طراحی داخلی ساختمان ویلایی

فهرست مقاله "طراحی داخلی ساختمان ویلایی"

 

 

بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضاهای داخلی جهت تسهیل انجام فعالیت های روزمره زندگی، طراحی داخلی ویلا نام دارد. از آنجا که بخش اعظم وقت ما در فضای داخلی خانه سپری می شود می توان بگوییم که کیفیت فضای داخلی یک ساختمان بر نحوه انجام فعالیت های ما تاثیر مستفیمی دارد.

آن چه که طراحی داخلی ویلا را از طراحی داخلی یک خانه معمولی جدا می کند، نقش طبیعت در آن است. مواردی همچون اقلیم، فرهنگ زندگی، نوع مصالح و سلیقه مشتری در طراحی داخلی تاثیر به سزایی دارند.

طراحی داخلی ساختمان ویلایی
طراحی داخلی ساختمان ویلایی

اهمیت طراحی داخلی

هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای آسایش و راحتی زندگی در ساختمان می باشد. فضای معماری بدون طراحی داخلی یا اصلا قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده بودن، کارایی خود را از دست می دهد.

از آنجا که طراحی داخلی زندگی همه اقشار جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد ، این موضوع صرفا محدود به اقشار ثروتمند و مرفه نیست و هر خانه ای جدای از لوکس یا ساده بودن آن، باید عوامل یک طراحی داخلی استاندارد در آن رعایت شود. همچنین از آنجا که طراحی داخلی ویلا ارتباط مستقیمی با ویژگی های روحی و روانی ساکنین آن دارد، بایستی برای رسیدن به یک طراح مطلوب، ویژگی ها و رفتارهای انسانی به دقت مورد توجه قرار گیرد. بنابراین طراح به هنگام طراحی دکوراسیون داخلی با دو مقوله مواجه است: یک، کاربرد آن فضا و دو، احساس و تاثیری که آن فضا می تواند بر ساکنین آن خانه داشته باشد.

 

طراحی داخلی ساختمان ویلایی
طراحی داخلی ساختمان ویلایی

 

طراحی داخلی ویلای کلاسیک

ویلاهای کلاسیک جزو سبک هایی است که از زمان های قدیم به خاطر ویژگی های خاصی که دارد بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. این سبک از طراحی برگرفته از ساختمان های یونانی می باشد.

در طراحی داخلی ویلای کلاسیک، تنوع مصالح استفاده شده نسبت به طراحی داخلی دیگر ویلاها کمتر است و از آنجا که باید به ویلا نقش و نگارهای قدیمی اضافه کنیم بیشتر از سنگ ها که برای نمای قدیمی مناسب تر است استفاده می کنیم.

مجسمه های تزیینی، سرستون، طاق های بلند، ستون هایی با ارتفاع زیاد و قوس های زیبا از جمله ویژگی هایی است که کاملا چشم انسان را به خود جلب می کند. ویژگی های دیگری نیز که در این مدل طراحی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • استفاده از آبنماهای قدیمی
  • استفاده از مجسمه های سنگی
  • نور پردازی سنتی
  • استفاده از نماهای سنگی
  • استفاده از نیمچه ستون ها یا پایه ستون ها به عنوان محل قرارگیری مجسمه ها و گلدان ها
  • استفاده از رنگ های روشن مثل سفید و کرم

 

 

خصوصیات ویلاهای کلاسیک

 

طرح و الگوهای کلاسیک

از مشخصه های سبک کلاسیک، استفاده از طرح های شطرنجی و راه راه در فضای داخلی ساختمان می باشد. به عنوان مثال در طراحی داخلی ویلاهای کلاسیک از پرده ها و پارچه های راه راه استفاده می شود. همچنین می توان از پارکت هایی با طرح های منظم در کف ویلا استفاده کرد.

 

فرش های سنتی

در طراحی داخلی ویلاهای کلاسیک می توان از فرش های دستباف و سنتی استفاده کرد. در این گونه از طراحی طبیعتا نباید از فرشهایی با نخ های پلاستیکی و مشابه آن استفاده کنیم.

 

تقارن

اگر خوب دقت کنیم می بینیم که مبلمان، فرش ها و تابلوهایی که داخل یک ویلای کلاسیک قرار دارند همگی دارای یک توازن و تعادل هستند. این مورد نشان دهنده ی آن است که در طراحی ویلای کلاسیک باید به عنصر تعادل، بسیار دقت کنیم.

 

گچ کاری های زیبا

ویلاهای کلاسیک دارای گچ کاری هایی با جزییات و نقوش زیبا و به همراه رنگ های کلاسیک نظیر سفید یا عاجی هستند. البته این به این معنا نیست که لازمه ی ایجاد یک طرح کلاسیک ، استفاده از گچ کاری های سنتی است، اما از آنجا که تعادل، یکی از عنصر های اصلی طراحی کلاسیک به شمار می رود، این مورد بایستی رعایت شود.

 

 

 

 

طراحی داخلی ویلای مدرن

طراحی داخلی ویلای مدرن به سادگی، ظرافت، زیبایی، شفافیت گرایش دارد و از هر گونه گزاف گویی پرهیز دارد. جزییات در طراحی ویلای مدرن جایگاهی ندارد و حتی الامکان برای طراحی نما و دکوراسیون کمترین جزییات در نظر گرفته می شود. منظور از جزییات ، پرداختن به المان های پرکار در فرم و سطوح می باشد که به طور مستقیم با نگاه انسان تعامل دارد. در سبک مدرن، به جای پر رنگ نشان دادن جزییات، زیبایی در ترکیب بندی سطوح وجود دارد. به همین علت در طراحی به سبک مدرن از هرگونه گزافه گویی و جزئی نگری پرهیز می شود و با کمترین جزییات، بیشترین پیام به مخاطب منتقل می شود.

طراحی داخلی ویلای مدرن از سبک های سنتی و قدیمی پیروی نمی کند. عواملی همچون وسعت بیشتر فضا، ارتباط بیشتر، خلاقیت بیشتر و دارا بودن امکانات بیشتر در طراحی یک ویلای مدرن دخیل هستند.

 

از جمله نکات مهمی که باید در طراحی ویلای مدرن رعایت شود شامل موارد زیر است:

 

نقش بالکن در طراحی ویلا

بر خلاف آپارتمان ها که بالکن ها در فضایی کوچک و محدود ایجاد شده اند، برای طراحی داخلی یک ویلا، می توان فضایی بزرگ و خلاقانه به این مورد اختصاص داد. از بالکن ها می توان به عنوان فضایی برای دورهمی خانوادگی و جشن گرفتن دوستانه، نیز استفاده کرد.

 

طراحی فضاهای تفریحی در ویلا مدرن

با توجه به آنکه ویلاها بزرگ و وسیع هستند بسته به سلایق و نوع انجام فعالیت های مختلف می توان قسمت های مختلفی را در نظر گرفت. ایجاد کردن یک قسمت برای فضای سرگرمی خانوادگی باعث می شود که هر کسی به سرگرمی خود بپردازد و همچنین باعث دور هم جمع شدن خانواده می شود.

 

طراحی پله چوبی

پله های چوبی از جمله ترفندهای طراحی داخلی ویلای مدرن می باشد که به دلیل مطابقت داشتن ترکیب پله های چوبی با سایر متریال های مورد استفاده، نمای خوبی به ویلا می بخشد. در واقع این نوع پله ها علاوه بر اتصال دادن طبقات مختلف به یکدیگر، باعث دکوراتیو شدن فضا نیز می شوند.

 

 

 

انواع طراحی ویلای مدرن

ویلاهای مدرن به سبک ها و ایده های مختلفی می توانند طراحی شوند. شما به عنوان صاحب یک ویلا با در نظر گرفتن عواملی همچون متراژ زمین، بودجه مالی، تعداد افراد خانواده یا دوستان و … ، باید یک نوع طرح را برای ویلای خود انتخاب نمایید.

ویلای کوچک، ویلای فلت(یک طبقه)، ویلای دوبلکس، ویلای تریبلکس از جمله طراحی های ویلای مدرن هستند که در زیر به هر کدام از آن ها به طور خلاصه اشاره می کنیم.

 

ویلای مدرن فلت(یک طبقه)

امروزه با توجه به بودجه محدود و کمتر شدن متراژ زمین ها، ویلاهای فلت بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. این ویلاها فاقد پله هستند. همچنین به علت تک طبقه بودن، برای اقامت کودکان و سالمندان مناسب می باشد. در این نوع ویلاها به علت فضای محدود، برای کمتر کردن فضای راهرو، اتاق خواب ها در کنار هم هستند و سپس سرویس بهداشتی و حمام در مجاورت اتاق خواب و نشیمن در نظر گرفته می شود.

 

 

ویلای مدرن دوبلکس(دو طبقه)

ویلاهای دوبلکس، به ویلاهایی گفته می شود که دارای یک طبقه می باشند و در داخل آن یک راه پله تعبیه شده است که طبقه اول را به طبقه دوم متصل می کند. در ویلاهای دوبلکس به علت داشتن فضای بیشتر، امکانات بیشتری نسبت به ویلاهای فلت در نظر گرفته می شود. برای طراحی داخلی ویلای دوبلکس، دو طبقه در نظر گرفته شده است که طبقه اول شامل یک سالن پذیرایی، آشپزخانه و اتاق نشیمن است. در طبقه دوم نیز چندین اتاق خواب در نظر گرفته شده است که معمولا به وسیله پله های چوبی به طبقه اول متصل شده است.

 

 

 

ویلای مدرن تریبلکس(سه طبقه)

برای داشتن ویلای با ویو و چشم اندازی فوق العاده، بهترین انتخاب ویلای تریبلکس می باشد. ویلای تریبکلس در واقع ساختمانی با سقفی بلند و مرتفع می باشد. معمولا طبقه اول را به بخش های عمومی تر و طبقات بالاتر را به مکان های خصوصی تر اختصاص می دهند. به علت زیاد بودن فضاهای ایجاد شده در ساختمان، می توان کلیه فضاهای تفریحی، ورزشی و اقامتی را در این ویلا تعبیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *