مصالح جدید ساختمان

فهرست مقاله "مصالح جدید ساختمان"

یکی از عوامل مهم در استحکام و زیباسازی ظاهر ساختمان استفاده از مصالح جدید ساختمان است که با توجه به تنوع گسترده و متریال منحصر به فردشان، بهترین گزینه برای نماسازی بیرونی و دکوراسیون داخلی ساختمان به شمار می‌روند.

یک ساختمان جدا از نمای ظاهری باید دارای استحکام کافی در برابر عوامل جوی، زلزله، آتش سوزی، ضربه و … نیز باشد؛ که استفاده از متریال با کیفیت در ساخت و تکمیل ساختمان‌ها، این امر را ممکن خواهد کرد.

امروزه مصالح گوناگونی وارد بازار شده‌اند که در کنار مصالح و متریال قدیمی، بهترین عملکردهای ممکن را از خود نشان می‌دهند.

در ادامه به توضیحات تکمیلی 8 متریال محکم، استاندارد و پر مصرف در ساخت ساختمان‌ها خواهیم پرداخت.

  1. آجری
  2. بتن اکسپوز
  3. سنگ
  4. فلز
  5. شیشه
  6. سرامیک
  7. سمنت برد
  8. کامپوزیت

آجر پر کاربردترین مصالح جدید ساختمان

مصالح آجری به دلیل قیمت مناسب و استحکام کافی به عنوان یکی از مصالح جدید ساختمان نیز کاربرد دارند و در هیچ بازه زمانی از گذشته تا کنون محبوبیت خود را از دست نداده‌اند.

امروزه طرح‌های گوناگون و عامه پسندی از آجرها ساخته می‌شود که استفاده از این مصالح ساختمانی را برای نمای ظاهری ساختمان‌ها نیز امکان پذیر می‌کند.

عمر مفید و طولانی آجر تنها یکی از دلایل انتخاب این متریال قدیمی در دنیای امروزی است و دلایل دیگر آن، موارد زیر را شما می‌شوند:

  • رنگ‌های گرم و جذاب آجر
  • استحکام کافی در برابر شرایط جوی
  • بهترین گزینه برای خانه‌های ویلایی
  • با وجود تنوع کم، قابلیت تبدیل شدن به نمای ظاهری جذابی دارد

بتن اکسپوز

امروزه پیشرفت‌های بسیار چشمگیری در حوزه معماری ساختمان‌ها صورت گرفته که یکی از آن‌ها استفاده از مصالح جدید ساختمانی به نام بتن اکسپوز است.

بتن اکسپوز در اصل نوع دیگری از بتن‌های سیمانی است که جدا از استحکام کافی از تنوع گسترده‌ای برخوردار است.

استفاده از این متریال قوی و پیشرفته برای نمای ظاهری ساختمان‌ها به شدت رو به افزایش است؛ به گونه‌ای که می‌توان آن را جزو پرطرفدارترین مصالح ساختمانی دانست.

از سری کاربردهای بتن اکسپوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نمای بیرونی ساختمان
  2. کف سازی ساختمان‌ و محوطه بیرونی
  3. زیر سازی ساختمان

بتن اکسپوز به دلیل داشتن مقاومت بالا، وزن کم و امکان اجرا به صورت ملات بتنی و خشک، یک عایق صوتی و حرارتی بسیار با کیفیت شناخته شده است.

سنگ گران‌ترین مصالح جدید ساختمان

مصالح سنگی به عنوان گران‌ترین مصالح جدید ساختمان به شمار می‌روند که در دو سبک کلاسیک و رومی، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌اند.

مصالح سنگی برای دکور داخلی ساختمان و نمای بیرونی آن کاربردهای بسیار زیادی دارند که خود موجب استفاده گسترده از این نوع متریال در ساختمان‌ها شده است.

سنگ تراورتن در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون به عنوان محبوب‌ترین نوع سنگ در نمای ساختمان به حساب می‌آید که نمونه صدفی آن بسیار مجذوب کننده است.

از برخی از مزایای سنگ‌ها در ساختمان سازی می‌توان به مقاومت بالا، عایق حرارتی، عایق صوتی، مقاومت در برابر آتش و تنوع گسترده اشاره کرد.

فلز پرمصرف‌ترین مصالح جدید ساختمان

فلزات به عنوان پرکاربردترین مصالح جدید ساختمان برای طراحی دکورهای داخلی و ساختاری ساختمان‌ها به شمار می‌روند.

از فلزات تحت عنوان ورق‌های مفتولی در طرح‌ها و سایزهای مختلف برای مصالح ساختمانی استفاده می‌شود که، مهم‌ترین کاربرد آن‌ها استفاده از میلگردها و ورقه‌های محکم فلزی در زیرسازی ساختمان است.

فلزات به عنوان متریال سخت و نگهدارنده، نقش مهمی در ساخت ساختمان‌ها ایفا می‌کنند.

از فلزات برای نمای ساختمانی نیز استفاده‌های گسترده‌ای صورت می‌گیرد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • نمای کامپوزیت آلومینیم
  • نمای استرچ متال
  • نمای فلزی مش توری
  • لوور فلزی آلومینیومی
  • نمای دو پوسته

مصالح فلزی با داشتن مزایایی همچون مقاومت بالا، ماندگاری بالا، مقاوم در برابر عوامل جوی و امکان استفاده در زیر سازی ساختمان‌ها از محبوب‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی هستند.

شیشه لوکس‌ترین مصالح جدید ساختمان

امروزه با توجه به بالا رفتن امنیت سطح شهرها؛ در نمای ساختمان‌ها از مصالح شیشه‌ای نیز استفاده می‌شود.

مصالح شیشه‌ای به عنوان مصالح جدید ساختمانی دارای کاربردهای فراوانی بوده و جزو اصلی‌ترین، شیک‌ترین و باکلاس‌ترین متریال مصرفی در نمای ظاهری ساختمان‌ها به شمار می‌روند.

شیشه‌ها در انواع رنگ، طرح و مدل‌های مختلف همچون شیشه‌های شفاف، کدر، رنگی، آینه‌ها و … برای دکور داخلی و خارجی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شاید با شنیدن نام شیشه، اولین چیزی که به ذهنتان برسد؛ مقاومت کم و قابلیت شکستن شیشه‌ها باشد.

راه حل این موضوع ساخت و تولید شیشه‌هایی با خواص نانو و ضد گلوله است؛ به نحوی که این شیشه‌ها حتی با ضربات بسیار محکم نیز شکسته نشده و استحکام خود را حفظ می‌کنند.

امروزه از این نوع شیشه‌های محکم و نشکن برای ساختن پل‌های شیشه‌ای میان دو آسمان خراش تجاری، پنجره بیمارستان‌ها، هتل‌ها و … استفاده می‌شود.

سرامیک

سرامیک‌ها به عنوان عضوی از مصالح آجری به حساب می‌آیند که نسبت به آن‌ها از مزایای بیشتری برخوردار هستند.

مصالح سرامیکی به عنوان مصالح جدید ساختمان، در طراحی‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

مصالح سرامیکی به طور کلی به دور روش سنتی و صنعتی یا همان پیشرفته تولید می‌شوند که نسبت به مصالح آجری از استحکام بیشتری در برابر شرایط جوی برخوردار هستند.

مصالح سرامیکی به عنوان مصالح زیبا، کاربردی و اقتصادی، بهترین گزینه برای تکمیل نمای ظاهری ساختمان‌ها به حساب می‌آیند.

سمنت برد پرطرفدارترین مصالح جدید ساختمان

اگر به دنبال محبوب‌ترین و پرکاربردترین مصالح جدید ساختمانی هستید، قطعا پیشنهاد ما به شما؛ استفاده از متریال سمنت برد است.

مصالح سمنت برد از مزایای بسیار زیادی برخوردار هستند که همین امر موجب محبوبیت بیش از حد آن‌ها در میان صاحبان ساخت و ساز شده است.

همانطور که می‌دانید، مصالح چوبی و سیمانی معمولا از استحکام بالایی برخوردار هستند؛ اما نکته قابل توجه این است که متریال سمنت برد دارای مقاومت بیشتری نسبت به آن‌ها بوده و به عنوان متریالی مقاوم در ساختمان سازی کاربرد دارد.

سمنت برد ساخته شده از الیاف طبیعی سلولزی سیلیس است که مقاومت بالایی در برابر رطدبت و هوای سرد از خود نشان می‌دهد؛ به همین دلیل معمولا در مناطق سردسیر و بارانی از این متریال برای ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

این متریال به عنوان متنوع‌ترین و کاربردی‌ترین متریال در مصالح ساختمانی به شمار می‌رود که همین تنوع گسترده در طرح‌های آن، دلیل بر اولویت انتخابی آن است.

کامپوزیت

استفاده از متریال کامپوزیت به عنوان مصالح جدید ساختمانی نسبت به سایر مصالح از حساسیت انتخابی بیشتری برخوردار است و دلیل آن، تولید تماما مهندسی شده این متریال است.

متریال کامپوزیت به دلیل تولید در روش‌های مکانیکی و مهندسی شده، از سری انتخاب‌های استثنائی و قابل تفکر است که معمولا با هر مدل ساختمانی سازگاری نخواهد داشت.

ورق‌های کامپوزیت که تماما از آلومینیوم فشرده ساخته می‌شوند؛ برای قسمت‌های خاصی از ساختمان‌ها می‌توانند پرکاربردترین و بهترین متریال باشند.

از سری فواید استفاده از ورق‌های کامپوزیت ضد زلزله بودن آن است که دلیل آن مقاومت بالا و به کار گیری شیوه‌های نوین در ساخت آن است.

این متریال همچنین از انعطاف پذیری بالا، امکان تعویض آسان و تنوع گسترده در طرح و رنگ برخوردار است.

سخن پایانی

هنگام استفاده از مصالح جدید ساختمانی در ساخت و تکمیل ساختمان خود حتما به تمامی جزئیات آن مصالح از نوع، کاربرد و طرح گرفته تا شیوه ساخت آن‌ دقت کنید و درباره آن اطلاعات کاملی به دست آورید.

شما می‌توانید با مشاوره گرفتن از یک معمار حرفه‌ای به راحتی انتخاب کنید که کدام یک از مصالح ساختمانی برای کدام قسمت از ساختمان شما مناسب‌تر است؛ یا اینکه کدام متریال برای شرایط جوی شهر شما عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

 

جدول جمع بندی

 

 

مصالح ساختمانی کاربردهای مصالح مزایای استفاده از مصالح
کامپوزیت استفاده برای ساختمان‌های مناطق زلزله خیز ضد زلزله، مقاومت بالا، وزن پایین، تنوع در ابعاد
سمنت برد استفاده برای ساختمان‌های در معرض رطوبت در مناطق سردسیر و بارانی تنوع در ابعاد، تنوع در طرح و رنگ، عایق رطوبتی، امکان اجرا در تمامی قسمت‌های دکور ساختمان
شیشه‌ای استفاده در نمای ظاهری انواع ساختمان‌ها تنوع در طرح و رنگ و جنس، استحکام نسبتا بالا نسبت به شیشه‌های معمولی، جذابیت و زیبایی ظاهری منحصر به فرد

 

سوالات متداول

  1. آیا استفاده از شیشه برای پنجره‌های ساختمان خطرناک است؟ خیر! اگر از شیشه‌های مقاوم و نشکن استفاده شود، اصلا هم خطرناک نیست؛ البته این شیشه‌ها از قیمت بالاتری برخوردار هستند.
  2. آیا می‌توان برای نمای بیرونی ساختمان از سرامیک استفاده کرد؟ معمولا استفاده از مصالح سنگی برای نمای بیرونی ساختمان‌ها توصیه می‌شود اما برای کفپوش می‌توان از سرامیک استفاده کرد.
  3. کدام یک از مصالح جدید ساختمان برای دکوراسیون داخلی به صرفه‌تر است؟ معمولا سرامیک به صرفه‌تر است، اما برای ساختمان‌های تجاری برای زیبایی ظاهری بیشتر حتما از انواع متریال مناسب نمای داخلی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *