انواع عایق‌های ساختمانی

فهرست مقاله "انواع عایق‌های ساختمانی"

انواع عایق‌های ساختمانی با کارایی‌های مختلفی عرضه می‌شوند که شما مشتریان می‌توانید در این مقاله درمورد آن‌ها شناخت پیداکنید. استفاده از عایق به‌عنوان راهکار مناسبی برای کم کردن هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی شناخته می‌شود. از جمله دلایل محبوبیت این تجهیزات آن است که به مقدار زیادی باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند. در این مقاله قصد داریم با معرفی انواع عایق ساختمانی شما را در دستیابی به محصولی باکیفیت و مناسب کمک کنیم.

عایق‌های ساختمانی
عایق‌های ساختمانی

عایق ساختمانی چیست؟

عایق‌های ساختمانی موادی هستند که با کاهش انتقال رطوبت، حرارت و صدا بین قسمت‌های مختلف واحد مسکونی، به کاهش هزینه‌های انرژی کمک می‌کنند.  عایق‌های ساختمانی با کاهش نفوذ مواد شیمیایی، صوت و حفظ طول عمر ساختمان در بهبود کیفیت زندگی شما نقش تأثیرگذاری ایفا می‌کنند. بنابراین باید تلاش کنید تا بتوانید این کالا را باکیفیت تهیه کرده و در جای مناسب نصب نمایید.

 

انواع عایق‌های ساختمانی کدامند؟

عایق‌های ساختمانی
عایق‌های ساختمانی

عایق صوتی

عایق صوتی با جذب و تسکین نیروهای صوتی، به افزایش راحتی و کاهش انتقال صداهای محیطی کمک می‌کند. این عایق‌ها از طریق موادی مانند پره‌های شیشه‌ای، کاشی و فایبرگلاس نیروهای صوتی را جذب می‌کنند و انتشار آنها را کاهش می‌دهند. در واقع عایق‌های صوتی در بهبود کیفیت زندگی ما در ساختمان‌ها و کمک به کاهش مصرف انرژی تأثیر مهمی دارند.

مزاحمت ناشی از ورود صداهای خارجی به داخل محوطه اتاق خود را با استفاده‌ از عایق‌های صوتی از میان بردارید. خرید این عایق عمدتاً به افرادی پیشنهاد می‌شود که در محل زندگی آنها به میزان زیادی اصوات ناخوشایند شنیده می‌شوند.

این عایق‌ها از طریق جذب کردن صداهای دریافت شده از بیرون، به آرام‌تر شدن فضای داخل واحد مسکونی کمک می‌کنند. بنابراین اگر مایل هستید در محیطی که سکوت بر آن حاکم است لحظات خوشی را تجربه کنید اقدام به تهیه عایق‌های صوتی نمایید.

برخی از عایق‌های صوتی شامل الیاف سخت، صفحات پنبه‌ای، و پنبه‌های صوتی عایق هستند.

 

عایق‌های ساختمانی
عایق‌های ساختمانی

عایق حرارتی

عایق‌های حرارتی با کاهش انتقال حرارت بین داخل و خارج ساختمان، به حفظ دما و استفاده بهینه از سیستم‌های گرمایش و سرمایش کمک می‌کنند. برخی از عایق‌های حرارتی شامل فوم‌های پلی‌اسیتلن، فایبرگلاس، سلولزی و شیشه‌ای هستند

یک نمونه از عایق‌های حرارتی فوم‌های پلی‌اسیتلن هستند که در صنعت ساختمانی به‌طور مؤثر کاربرد دارند. با استفاده از فوم‌های پلی‌اسیتلن می‌توان از خسارات حرارتی سرکه زدن و سرد شدن اتاق‌ها جلوگیری نمود. این نوع از سیستم عایق‌بندی در فصول گرم سال از خروج دمای داخل ساختمان به بیرون جلوگیری می‌کند.

همچنین عایق پلی‌اسیتلن این قابلیت را دارد که از ورود گرمای خارج به محیط داخل ساختمان ممانعت به‌عمل آورد. از آن‌جایی که این فوم‌ها دارای خواص مناسبی هستند به‌عنوان عایق حرارتی و صوتی در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند.

این نوع عایق‌ها به‌دلیل داشتن ساختار سلول‌های بسته درونی، توانایی بازدارنده بودن را افزایش می‌دهند. علاوه‌بر این، فوم‌های پلی‌اسیتلن نسبت به آب و رطوبت مقاومت زیادی دارند و می‌توانند به‌عنوان عایق در مقابل نفوذ آب مورداستفاده قراربگیرند. از دیگر خصوصیات فوم‌های پلی‌اسیتلن این است که عمر مفید بلندی دارند، که این ویژگی‌ها آنها را به انتخاب مناسبی در صنعت ساختمانی تبدیل کرده‌است.

استفاده از عایق‌های حرارتی چندین فایده دارد، این عایق‌ها می‌توانند در مصرف انرژی گرمایی صرفه‌جویی کنند؛ زیرا آنها می‌توانند انتقال حرارت را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند.

در نتیجه به کاهش مصرف سوخت و افزایش کارایی سیستم‌های حرارتی منجر می‌شود. علاوه‌بر این، عایق‌های حرارتی می‌توانند از پراکندگی حرارت نیز جلوگیری کنند. این به معنای افزایش کنترل دما و جلوگیری از تغییرات حرارتی ناخواسته است. عایق‌های حرارتی همچنین در کاهش نویز صوتی مؤثر هستند، بنابراین می‌توانند به بهبود راحتی و صداشناسی محیط کمک کنند.

در نهایت، استفاده از عایق‌های حرارتی  می‌تواند کمک کند تا محیط زیست را با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و محافظت از منابع طبیعی حفظ کنیم.

عایق‌های حرارتی پشم سنگ، اسفنج سلول بسته، پنبه معمولی و پلی اسیتلن را دربردارند.

 

عایق‌های ساختمانی
عایق‌های ساختمانی

عایق شیشه‌ای

یکی از انواع عایق‌های ساختمانی عایق شیشه‌ای است که به‌دلیل مصارف بالای آن در صنعت بسیار موردتوجه است. عایق‌های شیشه‌ای مخصوصاً برای حفظ دمای مطلوب داخل اتاق خیلی کاربردی و دارای عملکرد بهینه هستند.

 

بیشتر در فصل زمستان برای جلوگیری از ورود هوای سرد به داخل منزل روی این نوع از سیستم‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود. به‌منظور افزایش امنیت شیشه‌ها عایق‌های امنیتی مورداستفاده قرارمی‌گیرند که از مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردارند. این نوع عایق‌ها برای پیشگیری از خساراتی که ممکن است سارقین در ارتباط با واحد مسکونی به‌عمل آورند مناسب هستند.

 

عایق‌های ساختمانی
عایق‌های ساختمانی

عایق خورشیدی

چنانچه جزو آن دسته از افرادی هستید که پوست شما به اشعه‌های خورشید حساسیت دارد استفاده از عایق‌های خورشیدی انتخاب مناسبی است. عایق خورشیدی می‌تواند به شدت در محافظت از سلامت پوست کمک کند. اشعه مضر آفتاب می‌تواند باعث سوختگی، تیرگی و همچنین زردی پوست شود.

این تشعشعات با تولید رادیکال‌های آزاد و تخریب کلاژن و الاستین که باعث چین و چروک پوست می‌شوند، پوست را به دردسر بیشتری می‌اندازند. کسانی که از عایق خورشیدی استفاده می‌کنند می‌توانند امیدوار باشند که سطح pH پوست آن‌ها بالا برود. همچنین با تأمین حفاظت مکمل در مقابل اشعه UVA و UVB با حفظ رطوبت پوست، از خشکی و التهاب آن جلوگیری می‌کند.

عایق خورشیدی مزایای متعددی دارد که یک مورد دیگر از آن‌ها جلوگیری از افزایش دمای داخل اتاق شناخته می‌شود.

 

 

عایق‌های ساختمانی
عایق‌های ساختمانی

عایق رطوبتی

رطوبت‌زدگی باعث رشد قارچ و کپک، زنگ زدگی و فرسودگی ساختمان می‌شود. عایق‌های رطوبتی مانع نفوذ رطوبت و آب به ساختمان می‌شود.

عایق‌های رطوبتی در جلوگیری از یخ‌زدگی نیز نقش مؤثری دارند به همین دلیل استفاده از آن‌ها باعث عدم نشت و ترکیدگی لوله‌ها می‌شود.

عایق‌های رطوبتی مانند عایق جداره، عایق بخار، عایق‌های رطوبتی بر پایه نانو، عایق‌های رطوبتی بر پایه قیر، عایق رطوبتی بر پایه سیمان و عایق‌های ضد‌رطوبت  در حفاظت از ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

عایق‌های رطوبتی با مهاربخش‌های رطوبتی، به عنوان یک لایه محافظ در سیستم‌های ساختمانی استفاده می‌شوند. این عایق‌ها فواید متعددی برای سازه‌ها و محیط زندگی فراهم می‌کنند. در زیر، برخی از فواید عایق‌های رطوبتی را می‌توان ذکر کرد:

 

  • کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری: عایق‌های رطوبتی به‌دلیل جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیواره‌ها و سقف ساختمان، مانع خرابی سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی می‌شود.

 

  • بهبود کیفیت هوای داخلی: عایق‌های رطوبتی توانایی کنترل و مدیریت تراز رطوبت داخل سازه را دارند. این کنترل موجب بهبود کیفیت هوای داخلی و کاهش خطر ابتلا به عوارض بهداشتی مانند آلرژی‌ها، سرماخوردگی‌ها و آسم می‌شود. همچنین، این عایق‌ها مانع از ورود آلودگی‌های خارجی مثل غبار، آلودگی‌های هوا و بوی نامطبوع می‌شوند.

 

 

  • افزایش بهره‌وری انرژی: عایق‌های رطوبتی به‌دلیل کاهش نفوذ رطوبت، کاهش انتقال حرارت تراکمی، و افزایش عایق‌بندی حرارتی، باعث افزایش بهره‌وری انرژی ساختمان می‌شوند. این افزایش بهره‌وری به تدریج منجر به کاهش مصرف سوخت و انرژی، هزینه‌های احتراق و همچنین کاهش گسترش گازهای آلاینده می‌گردد.

 

  • ایجاد راحتی حرارتی و صوتی: عایق‌های رطوبتی توانایی کاهش انتقال حرارت و صدا را دارند. این امر منجر به صرفه‌جویی در مصرف برق و سوخت، حفظ دمای مطلوب در داخل فضا و همچنین کاهش نفوذ صدا از خارج ساختمان به داخل می‌گردد.

 

عایق‌های ساختمانی
عایق‌های ساختمانی

 

مزایای عایق ساختمانی

انواع مختلفی از عایق‌های ساختمانی برای حفظ دمای داخلی ساختمان، کاهش صدا، جلوگیری از ورود رطوبت، و افزایش کارایی انرژی وجود دارند.

عایق‌های ساختمانی می‌توانند با کاهش انتقال حرارت از دیواره‌ها، سقف‌ها و کف‌های ساختمان به خارج، به بهبود کارایی سیستم گرمایشی و سرمایشی کمک کنند. این محصول با فراهم نمودن اسباب راحتی در زندگی انسان، خوشی و آسایش بیشتری را به وجود می‌آورد. عایق‌های ساختمانی با جلوگیری از نفوذ مواد شیمیایی مانند رطوبت و آب به درون ساختمان مانع ایجاد خرابی‌ها می‌شوند.

 

سایر فواید استفاده از انواع عایق‌های مورداستفاده در ساختمان‌ها به شرح زیر است:

 

  • این عایق‌ها با کمک به حفظ محیط زیست از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای نزد عموم افراد برخوردارند.

 

  • چنین تجهیزاتی در کاهش یا حذف ترک‌هایی که ممکن است در ساختمان ایجاد شوند مؤثر شناخته می‌شوند.

 

  • حفظ سازگاری برقی یکی دیگر از فواید خرید، نصب و استفاده از عایق مناسب در محل سکونت است.

 

  • از مزایای عایق‌های ساختمانی می‌توان به مقاومت در بقاء برابر آتش، اشاره کرد که ایمنی موردنیاز را به‌همراه دارد.

 

 

خرید عایق ساختمانی

جهت خرید عایق مناسب باید به موقعیت جغرافیایی ساختمانی که قصد نصب این تجهیزات را برای آن دارید توجه کنید. باتوجه به اینکه هر ساختمانی دارای شرایط ویژه‌ای است عایق موردنیاز شما نیز متأثر از این عوامل باید انتخاب شود. شما باید باتوجه به شناختی که از نیاز خود به این سیستم دارید، در هنگام خرید دست به انتخاب بزنید. قیمت عایق‌های ساختمانی بسته به کیفیت و مقدار آن متفاوت خواهدبود. جهت رفع ابهامات خود می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

سؤالات متداول

  1. انواع عایق‌های ساختمانی را نام ببرید؟ عایق‌های حرارتی، صوتی، رطوبتی، درزگیری، خورشیدی و انرژی برخی از انواع عایق‌های ساختمانی دارای مصارف خاص هستند.

 

  1. عایق‌های حرارتی چه کاربردی دارند؟ اساسی‌ترین وظایف عایق‌های حرارتی این است که از انتقال گرما به داخل و بیرون از محیط درون منزل جلوگیری کنند.

 

 

  1. کاربرد عایق‌های صورتی را در امورات ساختمانی بیان کنید؟ عایق‌های صوتی با ممانعت از ورود صداهای مزاحم خارجی به درون منزل منجر به بهبود سبک زندگی شما می‌شوند.

 

  1. عایق‌های رطوبتی چه فوایدی برای ما دارند؟ عایق‌های رطوبتی مانع از ورود رطوبت و آب به فضای داخل واحد مسکونی می‌شود و به این ترتیب باعث افزایش طول عمر ساختمان می‌گردند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *