طراحی دکوراسیون داخلی

فهرست مقاله "طراحی دکوراسیون داخلی"

 

 

دکوراسیون داخلی به فرآیند طراحی و تزئین فضای داخلی مانند خانه‌ها، ادارات، هتل‌ها، رستوران‌ها و سایر فضاهای عمومی و خصوصی اطلاق می‌شود. هدف از دکوراسیون داخلی ایجاد یک محیط زیبا، کاربردی و راحت برای کاربران است. این فرآیند شامل انتخاب مواد، رنگ‌ها، مبلمان، وسایل تزئینی، نورپردازی و سایر جزئیات مرتبط با طراحی فضای داخلی است.

با کمک ایده پردازی­های کاربردی، می­توان اهدافی همچون جا دار کردن محیط، زیبایی، استفاده از فضاها به بهترین نحو، اجرای ایده­های خاص و تم دکور، و بسیاری دیگر از اهداف را اجرا کرد.

طراحی دکوراسیون داخلی، نظریه پردازی به این منظور است. یک طراح دکوراسیون داخلی با مشاهده و بررسی دقیق محیط، ایده­هایی هماهنگ با خواست مشتری و نیز هماهنگ با محیط مورد نظر ارائه می­دهد. در صورت تایید یک ایده، روند اجرایی آن ایده آغاز می­شود.

طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی شامل چه آیتم هاییست:

دکور داخلی شامل مواردی همچون:

سبک چیدمان اعم از مبلمان، قالی، پرده، رنگ دیوار و یا کاغذ دیواری، پارکت و کفپوش

سیستم نور و روشنایی

رنگ­های به کار رفته در بخش­های مختلف و ترکیب و هارمونی آنان

اکسسوری و لوازم تزئینی در محیط

و … است. این آیتم­ها تنها گوشه­ای از دکور داخلی هستند. بسته به محل مورد نظر، آیتم­ها نیز تغییر می­کند. به عنوان مثال برای اجرای دکور در محیطی همچون اتاق خواب، باید به تجهیزاتی همچون سبک تخت، میز توالت و کمد ها، و … دقت نمود. این درحالیست که در دکور محیط­های رسمی همچون ادارات و سالن­های کنفرانس، توجه بر روی آیتم­هایی همچون نورپردازی­های خاص سقفی، اکسسوری و لوازم تزئینی سازگار با نوع محیط، میز وصندلی و … است.

 

در طراحی دکوراسیون داخلی به چه نکاتی دقت می شود:

در یک طرح با کیفیت، باید همواره به نکات بسیار متعدد و جزئی دقت شود.

اولین مبحث، هزینه مقدور برای مشتری است. تغییرات و ایده­ها باید سازگار با بودجه مشتری باشند. سپس به سبک دکور دقت شود. گاها هدف، تغییر سبک است. مثلا مشتری تمایل به تغییر سبک محیط از حالت سنتی به مدرن را دارد. اما گاهی مایل هستند که همان سبک قبلی حفظ شده؛ اما ایده­های جدید و متحول کننده اجرا شود. در هر صورت، باید دقت شود که تمامی اجزا دکور در یک سبک بوده و از ترکیب چندین ایده مختلف جلوگیری شود؛ مگر در صورتی که این ترکیب، درخواست مشتری باشد.

توجه به رنگ و هارمونی و ترکیب انان بسیار حائز اهمیت است. انتخاب ترکیب رنگ مناسب نقش مهمی در زیبایی محیط دارد. با کمک یک سیستم رنگی کاربردی، می­توان در بزرگ جلوه دادن فضا نیز اقدام نمود.

ابعاد آیتم­های دکوراسیون داخلی باید متناسب با اندازه محیط باشند. تجهیزات به کار رفته در ایده و اجرا باید به نحوی انتخاب شوند که از محیط مورد نظر بسیار بزرگ­تر یا کوچک­تر نباشند. به عنوان مثال، استفاده از مبلمان بزرگ برای هال کوچک، فضا را خفه نشان داده و عبور و مرور را نیز دشوار می­کند. برعکس، استفاده از مبلمان­های کوچک و مینیمال برای پذیرایی های بسیار بزرگ، باعث هدر رفتن فضا و اضافه آوردن محیط می­شود. در نتیجه همواره باید به ابعاد وسایل دقت نمود.

از دیگر فاکتورهای اساسی، توجه به سیستم نوری محیط است. در حال حاضر یکی از بزرگ­ترین معضلات بخصوص در زندگی­های آپارتمان نشینی، عدم دسترسی به نور طبیعی کافی است. عدم دسترسی به نور کافی، یک دکوراسیون زیبا را نیز تبدیل به محیطی دلگیر و تاریک خواهد کرد. با کمک یک سیستم روشنایی و تمرکز آن بر مناطق مختلف، می­تواند در افزایش زیبایی آن نقش موثری داشته باشد.

در پایان، می­توان به اهمیت اکسسوری و لوازم جانبی اشاره کرد. لوازم جانبی به عنوان آیتم­هایی برای جلب توجه و افزایش زیبایی کلی در نظر گرفته می­شوند. در واقع کمک می­کنند تا محیط از یکنواختی خارج شود. این لوازم جانبی می­تواند شامل تجهیزاتی همچون آباژور، گلدان های طبیعی یا مصنوعی، سازهای موسیقی و بسیاری گزینه­های متفاوت دیگر باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی

انواع سبک دکوراسیون داخلی:

سبک­های دکوراسیون داخلی از تنوع بسیار زیادی برخوردارند. در هر دوره زمانی، یک سبک معرفی شده و طرفداران و منتقدان خود را داشته است. اما به طور کل می­توان به چند نمونه از پرطرفدارترین این سبک­ها اشاره نمود:

 

سبک مدرن:

این سبک، از نمونه­های پرتغییر است. به نحوی که برای دستیابی به اطلاعات دقیق آن، باید دائما ترندهای روز دنیا را بررسی کرد تا از جدیدترین تغییرات آن مطلع شد. سبک مدرن معمولا به گونه­ایست که شامل تمام سبک­های دیگر است؛ اما تقلیدی از آنان نیست. در واقع تنها از آنان الهام می­گیرد بدون آنکه تقلید کاملی کرده باشد. معمولا متریال­هایی همچون استیل و شیشه در آن زیاد دیده شده و رنگ­های موجود نیز خنثی هستند.

 

 

سبک کلاسیک:

این استایل دکور همواره طرفداران بسیاری داشته و دارد. چرا که قابلیت سازگاری با تمامی ایده­های دکور را دارا می­باشد. تجهیزات در این سبک، معمولا شلوغ و پر زرق و برق بوده و رنگ­های شاد و تند در آن بیشتر استفاده می­شود. این ایده برای محیط­های کوچک و بزرگ کاربرد دارد؛ اما در محیط­های بزرگ می­توان محدوده اجرایی وسیع­تری داشت.

 

 

 

طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی

 

 

 

سبک مینیمال:

نخستین مجریان این طرح، ژاپنی­ها بودند. بازرترین ویژگی آن، استفاده از تجهیزات ساده و در حداقل پیچیدگی و شلوغی است. این سبک بهترین گزینه برای محیط­های کوچک با نور کم است. اصلی­ترین مشخصه در دکور مینیمال، پرهیز از چیدمانی با طرح­های خاص و پیچیده و رنگ­های تند است. با این حال می­توان با کمک برخی لوازم جانبی با رنگ­های چشمگیر، فضا را روح بخشید.

سبک آرت دکو:

پیشگامان معرفی و اجرای آرت دکو، فرانسویان بودند. در این دکوراسیون هنری، استفاده از متریال­هایی همچون فلزات براق، آینه­های بزرگ، اشکال هندسی و … به وفور دیده می­شود. همچنین حضور اکسسوری­های دیزاین محیط نیز در حد زیادی بوده و محیط سرشار از تجهیزات هنری خاص و چشمگیر و براق است.

طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی

 

سبک روستیک:

واژه روستیک، به معنای جسم زنگ زده است. برخلاف سبک آرت دکور که در آن از رنگ­های چشمگیر و پر زرق و برق استفاده شده، در استایل روستیک رنگ­هایی استفاده شده که حالت جنگلی و زنگ زده را القا می­کند. رنگ­هایی همچون قهوه ای، نارنجی، آجری، سبز در این دکور نقش اصلی را دارند.

 

 

سبک تلفیقی:

این سبک، برداشتی ازاد توسط طراح از تمامی سبک­ها است. در این استایل حداقل دو سبک با یکدیگر ترکیب می­شوند و ایده­ای جدید را خلق می­کنند. توصیه می­شود در صورت اجرای این استایل، به هارمونی رنگ­ها دقت شود تا از زیبایی محیط کاسته نشود.

 

این موارد، تنها گوشه­ای از پرطرفدار ترین سبک­ها بودند و به موارد فوق بسنده نمی­کند. از دیگر استایل­ها می­توان مختصرا به:

بوهمیان، اسکاندیناوی، صنعتی، مدیترانه­ای، الکتیک، سلطنتی، هالیوودی، آرت نوورا، شبی شیک، مید سنتری و … اشاره کرد.

 

 

 

انتخاب بهترین سبک برای دکوراسیون داخلی:

به منظور دستیابی به بهترین و ایده­آل­ترین محیط، توصیه می­شود همواره از افراد متخصص در این امر کمک گرفت. طراحان حرفه­ای کمک می­کنند تا یک فضا بر اساس سلیقه، ابعاد محیط، توجه به سایر فاکتورهای محیطی همچون دسترسی به نور و سیستم تهویه و … ، هزینه­های مقدور برای مشتری و دیگر آیتم­ها، بتوان به بهترین نوع دکور دسترسی پیدا کرد.

شرکت *** با معرفی برترین طراحان ایرانی، مجموعه­ای از ایده­های مدرن، سنتی و ترندهای روز ایران و جهان را در اختیار مشتریان قرار می­دهد. ایده­های ارائه شده توسط این تیم حرفه­ای، مطابق با هر سلیقه­ای هستند؛ و این اطمینان را به مشتری خواهند داد که در نهایت طرحی کاملا مطابق با نظر آنان در محل اجرا می­شود.

 

پرهیزها در اجرای دکوراسیون داخلی:

ایده پردازی و اجرای دکوراسیون داخلی امری مهم است و باید به متخصصان واگذار شود. ایده­ها و اجرای غلط، منجر به از دست رفتن زمان، هزینه و ازبین رفتن زیبایی محیط خواهند شد. شرکت تی سون با ارائه مشاوره­های دقیق و حرفه­ای، از بروز این مشکلات جلوگیری خواهد کرد.

از اصلی­ترین و بزرگ­ترین اشتباهات در دکوراسیون داخلی می­توان به عدم تناسب رنگ­ها اشاره کرد. رنگ­های تیره، رنگ زدن سقف به رنگ تیره، استفاده از مبلمان و قالی تیره و …، محیط را کوچک و افسرده می­کنند. همچنین استفاده از یک رنگ برای تمامی آیتم­ها نیز محیط را بسیار زشت و خسته کننده خواهد کرد. هر جزء از دکور، نیاز به رنگ خاصی داشته و این تنوع باید به گونه ای باشد که به زیبا شدن محیط و در عین حال، خروج آن از یکنواختی کمک کند.

از دیگر نکات مهم، عدم رعایت بیش از حد تقارن، و متقابلا عدم بی نظمی زیاد است. هر دو حالت، محیط را خسته کننده کرده و می­تواند منجر به عدم تمرکز و یا خستگی ذهنی کند.

هنگام انتخاب دکور، به شرایط کلی محیط نیز دقت شود. استفاده از سبک­هایی با اکسسوری­های فراوان، تجهیزات پرخطر مثل شیشه و …، برای منازلی با رفت و آمد زیاد و یا حضور کودک مناسب نیستند.

انبوه اکسسوری و لوازم تزئینی، نه تنها منجر به ایجاد سبک خاص و جدید نمی­شود؛ بلکه با شلوغ کردن محیط، جلوه­ای آشفته به آن خواهد داد. این اکسسوری­ها می­تواند شامل کوسن، تابلوها، گلدان و … باشد.

 

جمع بندی

در این مقاله صفر تا صد طراحی دکوراسیون داخلی را برای شما عزیزان معرفی کردیم.اگر با خواندن مقاله باز هم ابهام داشاید می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. شرکت تی سون آماده ارائه خدمات به مشتریان خود می‌باشد.

 

جدول جمع بندی:

 

طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی

 

 

 

سوالات متداول:

چگونه سبک دکور سازگار با محیط را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین سبک، حتما نیاز به مشاوره با طراحان دکوراسیون داخلی وجود دارد. شرکت *** ارائه دهنده حرفه­ای ترین مشاوره برای طراحی داخلی است.

 

آیا می­توان ایده­های مختلف را در کنار یکدیگر اجرا کرد؟

بله. این سبک تلفیقی نام دارد؛ اما بهتر است ترکیب سبک­ها زیر نظر مشاور طراح باشد تا از زیبایی محیط نکاهد و همخوانی در آن وجود داشته باشد.

 

طراحی دکور برای چه بخش­هایی از منزل لازم است؟

طراحی و ایده پردازی را می­توان برای تمامی بخش­های منزل از سرویس­های بهداشتی تا اتاق­خواب، سالن پذیرایی، و حتی راهروها نیز اجرا نمود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *