طراحی ویلای مدرن در قرن جدید

فهرست مقاله "طراحی ویلای مدرن در قرن جدید"

پیشرفت تمدنی تاثیر زیادی بر معماری می­گذارد پس می­توان گفت که ظهور فناوری های پیشرفته مانند سیستم‌های الکترونیکی و کنترل از راه دور، بتن، فلز، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، شیشه‌های نشکن و غیره سبب مدرنیته شدن معماری شده اند.  به عنوان مثال ساخت برج ایفل را به عنوان ابرسازه ای با بکارگیری مصالح جدید، می توان نمونه ای از مدرنیسم در جهان معماری به شمار آورد. رفته رفته مدرنیسم در سبک­های معماری به ساخت و طراحی ویلاها نیز کشیده شده و به همین دلیل است که طراحی ویلاهای مدرن در زمان حال به این شکل طراحی می شوند.

طراحی ویلای مدرن از اصول کلی معماری مدرن پیروی می‌کنند. در قرن اخیر مظاهر تکنولوژی مثل فلز، بتن، شیشه‌های نشکن، سیستم‌های کنترل از راه دور، گرمایش و سرمایش، طراحی معماری را مدرن کرد. ساخت سازه‌هایی مثل ایفل با مصالح جدید فریاد ورود مدرنیسم را در جهان سر داد. ویلاسازی به دلیل سخاوتمندی صاحبان آن‌ها نیز به‌سرعت توسط معماران مدرن مورد توجه و دگرگونی قرار گرفت. با ورود به عصر تکنولوژِی عوامل متعددی مثل خردگرایی، توسعه سریع علم و تکنولوژی و تلاش برای استفاده بهینه از ویژگی‌های این زمان موجب تکوین مدرنیسم و اختصار در عناصر بصری شد.

از مولفه‌­های اولیه در پیشرفت سبک مدرن در ویلاسازی، می توان به توسعه سریع علم و تکنولوژی، خرد گرایی و غیره اشاره کرد. باید آشنایی و شناخت بیشتری با علائم و مفاهیم هر خط و فرم یک ویلای سبک مدرن پیدا کرد تا بتوان به طراحی ویلای مدرن رسید.

طراحی ویلا به سبک مدرن

هر طرحی از ویلا، زاییده یک سبک خاص از طراحی­‌ معماری است، پس می توان با بررسی دقیق یک ویلا و بخصوص پلان آن پی برد که این ویلا یک ویلای مدرن است یا یک ویلای با سبک کلاسیک!

در طراحی ویلای مدرن، جزئیات و نقوش کمتر دیده می شود، از خطوط عمودی و افقی و همچنین اشکال با هندسه خالص بیشتر استفاده می شود و مصالح و سیستم‌های مدرن (بعنوان مثال هوشمند سازی) در آن به کار می رود. از ویژگی های ثابت ویلای به سبک مدرن می توان به بازی های حجمی سقف، وجود سقف‌های مسطح یا شیب دار و همچنین تأکید بر استفاده از صفحات افقی اشاره نمود.

ضوابط و اصول طراحی ویلای مدرن

اصول و ضوابط طراحی ویلای مدرن هر چقدر بهتر و بیشتر رعایت شوند، زیبایی، کارایی و بهره وری آن بیشتر خواهد شد. در واقع زمانی می توان گفت که طراحی ویلای مدرن با موفقیت همراه بوده که تمامی اصول و ضوابط رعایت شده باشند و هر فضا متناسب با نیاز و خواسته های ساکنین آن ساخته شده باشد. مواردی که در ادامه آمده است اصولی است که در طراحی ویلای مدرن بکار گرفته می شود.

  1. مکان ساخت:

در طراحی ویلای مدرن باید به مکان آن دقت زیادی کرد. منظور از انتخاب مکان ساخت، همان محل احداث و ساخت  ویلاست که هم باید زمین آن خصوصیت خوبی داشته باشد و هم اینکه کاملا متناسب با خواسته و نیاز کارفرما انتخاب شود. از طرفی چنانچه زمین یا مکان ساخت ویلا مدرن از قبل انتخاب شده باید کلیه پروسه ساخت و ساز براساس ویژگی های مکان ساخت مثل شیبدار بودن، نرمی و سفتی خاک و سایر موارد انجام شود.

 

  1.  کارآمدی و عملکردی بودن:

در طراحی ویلای مدرن عامل بسیار مهمی که باید در نظر گرفت، عملکردی بودن فضای زندگی است که نقش اساسی و بسیار مهمی در طراحی ویلای مدرن و پایه گذاری طراحی سایر بخش ها ایفا می کند. به همین دلیل باید دقت کرد که آیا طراحی انجام شده نیاز ساکنین هر فضای ویلا را برطرف می کند؟ در نتیجه همه المان ها و بخش های ویلای مدرن باید کاربردی و کارآمد باشند.

 

 

  1. رنگ ها:

رنگ ها بخش بسیار مهمی از طراحی و دکوراسیون داخلی ویلای مدرن هستند. انتخاب رنگ نما و بخش های داخلی تأثیر زیادی در ظاهر نهایی ویلا دارند بطوریکه می توان رنگ های مکمل، متضاد و یا مونوکروماتیک را بکار برد تا در نهایت حس خوبی به ساکنین منتقل شود.

  1. نورپردازی:

نورپردازی عامل بسیار مهمی در  طراحی ویلای مدرن دارد. در دکوراسیون داخلی، مکان نصب منابع نوری باید به گونه ای باشد که با هدف آنها اعم از عمومی، نقطه ای و غیره، هماهنگی داشته باشد و همچنین کاربرد  فضاها را به خوبی نشان دهد.

  1. الگوها و بافت ها:

منظور از بافت، کیفیت سطحی متریال های مختلفی است که برای تزیینات و دکوراسیون داخلی به کار گرفته شده که عامل مهمی برای انتخاب مصالح به حساب می آید. استفاده از المان هایی که الگو و بافت خاصی دارند کمک می کند فضاها زنده و پویا به نظر برسند.

  1. پنجره ها:

در طراحی ویلای مدرن استفاده از شیشه ها به شکل پانوراما بسیار مهم است. پنجره ها جزو یکی از مهمترین المان های طراحی ویلای  مدرن هستند که همیشه تکمیل کننده طراحی فرم بوده اند. پنجره ها نقش زیادی در نورگیری ساختمان دارند که اگر در طراحی ویلای مدرن به درستی تعداد و محل آنها مشخص شده باشد، فضا را پرنورتر و سرزنده تر نشان خواهد داد.

  1. طراحی فرم و نما:

در طراحی ویلای مدرن، طراحی فرم و فضای داخلی و هماهنگی این ها با یکدیگر اهمیت زیادی دارد. تمامی المان های نما و بخش خارجی ویلاهای مدرن باید دارای هارمونی با یکدیگر و همچنین سبک مدرن فضای داخلی باشند. از طرفی چون نما یکی از اولین بخش هایی است که از حجم ویلا دیده می شود باید به خوبی نمایش دهنده ی شخصیت آن باشد. همچنین طراحی ویلا باید هماهنگ با بخش محوطه باشد.

 

 

  1. رعایت تعادل:

یکی از مهمترین اصولی که در طراحی ویلای مدرن باید به آن توجه داشت، اصل تعادل است که به دو شکل تعادل متقارن و نا متفارن قابل اجراست. در طراحی داخلی نیز باید به گونه ای از المان های مختلف استفاده کرد که نه تنها تعادل برقرار شود بلکه جذاب هم باشند.

نقش سیستم‌­های مدرن در طراحی ویلا

در طراحی ویلای مدرن بکار گیری تکنولوژی بسیار نقش پر رنگی بازی می کند. همچنین فضاهای مدرنی مانند میز کافی

Coffee table)) و مرکز توجه، می تواند به تعریف ویلای مدرن کمک کنند.

از مصالح اصلی در معماری مدرن و حتی داخل خانه، می توان به بلوک بتنی اشاره نمود. به رنگ آمیزی دیوارهای بتنی و همچنین کف‌های داخل ویلای مدرن پرداخته شده و در معرض دید واقع اند. خرپاهای فولادی بلند، فضاهای وسیع تری را با تعداد ستون‌های کمتر و با فاصله از هم ایجاد می کنند. در این سبک از ویلای مدرن، از سیستم­‌های هوشمند و نوین زیاد استفاده می­شود زیرا رفاه ساکنین در آن اهمیت دارد. به عنوان مثال، سیستم‌­های برقی و سرمایشی و گرمایشی در ویلای مدرن بسیار مهم هستند. البته لازم به ذکر است که از مهمترین فاکتورهایی که می تواند امنیت و رفاه ساکنین را فراهم کند، سیستم‌های مدرن و پیشرفته درب، دزدگیر و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی نوین است.

مشخصات نمای مدرن برای ویلا

هر نمای ویلا از نقشه و معماری داخلی ویلا متأثر است ولی می‌توان با نگاهی دقیق به نمای یک ویلای مدرن آن را از یک ویلای معمولی تشخیص داد. در نمای یک ویلای مدرن می‌توان این نشانه‌ها را دید:

  • کاهش جزئیات در نمای یک ویلا
  • تأکید بر خطوط افقی و عمودی
  • سقف‌های مسطح و شیبدار و تأکید بر صفحات افقی و برآمدگی‌های گسترده سقف
  • استفاده از مواد و سیستم‌های جدید
  • ساخت ویلای مدرن با استفاده از مصالح سنتی با روش‌های جدید
  • تأکید بر صداقت مواد
  • رابطه بین فضاهای داخلی و سایت‌ها
  • تأکید بر فضاهای داخلی باز و روان
  • استفاده سخاوتمندانه از پنجره در نمای مدرن برای ویلا
  • استفاده از آفتاب و سایه؛ هر دو

کاهش جزئیات در نمای یک ویلا

با ورود به عصر جدید،  قالب‌های تزئینی و جزئیات  در معماری از بین رفته و یا بسیار ساده شدند و جای خود را به مواد جدید، اتصالات ساده و اجرای خوب ساختمان دادند.

تأکید بر خطوط افقی و عمودی

در معماری مدرن شکل معماری ساده تر شده است. با این نگاه و طراحی در زمان ساخت مصالح ساختمانی ارزان‌تر شده و بیشتر شامل صفحات کاملاً مشخص عمودی یا افقی است که برای تأثیر چشمگیرتر در کنار عناصر افقی یا عمودی قرارگرفته‌اند.

سقف‌های مسطح و شیبدار و تأکید بر صفحات افقی و برآمدگی‌های گسترده سقف

سطوح صاف و شیبدار، از مشخصه های اصلی ویلاهای مدرن بوده و بازی های حجمی این ویژگی ها را دو چندان می کنند.

استفاده از مواد و سیستم‌های جدید

متریال های نوین در طراحی ویلای مدرن از اولین خصوصیان محصوب می شود.  نصب سیستم‌های گرمایشی جدید در ویلاهای مدرن با امکان تنظیمات الکترونیکی، آسایش ساکنین را تا بیشترین درجه افزایش داده، مصرف انرژی را بهینه کرده و مشکلات سیستم را به‌سرعت به ساکنین گزارش می‌دهد. تجهیزات مدرن و پیشرفته دزدگیر و سیستم نوین گرمایشی و سرمایشی در ویلا مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند رفاه و امنیت ساکنین را تأمین کند.

ساخت ویلای مدرن با استفاده از مصالح سنتی با روش‌های جدید

معماران در هنگام طراحی و ساخت ویلای مدرن از موادی مانند چوب، آجر و سنگ با روش‌های که حداکثر زیبایی را منعکس می‌کنند کار می‌کنند. زمانی از آجر در یک بنای مدرن استفاده می‌شود که بخواهند بافت آجر به عنوان طراحی داخلی یا خارجی استفاده شود در غیر این صورت دیوارها با مصالحی جدید تر مانند بلوک های بتنی ساخته می‌شوند. ساخت ویلا به صورت مدرن دور ریختن بودجه نیست. زندگی در بناهای مدرن تفاوت‌های اساسی با حس بودن در سایر سبک‌های معماری دارد.

تأکید بر صداقت مواد

مصالح در نما و داخل یک ویلای مدرن همگی اصالت دارند. رنگ خاکستری بتن مسلح و رنگ طوسی میلگردهای آهنی بریده‌شده معمولاً رنگ نمای یک ویلای مدرن را میتواند بسازد که هیچ‌کدام توسط نقاشی و رنگ‌آمیزی به وجود نیامده‌اند. در ویلاهای بدون سبک، چوب غالباً رنگ‌آمیزی می‌شود و سنگ‌ها به ابعاد کوچک و تایلهای قابل‌حمل آسان تبدیل می‌شوند.

تغییرات در مواد معدنی تفاوتی بزرگ در ساختمان به وجود می‌آورند و کیفیت آن را کاهش می‌دهند. به همین دلیل بعضی از بناهای قدیمی با دیوارهای بالا رفته با سنگ‌های بزرگ و درب‌های چوبی که مشخص است الوارهایشان از یک درخت هستند هنوز زیباتر از بسیاری از ساختمان‌های امروزی هستند. هنگام استفاده از چوب در معماری مدرن حتماً تمام خصوصیات چوب و درختانی که بریده‌ شده‌اند حفظ می‌شوند. تا جایی که می‌توان حضور زنده هر چندین درخت را در ساختمان حس کرد.

رابطه بین فضاهای داخلی و سایت‌ها

چیزی که طراحی ویلای مدرن به آن توجه بیشتر دارد و همه شاخص‌های مهم مدرنیسم در آن رعایت شده استفاده درست شیشه به جای دیوار است. استفاده از فضای وسیع شیشه در واقع می‌تواند بازتاب کاملی از طبیعت اطراف ویلا را به داخل منعکس کند. حتی در مناطق بدون درخت و گیاه می‌توان با محوطه‌سازی از یک دیوار نامرئی بهترین استفاده را برد و  فضای خارج را با هر نگاه به داخل ساختمان آورد.

طراحی ویلای مدرن، باید دارای روح زمانه باشد تا انسانی که در آن زندگی می کند احساس کند در زمان حال زندگی می کند نه در 500 سال قبل.

در سایت www.mehdidaryani.com آموزش طراحی ویلای مدرن قرار داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *