی مناسب همراه نباشد شکوه و ابهت خود را از دست خواهد داد.

با نورپردازی مناسب می توانید نمای ساختمان خود را بیش از پیش به رخ بکشانید و علاوه بر روشن کردن جلوی ساختمان، زیبایی بصری را به محیط محله آن ساختمان القا کنید.

نورپردازی همانند هر کار دیگری یک سری اصول دارد که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم:

  • منابع نوری مناسب باید فراهم شود که پرتاب نور کافی را بتوانند به خوبی انجام دهند.
  • منابع نوری مورد استفاده باید مصرف انرژی مناسبی داشته باشند.
  • شدت و رنگ نور باید متناسب با نمای ساختمان انتخاب شود.
  • خطوط افقی و عمودی در نما باید در نظر گرفته شود.
  • برای نواحی دور ستون ها باید نورپردازی انجام شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *