مصالح جدید ساختمانی در ساخت و ساز

فهرست مقاله "مصالح جدید ساختمانی در ساخت و ساز"

در این زمانه شاهد تغییرات اساسی در همه امور زندگی هستیم و صنعت ساختمان سازی هم از این تغییرات به دور نمانده است. مصالح جدید ساختمان این روزها در همه جای دنیا ساخته شده و کاربری مخصوص به خود را دارند. این نوع از مصالح نوین ساختمانی بر اساس تکنولوژی روز دنیا طراحی می‌شوند و ویژگی ها و قابلیت‌هایی دارند که مصالح قدیمی آنها را دارار نیستند. مصالح جدید ساختمانی  با پیشرفت تکنولوژی روز به روز بیشتر در ساخت و ساز استفاده می‌شود.

آنچه در گذشته در صنعت ساخت و ساز به عنوان مصالح پرکاربرد ساختمان به کار گرفته می‌شد، ویژگی های محدودی داشتند که با گذر زمان، کیفیت خود را از دست داده و منجر به کاهش عمر بناهای ساخته شده با آنها شده است.

برخلاف گذشته، امروزه با توجه به پیشرفت تکنولژی، مصالح جدیدی وارد صنعت ساختمان سازی شده‌اند که بهتر و با کیفیت‌تر هستند و کاربرد بیشتری را نیز در ساختمان‌ها دارند.

انواع مصالح جدید در ساخت و ساز

انواع مصالح جدید در صنعت ساختمان سازی در مقایسه با گذشته ساخته می‌شوند تا بتوانند کیفیت فیزیکی و شیمیایی بهتری در قیاس با انواع قدیمی داشته باشند.

در واقع انواع مختلف مصالح نوین در صنعت ساختمان سازی به لحاظ کیفیت،  قیمت و کاربرد های مختلف، بر انواع قبل از خود مزیت دارند. این نوع از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان، همچنین به کاهش اثرات مخرب زیست محیطی هم کمک می‌کنند که در ادامه به چند نوع از مصالح جدید ساختمانی  پرداخته می شود.

  1. عایق تی سون

امروزه عایق های ساختمانی کاربرد بسیار زیادی در صنعت ساخت و ساز داشته و عایق هایی که چند عملکردی باشد، کاربرد بیشتری دارد. عایق تی سون، با عملکرد چند گانه خود، فصلی جدید در ساخت و ساز شهری باز کرده است. عایق حرارتی، رطوبتی، صوت و حریق، عملکردهای چندگانه عایق تی سون هستند.

  1. سنگ نورگذر

سنگ نورگذر سنگی است که می‌تواند نور را از خود عبور بدهد و جزو مصالح خاص در صنعت ساختمان سازی است. سنگ نورگذر از جمله مصالح جدید در ساختمان است که بیشتردر طراحی و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به همین دلیل هم از آن برای دکوراسیون داخلی مدرن استفاده می‌شود. در این نوع سنگ، نور به صورت کمی از سنگ مصنوعی عبور کرده و از آن برای طراحی کانتر، دیوار، پوشش سقف و غیره استفاده می‌شود.

  1. بتن خود ترمیم شونده

یکی از انواع مصالح پرکاربرد ساختمان که این روزها وارد دنیای ساخت و ساز شده است، بتن خود ترمیم شونده است که از ترک خوردگی بتن جلوگیری کرده و ترک‌ها را بازسازی می‌کند.

این نوع بتن با افزودن مواد ترمیم کننده به بتن معمولی، می‌تواند خود را ترمیم کرده و عمر بسیار بالایی داشته باشد. ترکیب ماده شیمیایی سیلیکات سدیم در بتن، به آن کمک می‌کند تا آسیب‌های موجود در خود را که پس از مدتی به وجود می‌آیند، ترمیم کند.

 

  1. بتن اسفنجی

یکی دیگر از انواع مصالح جدید در ساختمان، بتن اسفنجی است که با ترکیب ماسه، شن، سیمان و آب به دست می‌آید. وجود فضای خالی در این بتن موجب شده تا آب بتواند از آن خارج شود.

اضافه کردن برخی از مواد افزودنی به این بتن موجب می‌شود تا نفوذ ناپذیری بالایی پیدا کرده و مقاومت بیشتری داشته باشد. گاز سیلیس و خاکستر بادی و سرباره از جمله این مواد افزودنی هستند که استحکام و دوام بتن را در برابر انواع ترک افزایش می‌دهند.

کاربرد این نوع بتن به این صورت است که آب باران را به منابع زیرزمینی فرستاده و مانع از آب گرفتگی در معابر می‌شود. بتن اسفنجی در پر کردن ذخایر زیرزمینی، زیر سازی چمن‌ها، جلوگیری از یخ زدن آب برف و باران در انواع زمین است.

  1. سیمان روشنگر

سیمان روشنگر را می‌توان از جمله جدیدترین مصالح کاربردی در صنعت ساختمان به شمار آورد. این سیمان می‌تواند بخصوص در صنعت جاده سازی، تحولات بسیاری را ایجاد کند.

عملکرد سیمان روشنگر به صورتی است که نور خورشید را در طول روز جذب و در شب، در صورت نیاز، آن را آزاد می‌کند. به همین دلیل راننده در جاده تاریک نخواهد ماند و از این روش هر سال صرفه جویی بسیاری در مصرف انرژی برق حاصل می شود.

  1. الوار چوبی مهندسی شده

با ورود بتن و آهن به صنعت ساختمان سازی، کمتر کسی از چوب برای ساختمان سازی استفاده می‌کند زیرا مقاومت و استحکام بتن و آهن را ندارد. اما امروزه الوار چوبی که از جمله مصالح پرکاربرد ساختمان در گذشته به شمار می‌رفت توانسته با برطرف کردن ضعف خود دوباره به میان مصالح نوین ساختمانی بازگردد.

  1. ورق‌های پلی کربنات

ورق‌های پلی کربنات نوعی دیگری از مصالح جدید ساختمان است که از آنها به جای شیشه‌های معمولی می‌توان استفاده کرد. این نوع از ورق در عین حال استحکام بالا، شفافیتی مشابه شیشه را نیز دارند.

خاصیت UV  موجود در این ورق‌ها موجب می‌شود تا اشعه مضر خورشید از آنها عبور نکند. وزن این نوع از مصالح نوین در یک بنا بسیار پایین است و علاوه بر جایگزینی بجای شیشه، می‌توان از آن برای اجرای سقف کاذب هم استفاده کرد. این نوع از ورق‌ها دارای تنوع رنگی بسیاری هستند و با هر نوع دکوراسیون داخلی هماهنگ می‌شوند.

  1. شیشه هوشمند

از دیگر مصالح جدید ساختمانی به شیشه‌های هوشمند باید اشاره کرد که کیفیت آنها به گونه‌ای است که میزان مات و یا براق بودن آنها قابل تنظیم است. این امکان کمک می‌کند تا در فضاهایی که نیاز به حفظ حریم شخصی است، بیشتر استفاده شود.

از مهم‌ترین کاربردهای شیشه هوشمند، محافظت در برابر اشعه مضر خورشید مانند اشعه فروسرخ است که این مصالح ساختمانی را خاص‌تر کرده است. از شیشه هوشمند می‌توان در اتاق جلسات، پارتیشن اداری، اتاق خواب یا نشیمن، بالکن و غیره استفاده کرد.

  1. آجر تصفیه کننده هوا

از دیگر مصالح جدید در آپارتمان به آجرهای تصفیه کننده هوا می‌توان اشاره کرد که می‌توانند فضای داخلی را تصفیه کنند. با توجه به افزایش جهانی آلودگی هوا، استفاده از آجر تصفیه کننده هوا می‌تواند ویژگی های زیادی برای صنعت ساخت و ساز داشته باشد.

این نوع آجر به گونه‌ای مهندسی و فرآوری شده است که می‌تواند هوای آلوده ورودی ساختمان را فیلتر کرده و مواد آلاینده را حذف نمایند. آجر تصفیه کننده هوا معمولاً در قسمت بیرونی ساختمان به کار می‌روند و جریان هوا با داخل شدن به آنها تصفیه شده و هوای سالمی وارد ساختمان می‌شود. این نوع از آجر دو لایه بوده و می‌تواند سی درصد از ذرات ریز و آلاینده را فیلتر کرده و مانع از ورود صد درصد از ذرات درشت آلاینده به داخل فضاهای ساختمان شود.

  1. سرامیک خنک کننده

با توجه به آنکه این روزها سیستم‌های خنک کننده هوای داخلی هزینه و انرژی زیادی صرف می‌کنند، وجود یک سیستم طبیعی کمک می‌کند تا در مصرف هزینه‌ها صرفه جویی شده و انرژی کمتری به هدر برود.

سرامیک یا آجر خنک کننده نوعی از مصالح جدید ساختمان است که برای خنک کردن و تهویه هوای داخل ساختمان کاربرد دارد. ترکیب خاک رس و هیدروژل که جاذب آب است، این سرامیک را تشکیل می‌دهد. این نوع سرامیک می‌تواند دمای محیط را تا بیش از ۶ درجه کاهش دهد.

  1. پنل کامپوزیت آلومینیومی

از این نوع پنل در نماسازی ساختمان استفاده می‌شود و دو لایه ورق آلومینیومی هستند در میان آنها پلی اتیلن قرار دارد. پردازش این نوع پنل بسیار ساده است و عملکرد مکانیکی بسیار خوبی دارند.

این پنل های کامپوزیت آلومینیومی، در مقابل عوامل محیطی متعددی همچون گرد و غبار، تابش نور خورشید، رطوبت، ضربه، تغییرات دمایی، انبساط و انقباض و غیره دوام بالایی داشته و به همین دلیل هم طول عمر بیشتری دارند. زیبایی این پنل‌ها نیز جذابیت بسیاری به نمای ساختمان می‌دهد. این پنل در برابر آتش و حرارت دچار آسیب نشده و تنوع رنگ بسیاری دارد.

نتیجه گیری

  • مصالح و متریال های پرکاربرد ساختمان با ایجاد تغییراتی در ذات آنها دچار تغییر و تحولات عمده‌ای شده و ظاهر و کاربرد متفاوتی پیدا کرده‌اند.
  • برخلاف گذشته، این روزها به نیاز افراد توجه بیشتری شده و مصالح جدیدی وارد صنعت ساختمان سازی شده‌اند که بهتر و با کیفیت‌تر هستند.
  • یکی از انواع مصالح پرکاربرد ساختمان که این روزها در ساخت و ساز استفاده می شود، بتن خود ترمیم شونده است که از ترک خوردگی بتن جلوگیری کرده و ترک‌ها را بازسازی می‌کند.
  • سنگ نورگذر سنگی است که می‌تواند نور را از خود عبور بدهد و جزو  مصالح خاص در ساخت و ساز است.
  • یکی دیگر از انواع مصالح جدید ساختمانی ، بتن اسفنجی است که با ترکیب شن، ماسه، سیمان و آب به دست می‌آید. وجود فضای خالی در این بتن موجب شده تا آب بتواند از آن خارج شود.
  • ورق‌های پلی کربنات نوعی دیگری از مصالح جدید ساختمانی است که از آنها به جای شیشه‌های معمولی می‌توان استفاده کرد.
  • از دیگر مصالح جدید ساختمانی به شیشه‌های هوشمند باید اشاره کنیم که کیفیت آنها به گونه‌ای است که میزان مات و یا براق بودن آنها قابل تنظیم است.
  • از دیگر مصالح جدید به آجرهای تصفیه کننده هوا می‌توان اشاره کرد که می‌توانند فضای داخلی را تصفیه کنند.
  • سالید سرفیس از دیگر مصالح جدید است که با نام پلی استون هم شناخته می‌شود. این نوع ماده به شکل پنل مسطح دیده شده و امروزه در صنعت ساخت و ساز دارای کاربرد بسیار زیاد است.
  • سیمان روشنگر را می‌توان از جمله خلاقانه‌ترین و جدیدترین مصالح جدید به شمار آورد. این سیمان می‌تواند در صنعت جاده سازی تحولات بسیاری به وجود بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *