مسابقه طراحی سردر

فهرست مقاله "مسابقه طراحی سردر"

 

مسابقه طراحی سردر ساختمان یکی از مهم‌ترین مسابقات معماری است که در چند سال اخیر شاهد برگزاری آن در کشور ایران بوده‌ایم

یکی از مهمترین قسمت‌های هر ساختمان و بنایی، سردر آن است که به تنهایی می‌تواند جلوه‌ای باشکوه و زیبا به نمای کلی ساختمان ببخشد.

حتماً تاکنون سردرهای ساختمان‌های مدرن یا قدیمی توجه شما را به خود جلب کرده است، معماری و طراحی سردر از اهمیت زیادی برخوردار است و جزء موضوعاتی به حساب می‌آید که هر معمار حرفه‌ای باید طراحی آن را به بهترین شکل، در اولویت قرار دهد.

امروزه بسیاری از نهادها، سازمان‌ها و موسسات، اقدام به برگزاری مسابقه طراحی سردر می‌کنند تا با این کار میزان مهارت معماران را محک زده و سپس بهترین طرح را برای ساختمان مورد نظر انتخاب کنند.

مسابقه طراحی سردر
مسابقه طراحی سردر

 

مهم‌ترین معیارهای داوری در مسابقه طراحی سردر

یک سری معیارهای مهم جهت داوری در مسابقه طراحی سردر وجود دارد، برای مثال خلاقیت در ایده، زیبایی در پردازش و ساختار، قابلیت اجرا و پیاده کردن طرح‌ها، تناسب طرح و ایده با ساختمان مورد نظر، توجه به نوع معماری و ظرافت‌های به کار برده شده در طراحی، دقت و سرعت عمل در طراحی سردر و…. از مهمترین معیارهایی هستند که سبب کسب امتیاز و برنده شدن می‌شوند.

یکی از مهمترین نکاتی که باید طراحان به آن توجه داشته باشند، حداکثر تطابق طرح با مکان مورد نظر است.

برای مثال اگر مسابقه در مورد طراحی سردر یک مسجد است، باید طرح مورد نظر هویت ایرانی اسلامی داشته باشد؛ همچنین در مسابقه طراحی سردر، سرعت عمل و توجه به ظرافت‌های لازم نیز از دیگر موارد مهم به حساب می‌آید که معمار باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد.

نکات مهم در مورد شرکت در مسابقه طراحی سردر

اشخاصی که می‌خواهند در مسابقه طراحی سردر شرکت کنند، بهتر است به نکات مهم زیر توجه لازم را داشته باشند:

  • اگر به صورت گروهی در این مسابقات شرکت می‌کنید، بهتر است تمامی هماهنگی‌های لازم با اعضای گروه را انجام دهید تا پس از گذشت مدتی به مشکل بر نخورید.
  • اگر ایده خاصی برای طراحی سردرد دارید، بهتر است چندین روز روی آن کار کرده و تمامی نواقص و مشکلات آن را برطرف کنید؛ در نظر داشته باشید می‌توانید برای طراحی دقیق‌تر و زیباتر، از مهندسین معمار با تجربه و ماهر در این زمینه نیز کمک بگیرید.
  • در تمامی زمینه‌ها و برای هر ساختمانی، هویت بنا را در نظر داشته باشید و سردری مناسب با ارزش و منزلت آن مکان طراحی کنید؛ برای مثال سردری که برای یک ورزشگاه طراحی می‌شود باید تفاوت‌های اساسی با سردر یک ساختمان تجاری داشته باشد.
  • برای مسابقه طراحی سردر، از کپی کردن طرح خود از روی طرح‌ها و پروژه‌های دیگر جداً خودداری کنید، زیرا در هر مسابقه‌ای این کار سبب حذف پروژه و ایجاد مشکلات مختلف برای شما می‌شود.

چه افرادی می‌توانند در مسابقه طراحی سردر شرکت کنند؟

بسته به فراخوان ارائه شده، افراد مختلفی می‌توانند در مسابقه طراحی سردر شرکت کنند.

در اکثر مواقع معمارانی که تجربه کاری بالایی داشته و تجربه چندین سال معماری در زمینه‌های مختلف را دارند، می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

البته در برخی مواقع دانشجویان معماری یا کسانی که تازه وارد بازار کار شده‌اند نیز، می‌توانند در این مسابقه شرکت نمایند.

برای اینکه بتوانید شانس خود را برای اول شدن امتحان کرده و تجربه کاری بیشتری کسب کنید، بهتر است در تمامی مسابقات طراحی سردر که مناسب شما است، شرکت کنید.

مسابقه طراحی سردر
مسابقه طراحی سردر

این کار علاوه بر اینکه باعث آشنا شدن با ایده‌های مختلف می‌شود می‌تواند به شما کمک کند تا تلاش خود را افزایش داده و بتوانید رتبه‌های برتر در این مسابقه را کسب کنید.

بهترین روش‌های طراحی سردر

روش‌های مختلفی برای طراحی سر در وجود دارد که اگر شما از همه یا تعدادی از آن‌ها استفاده کنید، می‌توانید یک معماری اصیل و جذاب ایجاد نمایید.

برای مثال

  • استفاده از ستون‌ها
  • استفاده از صفحه
  • استفاده از المان
  • استفاده از حجم
  • استفاده از شکاف
  • استفاده از قوس برش
  • استفاده از نورپردازی
  • استفاده از باکس

از مهمترین مواردی هستند که اگر آنها را در مسابقه طراحی سردر به کار ببرید می‌توانید شانس خود را برای برنده و برگزیده شدن افزایش دهید.

در کنار تمامی موارد ذکر شده، استفاده از ستون‌ها و استفاده از برش‌های هنرمندانه و چند ضلعی، از مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند یک سردر جذاب و منحصر به فرد به وجود بیاورند.

 

 

اهمیت کیفیت کار، در مسابقه طراحی سردر

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد مسابقه طراحی سردر باید به آن توجه داشته باشید کیفیت و ظرافت کار شما است.

در این مسابقه باید روی کار خود به خوبی تسلط داشته باشید تا بتوانید طرحی کاملاً با کیفیت و زیبا ارائه دهید.

در اکثر مواقع کارهایی که کیفیت خوبی ندارند، از مسابقه حذف می‌شوند؛ همچنین در صورتی که برای طراحی سردر ایده مناسبی ارائه نداده باشید یا کار شما از زیبایی ظاهری مناسبی برخوردار نباشد نیز، قابل قبول نبوده و در همان ابتدای کار توسط داوران رد می‌شود.

پس در هر سطحی که هستید، بهتر است در ابتدا کیفیت کار و زیبایی ظاهری آن را در نظر داشته باشید و روی جلوه‌های بصری آن نیز تمرکز کنید تا طرح شما بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

هنگام برگزاری مسابقه طراحی سردر، اشخاص زیادی در این مسابقه شرکت می‌کنند که ممکن است تجربه کاری و ایده‌های خلاقانه بیشتری نسبت به شما داشته باشند، به همین دلیل برای اینکه بتوانید امتیاز مورد نظر خود را در این مسابقه کسب کنید، باید وقت و انرژی لازم را صرف کرده و طرحی خوب و جذاب تحویل دهید.

مراحل مسابقه طراحی سردر

به طور کلی هر مسابقه طراحی سردر برای اجرا شدن باید مراحل خاص خود را سپری کند.

در اولین مرحله، سازمان یا شرکت مورد نظر اعلام به ارائه فراخوان می‌دهد، سپس متقاضیان باید طرح‌های خود را به صورت یک نفره یا گروهی به نشانی مشخص شده ارسال کنند.

در این مرحله سازمان مورد نظر اقدام به بررسی طرح‌ها کرده و یک یا چند عدد از آنها را انتخاب می‌کند و در نهایت اقدام به اعلام برندگان می‌نماید.

در صورتی که متقاضی شرکت در مسابقه طراحی سردر هستید، باید در تاریخ مشخص شده نسبت به ثبت نام و ارسال طرح خود اقدام کنید؛ توجه داشته باشید در صورتی که تاریخ مشخص شده تمام شود دیگر امکان ثبت نام و شرکت در مسابقه وجود ندارد.

چگونه شانس خود را برای برنده شدن در مسابقه طراحی سردر افزایش دهیم؟

هرچقدر تسلط و تبحر شما در طراحی معماری بیشتر باشد، شانس شما جهت قبول شدن و برنده شدن در این مسابقه نیز افزایش پیدا می‌کند.

کسانی که در کلاس‌های طراحی معماری یک استاد ماهر شرکت کرده‌اند می‌تواند تجربیات زیادی در تمامی زمینه‌های معماری از جمله طراحی سردر کسب کرده و در نتیجه در مسابقه طراحی سردر پذیرفته شوند.

در نظر داشته باشید اگر می‌خواهید تمامی قسمت‌ها و زمینه‌های معماری را به طور کامل فرا بگیرید، می‌توانید در کلاس‌های آنلاین یا حضوری مهندس مهدی دریانی شرکت کنید.

مهندس دریانی به دلیل داشتن چندین سال سابقه درخشان در حوزه تدریس و آموزش سرفصل‌های مهم رشته طراحی و معماری، می‌تواند به شما کمک کند مهمترین تجربیات را به دست آورده و بتوانید انواع سردر برای ساختمان‌های مختلف را به خوبی طراحی کنید.

شما می‌توانید در کلاس‌های پیشرفته طراحی معماری مهندس دریانی شرکت کرده و پس از گذشت چندین جلسه، تاثیر شگفت انگیز آن را روی پیشرفت طراحی و افزایش سرعت خود مشاهده کنید.

سوالات متداول

  1. هدف از برگزاری مسابقه طراحی سردر چیست؟

هدف از برگزاری این مسابقه، انتخاب یک سردر زیبا و جذاب بر اساس نوع نما و ساختمان از میان صدها مدل و طرح است.

  1. چگونه می‌توان در مسابقه طراحی سردر اول شد؟

با تمرین زیاد و به کار بردن هوش و تخیل و استفاده از بهترین و جدیدترین ایده‌های روز جهان، می‌توان در مسابقه طراحی سردر اول شد و جایزه مسابقه یا لوح تقدیر را دریافت کرد.

  1. ویژگی یک سردر خوب چیست؟

یک سردر خوب باید از جذابیت و زیبایی ظاهری زیادی برخوردار باشد؛ همچنین باید تطابق زیادی با نوع ساختمان داشته باشد و بتواند به تنهایی زیبایی آن را چند برابر کند.

مسابقه طراحی سردر
مسابقه طراحی سردر

سخن پایانی

یکی از پرطرفدارترین مسابقاتی که در چند سال اخیر بسیار رایج شده است و بسیاری از شرکت‌ها و موسسات اقدام به برگزاری آن می‌کنند، مسابقه طراحی سردر ساختمان است.

افرادی که در این مسابقه شرکت می‌کنند، می‌توانند ایده‌های ناب و جذاب خود را برای طراحی سردر ارائه داده و در صورت پذیرفته شدن، جایزه تعیین شده که ممکن است وجه نقد یا استخدام در شرکت مورد نظر باشد را دریافت کنند.

تمرین روزانه و مداوم و کمک گرفتن از اساتید با تجربه در این مسیر می‌تواند به شما کمک کند تا اقدام به طراحی انواع سردرهای مدرن یا سنتی کرده و بتوانید زیبایی ساختمان‌ها را چندین برابر افزایش دهید.

 

مسابقه طراحی سردر
مسابقه طراحی سردر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *