قیمت طراحی نمای ساختمان

فهرست مقاله "قیمت طراحی نمای ساختمان"

 

اصلی­ترین عامل در بررسی زیبایی یک سازه، نمای آن سازه است. هر طراح با توجه به هدف کاربری آن ساختمان، می­تواند ایده­هایی خلاقانه و جدید برای آن ارائه دهد. در واقع، نمای هر ساختمان نشان­دهنده خلاقیت طراح و نحوه ایده پردازی آن است.

در ایده پردازی و اجرای یک نما، باید به نکات مختلفی توجه داشت؛ از جمله ابعاد ساختمان، قیمت طراحی نمای ساختمان، بررسی ساختمان­های مجاور، کاربری مجموعه و … . در ادامه به بررسی دقیق­تر این موارد پرداخته شده است.

قیمت طراحی نمای ساختمان
قیمت طراحی نمای ساختمان

اصول مهم در طراحی نما:

رعایت اصل تقارن: معمولا تقارت در نصب پنجره­ها، درها، و دیگر بخش­های سازه از اصلی­ترین اصول اولیه در طراحی نما محسوب می­شود. اما گاها ممکن است ساختمان­هایی خاص این اصل را به طور کامل در نظر نگیرند و نوعی بی نظمی منظم در نما اجرا کنند. از نمونه­های این ظاهر نامتقارن می­توان به سالن خانه رقص در ندرلند اشاره نمود.

توجه به متریال و بافت به کار رفته: مصالح باید به گونه­ای انتخاب شوند که هم از زیبایی برخوردار بوده؛ و هم با توجه به شرایط جغرافیایی محیط باشند. به عنوان مثال، در مناطقی که از برودت بالا برخوردارند، از متریالی مقاوم نسبت به نفوذ سرما استفاده شود.

عنصر شاخص: با افزایش انبوه سازی در شهرها، حضور عنصر شاخص کمتر روئیت می­شود. اما استفاده از این عنصر، به عنوان نقطه عطف ساختمان، منجر به بهبود توجه به آن می­شود.

نورپردازی: نورپردازی یکی از چشمگیرترین آیتم­ها برای هر ساختمان است. در ساعات تاریک شدن هوا، نقش رنگ و طرح و … در نما کاسته می­شود. در این شرایط حضور یک نورپردازی مهندسی شده، ظاهر خارق العاده­ای به محیط خواهد داد. به اهمیت نورپردازی در نما، در بخش­های بعدی اشاره دقیق­تری خواهد شد.

 

نقش کاربری ساختمان در طراحی نمای خارجی:

طراحی نمای خارجی نوع هنر به شمار می­رود که هدف آن، ارائه شناسنامه­ای بصری برای سازه است. کاربری هر ساختمان تاثیر مستقیمی در نمای آن خواهد داشت.

ساختمان­های مسکونی معمولا سبک­های ساده­تری داشته و ممکن است تنوع چشمگیری در آنان دیده نشود.

نمای ساختمان­های اداری معمولا ارائه دهنده توضیحی از کاربری آن هستند. مثلا کلینیک­های درمانی به شکلی طراحی شده­اند که بیننده با مشاهده ظاهر آن، متوجه کاربری ساختمان می­شود. همچنین برخی ادارات و ارگان­ها مثل ساختمان­های نظام مهندسی با داشتن ظاهر منحصر به فرد، توضیحی از هدف آن سازه ارائه می­دهند.

ساختمان­های تجاری مثل پاساژها نیز به نحوی متفاوت طراحی و نما می­شوند؛ در نتیجه هر رهگذر با مشاهده آن به خوبی متوجه تفاوت آن با یک ساختمان اداری و یا رسمی خواهد شد.

با توجه به این موارد، می­توان دریافت که نمای خارجی باید به گونه­ای انتخاب شود که هدف آن ساختمان را به طور کامل به مخاطب عنوان کند.

 

انواع مصالح به کار رفته در نمای خارجی:

از مصالح و متریال­های بسیار متنوعی برای طراحی و اجرای دکوراسیون خارجی می­توان استفاده کرد.

رایج­ترین این مصالح عبارتند از:

آجر

سن

شیشه

سمنت

این موارد و ترکیب آنان با یکدیگر، مجموعه ای از اصلی­ترین متریال ساخت نما را تشکیل می­دهد.

انتخاب مواد مورد نیاز، بستگی به بودجه، هدف و شرایط جغرافیایی منطقه دارد.

 

قیمت طراحی نمای ساختمان
قیمت طراحی نمای ساختمان

 

 

ارزان­ترین و بهترین مصالح در نمای خارجی کدامند:

یکی از اصلی­ترین دغدغه سازندگان، انتخاب بهترین و در عین حال ارزان­ترین متریال در ساخت نما خارجی است. استفاده از متریال بی کیفیت نه تنها منجر به کاهش هزینه­ها و صرفه­جویی نمی­شود؛ بلکه با احتمال تخریب بافت و آسیب های جانی و مالی به دیگر سازه­ها و افراد، هزینه­های مالی و گاها جبران ناپذیر بسیاری به همراه داشت.

با کمک مشاوره­های دقیق و موشکافانه توسط شرکت *** می توان مصالحی باکیفیت و با توجه به بودجه مورد نظر دریافت نمود.

به طور کل، یکی از ارزان­ترین نوع نما، نمای آجری است. اما آجر نیز دارای انواع مختلفی ست. به عنوان مثال، آجرها باید از نوع نسوز و مقاوم نسبت به آتش باشند.

از دیگر گزینه­های مقرون به صرفه می­توان به اکسپندد متال اشاره کرد. این نوع مصالح هم از نظر مقاومتی بالا بوده؛ و هم ظاهری شیک و زیبا به ساختمان می­دهند. استفاده از این مواد در سال­های اخیر به علت قیمت مطلوب آن رواج بسیاری پیدا کرده است.

سیمان نیز با داشتن قیمت کم و مقاومت نسبت به متغیرهای جغرافیایی، از گزینه­های مناسب برای افرادی به شمار می­رود که به دنبال قیمت کم و کیفیت بالا هستند.

نوع دیگری از متریال کاربردی، سنگ است. مقاومت کلی سنگ نسبت به آجر بسیار بیشتر است و در برابر فاکتورهایی همچون آتش سوزی، انتقال رطوبت و دما مقاوم است. این نما برای سازه­هایی در مناطق بسیار سرد و بسیار گرم بهترین گزینه است. چرا که با عدم انتقال دما بین محیط داخلی و خارجی، در حفظ منابع انرژی کمک می­کند.

البته مصالح بسیار متنوع دیگری برای ساختمان وجود دارد؛ همچون ترمووود، شیشه، چوب و … . که البته قیمت آنان نسبت به موارد گفته شده مقداری بیشتر است و برای ساختمان های بسیار وسیع و یا پروژه­ها انبوه سازی معمولا به کار نمی­رود.

 

معرفه­های متریال خوب در ساخت نما:

مصالح باید دارای برخی ویژگی­ها باشند که بتوان آن را در دسته  متریال ایمن و باکیفیت دسته بندی نمود.

این متریال باید در برابر خطراتی همچون:

آتش سوزی

عدم ریزش

عدم انتقال رطوبت

عدم انتقال دما

عدم تخریب در برابر نور خورشید

مقاوم در برابر ترک خوردن

و … ایمن باشند.

 

اهمیت نورپردازی در نمای خارجی:

یکی از روش­های افزایش جلب توجه به سازه، استفاده از نورپردازی مناسب است. استفاده از سیستم نورپردازی در نمای خارجی، کمک می­کند تا بتوان با کمترین هزینه، زیباترین ظاهر را برای سازه به خصوص در ساعات شب ایجاد نمود. این روش تنها با کمک یک سیستم برقی مناسب و استفاده از لامپ­های ال ای دی قابل اجرا است. همچنین نیاز به نگهداری خاصی نداشته و در گذشت زمان، نیاز به ترمیم  و مرمت دائم وجود ندارد.

از طرف دیگر، با استفاده از سیستم تغییر نور، این ظاهر مرتبا تغییر خواهد کرد. سیستم تغییر رنگ برای ساختمان­هایی با کاربری تجاری مناسب هستند.

قیمت طراحی نمای ساختمان
قیمت طراحی نمای ساختمان

نوسازی و بازسازی نما ساختمان چیست:

بازسازی به منظور تعویض کلی نما یک سازه و جایگزینی آن به طرحی جدید و مصالح جدید است. اما در نوسازی، تنها قسمتهای فرسوده و نیاز به مرمت در نما با مواد جدید جایگزین می­شوند. هزینه نوسازی به مراتب کمتر از بازسازی است؛ اما تاثیر بازسازی در چشمگیر و افزایش اهمیت مجدد به یک ساختمان بیشتر است.

این موارد عمدتا در ساختمان­های قدیمی­تر دیده می­شوند که مواد سازنده نمای بیرونی، عمر خود را از دست داده و در برابر قرارگیری طولانی مدت در برابر عوامل طبیعی، زیبایی و یا عملکرد خود را از دست داده اند. تغییرات محیطی به مرور منجر به تغییراتی در زیبایی ساختمان خواهد شد. به عنوان مثال، رنگ مصالح تغییر کرده؛ شبرخی سنگ و شیشه­ها ترک خورده و … . گاهی نیز این تغییرات در حدیست که ممکن است خطر ریزش، سقوط و اسیب به دیگر بخش­ها را به همراه داشته باشد.

در این شرایط نیاز به بازسازی و یا نوسازی، بسته به بودجه و صلاحدید  صاحب ملک وجود دارد. تغییر در این بخش­ها نیازمند کسب مجوز برای اجرای عملیات است.

نکات مهم در انتخاب متریال:

پیش­تر نیز اشاره شد که یکی از مهم­ترین فاکتورها در تعیین مصالح، باید توجه به موقعیت جغرافیایی باشد. استفاده از موادی که سازگار با سطح دما آن منطقه نیستند، ترک خوردگی و بعضا شکستگی مواد را به همراه دارند. همچنین رطوبت نیز تاثیر فرسایشی روی برخی مواد مثل فلز دارد. در مناطقی که در معرض نور خورشید مستقیم قرار دارند مثل مناطق کویری، باید از موادی مقاوم به اشعه یو وی استفاده شود.

توجه به این امر ضروریست که ایا ایده طراحی شده برای ساختمان، از نظر منطقی قابل اجرا است یا نه. در شرایطی که کاربری ساختمان مسکونی و یا اداری ست، و یا در پروژه­های انبوه سازی، برخی ایده­ها عملا قابل اجرا نبوده و یا هزینه­های بسیار سنگینی برای مجری طرح و سازنده به همراه خواهد داشت.

بررسی طول عمر و مقاومت محصول از دیگر نکات مهم است. گاها برخی ایده­ها نیاز به ترمیم و مرمت زیادی دارند؛ مثل برخی نماهای شیشه­ای. این ایده­ها باید به دقت مورد پردازش قرار بگیرند و در مورد اجرایی شدن آن ها نیاز به مشورت و بررسی دقیق وجود دارد.

به منظور جلوگیری از اشتباهات پرهزینه و اجرای بهترین و مناسب­ترین نما، توصیه می­شود از متخصصین حرفه ای شرکت *** کسب اطلاعات نمود.

 

جدول خلاصه:

قیمت طراحی نمای ساختمان
قیمت طراحی نمای ساختمان

 

 

سوالات متداول:

بهترین متریال برای نمای خارجی در مناطق گرمسیر با آفتاب زیاد چیست؟

سنگ نما، تراورتن و استفاده از ورقه­های کامپوزیتی بهترین گزینه برای این مناطقند.

 

ارزان­ترین نوع نما چیست؟

در حال حاضر، آجر ارزان­ترین نما محسوب می­شود.

 

مقاوم­ترین و ایمن­ترین نوع متریال در نمای خارجی کدامند؟

کرافت استون و سنگ مقاوم­ترین نوع دکور محسوب می­شوند.

 

خلاصه مطلب:

نمای خارجی، شناسنامه بصری هر ساختمان به شمار می­رود. این نما می­تواند از مصالح مختلف و با ایده­های متنوعی تشکیل شده باشد. هر طراح با توجه به فاکتورهای متعددی، اقدام به طراحی سازه می­کند. این فاکتورها شامل بودجه سازنده، شرایط جغرافیایی، کاربری ساختمان و … هستند. مهم­ترین نکته در انتخاب هر نوع دکوراسیون خارجی، توجه به کیفیت و ضریب ایمنی متریال به کار رفته در تولید آن است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *