طراحی معماری چیست؟

فهرست مقاله "طراحی معماری چیست؟"

آیا می‌دانید که طراحی معماری چیست و در چه جاهایی از آن استفاده می‌شود؟ احتمالاً خیلی از شما در طول زندگی خود کلمه طراحی معماری را شنیده باشید؛ ولی معنی کامل و دقیق آن را ندانید. اما جای نگرانی نیست؛ زیرا ما قرار است در این مقاله به سؤال طراحی معماری چیست پاسخ کامل دهیم؛ اگر شما نیز می‌خواهید درباره این موضوع اطلاعاتی کسب نمایید بهتر است که ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

طراحی معماری چیست؟

بدون شک برای شروع هر کاری باید ایده‌ای داشته باشیم. درصورتی‌که ایده وجود نداشته باشد شروع کار نیز برای ما بسیار سخت و حتی ناممکن خواهد شد؛ در ساختمان‌سازی نیز برای شروع کار ابتدا به یک ایده احتیاج خواهیم داشت که این ایده را معماران عزیز آماده می‌کنند.

درصورتی‌که ایده اولیه وجود نداشته باشد احتمال اینکه شما در نهایت از طرح به وجود آمده ناراضی باشید بسیار بالا است که این موضوع اصلاً خوب و قابل‌قبول نیست و می‌تواند موجب ازدست‌رفتن سرمایه شما برای ساخت مجدد ساختمان شود.

به‌طورکلی طراحی معماری ایده‌ای است که توسط یک معمار روی کاغذ یا ابزارهای دیگر کشیدن می‌شود و در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد. حال کارفرما می‌تواند طرح را مشاهده کند و در صورت رضایت آن را تأیید کند تا ساخت آغاز گردد.

درصورتی‌که کارفرما موردنظر از طرح اولیه راضی نباشد می‌تواند نظرات خود را درباره طراحی معماری بگوید تا نظرات آن در طرح‌های بعدی اعمال گردد تا در نهایت طرح همانی باشد که کارفرما می‌خواهد؛ درصورتی‌که معماران حرفه‌ای از خلاقیت خود استفاده کنند شهر زیباتر خواهد بود.

یکی از ویژگی‌های مهم طراحی معماری این است که معمار موردنظر باید خلاقیت بسیار بالایی داشته باشد؛ یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد مختلف به دنبال طراحی معماری باشند این است که خلاقیت لازم برای طراحی یک ساختمان زیبا و مطمئن ندارند.

اما لازم است بدانید که طراحی معماری شامل بخش‌های مختلفی است که همه این قسمت‌ها باید با هم همخوانی داشته باشند؛ برای مثال یک طراحی معماری شامل طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی نمای ساختمان خواهد شد؛ در طراحی شما باید نمای داخلی و خارجی همخوانی لازم را داشته باشند.

طراحی معماری در طراحی نما

یکی از مهم‌ترین اجزای طراحی معماری طراحی‌کردن نمای ساختمان است؛ حال که به‌طورکلی فهمیدیم که طراحی معماری چیست؟ وقت آن رسیده است تا درباره طراحی نما نیز اطلاعات مختلفی را به دست بی آوریم و علم خود را کاملاً در این زمینه گسترش دهیم.

در مرحله اول تنها چیزی که افراد مختلف از یک ساختمان می‌بینند نمای آن ساختمان است؛ به همین دلیل درصورتی‌که طراحی نمای ساختمان به‌صورت عالی و اصولی انجام شود می‌تواند توجه خیلی از افراد را جلب نماید؛ طراحی معماری نمای ساختمان در بناهای تجاری از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار هستند.

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای طراحی نمای بیرونی ساختمان‌ها وجود دارد و این به خلاقیت معمار بستگی دارد که بخواهد از کدام طراحی استفاده نماید تا ساختمان در مکان موردنظر جلوه بسیار بیشتر و زیباتری داشته باشد؛ البته که این موضوع با هدف کارفرما نیز در ارتباط است.

یکی از اصول طراحی نما این است که معمار باید در هنگام طراحی نمای بیرونی به ساختمان‌های دیگر منطقه موردنظر نیز نهایت دقت را داشته باشد تا ساختمان موردنظر شما همخوانی لازم را با دیگر ساختمان‌های موجود داشته باشد؛ زیرا این موضوع می‌تواند موجب زیبا دیده‌شدن نمای ساختمان شود.

در حال حاضر انواع طراحی کلاسیک و ساده و ایرانی در اختیار معماران مختلف قرار گرفته است؛ البته که قبل از هر چیزی بهتر است که حتماً نظر کارفرما موردنظر درباره نمای بیرونی پرسیده شود تا بتوان نزدیک‌ترین طرح را به سلیقه کارفرما تهیه کرد.

لازم به ذکر است که در طراحی نمای بیرونی باید به نکات مختلفی نیز توجه لازم را داشت؛ برای مثال پیشنهاد می‌شود که در طراحی نمای ساختمان بیشتر از سه نوع مصالح استفاده نشود. بیشترشدن تعداد مصالح در طراحی می‌تواند به طرح نهایی آسیب جدی وارد نماید.

در حال حاضر در میان طرح‌های مختلف طراحی کلاسیک از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و پیاده‌سازی طرح آن از همه سخت‌تر خواهد بود؛ به همین دلیل در مواقع مختلف بسیاری از افراد به سراغ طراحی نمای کلاسیک نمی‌روند.

معمولاً در طراحی‌های ساده‌تر از اشکال هندسی ساده‌تر از جمله مربع و مکعب استفاده می‌شود. اما در طراحی کلاسیک از اشکال مختلفی از جمله بیضی و دایره نیز استفاده می‌گردد که کار را برای طراحی و اجرای آن سخت‌تر خواهد کرد.

طراحی معماری در طراحی دکوراسیون داخلی

معمولاً کم پیش می‌آید که در مرحله طراحی معماری اولیه به طراحی دکوراسیون داخلی نیز پرداخته شود؛ اما طراحی دکوراسیون داخلی نیز یکی از اجزای اصلی معماری محسوب می‌شود و باید به آن توجه و دقت لازم را داشت.

یکی از نکاتی که باعث زیباسازی طرح شما می‌شود این است که دکوراسیون داخلی حتماً با نمای خارجی نهایت هم‌خوانی را داشته باشد تا ساختمان موردنظر جلوه و زیبایی بیشتری داشته باشد.

برای مثال درصورتی‌که شما از طراحی کلاسیک برای نمای خارجی استفاده کرده‌اید بهتر است که حتماً طراحی دکوراسیون داخلی نیز از نوع کلاسیک باشد؛ در غیر این صورت طراحی شما با اشکال مواجه خواهد شد که این موضوع اصلاً خوب نیست.

پیشنهاد می‌شود که ابتدا درباره دکوراسیون داخلی خانه تحقیق کنید و اول طرح دکوراسیون داخلی خود را با دقت بالا انتخاب نمایید؛ بیشتر افراد اهمیت بیشتری به دکوراسیون داخلی می‌دهند و آن‌طور که بایدوشاید به نمای خارجی ساختمان توجه نمی‌کنند.

همین موضوع است که باعث شده تا در چند سال اخیر شاهد ساختمان‌هایی باشیم که نمای بیرونی آن با دکوراسیون داخلی هم‌خوانی نداشته باشد؛ بهتر است ابتدا به کارفرما پیشنهاد کنید که دکوراسیون داخلی خودش را انتخاب کند و بر اساس همان نمای خارجی را طراحی کنید.

بهتر است که سعی کنید در هنگام طراحی دکوراسیون داخلی از طراحی‌های شلوغ و پر زرق‌وبرق جلوگیری نمایید؛ در حال حاضر طراحی داخلی‌های ساده‌تر زیبایی بیشتری دارند و بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد؛ البته که برخی از افراد هنوز هم به طراحی‌های پر زرق‌وبرق علاقه دارند و باید به این موضوع دقت داشته باشید.

طراحی معماری در طراحی محوطه بیرونی

حال که فهمیدیم طراحی معماری چیست بهتر است که کمی درباره طراحی محوطه بیرونی نیز اطلاعات کسب نماییم؛ زیرا از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند بسیار در طراحی یک ساختمان کمک دست معمار عزیز باشد.

البته که خیلی از افراد تصور می‌کنند که طراحی محوطه بیرونی تنها در پروژه‌هایی استفاده می‌شود که ساختمان موردنظر حیاط داشته باشد که اصلاً این‌طور نیست؛ اما بیشترین زمان مانور محوطه بیرونی زمانی است که ساختمان موردنظر حیاط داشته باشد.

معمار باید به‌قدری خلاق باشد تا بتواند باغچه ساختمان را به‌گونه‌ای طراحی کند که نهایت جلوه و زیبایی را داشته باشد؛ البته هرچه محوطه بیرونی بزرگ‌تر باشد معمار موردنظر می‌تواند مانور بیشتری در طراحی‌های خودش بدهد.

طراحی استخر از جمله مواردی است که به محوطه بیرونی مربوط می‌شود که بسیاری از کارفرمایان به آن توجه بسیار زیادی دارند. در طراحی محوطه بیرونی شما باید به طراحی بیرونی و داخلی ساختمان نیز دقت داشته باشید؛ برای مثال اگر از طراحی ایرانی استفاده شده باشد بیشتر مواقع از حوض‌های قدیمی استفاده می‌شود. معمولاً توجه داشتن به نورپردازی محوطه بیرونی در شب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

جمع‌بندی

در نهایت با پاسخ سؤال طراحی معماری چیست همراه شما عزیزان بودیم و اطلاعات مختلفی را در اختیار شما قرار دادیم و با انواع طراحی معماری آشنا شدیم؛ اگر شما به دنبال یک معمار هستید یا به این حرفه علاقه دارید و می‌خواهید یک معمار عالی شوید نیاز است که به نکات گفته شده توجه لازم را داشته باشید تا طرح موردنظر شما کارایی لازم را داشته باشد و قابل‌اجرا باشد؛ در چند سال اخیر شهرداری‌ها توجه بیشتری به معماری پیدا کرده و به دنبال زیباسازی شهر تا هستند و این می‌تواند یک فرصت عالی برای معماران و علاقه‌مندان به معماری باشد.

جدول جمع‌بندی

نکاتی که باید هنگام طراحی معماری به آن دقت داشته باشید
طراحی نمای داخلی با دکوراسیون داخلی باید هم‌خوانی داشته باشند
پیشنهاد می‌شود که ابتدا طراحی دکوراسیون داخلی را انتخاب نمایید تا هم‌خوانی دکوراسیون داخلی با نمای بیرونی به هم نخورد
حتما به خواسته کارفرما دقت داشته باشید و بهتر است که هدف کارفرما را بپرسید
در طراحی ساختمان های تجاری به نمای داخلی دقت زیادی داشته باشید تا ساختمان مورد نظر بتواند نظر دیگران را جلب نماید
در طراحی نمای بیرونی بهتر است به نمای ساختمان های منطقه نیز دقت داشته باشید

 

سؤالات متداول

آیا هرکسی می‌تواند طراحی معماری انجام دهد؟

نکته قابل‌توجه این است که همه افراد نمی‌توانند طراحی معماری انجام دهند؛ برای اینکه شما بتوانید طراحی معماری انجام دهید نیاز است که یک معمار کاربلد و حرفه‌ای باشید؛ اگر به این زمینه علاقه دارید می‌توانید آموزش‌های مختلفی را در زمینه معماری ببینید.

چقدر طول می‌کشد طراحی معماری را آموزش دید؟

یکی از سؤالات اساسی و اصلی افراد مختلف این است که چه مقدار طول می‌کشد به طور کامل روی طراحی معماری مسلط شد؛ این سؤال تنها به خود شما بستگی دارد؛ درصورتی‌که به معماری علاقه داشته باشید مدت‌زمان کمتری احتیاج خواهید داشت تا به معماری مسلط شوید.

عدم هماهنگی طراحی معماری چه مشکلی به وجود می‌آورد؟

همان‌طور که گفتیم طراحی‌های یک ساختمان باید با هم همخوانی داشته باشند؛ اما درصورتی‌که نتوان این هماهنگی را به وجود آورد چه اتفاقی می‌افتد؟ عدم هماهنگی موجب می‌شود تا طراحی‌ها به‌صورت تنهایی جلوه و زیبایی لازم را نداشته باشند و ایجاد همخوانی برای تکمیل طرح از واجبات کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *