طراحی و اجرای دکوراسیون لابی

فهرست مقاله "طراحی و اجرای دکوراسیون لابی"

لابی اولین بخش از فضای داخلی هر ساختمان است. این ساختمان می­تواند از نوع تجاری، مسکونی یا غیره باشد و لابی اولین تاثیر محیطی را بر روی افراد مراجعه کننده ایجاد خواهد کرد. طراحی و اجرای دکوراسیون لابی از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است. چرا که این فضا باید ترکیبی از زیبایی و اثرات مطلوب بصری، در کنار کارایی را داشته باشد. ترکیب این دو عامل در کنار یکدیگر، ارزش کلی سازه را افزایش خواهد داد. طراحی و اجرای کاربردی و زیبا، حرکات و جریان را بهبود بخشیده؛ و در عین حال، فضایی شیک برای پذیرایی موقت یا انتظار خواهد بود.

در این مطلب، به بررسی عناصر مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون لابی پرداخته شده و چندین سبک برای طراحی این بخش از سازه معرفی شده­اند.

 دکوراسیون لابی

بخش­های مختلف لابی ساختمان:

لابی­ها با توجه به کاربری ساختمان، به دسته بندی­های متفاوتی تقسیم می­شوند.

به طور کلی، هر لابی شامل بخش­های زیر است:

  • پذیرش: فضایی جهت قرار دادن میز و صندلی انتظار. این بخش با هدف استقبال موقت از میهمانان و یا امور اداری و ثبت نام و … طراحی شده است.
  • فضای نشیمن: فضایی جهت قرار دادن مبلمان راحتی، میز و تجهیزات سرگرم کننده مثل جدول. این بخش برای انتظار موقت میهمانان یا ساکنین است.
  • منطقه ورودی و خروجی: راهروها و فضاهای تردد.
  • فضای خدمات و امکانات: تجهیزاتی مثل آسردکن­ها، واکس خودکار کفش و غیره.
  • فضای اطلاعات و امنیت: فضایی جهت قراردهی دوربین­های امنیتی، کنترل دسترسی و غیره.

این سیستم با توجه به کاربری ساختمان متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، در ساختمان­های اداری، توجه ویژه­ای به بخش کانتر نگهبانی و نظارت یا پذیرش شده است. ولی در ساختمان­های مسکونی، این بخش مختصرتر طراحی خواهد شد. همچنین در ساختمان­های مسکونی، نیاز به تجهیزات دکوراتیو و مبلمان ساده­تری وجود دارد؛ چرا که هدف اصلی، تسهیل تردد است. در حالی که در دیگر انواع ساختمان، تجهیزات استراحت و پذیرایی موقت باید کامل­تر باشد؛ چرا که میهمانان در این فضا معمولا توقف طولانی­تری دارند.

 

عناصر طراحی لابی ساختمان:

در زمان طراحی لابیف چند عنصر اصلی وجود دارد که توجه به آن و اجرای اصولی، افزایش عملکرد و زیبایی ساختمان را به همراه خواهد داشت. این عناصر عبارتند از:

  • نور پردازی:

نور پردازی یکی از مهم­ترین اصول طراحی لابی است. نور پردازی در لابی به چند روش صورت می­گیرد. نور پردازی عمومی که به معنی توزیع یکنواخت نور در تمامی فضا بوده و به کمک لامپ­های فلورسنت، ال ای دی یا هالوژن صورت می­گیرد که در سقف نصب می شوند. علاوه بر این، نورپردازی نقطه­ای نیز وجود دارد که هدف آن، عمدتا جلب توجهات به محلی خاص مثل آثار هنری، گیاهان و دیگر اشیا دکوراتیو است. نور پردازی دکوراتیو نیز عمدتا جنبه زیبایی داشته و به کمک نورهای رنگی، چراغ­هایی با نور خطی  و غیره، زیبایی محیطی را افزایش می­دهد. نور پردازی در لابی باید به طور یکنواخت بوده و هیچ فضای تاریکی وجود نداشته باشد.

  • مبلمان:

انتخاب یک مبلمان مناسب، علاوه بر راحتی میهمانان، به زیبایی محیط نیز کمک می­کند. بسته به نوع لابی، نوع مبلمان نیز متفاوت ­ خواهد بود. در مراکز اداری، مبلمان به صورت صندلی و یا مبلمان­های تک نفره بوده؛ در حالی که در ساختمان­های مسکونی، این مبلمان حالت راحتی بیشتری خواهد داشت. انتخاب طراحی و رنگ و جنس مبل باید بر اساس سبک کلی لابی انتخاب شود. همچنین در صورت قرار دادن میز در وسط سالن لابی، باید تجهیزات تفریحی یا دکوراتیو مناسبی روی میز نیز قرار بگیرد. این موارد می­تواند شامل برخی تجیهزات پذیرایی، بروشور و کاتالوگ تبلیغاتی، مجله و … باشد. متریال مورد استفاده نیز بهتر است از کیفیت بسیار بالا و قابلیت شست و شو برخوردار باشند تا در شرایط پذیرایی از میهمانان متعدد، امکان نظافت مداوم آن وجود داشته باشد. انتخاب مبلمانی با قابلیت تغییر شکل و یا جابجایی مداوم، به ایجاد تنوع در فضا بر اساس تنوع و مطابق با نیازها، کمک خواهد کرد.

  • متریال و پوشش­ها:

متریال و پوشش­ها در لابی اهمیت زیادی در افزایش دوام و عملکرد فضا دارند. این بخش شامل انتخاب پوشش کف، دیوار، سقف و عایق­ها خواهد بود. پوشش کف می­تواند از جنس­های متعددی باشد. با این حال، متریالی مقاوم مثل سنگ­های طبیعی و کاشی و سرامیک، گزینه بهتری نسبت به مواردی مثل پارکت و کفپوش­های چوبی هستند. این موارد معمولا در صورت برخوردهای مداوم و تردد زیاد، کماکان مقاوم باقی مانده و آسیب کمتری خواهند دید. پارکت ­های چوبی گرچه از تنوع و زیبایی بالایی برخوردار هستند، اما نظافت و نگهداری آنان دشوارتر خواهد بود.

دیوارپوش­ها می­تواند شامل انواع پانل­های دیواری، کاغذ دیواری، رنگ و نقاشی است.  همچنین پوشش سقف نیز می­تواند شامل انواع سقف کاذب، سقف­های کششی و غیره است. به منظور افزایش کیفیت کاربرد لابی، می­توان عایق­های صدا و حرارت را نیز برای لابی تدارک دید.

  • دکوراسیون و جزئیات:

دکوراسیون بخشی مهم و اساسی در هر لابی است که تاثیر بصری زیادی بر روی میهمانان خواهد داشت. دکوراسیون شامل سبک­های مختلفی بوده که بعدا به طور مفصل به آن پرداخته خواهد شد.  جزئیات تزئینی نیز بستگی مستقیمی به سبک دکوراسیون دارد. این تزئینات به طور کلی شامل برخی موارد هستند از جمله آثار هنریف فرش و قالی، پرده، گیاهان سبز و غیره.

  • اطلاعات، امنیت و نظارت:

کانتر اطلاعات و امنیت، بخشی مرکزی از هر لابی است. این کانتر اطلاعات معمولا در بخشی از لابی وجود دارد که دسترسی کاملی به آن وجود داشته باشد و تمام افراد بتوانند آن را مشاهده کنند. از نظر نوع طراحی و فرم کانتر، این فضا باید دارای ابعادی مناسب باشد که بتواند امکان ارائه خدمات و تعامل با مراجعه کنندگان را ایجاد کند. بسته به سبک دکوراسیون محیط، می­تواند دارای ظاهری شیشه­ای، بتنی، چوبی و … باشد. تجهیزات نظارت و امنیت در این بخش قرار می­گیرد.

  • جریان حرکت:

جریان حرکت یکی از اصول مهم در طراحی لابی است. این فضا باید به گونه­ای باشد که چیدمان و جزئیات ذکر شده در بالا، مانع از تردد و یا دشواری آن نشود. به این مظنور، تخصیص راهروهای آزاد و وسیع، نورپردازی مناسب برای تسهیل حرکت، توجه به حجم ترافیک تردد، فواصل مناسب بین تجهیزات استراحت و … از اهمیت زیادی برخوردار است.

 دکوراسیون لابی

5 ایده طراحی لابی ساختمان:

چند سبک کلی برای طراحی لابی وجود دارد که هریک از زیبایی­ها و کاربری­های خاص خود برخوردار هستند. اصلی­ترین و پر طرفدارترین سبک­ها عبارتند از:

  • لابی مدرن:

در این سبک لابی، خطوط ساده و دارای فرم هندسی هستند. متریال در این سبک شامل مواد مدرنی مثل شیشه و فلز و بتن هستند. رنگ­های روشن و خنثی در این طرح بوده و نور زیادی در سالن وجود دارد. دسترسی و فضای آزاد زیادی در سبک مدرن وجود دارد. لابی مدرن را می­توان برای انواع سازه های مسکونی، اداری، هتل­های مدرن، و غیره اجرا کرد.

  • لابی کلاسیک:

این سبک، از عناصر قدیمی و باستانی الهام گرفته و جزئیات تزئینی متعددی در آن دیده می­شوند. مبلمان و متریال در سبک کلاسیک، از مواد با کیفیت و چشمگیر استفاده می­شوند. مبلمان و تجهیزات در لابی کلاسیک، بزرگ، دارای تاج و جنس سنگین مثل مخمل هستند.  دکوراسیون کلاسیک برای لابی­های مجلل و بزرگ مناسب است مثل لابی هتل­های لوکس، ساختمان­های فرهنگی و غیره. این سبک معمولا برای لابی منازل مسکونی و لابی­های کوچک مناسب نیست.

  • لابی صنعتی:

این سبک بر استفاده از متریال و المان­های خام و ناتمام تاکید دارد. در لابی صنعتی، موادی مثل بتن، آجر، فولاد، لوله­های بزرگ، مبلمان از جنس چرم، و دیگر تجهیزات صنعتی دیده می­شوند. این سبک معمولا شامل­ رنگ­های تیره بوده و بر ساختارهای فنی و عملکردی اشاره دارد.

لابی صنعتی برای ساختمان­هایی مثل ساختمان اداری، کارخانه­ها، و فضاهای تجاری مناسب است و برای منازل مسکونی کمترین کاربرد را دارد.

  • سبک لوکس:

این سبک سعی بر استفاده از گران­ترین متریال در کنار یکدیگر دارد. در این سبک، حضور برخی متریال به چشم می آید، از جمله: سنگ مرمر برای دیوار و کف، لوسترهای کریستالی، چوب­های گران قیمت مثل آبنوس و … . هدف اصلی این سبک، ارائه ظاهری چشمگیر است. سبک لوکس را می­توان برای انواع هتل­های لوکس، ساختمان­های لوکس و مراکز تجاری خاص استفاده کرد.

  • سبک معاصر:

دکور معاصر، سبکی شیک و ساده است که سعی بر استفاده از جدیدترین ترندهای روز دارد. در این سبک، سعی شده است تا از ترندهای روز مثل سیستم­­های نورپردازی هوشمند، کفپوش­های مدرن و دیگر تجهیزات مثل پرده کرکره­های جدید مثل پرده کرکره چوبی استفاده شود. سبک معاصر نیز برای انواع سبک لابی قابل اجرا است.

 دکوراسیون لابی

جدول خلاصه:

عناصر اصلی در طراحی و اجرای لابی:
فضای ورودی
پذیرش و میز لابی
پرده و پوشش
مبلمان
نورپردازی
تزئینات و آثار هنری
پوشش­های دیواری
کفپوش
گیاهان
جریان حرکت

 

 

سوالات متداول:

برای لابی ساختمان پزشکی، چه سبک دکوراسیونی مهم است؟

دکوراسیون مدرن و مینیمال، سبکی خلوت و روشن بوده، برای انتظار راحت بوده و امکان نظافت آسانی وجود دارد.

 

چند ایده برای اشیا دکوراتیو برای لابی ساختمان مسکونی چه هستند؟

قالیچه ورودی، تابلو هنری، گیاهان طبیعی، چراغ­های دیواری یا رومیزی و غیره.

کدام سبک طراحی لابی، کمترین نیاز به هزینه را دارد؟

سبک مینیمال کمترین تجهیزات را لازم دارد. سبک­های دیگری نیز مثل بوهو یا روستایی نیز معمولا شامل تجهیزات دستساز بوده و قیمت کمتری برای آماده سازی تجهیزات خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *