دکوراسیون داخلی مدرن در فضاهای معماری

فهرست مقاله "دکوراسیون داخلی مدرن در فضاهای معماری"

مدرنیسم یک جنبش فلسفی و هنری بود که در اواخر قرن نوزدهم و شروع قرن بیستم در جوامع غربی شکل گرفت. در واقع هنرمندان می‌خواستند از اشکال سنتی هنر جدا شده و شکل جدیدی از هنر و فلسفه رو به کار گیرند که انعکاسی از جهان صنعتی بوده و مثل شهرنشینی، فناوری‌های جدید و غیره، این سبک در حوزه‌های مختلف وارد شد که یکی از آنها‌ معماری و دکوراسیون داخلی سبک مدرن بود.
در چند دهه اخیر استفاده از سبک مدرن در معماری داخلی در کشورهای مختلف از جمله ایران رواج زیادی پیدا کرده است و طرفداران زیادی را به سمت خود جلب نموده است. معمولاً به هر روش جدیدی که خارج از حالت قدیمی و مرسوم باشد واژه مدرن اختصاص داده می‌شود که در هر زمینه ای این سبک مدرن می تواند ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را داشته باشد. معمولا از سبک مدرن در معماری و طراحی داخلی هم استفاده می‌ شود و حتی به عنوان یکی از شاخه های هنری در بسیاری از دانشگاه ها تدریس می شود.

 

ویژگی های سبک دکوراسیون داخلی مدرن
از مهمترین ویژگی های سبک دکوراسیون داخلی مدرن ساختمان، استفاده از خطوط ساده است و برای دوری از تزیین و تجمل زیاد معمولاً از این خطوط ساده استفاده می‌کنند تا در عین آرامش بخش بودن فضا و زیباتر شدن فرم مبلمان، فضایی که مورد استفاده قرار دارد عملکرد گرایی بیشتری داشته باشد.
برخلاف تصور برخی که سبک مدرن را حوصله سر بر می دانند، سبک مدرن تماماً باعث ایجاد سادگی و احساس آرامش در فضای خانه شده و با استفاده از اصول و قواعدی که از سبک مدرن پیروی می کند، نه تنها فضاها زیباتر به نظر می‌رسند، بلکه اگر در خانه های کوچک آپارتمانی از این سبک برای تزیین دکوراسیون داخلی منزل استفاده شود، فضای خانه بزرگتر هم نشان داده می‌شود و به صورت کاربردی می توان از تمامی قسمت های خانه استفاده کرد.
ویژگی های مهم دکوراسیون داخلی مدرن
پلان آزاد:
چیدمانی با انعطاف پذیری بالا، یکی از ضروریات سبک مدرن محسوب می شود. این کار باعث رها شدن از ساختار و وسایل غیرضروری شده و دید گسترده ای در فضا ایجاد می کند که دسترسی‌ها را آسان‌تر و باعث جریان هوا در تمام فضای داخلی می شود.
استفاده از خطوط ساده
طرح‌های مدرن اغلب با خطوط ساده و صاف شکل می‌گیرند. خطوط قوی عمودی و افقی در شکل‌گیری فضا و طراحی مبلمان و وسایل تزئینی به وضوح دیده می شوند.
کاربرد صنعت در دکوراسیون داخلی مدرن
اگر مصالحی مثل بتن، شیشه و فولاد کشف نمی شد، سبک مدرنی هم درکار نبود و اگر این سبک ادامه پیدا نمی‌کرد، پیشرفت‌های بیشتر این مصالح رخ نمی داد. به همین دلیل در سبک مدرن از مبلمان فولادی و بتنی برای احترام به هسته شکل‌دهنده این سبک استفاده می شود.
پرهیز از آشفتگی فضا
دیوارها، اپن آشپزخانه، طاقچه ها و هر جایی که در معرض دید قرار داره در سبک مدرن با پیروی از سبک مینیمالیسم، باید خالی از هرگونه بهم‌ریختگی و آشفتگی باشد. در نتیجه به ایجاد نظم‌ در این سبک توجه ویژه‌ای باید داشت.
رنگ‌های اصلی در دکوراسیون مدرن
فضای داخلی مدرن به انتخاب رنگ‌های جسورانه شناخته می شوند. درواقع رنگ‌های زمینه معمولا خنثی و تک رنگ بوده اما در اینجا رنگ‌های شاخص برای آثار هنری یا بعضی مبلمان انتخاب می شوند مانند زرد، آبی، سیاه و غیره.
مبلمان ساده
مبلمانی که در چیدمان دکوراسیون داخلی مدرن دیده می شوند، اکثرا با خطوط صاف و ساده طراحی شده و تقریبا بدون جزئیات برجسته است. پارچه و بافت‌های استفاده شده در آن‌ها اغلب ساده و بدون الگو هستند.
استفاده از هنر مدرن
هنرمندان مدرن سعی می کنند هنر را در قالب رنگ‌های پر جنب و جوش و اشکال بدیع شکل دهند. هنر انتزاعی، کوبیسم و غیره منبع الهام سبک مدرن هستند.

ویژگی های دکوراسیون داخلی مدرن
ویژگی های سبک مدرن در دکوراسیون داخلی عبارت اند از:
استفاده بهینه از فضا
در طراحی داخلی مدرن سعی بر این هست که از فضای داخلی با توجه به مقررات طراحی به بهترین شکل ممکن استفاده شود. معمولا طراحی داخلی یک خانه به سبک مدرن به صورتی هست که بیشترین سطح استفاده، بیشترین نور و جریان کافی هوای آزاد رو در پی داشته باشد.
سازگاری زیاد با محیط زیست
در دکوراسیون داخلی مدرن، سعی بر استفاده از انرژی بازیافتی هست و در قسمت‌های مختلف ساخت به کاهش هر چه بیشتر زباله تاکید می شود. در بسیاری از فضاهای مدرن از مصالح ساختمانی بازیافتی و پایدار و وسایل لوله‌کشی کم مصرف استفاده شده و اغلب روشنایی هم با مصرف انرژی تامین می‌شود. پس تعبیه سیستم‌های مربوط به این موارد نیز باید مدنظرقرار گیرد.
ایجاد تعادل بین عملکرد و زیبایی طراحی داخلی
فرم‌هایی با طراحی مدرن اغلب دارای نماهای بزرگ و با خطوط مستقیم شکل گرفته و از عناصری مانند سنگ، شیشه، چوب و فلز استفاده شده اند که همه این‌ها در عین عملکردشان، بسیار زیبا به نظر می‌رسند. این روند در فضای داخلی هم دنبال می شود. این تصور که اگر جزئیات از دکوراسیون داخلی گرفته شود، فضای داخلی خیلی خشک و بی‌روح میشود درست نیست. بلکه سبک مدرن، زیبایی در عین سادگی را برای فضاها ایجاد می کند و چون معمولا فضاهایی به سبک مدرن روح زمانه دارند پس زیبایی بصری یکی از اصول سبک مدرن به شمار می آید.
انعطاف‌پذیری فضاهای داخلی
وقتی اصل نقشه آزاد و باز با سادگی همراه شود، فضاهای منعطفی به وجود آمده با این قابلیت که شکل‌ها و کاربری‌های مختلف تغییر کنند.
این ویژگی ها که در بالا آمد عملاً صفت هایی است که در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن باید مدنظر قرار گیرد تا فضاهایی با روح زمانه برای کاربران ایجاد کند.
با توجه به اینکه فضاهای داخلی معماری مسکونی بخش مهم نازک کاری ساختمان را شامل می شود، به نظر می رسد در صورتی که رشته دکوراسیون داخلی به یکی از رشته هایی تبدیل شود که دارای نظام مهندسی باشد، در این صورت از اعمال سلیقه سازندگان در طراحی فضاهای داخلی جلوگیری شده و این شاخه می تواند به کیفیت ساخت و ساز فضاهای داخلی کمک نماید. در سایت www.mehdidaryani.com می توان نمونه فیلم های طراحی فضاهای داخلی را مشاهده کرد که در آزمون طراحی معماری کاربرد زیادی دارد.
استفاده از سبک معماری مدرن در طراحی و دکوراسیون داخلی فضاها طی چند دهه اخیر در نقاط مختلف جهان به خصوص ایران، گسترش چشمگیری پیدا کرده است و دلیل آن نیز نوع طراحی خاص این سبک با زندگی مدرن است که راحتی و آسایش را در عین سادگی و زیبایی به ارمغان می آورد. از طراحی مدرن بیشتر در محیط های آپارتمانی، فضاهای کوچک و غیره استفاده می شود چرا که استفاده از این طراحی فضای کوچک را بزرگتر نشان می دهد که انواع مختلفی را شامل می شود.
سبک مدرن طراحی و دکوراسیون داخلی به دلیل سادگی و طبیعی بودن طرفداران زیادی دارد چرا که محیط آرامی را ایجاد می کند و این سبک به طور پیوسته در حال پیشرفت و تکامل است.
در طراحی و دکوراسیون داخلی مدرن، بسته به سلیقه و همچنین نوع کاربری مسکونی، اداری، تجاری و تفریحی، می توان طرح های خلاقانه ای را ابداع و ایجاد کرد.
شرکت معماری تلاقی سکوت و نور (تی سون) با بیش از 14 سال تجربه و با استفاده از تیم طراح، خلاق و ایده پرداز خود صفر تا صد پروژه طراحی معماری را در کمترین زمان و به بهترین نحوه طراحی و اجرا می کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *