عایق صوتی در صنعت ساختمان

فهرست مقاله "عایق صوتی در صنعت ساختمان"

 

زندگی مدرن امروز، بیش از هرچیزی سلامت شنوایی ما را نشانه رفته است. به گزارش منابع جهانی، قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های صوتی، یکی از مهم‌ترین عواملی است که حس شنوایی عموم مردم جهان، به‌ویژه ساکنین شهرهای صنعتی و بزرگ را تهدید می‌کند. عاملی که هرچند جدی و شدید، تا حدی قابل پیشگیری است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که زندگی در کلان شهرها و شهرهای صنعتی، تا ۶۴ درصد خطر آسیب‌های شنوایی را افزایش می‌دهد بنابراین داشتن عایق صوتی اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

عایق صوتی در صنعت ساختمان
عایق صوتی در صنعت ساختمان


اگرچه قبلا تصور می‌شد که تنها آسیب دیدن سلول‌های حساس به صدا در حلزون گوش باعث کاهش قدرت شنوایی در افراد می‌شود، اما دانشمندان اخیرا دریافته‌اند که حتی حدود متوسطی از آلودگی‌های صوتی نیز این قدرت را دارد تا سیستم شنوایی ما را مختل و تضعیف کند.

انواع عایق صدا

پشم سنگ

این عایق ضد حرارت و صدا و حریق دارای نقاط قوت بسیاریست که از جمله می‌توان به ضد آلرژی بودن و نداشتن هیچ‌گونه ضرری برای انسان، وزن سبک و نداشتن بار اضافی برای ساختمان، نارسانا بودن، بالا بودن دوام و طول عمر و غیره اشاره کرد.

در تولید این نوع عایق‌های صدا از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نشده و با توجه به نقات قوت زیادی که دارد یکی از بهترین عایق‌های صدا به شمار می‌رود.

عایق صدا پلی یورتان

این نوع عایق یک نوع فوم عایق صوتی-حرارتی است که این روزها در سخت‌وسازها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق یک نوع ماده شیمیایی است از ترکیب دو ماده ایزوسیانات و پلی ال که هر دو مایع هستند تشکیل شده‌است. همچنین شایان ذکر است که این عایق بصورت اسپری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عایق صدا پشم شیشه

این نوع عایق که جز قدیمی‌ترین عایق‌ها به شمار می‌ر‌ود از ذوب کردن شیشه و تبدیل آن به الیاف ریزدانه به‌دست می‌آید. ساختار الیافی و فیبری پشم شیشه باعث حبس شدن هوا درون آن و ایجاد خاصیت ارتجاعی می شود و همین امر باعث عایق بودن آن در برابر صدا می‌شود.

عایق صدا پشم سرباره

پشم سرباره یک نوع عایق معدنی به حساب می‌آید که از بازیافت کوره ذوب آهن ساخته می‌شود. این نوع عایق که یکی از محصولات جانبی کارخانه فولاد و ذوب آهن به حساب می‌آید بطور قابل قبولی می‌تواند مانع عبور صدا شود.

عایق صدا الاستومری

عایق الاستومری یا همان الاستومریک مقاومت خوبی دربرابر نفوذ سروصدا، رطوبت و آلودگی دارد. به دلیل وزن کم و انعطاف‌پذیری بالای این عایق‌ها از آن‌ها در لوله‌های بزرگ، تاسیسات ساختمانی، کانال‌های هوا و غیره استفاده می‌کنند.

عایق صدا یونولیت

این عایق‌ها هم برای سقف و هم دیوار قابل استفاده هستند و در مرحله سفت‌کاری ساختمان نصب می‌شوند و به خوبی صدا را جذب می‌کنند و یکی از موارد کم هزینه برای عایق صدا به حساب می‌آیند. همچنین وزن سبک آن مقاموت ساختمان در برابر زلزله و ایمنی آن را بالا می‌برد.

عایق صدا فوم ریباند (rebond foam)

این نوع عایق از قرار دادن و چسباندن تکه‌های فوم پلی یورتان ساخته می‌شود و کیفیت فوم ریباند به مواردی مانند کیفیت مواد اولیه و چسب، میزان تراکم و اندازه تکه ابرها بستگی دارد.

عایق صدا ایزوهم

این عایق برای اولین بار در ایران به عنوان یک عایق چند منظوره اختراع شد و به ثبت رسید که علاوه بر مقاومت در برابر صوت، در مقابل حرارت نیز مقاوم است. از نقاط قوت این عایق می‌توان به کاهش صوت نسبت به ضخامت محصول از ۵۰ الی نود درصد در هر لایه از محصول، ضخامت بسیار کم نسبت به محصولات رقیب، عدم ایجاد حساسیت‌های پوستی و تنفسی، سهولت در اجرا، تاییدیه‌های بهداشت و اروپا، عمر طولانی، بار کششی بالای محصول، مقاوم در برابر ضربه، قیمت رقابتی و سازگاری با محیط زیست، اشاره کرد.

عایق فوم سایلنت

این نوع عایق به تنهایی عایق مناسبی در برابر جذب صدا به حساب نمی‌آید و حتما باید با یک عایق دیگر بکار رود تا تاثیر مناسبی داشته باشد. به همین دلیل معمولا از آن در کنار عایق صوتی پشم سنگ استفاده می‌شود که انتخاب بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

عایق اکوستیک فوم شانه تخم مرغی

این نوع عایق صدا نوعی فوم اسفنجی است که برای عایق کاری در سقف، دیوار، استودیوها، کارخانجات صنعتی، سینماها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فوم‌ها می‌توانند طیف وسیعی از صدا با فرکانس بالا را جذب کنند و از بازگشت آن جلوگیری نمایند.

ساختار شش وجهی این عایق کارایی آن را افزایش داده و باعث کاهش صوت می‌گردد. همچنین شایان ذکر است که این فوم برای نصب روی سطوح گچی، شیشه‌ای، چوبی و غیره نیازی به چسب ندارد چراکه خود دارای چسب است و براحتی قابل نصب و استفاده است.

نگاهی به ویژگی عایق‌های صوتی

ساختار سلول باز

این ویژگی نشان از قابلیت جذب بالای صدا دارد. عملکرد این ساختار به گونه‌ای است که با دانسیته بالا در حدود ۷۰ کیلوگرم در هر متر مکعب می‌تواند تمام فرکانس‌های صوتی را در طول ضخامت عایق چهار سانتی متری از بین ببرد.

ضریب جذب صوت بالا

ضریب جذب صوت در عایق‌های صوتی ۷/۰ است که این ضریب عملکرد فوق‌العاده‌ای در جذب صدا دارد.

عایق حرارتی بودن

انواعی از فوم‌های صوتی علاوه بر جذب صدا، جاذب حرارت نیز هستند. این عایق‌ها در مقابل آتش مقاوم هستند و قابلیت خوداطفایی دارند. این ویژگی باعث می‌شود تا در صورت حریق آتش به فضاهای دیگر نرسد.

بدون نیاز به هرگونه هزینه اضافه

عایق‌های صوتی نیازی به لوازم جانبی ندارند و بدون هیچ هزینه‌ی اضافی مانند ترکیب با پشم سنگ، فوم الاستومری، مینرال پلاس و غیره قابل نصب هستند.

بهره گیری از سیستم Saving Energy یا ذخیره انرژی

حفظ انرژی و جلوگیری از هدر رفت انرژی این روزها با وجود کمبود انرژی امری ضروری است. صرفه جویی علاوه بر حفظ انرژی به کاهش هزینه هم کمک می‌کند. عایق‌های صوتی با داشتن کلاس جهانی و استانداردهای معتبر راه‌حل مقرون به صرفه‌ای هستند. ویژگی این عایق‌ها در صرفه جویی انرژی به این شکل است که در زمان گرمای هوا، از خروج هوای خنک و در زمان سرمای هوا، از خروج گرمای اتاق جلوگیری می‌کنند که این امر موجب افزایش کارایی و طول عمر وسایل منزل یا محل کار نیز خواهد شد.

استحکام فیزیکی بالا

استحکام فیزیکی بالا در برابر پارگی و ضربه از دیگر ویژگی‌های عایق صوتی در حین نصب و همچنین در زمان استفاده است.

سبک و انعطاف پذیر

وزن سبک و قابلیت انعطاف پذیری بالا در عایق‌های صوتی باعث شده تا به آسانی بر روی سقف، دیوارهای مشترک و سایر سطوح نصب شوند.

دوست دار محیط زیست

این عایق‌ها کاملا با محیط زیست سازگار بوده و ضد باکتری و قارچ‌های محیطی هستند.

دارای چسب مسلح نخ دار

عایق‌های صوتی در قسمت پشت خود دارای چسب مسلح نخ‌دار هستند که در صورت صاف و تمیز بودن سطح مانند گچ، چوب، پلاستیک، سقف، کف و غیره به راحتی نصب می‌شوند. این عایق‌ها به عنوان عایق صوتی روکار نیز قابل استفاده است.

قابلیت برش آسان

این محصول به صورت ورق‌هایی با ضخامت‌های مختلف به فروش می‌رسد که در هنگام نصب با تیغ یا چاقو می‌توان به راحتی برش داد.

دامنه تحمل دمایی بالا

عایق‌های صوتی در دامنه دمای منفی ۳۰ تا مثبت ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد قابل نصب هستند که این محدوده دمایی در اکثر شرایط قابل اجرا است.

جلوگیری از پدیده کندانس

پدیده کندانس به حالتی گفته می‌شود که به دلیل اختلاف دمای داخلی دیوارها و پنجره‌ها رخ می‌دهد که در ابتدا نمناک است و به صورت شبنم خود را نشان می‌دهد. پدیده کندانس در طول زمان موجب آسیب رسانی به دیوارها می‌شود. عایق‌های صوتی تهویه پلاس باعث جلوگیری از پدیده کندانس نیز خواهند شد.

با توجه به تجربیات حاصل شده از مشتریان و پیمانکاران، در حال حاضر بهترین عایق صوتی در کف ، سقف و دیوارها، استفاده از عایق صوتی تی سون می باشد که ضریب جذب بالایی در جذب صداهای مزاحم دارد. خرید عایق صوتی نیز همانند دیگر محصولات ساختمانی نیاز به تحقیقات لازمه دارد. از این رو جهت خرید بهترین عایق صوتی که مورد رضایتتان نیز قرار گیرد، باید با متخصصین و مشاورین در این زمینه تماس بگیرید که شما را تا انتخاب بهترین و مناسب ترین عایق صوتی تی سون راهنمایی نمایند. قیمت عایق صوتی بستگی به موارد زیادی از جمله جنس، ضخامت، ضریب جذب صوت، ابعاد و غیره بستگی دارد. همچنین میتوان به این نکته اشاره نمود که قیمت عایق صوتی توکار و قیمت عایق صوتی روکار متفاوت است که با توجه به نوع کاربرد آن، قیمت محصول تعیین می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *