طراحی نمای ساختمان ویلایی

فهرست مقاله "طراحی نمای ساختمان ویلایی"

 

 

در عصر حاضر، ویلاسازی یک صنعت در حال گسترش در کشور ما می باشد. یکی از ارکان اصلی هر ویلا، نمای آن می باشد چرا که نمای ویلا نشان دهنده و معرفی کننده کل معماری پروژه می باشد.

نمای بیرونی ویلا، اولین چیزی است که چشم ها را به سمت خود خیره می کند و باعث می شود که چشم ها به طور ناخود آگاه، ابتدا سعی در دیدن نمای ویلا کنند. از آنجا که ویلاها معمولا در بیرون شهر ساخته می شوند، برای طراحی نمای یک ویلا آن چنان محدودیتی وجود ندارد و طراحان می توانند با خلاقیت و ذوق هنری خود، یک اثر بی بدیل را خلق کنند.

 

طراحی نمای ساختمان ویلایی
طراحی نمای ساختمان ویلایی

اهمیت طراحی نمای ویلا

نمای یک ویلا، نشان دهنده جلال و ابهت آن بنا می باشد. نمای یک ویلا می تواند معماری داخلی ویلا را تا حد زیادی آشکار کند. امروزه نیز با توجه به وجود سبک های مختلف و متنوع در صنعت ویلا سازی، باعث ایجاد یک چالش رقابتی در میان طراحان شده است. با توجه به اینکه نمای ویلا نشان دهنده سبک خلاقیت و ایده های هنری طراح آن است، طراحان نیز سعی می کنند با تمام خلاقیت و هنر خود، طراحی نمای ویلا را انجام دهند.

طراحان و معماران به این امر وافق هستند که نمای ویلاها صرفا جنبه زیبایی و اصطلاحا لاکچری بودن بنا را نشان نمی دهد بلکه نمای ویلاها در کیفیت و طول عمر بنا نیز موثر می باشد. در واقع یکی از فاکتور های استاندارد بودن یک ویلا، این است که این نمای ویلا علاوه بر رخ دادن زیبایی خود، بتواند در مقابل حوادث طبیعی نظیر طوفان های احتمالی و باران های اسیدی مقاومت کند.

 

 

 

 

 

اصول طراحی نمای ساختمان ویلایی

 

1- عمل کننده به عنوان یک عایق

یک نمای اصولی علاوه بر اینکه فاکتور زیبایی و  بصری را تامین می کند باید به عنوان یک عایق قدرتمند نیز عمل کند. در صورت استفاده اصولی از نمای ویلا، صداهای محیط بیرون ویلا هرگز به داخل ویلا منتقل نخواهند شد. همچنین در فصل های سرد و گرم زمستان، استفاده از یک نمای مناسب و استاندارد، باعث مدیریت در مصرف هزینه های انرژی ساختمان خواهد شد.

 

 

2- محافظت در برابر تغییرات آب و هوایی

بسته به جنس مصالحی که در نمای یک ویلا مورد استفاده قرار می گیرند، باید بتوانند مقاومت آن بنا را افزایش دهند. یک طراحی نمای استاندارد باید به گونه ای باشد که بتواند در برابر تغییرات جوی نظیر بارش برف و باران، طوفان های سهمگین، گرد و خاک و حتی باران های اسیدی مقاومت اثر بخشی را داشته باشد.

 

 

3- توجه به تعادل و تناسب

ساختمان یک ویلا باید به گونه ای باشد که میان بخش های داخلی و خارجی آن، هماهنگی وجود داشته باشد. به عنوان مثال یک نمای مناسب و اصولی، باید به گونه ای باشد که دید مناسبی به بیرون داشته باشد و همچنین باعث شود که نور طبیعی خورشید در طول روز به داخل ساختمان نفوذ کند.

 

4- هماهنگی با بافت منطقه

با اینکه ویلا، یک ملک شخصی و خصوصی به شمار می رود، اما یک ویلا برای اینکه بتواند زیبایی منحصر به فردی را به محیط اطراف القا کند، باید با هویت منطقه هماهنگی خوبی داشته باشد.

5- رنگ و ترکیبات رنگی

 

رنگ‌ ها و ترکیبات رنگی مورد استفاده در نما نیز تأثیر قابل توجهی دارند. رنگ نما باید با ویژگی های محیط اطراف سازگاری داشته باشد و به زیبایی و تناسب کلی ویلا بیافزاید. می ‌توانید از رنگ‌ های مشابه و هماهنگ برای نما و ترکیبات متفاوتی از رنگ‌ ها برای جزئیات استفاده کنید.

 

 

طراحی نمای ساختمان ویلایی
طراحی نمای ساختمان ویلایی

انواع سبک های مورد استفاده در طراحی نمای ویلا

 

امروزه سبک ‌ها و طراحی ‌های متفاوتی در ویلا ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. معمولاً طراحان و معماران شاخص از سبک‌ ها و روش‌ های خاص خود استفاده می ‌کنند به ‌گونه‌ ای که اگر شما یک بنا را ببینید از روی آن می‌ توانید حدس بزنید که آن توسط کدام یک از طراحان و معماران طراحی و اجرا شده‌ است.

از پر کاربردترین سبک هایی که معماران در طراحی خود از آن ها استفاده می کنند می توان به مواردی همچون سبک مدرن، کلاسیک، نئوکلاسیک، روستایی، ساحلی اشاره کرد. در ادامه هر کدام از سبک های گفته شده را با جزییات تشریح می دهیم.

 

طراحی نمای مدرن

سبک مدرن در طراحی نما، سبکی به روز و در عین حال شیک می باشد چرا که سبک مدرن علاوه بر اینکه برای شما یک نمای زیبا و ساده را به همراه دارد از متریال و مصالح ساختمانی به روز و مهندسی شده استفاده می کند. این مصالح ساختمانی علاوه بر سبک بودن باید قابلیت نصب سریع را نیز داشته باشند.

اصلی ترین نکته ای که باید در طراحی نمای مدرن رعایت شود، دوری از زرق و برق و تزیینات فراوان است. در واقع در این نوع طراحی نما، مینیمالیسم به عنوان مهم ترین عنصر به شمار می رود چرا که این نوع طراحی نما بدون در نظر گرفتن جزییات پیچیده ایجاد و ابداع شده است.

هر چه زمان جلو می رود شاهد افزایش تقاضای مشتریان برای این سبک طراحی نما هستیم و روز به روز بر طرفداران این سبک افزوده می شود.

از ویژگی های مهمی که در طراحی نمای مدرن وجود دارد می توان به ایجاد زوایای 90 درجه عناصر و خطوط افقی و عمودی اشاره کرد. طراحان و معماران، از اشکالی مانند مستطیل، استوانه و مکعب می توانند در طراحی نمای خود استفاده کنند. هم چنین برای المانها رنگ های خنثی مانند مشکی، سفید یا خاکستری استفاده می کنند.

 

 

طراحی نمای کلاسیک

 

یکی از سبک های پرطرفدار برای طراحی نمای یک ویلا، نمای کلاسیک یا رومی است. این نما برگرفته از معماری یونانیان باستان است. پس از قرن نوزدهم میلادی این سبک از طراحی نما، توجه بسیاری از مردم را به سوی خود جلب نموده است. این سبک به علت به کار بردن اجزای مختلف برای تزئین و استفاده از تزییناتی نظیر مجسمه و تاج، اغلب برای ویلاهای لوکس و بزرگ کاربرد دارد.

در طراحی نمای کلاسیک، بخش نسبتا بزرگی از نما با پوشش آهک ساخته می شود. از جمله مصالح دیگری که در این نوع طراحی مورد استفاده قرار می گیرند سنگ های طبیعی مانند مرمر و تراورتن می باشند.

 

طراحی نمای نئوکلاسیک

 

این سبک از طراحی نما، به افرادی پیشنهاد می شود که هم به نمای مدرن و هم به نمای کلاسیک علاقه دارند. این سبک تلفیقی از نمای مینیمال(مدرن) و نمای رومی(کلاسیک) است که در آن نه زیاد زرق و برق آنچنانی وجود دارد و نه به اندازه نمای مدرن سادگی دارد.

از جمله ویژگی های نمای نئوکلاسیک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از ستون ها با ارتفاع زیاد
  • ورودی و سردرهای مجلل و زیبا
  • عدم استفاده از گنبد در ساختمان
  • استفاده از نظم و تقارن نمای کلاسیک در تلفیق با سادگی نمای مینیمال و مدرن

 

 

 

طراحی نمای روستیک(روستایی)

یکی از جذابترین سبک هایی که برای طراحی نمای ویلا وجود دارد، سبک نمای روستایی است. بسیاری از ویلاها معمولا در دل طبیعت و در نزدیکی دریا قرار دارند. بنابراین نمای آن ها را می توان با سبکی نزدیک به طبیعت طراحی کرد. مصالحی که در این نوع سبک استفاده می شوند شامل چوب، آجر، سنگ و … می باشد.

امروزه این سبک از طراحی نما در شمال کشور و مناطق خوش آب و هوای ییلاقی بسیار متداول گشته است. ظاهر این ویلاها شباهت زیادی به کلبه های چوبی روستایی دارد. همچنین سقف برخی از آن ها به صورت شیب دار طراحی می شود.

این سبک به افرادی پیشنهاد می شود که دوست دارند از فضای مسموم شهری دور باشند و دوست دارند که در ویلای خود، همواره احساس نزدیکی به طبیعت را داشته باشند.

طراحی نمای ساختمان ویلایی
طراحی نمای ساختمان ویلایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *