عایق رطوبتی در صنعت ساختمان

فهرست مقاله "عایق رطوبتی در صنعت ساختمان"

 

یکی از دلایلی که باعث ایجاد خسارت به ساختمان و کاهش عمر مفید آن می شود نم و رطوبت است. به همین منظور عایق بندی ساختمان در برابر رطوبت امری ضروری می باشد.

عایق کاری رطوبتی به معنای ایجاد یک پوشش محافظ برای پشت بام، دیوار، کف، تأسیسات حرارتی و لوله ها در برابر نفوذ آب و رطوبت است. رطوبت از طریق خاک و یا به دلیل بارندگی ناشی می شود و ممکن است از طریق بدنه یا سطح دیوار و یا زمین و پی جذب ساختمان شود.

عایق رطوبتی در صنعت ساختمان
عایق رطوبتی در صنعت ساختمان

سابقه استفاده از عایق‌های رطوبتی ساختمان به زمانی باز می‌گردد که عایق بتنی، عایق‌های پلی اورتان یا انواع قیر برای پشت بام‌ها استفاده می‌شد. اگر چه عایق رطوبتی را در بام آشپزخانه، بام سرویس بهداشتی و حمام، قسمت بالکن و تراس، دیواره‌های استخر هم به کار می‌‌برند، اما این کاربردها نشان می‌دهد که موارد استفاده از انواع عایق رطوبتی صرفاً به نصب آن‌ها روی بام ساختمان محدود نمی‌شود.

عایق‌های رطوبتی ساختمان از نفوذ آب و بخار آب جلوگیری می‌کنند. این عوامل باعث ترک خوردن مصالح ساختمانی می‌شوند، بنابراین استفاده از عایق، جزء دستورالعمل ساختمان‌سازی قرار گرفته است.

در حال حاضر، انواع عایق به حالت ورقه‌های ضد آب، سیمان و بتن یا عایق‌های مایع برای ساختمان‌سازی به کار می‌روند. دسته‌بندی برای انواع عایق‌های رطوبتی ساختمان، متنوع است. نسل جدید عایق‌ها براساس مواد نانو ساخته شده‌اند که هر یک ویژگی‌های ساختاری خود را دارند. به طور نمونه، عایق‌های نانو ساخته شده از نانو ذرات یا پلیمرها برای این منظور استفاده می‌شوند. در ادامه مطلب درباره انواع این مصالح، بیشتر صحبت می‌کنیم.

انواع عایق های رطوبتی

برای آن که بتوانید مناسب ترین عایق رطوبتی را جهت استفاده انتخاب کنید، لازم است تا با انواع عایق رطوبتی آشنایی داشته و ویژگی های هر یک را بدانید. به طور کلی انواع عایق های رطوبتی را می توان بر اساس نوع مواد تشکیل دهنده و شیوه اجرا تقسیم بندی می کنند:

انواع عایق رطوبتی بر اساس شیوه اجرا

عایق های رطوبتی را با استفاده از دو روش می توان اجرا نمود. در روش اول با استفاده از گرما و حرارت عایق رطوبتی به سطح مورد نظر چسبانده می شود. دسته دیگر را اصطلاحا عایق های رطوبتی سرد اجرا می نامند که برای اجرای آن ها تنها کافی است جزئیاتشان را با یکدیگر مخلوط کرد.

انواع عایق رطوبتی بر اساس مواد تشکیل دهنده

از انواع عایق می توان برای آب بندی، چسباندن، عایق کاری و حتی رنگ کردن بسیاری از مکان ها استفاده کرد. اغلب عایق های رطوبتی علاوه بر آب در برابر اشعه UV نیز مقاوم بوده و کاربری آسان و راحتی دارند. در ادامه با بررسی بیشتر انواع عایق های رطوبتی به شما کمک خواهیم کرد تا مناسب ترین نوع عایق را برای استفاده خود انتخاب کنید:

عایق های رطوبتی نانو

عایق رطوبتی نانو، علاوه بر رطوبت در برابر ایجاد قارچ و کپک نیز مقاوم است. از آنجایی که در ساخت این نوع عایق از فناوری نانو استفاده شده است، آن را می توان زیر گروه عایق های پلیمری نیز به شمار آورد. استفاده از تکنولوژی نانو در این عایق ها سبب شده است تا آن ها اصطلاحا آب گریز بوده و همچنین مقاومت و دوام بالایی داشته باشد. در صنعت ساختمان سازی، معمولا به تمامی عایق هایی که با استفاده از تکنولوژی جدید ساخته می شوند و عملکرد متفاوتی دارند، عایق نانو می گویند. از عایق های نانو می توان برای آب بندی کردن پشت بام، دیوار، انواع لوله ها و غیره استفاده کرد. عایق رطوبتی مدرن یا نانو را به صورت لایه های نازک و بسیار راحت تر از دیگر عایق ها نصب می کنند.

قیرگونی: قیر و گونی را می توان نخستین روش برای ایجاد عایق رطوبتی دانست. این روش که سالیان زیادی است مورد استفاده قرار می گیرد، با استفاده از نوعی پارچه به نام گونی و قیر انجام می گیرد. گونی های به کار رفته در این روش عایق کاری، انواع مختلفی دارند که با قیمت های متفاوتی در بازار عرضه می شوند. قیر استفاده شده در این روش نیز، از تقطیر نفت خام تهیه شده و ترکیبی از هیدروکربن های آلی می باشد.

ایزوگام: ایزوگام را می توان نوع پیشرفته تری از عایق قیرگونی دانست. ایزوگام، لایه رولی از پیش آماده شده است که با استفاده از روش های خاص حرارت دهی بر روی سقف و دیوار ها چسبانده می شود. موادتشکیل دهنده ایزوگام قیر و الیاف مصنوعی می باشد. عایق رطوبتی ایزوگام با ضخامت و اندازه های مختلف و همچنین پوشش های ساده و یا فلزی تولید می شود.  عایق ایزوگام بسیار انعطاف پذیر بوده و در برابر تنش های حرارتی، انبساط و انقباض بسیار مقاوم می باشد. معمولا پس از نصب ایزوگام می توان تا حدود 10 سال از این عایق استفاده کرد.

عایق رطوبتی در صنعت ساختمان
عایق رطوبتی در صنعت ساختمان

عایق های رطوبتی سیمانی

این گروه از عایق ها را می توان به نوعی زیرشاخه عایق های رطوبتی پلیمریبه شمار آورد، زیرا برای افزایش چسبندگی و انعطاف پذیری آن ها از مواد پلیمری استفاده می شود. در برخی از عایق های سیمانی، به منظور عملکرد بهتر از نانو ذرات نیز استفاده می شود. استفاده از این نوع عایق رطوبتی در مکان هایی که امکان ترک خوردگیوجود دارد مناسب نیست.

عایق های بر پایه سیمان، استحکام بسیار زیادی در برابر فرسایش داشته و به همین دلیل از آن ها برای عایق کردن مکان های مرطوب و دیوار های ساختمان استفاده می شود. استخر ها و مخازن آب از دیگر مکان هایی هستند که با استفاده از سیمان عایق کاری می شوند.

عایق‌های رطوبتی ساختمان به شکل عایق مایع 

دسته دیگری از انواع عایق‌های رطوبتی ساختمان با نام غشای ضد آب مایع شناخته می‌شود که در حقیقت یک لایه مایع بوده که روی بام به صورت یک پوشش قرار می‌گیرد. مایع ضد آب، عایق رطوبت است و برای انواع سقف‌های تخت، سقف گنبدی و سقف شیبدار به کار می‌رود. عایق رطوبتی مایع یا عایق غشای مایع، یک پوشش یکپارچه یکنواخت را روی سقف به وجود می‌‌آورد.

مهم‌ترین مزیت عایق‌های رطوبتی ساختمان به شکل غشای مایع، انعطاف‌پذیر بودن آن می‌باشد. غشای مایع ضد آب را معمولاً با خاصیت الاستومری لاستیکی آن می‌شناسند. این غشا، قابل کشش و بازگشت به شکل اصلی خود می‌باشد؛ بدون اینکه هیچ آسیب یا پاره شدگی برای آن اتفاق بیفتد.

برای تولید این چنین سیستم‌های پوشش عایق، معمولاً با مواد افزودنی مانند پلاستیک تقویت شده با شیشه، بهینه‌سازی می‌شوند تا مقاومت کششی بیشتری داشته باشند.

مزیت دیگر عایق‌های رطوبتی ساختمان به شکل غشای مایع این است که می‌توان روی اکثر مصالح سنتی بام مثل آسفالت، بتن و نمد استفاده کرد. نصب این غشای مایع، مقرون به صرفه است و یک ساختار جدید ضد آب را ایجاد می‌کند.

در منابع، عنوان شده که دوام و طول عمر این غشای ضد آب به اندازه‌ای است که تا ۲۵ سال، همچنان عملکرد اولیه خود را دارد. حتی برای ساختمان‌هایی که نوسازی شده‌اند، استفاده از این عایق‌های رطوبتی ساختمان تا ۷۰ درصد کمتر، نیاز به بازسازی و تعویض خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *