طراحی داخلی آپارتمان مسکونی

فهرست مقاله "طراحی داخلی آپارتمان مسکونی"

 

امروزه با توجه به کم شدن متراژ ساختمان ها، طراحی داخلی ضرورت ویژه ای پیدا کرده است. چرا که اگر طراحی داخلی به طور اصولی صورت نگیرد باعث کم شدن جذابیت آپارتمان می شود و همچنین این فرصت را که از حداقل فضا، حداکثر استفاده را ببرید از شما سلب می شود.

طراحی داخلی منزل باعث ایجاد یک فضای آرام و دل انگیز می شود. ایجاد این فضا به عواملی همچون انتخاب وسایل جدید و زیبا و همچنین چیدمان اصولی این وسایل بستگی دارد.

طراحی داخلی آپارتمان مسکونی
طراحی داخلی آپارتمان مسکونی

طراحی داخلی چیست؟

به طور خلاصه، طراحی داخلی به زیبا سازی فضای داخلی ساختمان ها با استفاده از عناصر و مصالح و مواد گفته می شود. در طراحی داخلی، با استفاده از عناصری نظیر کفپوش، انواع پنجره ها، انواع کفپوش ها عمل زیبا سازی انجام می گیرد.

 

چه نکاتی را باید در طراحی داخلی منزل خود رعایت کنیم؟

 

1- ابتدا بهتر است با توجه به شخصیت و روحیه ای که دارید رنگ مربوط به لوازمی مانند پرده، فرش، مبلمان و دیوار را انتخاب کنیم.

2- متراژ و فضای قابل استفاده ی خانه را اندازه گیری کنیم و بر اساس آن وسایل مورد نیاز را انتخاب و خریداری کنیم.

3- یک منزل مسکونی باید دارای فضایی جهت قرار دادن گل و گیاهان باشد چرا که باعث آرامش خاطر شما خواهد شد.

4- تناسب رنگ ها را باید به خوبی رعایت کنید. استفاده از رنگ های بسیار روشن یا بسیار تیره ممکن است باعث آشفتگی طرح شما شود.

5- فرش ها، قاب عکس ها، مبلمان، میزها و حتی تابلو فرش هایی که در منزل استفاده می کنید باید از یک نظم و هماهنگی خاصی پیروی کنند.

 

 

انواع سبک ها در طراحی داخلی آپارتمان مسکونی

ابتدا بهتر است قبل از انتخاب سبک خود در طراحی داخلی، اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید. در مورد سبک های مختلف طراحی داخلی تحقیق لازم را انجام دهید. حتی اگر نیاز است از منزل دوستان و آشنایانی که این سبک ها در منزل خود اجرا کرده اند، بازدید کنید. شما باید از  قسمت های مختلفی که چیدمان یک منزل را تشکیل می دهند آگاهی داشته باشید. اینک به بررسی انواع سبک های طراحی داخلی می پردازیم.

 

طراحی داخلی آپارتمان مسکونی
طراحی داخلی آپارتمان مسکونی

طراحی داخلی مدرن

سبکی از دکوراسیون که بر سادگی، خطوط صاف و منظم و استفاده از مواد و مصالح مدرن تاکید دارد، طراحی داخلی مدرن نام دارد.

از جمله ویژگی هایی که باید در طراحی داخلی مدرن رعایت شود شامل موارد زیر است:

1- طراحی داخلی مدرن بر سادگی و بی آلایشی تاکید دارد. مبلمان و وسایل در منزل باید به دور از تزیینات اضافی و دارای خطوط تمیز باشند.

2- باید از مصالحی که در عصر حاضر بیشتر استفاده می شوند در طراحی دکوراسیون مورد استفاده قرار داد. شیشه، فلز و بتن از جمله مصالح مدرنی هستند که امروزه در طراحی داخل مدرن استفاده می شوند.

3- از آنجا که طراحی مدرن بر سادگی تاکید دارد می توان از رنگ های سفید یا نقره ای در فضا استفاده کنیم و همچنین استفاده از وسایل صاف و صیقلی پیشنهاد می شود.

 

در طراحی داخلی آپارتمان مسکونی یک سری عناصر مهم و اصلی وجود دارند که شامل سقف، دیوارها، پنجره ها و کف پوش می باشد. سقف آپارتمان هایی که دارای طراحی داخلی مدرن هستند باید ساده و بی آلایش باشد و از تزیینات اضافی به دو باشد. در مورد دیوارهای خانه های مدرن هم باید بگوییم که معمولا با رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری ساده تزئین می شوند. همچنین می توان از رنگ های روشن و خنثی نظیر سفید یا نقره ای برای دیوارها استفاده کرد. پنجره ها دز طراحی داخلی مدرن باید در مساحت نسبتا وسیع و بزرگ ساخته شوند تا نور طبیعی بیشتری وارد فضای خانه شود. و  عنصر آخری که در طراحی داخلی مدرن وجود دارد کف پوش ها هستند. نوع کف پوش هایی که در طراحی داخلی مدرن استفاده می شود باید به گونه ای باشد که دارای طرح های ساده و خطوط تمیز باشد. از جمله کف پوش هایی می توان مورد استفاده قرار داد می توان به پارکت یا لمینت اشاره نمود.

 

 

طراحی داخلی کلاسیک

این سبک از طراحی، از طراحی یونانی و رومی پیروی می کند. اساس این نوع از طراحی بر نظم و هماهنگی بنا شده است و تلاش می شود تا حد امکان از عناصر و مصالح مدرن استفاده نگردد یا اگر استفاده می شود در تلفیق با روش کلاسیک باشد.

برقراری تعادل و توازن، در تزئین و طراحی بخش های مختلف آپارتمان از جمله اصول مهم در طراحی داخلی کلاسیک به شمار می روند.

از جمله اصول دیگری که باید در طراحی کلاسیک رعایت شود، مبحث تقارن است. به عنوان مثال مبل ها، میزها، فرش ها و لوسترها به صورت متقارن در دو طرف پذیرایی قرار می گیرند تا یک طرف پذیرایی بر آن طرف دیگر سنگینی نکند

از جمله ویژگی هایی که در طراحی داخلی کلاسیک وجود دارد عبارتند از:

جزییات معماری نسبتا پیجیده و فراوان

گچبری هایی با طرح های هندسی و خاص

استفاده از ستون های مرتفع

آینه کاری روی سقف و دیوار

استفاده از مبل های سلطنتی

استفاده از رنگ هایی نظیر قهوه ای، زرشکی، سبز تیره و کرمی در طراحی

تمایز و تفاوت اصلی این نوع از طراحی با دیگر طراحی ها استفاده از نقاط کانونی می باشد. خانه هایی با طراحی داخلی کلاسیک، معمولا دارای نقاط کانونی بزرگی هستند. به عنوان مثال، یک شومینه بزرگ یا راه پله های بزرگ و یا حتی تلویزیون یا پیانو، از جمله مواردی هستند که می توانند به عنوان نقاط کانونی استفاده شوند.

 

 

طراحی داخلی آپارتمان مسکونی
طراحی داخلی آپارتمان مسکونی

 

اکنون که با انواع سبک ها در طراحی داخلی آشنا شدیم، به تحلیل و بررسی طراحی های قسمت های مختلف یک آپارتمان به طور جداگانه می پردازیم.

 

طراحی داخلی سالن پذیرایی

طراحان دکوراسیونن یکی از مهم ترین طراحی ها را، طراحی سالن پذیرایی می دانند. چرا که یکی از عمومی ترین و پر استفاده ترین بخش های مختلف یک خانه به شمار می رود. علاوه بر این فرد یا مهمانی که وارد خانه شما می شود ابتدا توجه اش به دکوراسیون پذیرایی شما جلب می شود. از این رو باید توجه و دقت کافی در طراحی داخلی سالن پذیرایی صورت گیرد.

 

 

طراحی داخلی آشپزخانه

آشپزخانه، قلب تپنده یک خانه به شمار می رود و طراحان دکوراسیون هم بر این موضوع آگاهی کامل دارند. بنابراین طراحان طبق اصولی که دارند به طراحی داخلی آشپزخانه به طور ویژه می پردازند.

از آنجا که کار در آشپزخانه می تواند یک کار کسل کننده و فرسایشی برای اعضای خانواده باشد، طراحی آن از اهمین بیشتری پیدا می کند. طراحی و دیزاین داخلی آشپزخانه می تواند باعث سلامتی روحی و روانی اعضای خانواده می شود و هم چنین باعث می شود لذت بردن از کار کردن در آن فضا را داشته باشیم.

یکی از قانون های مهمی که در طراحی داخلی آشپزخانه وجود دارد و باید رعایت شود، قانون مثلت است. طبق این قانون، یخچال، گاز یا سینک باید هر کدام در راس یک مثلث قرار بگیرند.

از جمله نکاتی که باید در طراحی آشپزخانه رعایت کنیم را در ذیل قید می کنیم:

در نظر گرفتن همه نیازهای آشپزخانه

در نظر گرفتن بودجه خود در طراحی

مشورت گرفتن از یک طراح آشپزخانه یا متخصص دکوراسیون

در نظر گرفتن سیستم تهویه هوا و همچنین سیستم های سرمایشی و گرمایشی

استفاده از پرده های مناسب و گلدان های تزئینی

در نظر گرفتن نور پردازی مناسب

 

 

 

طراحی داخلی اتاق خواب

اغلب مردم بیشتر وقت خود را برای استراحت یا انجام فعالیت های روزانه در اتاق خواب سپری می کنند. برای طراحی داخلی اتاق خواب می توانید از انواع سبک های مدرن و کلاسیک و یا تلفیقی از هر دو استفاده کنید.

از آنجا که اتاق خواب، فضایی جهت خواب و استراحت در نظر گرفته شده است باید از رنگ های روشن یا خنثی استفاده کرد تا در طولانی مدث باعث آزار ساکنین نشود. معمولا از رنگ های روشن نظیر سفید، کرم یا طوسی در اتاق های خواب استفاده می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *