عایق ساختمانی چیست

فهرست مقاله "عایق ساختمانی چیست"

 

عایق یا ایزوگام، تجهیزاتی جهت پوشش سازه هستند که هدف اصلی آن، به حداقل رساندن تبادل انرژی و حرارت بین محیط داخلی و بیرونی است. این پوشش را می­توان در بخش­های مختلف سازه اجرا نمود؛ از جمله سقف، کف، دیوار و … .

مواد سازنده آن بسته به نوع عایق، متفاوت است. این مواد می­تواند شامل پشم شیشه، فایبر گلاس، انواع فوم، پشم سنگ و … باشد. در ادامه، به بررسی دقیق تر این موضوع پرداخته شده است که با توجه به هر نوع شرایط اقلیمی، بهترین نوع عایق ساختمانی چیست.

عایق ساختمانی چیست
عایق ساختمانی چیست

عایق­های ساختمانی به چند نوع تقسیم می­شوند:

اصلی­ترین دسته بندی، ایزوگام را به دسته بندی­های زیر تقسیم نموده است:

عایق­های حرارتی: که هدف اصلی آن جلوگیری از نفوذ دمای بالا و انرژی از داخل به بیرون و از بیرون به داخل است. مواد سازنده آن عمدتا شامل فایبرگلاس، پشم سنگ، پلی‌استایرن، پلی‌یورتان و فوم‌های حرارتی هستند.

عایق­های برودتی:  این نوع عایق نسبت به تبادل برودت و سرما مقاوم است. کاربرد اصلی آن در تجهیزات صنعتی مثل سردخانه، یخچال، و … است.

عایق رطوبتی: بیشترین مقاومت را در برابر پوسیدگی و قارچ زدن دارند. در نتیجه برای مناطق با رطوبت بالا و بارندگی زیاد مناسب هستند.

عایق صوتی: در شرایطی که آلودگی صوتی زیادی در محیط اطراف وجود داشته باشد، می­توان از عایق­های صوتی استفاده کرد؛ مانند مناطقی در مرکز شهرهای پرجمعیت. جنس آن از نوع فوم اکوستیک و فایبر گلاس است.

عایق بازتابی: این محصول نیز رواج زیادی داشته و در مناطقی کاربرد دارد که تحت تابش مستقیم نور خورشید هستند. حضور یک لایه فویل آلومینیومی، نور خورشید را منعکس کرده و از انتقال دمای آن به درون سازه جلوگیری می­کند.

انواع ایزوگام بسیار متنوع­تر بوده و این موارد تنها شامل نمونه­هایی از آن هستند.

 

بهترین نوع عایق برای مناطق سردسیر کدام است:

برای مناطق سردسیر، ایزوگام­هایی مورد نیاز هستند که پایین­ترین ضریب انتقال حرارت را داشته باشند. به این صورت که مانع از خروج هوای گرم داخل ساختمان شوند. عایق­های:

فایبر گلاس

پشم سنگ

پلی یورتان

پلی استایرن

عایق سبز و …

برای این مناطق کاربرد دارند. پوشش دادن ساختمان در کف، سقف و دیوارهای منزل، کمک می­کند تا دمای گرم در داخل ساختمان محفوظ شده و ضریب انتقال آن به خارج از ساختمان به حداقل برسد.

البته مناطق سردسیر نیز به نوبه خود شامل دسته بندی­های متعددی هستند. مثلا مناطق کوهستانی و مناطق سرد و پر باران در حوالی دریا، شرایط متفاوتی دارند و باید بر اساس فاکتورهای جزئی­تری انتخاب عایق را انجام داد.

عایق ساختمانی چیست
عایق ساختمانی چیست

بهترین نوع عایق ساختمانی برای مناطق گرمسیر کدام است:

در مناطق گرمسیر، فاکتورهای متعددی حضور دارند که علاوه بر گرمای محیطی، می­توانند سلامت سازه را نیز تحت تاثیر قرار دهند. از جمله نور مستقیم خورشید و اشعه ماورا بنفش. باتوجه به فاکتورهای متعدد اقلیمی، می­توان از بین موارد زیر، اقدام به انتخاب بهترین گزینه نمود:

عایق بازتابی

پلی یورتان

پلی استایرن

پشم سنگ و فایبر گلاس

پشم گوسفند

و … . مشابه با اقلیم سرد، اقلیم گرم نیز به دسته بندی­های جزئی­تری تقسیم می­شوند ازجمله: مناطق گرم و خشک( بیابانی )، گرم و مرطوب مانند جنوب کشور و … .

 

بهترین ایزوگام برای مناطق مرطوب چیست:

ایزوگام­هایی که در مناطق مرطوب استفاده می­شوند، باید مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی و قارچ و کپک داشته باشند. استفاده از عایق نامناسب در این شرایط، منجر به کپک زدن عایق شده و سرعت پوسیدگی و تخریب آن افزایش پیدا می­کند. این امر نه تنها کارایی عایق را از بین برده؛ بلکه منجر به تخریب بافت ساختمان در زیر خود نیز خواهد شد. برای این نوع مناطق، انتخاب گزینه­های زیر می­تواند مفید باشد:

ایزوگام با پایه پلیمری

با لایه آلومینیومی

مدیفاید

و … .

 

مزیت ایزوگام کردن سازه:

عایق سازی ساختمان از جنبه­های بسیار متعددی، حائز اهمیت است.

اولین مزیت آن در جلوگیری از نفوذ آب است. پشت بام اولین بخش از خانه است که در اثر عواملی مثل باران، در خطر تخریب قرار دارد. با کمک عایق سازی صحیح و اصولی، امکان نفوذ آب باران و نشتی آن به داخل ساختمان وجود ندارد.

علاوه بر این، در برابر حرارت و صوت نیز مقاومت ایجاد می­کند. این کار از اتلاف هزینه تامین انرژی و نیز اتلاف انرژی صرفه جویی خواهد کرد.

از طرف دیگر، منجر به افزایش کلی طول عمر ساختمان می­گردد. هر ساختمان در اثر عواملی همچون نوسانات دمایی، رطوبت، اشعه های خطرناک نور خورشید، باران های اسیدی، بعضا آتش سوزی و … در معرض خطر قرار دارد. با کمک ایزوگام سازی بخش­های متعدد خانه، این احتمالات به حداقل رسیده و عمر ساختمان افزایش پیدا می­کند.

ایزوگام های مرغوب از ضریب ایمنی بالایی برخوردار هستند و با هربار عایق بندی سازه، تا سالیان طولانی می­توانند سلامت ساختمان را در برابر عوامل ذکر شده تضمین کنند.

عایق ساختمانی چیست
عایق ساختمانی چیست

نحوه خرید ایزوگام:

در خرید ایزوگام، اولین قدم، بررسی شرایط محیطی، بخش مورد نیاز سازه برای عایق سازی،  هدف و … است. با توجه به این متغیرها، می توان نوع مناسب را انتخاب کرد. پس از انتخاب نوع ایزوگام، خریدار در برابر انواع مختلفی از برندها قرار میگیرد. برندهای متعددی در ایران هستند که برخی، نمونه­­های تولید شده در داخل ایران و برخی دیگر، وارداتی هستند. ایران به نوبه خود از برترین تولید کنندگان ایزوگام است. چرا که دارای غنی­ترین منابع اولیه بوده و خود از برترین صادرکنندگان ایزوگام به شمار می­رود.

مساحت مورد نیاز برای پوشش ایزوگامی باید به طور دقیق اندازه گیری شود. ایزوگام به صورت ورقه­ به فروش می­رسد و اندازه گیری دقیق مساحت، کمک می­کند تا مقدار صحیحی ایزوگام خریداری شود.

پس از طی کردن مراحل بالا، می­توان برای خرید اقدام نمود. خرید از طریق روش­های مختلفی صورت می­گیرد. مراجعه به فروشگاه­ها، نمایندگی، خرید از طریق وبسایت، مراجعه مستقیم به دفتر فروش کارخانه و … از روش­های انجام این کار هستند که هریک از مزیت­های خاص خود برخوردار است.

 

نکات مهم در هنگام خرید و نصب ایزوگام:

روند خرید ایزوگام امری مهندسی است و نیاز به دانش مربوطه دارد. توصیه می­شود افرادی که از تجربه کمی در این مساله برخوردار هستند، حتما پیش از خرید از مشاورین فروش کمک دریافت کنند. انتخاب نوع نامناسب ایزوگام، بررسی غیر اصولی مساحت محیط، خرید از برند بی کیفیت و … همگی منجر به اتلاف وقت و هدر رفتن هزینه و خسارت مالی سنگین می­شوند. معمولا نمایندگی­ها برای خریداران، مشاوره­های حرفه­ای رایگان در نظر گرفته اند.

علاوه بر این، از دیگر نکات بسیار مهم، حضور نصاب حرفه­ای در زمان نصب ایزوگام است. عایق بندی به هیچ عنوان امری ساده نبوده و حتما باید توسط نصابان حرفه­ای اجرا شود.

معمولا برند­ها و نمایندگی­ها، گارانتی محصول را در صورتی لحاظ می­کنند که عایق توسط نصابان ارسال شده توسط همان شرکت صورت گرفته باشد. در صورت استخدام نصاب به صورت آزاد و افراد شخصی، برخی گارانتی­ها لحاظ نخواهند شد.

حتما هزینه­ها را به صورت دقیق پیش از خریداری بررسی کنید. هنگام خرید، باید تعداد رول ها بر اساس هر متر مربع محاسبه شده، هزینه ارسال و هزینه نصاب نیز در نظر گرفته شود. البته بعضا ممکن است فروشندگان تخفیفاتی کلی روی رقم نهایی برای برخی مشتریان قائل شوند ؛ مثلا کاهش هزینه نصب، ارسال رایگان و … .

بهترین و ارزان­ترین روش خرید ایزوگام، خرید مستقیم از درب کارخانه و نیز خرید عمده محصول است.

 

ویژگی­های یک عایق با کیفیت:

حضور برخی ویژگی­ها می­تواند نشاندهنده کیفیت یک محصول باشد. این مشخصه­ها عبارتند از:

دارا بودن ضخامت استاندارد ( بین 3.5 الی 5 میل )

دارا بودن وزن استاندارد ( وزن استاندارد با توجه به ضخامت محاسبه می­شود )

درج دقیق تمام اطلاعات محصول روی لیبل جلد

بسته بندی سالم و عدم هرگونه نشانه مخدوش بودن

استفاده از قیر پالایشگاهی  و الیاف و دیگر مواد سازنده با کیفیت در حد عالی

سطح انعطاف مناسب

گارانتی و ضمانت سلامت محصول و سلامت ارسال( گارانتی می­تواند از 5 سال تا 10 سال باشد. هرچقدر گارانتی طولانی­تر باشد، نشاندهنده اطمینان برند از کیفیت محصول است )

عایق ساختمانی چیست
عایق ساختمانی چیست

عایق نامرغوب چه ویژگی­هایی دارد:

عایق­های بی کیفیت از طریق مختلفی شناسایی می­شوند. برخی از این نشانه­ها از ابتدای خریداری قابل مشاهده بوده و برخی دیگر به مرور زمان عدم کیفیت خود را نشان می­دهند.

از مشخصات اولیه می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم حضور گارانتی یا گارانتی بسیار کم

بویی مشابه با بوی لاستیک یا پلاستیک سوخته

حضور دانه­های مشکی در تماس دست با ورقه­ها

مخدوش بودن بسته بندی و عدم درج اطلاعات دقیق روی بسته و … .

خشک بودن و شکننده بودن ورقه­ها

و در طول زمان، مشخصاتی همچون:

پوسیدگی سریع

نشت آب و رطوبت به داخل

مقاومت بسیار پایین در برابر حشرات

مقاومت کم در برابر پوسیدگی و …

نمایان خواهد شد.

 

 

 

جدول خلاصه:

عایق ساختمانی چیست
عایق ساختمانی چیست

سوالات متداول:

 

ایزوگام ارزان قیمت از کجا بخریم؟

ارزان­ترین روش، خرید مستقیم از درب کارخانه است.

 

در صورت استخدام نصاب جداگانه، گارانتی ارائه نمی­شود؟

معمولا برخی بندهای گارانتی در این صورت حذف می­شوند. بستگی به برند دارد.

 

چطور از سلامت کالا در شرایط سفارش از دیگر شهرها مطمئن شویم؟

می­توانید در زمان خرید محصول، ضمانت سلامت محصول در زمان تحویل را درخواست دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *