پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی

فهرست مقاله "پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی"

همه ما تقریباً با پدیده رطوبت دیوارهای داخلی ساختمان آشنا هستیم. این پدیده  علل مختلفی دارد و تأثیر منفی زیادی در ساختمان دارد در این مقاله می‌خواهیم راه‌حل‌ رفع این مشکل یعنی پوشش ضد رطوبتی دیواره داخلی ساختمان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم وبا انواع آن‌ها آشنا شویم.

چرا باید از پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی استفاده کنیم؟

در ساختمان دیوارها به دو قسمت مرطوب و خشک تقسیم می‌شوند.

دیواره تر مانند دیوارهای حمام و دستشویی و آشپزخانه و… بقیه دیوارهای منزل خشک هستند؛ دیوارهای محیط‌ تر در معرض رطوبت قرار دارند و اگر پوشش مناسبی برای آن انتخاب نشود فوری رطوبت را جذب می‌کنند و به دیگر دیوارهای خشک منتقل می‌کنند؛ در نتیجه کل منزل شما را تحت‌تأثیر قرار می دهد.

معماران ساختمان اولین قدم برای حفاظت از دیوارهای مربوطه را استفاده از کاشی می‌دانند. این روش علاوه بر حفظ دیوار از رطوبت در زیباسازی منزل نقش مهمی ایفا می‌کند و این موضوع به‌وضوح در سرویس‌های بهداشتی مشهود است.

بااین‌حال به دلایل مختلفی مانند نشت آب از لوله‌های توکار یا نفوذ آب باران از بیرون ساختمان دیوارهای خشک در معرض رطوبت هستند افزایش این رطوبت باعث می‌شود کیفیت دیوار کاهش یابد و چهره ساختمان را خراب کند و نیز زمینه خوبی برای رشد باکتری‌ها است

فرض کنید دیوار پشت کمد دیواری دچار رطوبت شده باشد این مسئله کم‌ کم باعث می‌شود که کمد دیواری نیز کپک بزند یا موجب اتصالی در لوازم برقی شود که‌ اگر در زمان مناسب اقدامی صورت نگیرد هزینه زیادی بر خانواده تحمیل خواهد کرد

این دیوارهای مرطوب می‌تواند راهی برای انتقال رطوبت به جاهای دیگر ساختمان باشد. این عایق‌ها در طول عمر زیبایی ساختمان تأثیر بسزایی دارند. اینجاست که ضرورن استفاده از پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی ضروری به نظر می رسد

پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی
پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی

در چه مکان‌هایی از پوشش ضد رطوبت استفاده می‌شود؟

رعایت این اصل از الزامات ساختمان‌ سازی است و تقریباً در تمامی ساختمان‌های مسکونی اداری و تجاری رعایت می‌شود؛ مخصوصاً در مناطق مرطوب شهرهایی مثل شمال کشور  این پوشش‌ها نقش مهمی دارند؛  در بین اجزای ساختمان بی و بام بیشترین نیاز را به عایق‌بندی دارند.

انواع پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی

علم بشر بسته به میزان پیشرفت و علمی که به‌مرور پیدا می‌کند راه‌حل‌های گوناگونی را ارائه می‌دهد. بسته به اینکه رطوبت از کجا نشئت می‌گیرد روش‌ها فرق می‌کند.

  • ایزوگام
  • عایق پلیمری
  • عایق‌های نانو
  • دیوارپوش

 

عایق ایزوگام قدیمی‌ترین پوشش ضد رطوبت دیوارهای داخلی

عایق ایزوگام از مشتقات نفت همراه با الیاف مصنوعی است که با روش حرارتی  و مشعل به سطح موردنظر می‌چسبد و در برابر تغییرات دمایی مقاوم است.

ایزوگام نزدیک به ده سال ماندگاری دارد. ایزوگام هم اکنون نیز پرکاربرد است؛ ولی راه‌اندازی سخت و انتقال به محل مربوطه پردردسر است.

 عایق پلیمری

برای عایق‌بندی پی ساختمان درگذشته از قیر و ایزوگام استفاده می‌شد هم اکنون به‌جای قیر از نوع پلیمری و رنگی  آن استفاده می‌شود.

فقط باید توجه داشت این رنگ سیاه با میزان مناسب آب ترکیب شود و رقیق‌تر شود سپس می‌توان با اسپری یا قلم دیواره داخلی پی ساختمان را رنگ و عایق کرد.

از این رنگ در سرویس بهداشتی هم استفاده می‌شود و به دلیل سیاه بودن در نما ساختمان کاربرد ندارند. این بوشش علاوه بر رطوبت عایق حرارت  نیز است.

 ویژگی‌های عایق پلیمری

  • تحمل تغییرات دمایی و انبساط
  • بدون نیاز به گرما و حرارت
  • ضدحریق
  • لایه‌ای بودن
  • مقاوم در برابر تغییرات شیمیایی و فیزیکی

 

عایق نانو جدیدترین پوشش ضد رطوبت دیوارهای داخلی

عایق دیگری که در پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی ساختمان به کار می‌رود عایق‌هایی هستند که از فناوری نانو کمک می‌گیرند.

این نوع عایق نانو علاوه بر رطوبت در برابر اشعه مضر خورشید و اسید و باز نیز مقاوم است، مقاومت بالایی دارد و نسبت به رقیبان خود هزینه کم‌تری دارد تفاوت دمایی -۲۰ و +۷۰ درجه رو تحمل می‌کند.

این بوشش به‌خاطر ریز بودن در کوچک‌ترین منافذ نفوذ می‌کند. علاوه بر دیواره‌های داخلی در مکان‌های مختلف هم استفاده می‌شود مثل سرویس بهداشتی نما ساختمان  سقف و … در استفاده از نوع عایق می‌توان از قلموهای رنگ‌آمیزی استفاده کرد فقط  سطح موردنظر باید از هرگونه گردوغبار باشد و خشک باشد طی دو مرحله این عایق به سطح زده می‌شود و در بین این دو مرحله از توری استفاده می‌شود.

نکته جذاب این عایق این است که در رنگ‌های مختلف می‌توان آن را استفاده کرد؛ مثلاً پشت‌بام را آبی‌رنگ کنید.

مزایای عایق نانو

  • عمر مفیدی نزدیک به 30 سال دارد.
  • در اثر شکستگی دیوار ترک نمی‌خورد؛ چون حالت کشسانی دارد.
  • قابل‌اشتعال نیست
  • گرما را جذب نمی‌کند.
  • ضدقارچ و باکتری است.

دیوارپوش

راه‌حل دیگری که از عنوان پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی پیشنهاد می‌شود استفاده از دیوارپوش ضد رطوبت است.

روش‌های قبلی که ذکر شد قبل از روکش نهایی یعنی قبل از کاشی کشیدن یا گچ به دیوار زده می‌شود؛ ولی دیوارپوش به‌عنوان لایه نهایی استفاده می‌شود.

انواع دیوارپوش

  • Pvc
  • فومی
  • میکرو سمنت

pvc

جنس پی‌وی‌سی ضدآب است و نسبت به بقیه دیوارپوش‌ها ارزان‌تر تر هستند به‌راحتی قابل‌نصب است و به‌راحتی پاک می‌شوند و در زیباسازی دیوار نیز نقش دارند.

در سایز کوچک‌تر ساخته می‌شوند و به‌صورت نواری کنار هم قرار می‌گیرند. در سه حالت ساده مات و رنگی تولید می‌شوند.

 

فومی

دیوارپوش فومی نیز ضد آب است؛ ولی ضخامت‌های مختلفی دارند و شکل‌های سه‌بعدی نیز دارند و خودشان چسب دارند و نیازی به نصاب نیست و خودتان می‌توانید آن را نصب کنید این دیوارپوش با نسبت به بی وی سی بزرگ‌تر هستند و طرح‌های زیبایی دارند.

دیوارپوش سنگی نیز از کیفیت خوبی برخوردار است؛ چون علاوه بر پی‌وی‌سی از پودر سنگ هم استفاده شده است. بس گزینه خوبی برای پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی ساختمان است.

 

میکرو سمنت

دیوارپوش میکرو سمنت نیز چندلایه و ضد آب هستند و یکی از معروف‌ترین و بهترین  دیوارپوش‌های ضد رطوبت است که البته نسبت به بقیه دیوارپوش‌ها  قیمت بیشتری دارد.

سخن آخر

همانطور که ذکر شد یکی دیگر از عوامل نفوذ رطوبت در ساختمان پی آن است. اگر پی ساختمان به دلیل نفوذ آب‌های زیرزمینی و باران دچار رطوبت شود دو مشکل بزرگ پیش می‌آید  اول اینکه این رطوبت باعث زنگ‌زدن مصالح فلزی و میل‌گرد می‌شود و پی ساختمان ضعیف و متزلزل می‌شود.  دومین مشکل اینکه این رطوبت به قسمت‌های بالایی ساختمان هم نفوذ خواهد کرد و این انتقال رطوبت ادامه‌دار خواهد بود؛ پس باید حتماً دیواره داخلی پی ساختمان نسبت به رطوبت عایق‌بندی شوند  برای پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی پی ساختمان درگذشته از قیر و ایزوگام استفاده می‌شد هم اکنون به‌جای قیر از نوع پلیمری و رنگی  آن استفاده می‌شود .گاهی منشأ رطوبت دیواره‌های داخلی ساختمان نفوذ باران و برف از بیرون و از طریق نمای ساختمان است در این صورت ابتدا باید نمای بیرونی ساختمان را عایق‌بندی کرد بعد داخل را ترمیم نمود.

 تمامی علل رطوبت ساختمان به همراه راه حل رفع آن در این مقاله ذکر شد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

جدول جمع بندی

 
پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی
پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی

 

 

 

 

 

سؤالات متداول

  • بهترین بوشش برای دیوارهای مرطوب داخلی چیست؟

بسته به نیاز و میزان هزینه‌ای که می‌خواهید انجام دهید بوشش متفاوتی می‌توانید انتخاب کنید

  • قیمت انواع بوشش ضدآب دیواره داخلی چگونه است؟

قیمت ایزوگام نسبت به عایق نانو بیشتر است.

  • فناوری‌های نوین در پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی چیست؟

نانو و پلیمر

  • طول عمر این بوشش ها چقدر است؟

طول عمر ایزوگام ده سال و نانو 30 سال است.

  • آیا بوشش‌های ضد رطوبت ضدباکتری هستند؟

بوشش نانو ضدباکتری است.

پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی
پوشش ضد رطوبت دیواره داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *