طراحی دکوراسیون داخلی ویلا

فهرست مقاله "طراحی دکوراسیون داخلی ویلا"

یک طراحی اصولی و کاربردی برای ویلا از اهمیت زیادی برخوردار است. این محیط دارای فضای وسیع­تری نسبت به دیگر انواع منازل مسکونی بوده و اصولا محلی برای آرامش و سپری کردن اوقات فراغت ساکنین به شمار می­رود. در این محیط، دکوراسیون داخلی ویلا به نحوی ست که باید بیشترین سطح راحتی را برای ساکنین ایجاد کرده؛ ولی در عین حال، به جنبه­های زیبایی شناسی نیز توجه شود. تقسیم بندی فضا در این محیط و حداکثر استفاده از تمامی بخش­های سازه کمک می­کند تا بتوان ویلا را تبدیل به محیطی برای اقامت طولانی مدت یا کوتاه مدت نمود.

در این مطلب، به بررسی دقیق­تر طراحی دکوراسیون داخلی ویلا پرداخته شده و انواع سبک دکوراسیون داخلی برای ویلاها معرفی شده­اند.

 دکوراسیون داخلی ویلا

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی ویلا:

ویلاها فضایی هستند که معمولا دور از شهر بوده، و به عنوان محیطی جهت آرامش استفاده می­شوند. علاوه بر این، سبک دکوراسیون داخلی هر ویلا ، بازتابی از هدف و شخصیت ساکنین بوده و منعکس کننده سلایق و نیاز آنان است. با ارائه یک طراحی و اجرا دکوراسیون به نحو مطلوب علاوه بر افزایش کیفیت زندگی، ارزش ملک را نیز افزایش می­دهد.

از طرف دیگر، ویلاها دارای فضای وسیعی نسبت به ملک­های مسکونی دیگر هستند. این فضا باید به نحوی مدیریت شود که از تمامی بخش­ها استفاده شود. این فضا بندی می­تواند به صورت کمد و کابینت بوده، و یا به صورت تخصیص یک فضا به محل تفریحی؛ مثل استفاده از زیر زمین به عنوان اتاق تفریحی و جایگذاری میز تنیس و … .

 

ویژگی های دکوراسیون داخلی ویلا:

در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی ویلا، چند عنصر اصلی وجود دارد که ترکیب اصولی آنان با یکدیگر، منجر به خلق فضایی کاربردی و زیبا خواهد شد. در ادامه به معرفی این عناصر و ویژگی­ها پرداخته­ایم :

  • رنگ بندی:

رنگ بندی و هارمونی رنگ در دکوراسیون داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است . تعادل رنگ از نظر روانی بر روی ساکنین تاثیر داشته و با توجه به کاربری ویلا، این مساله از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به سبک دکوراسیون داخلی ویلا، می­توان رنگ بندی ویژه­ای برای سازه تدارک دیده و باید آن را برای تمامی بخش­های دکوراسیون داخلی از جمله دیوار، پرده، مبلمان و حتی اشیا دکوراتیو رعایت کرد.

  • مبلمان:

انتخاب مبلمان مناسب بر اساس سبک دکور، از دیگر نکات مهم است. مبلمان باید کاربردی و در عین حال، زیبا باشد.

ویلاها معمولا با توجه به منظره خود، از نور طبیعی زیادی برخوردار هستند. تخصیص پنجره­های بزرگ، نور طبیعی زیادی به داخل سازه هدایت می­کند. همچنین برای ساعات شب نیز می­توان با کمک انواع سیستم­های نورپردازی، نور مصنوعی به محیط داد.

  • کفپوش و دیوارپوش:

انواع مختلفی از تجهیزات پوششی برای زمین و دیوار ویلا وجود دارد. برای زمین می­توان انواع پارکت چوبی، سنگ، موزاییک، سرامیک و … را استفاده کرد. همچنین برای دیوار نیز انتخاب از بین انواع کاغذ دیواری، رنگ و نقاشی است.

  • جزئیات معماری:

برای ویلا می­توان جزئیاتی معماری مثل انواع سقف­های بلند ، سقف کاذب، قاب بندی و … را ایجاد کرد. این جزئیات منجر به ایجاد ظاهری لوکس می­شود.

  • اشیا دکوراتیو:

انواع اشیا تزئینی و دکوراتیو، منجر به ایجاد عمق و شخصیت به ویلا می­شود. این اشیا مثل انواع تابلو، مجسمه، گیاهان و … هستند.

  • فضای باز و تراس:

فضای باز و تراس در دسته بخش داخلی ساختمان بوده و باید به گونه­ای طراحی شوند که هماهنگی بالایی با فضای داخلی داشته و امکان استفاده از منظره طبیعی را به وجود بیاورد.

 دکوراسیون داخلی ویلا

انواع سبک دکوراسیون داخلی ویلا:

با توجه به عناصر ذکر شده در بالا، حضور هریک از عناصر و تنوع دهی در آن، منجر به ایجاد سبکی جدید می­شود. هر سبک دارای مشخصات و ویژگی­هایی ست که منجر به تمایز آن نسبت به دیگر سبک­ها شده است.

در ادامه، انواع سبک دکوراسیون داخلی برای ویلا معرفی شده اند .

 

دکوراسیون داخلی ویلا مدرن:

دکور مدرن تاکید بر سادگی، مینیمالیسم، و استفاده از خطوط منظم دارد. این سبک سعی بر استفاده از متریال با کیفیت و نیز حضور تکنولوژی مدرن و کاربردی دارد.

در بخش ورودی ویلا مدرن، درب­های بزرگ و مینیمال وجود داشته و جنس آن از نوع چوب یا فلز است. همچنین متریال به کار رفته در کفپوش­ می­تواند از نوع چوب، سرامیک و یا سنگ طبیعی مثل مرمر و گرانیت باشد.

مبلمانی که در پذیرایی وجود دارد، ساده و بدون جزئیات اضافی است . کاناپه­های بزرگ و راحتی با روکش تک رنگ در سبک مدرن دیده می­شود. همچنین میزها مثل میز نهارخوری از جنس­های تلفیقی هستند؛ مثل استفاده از پایه­های فلزی با سطح چوبی، یا سنگی. به طور کلی، تلفیق متریال طبیعی و صنعتی در بخش­های متعدد این نوع دکور دیده می­شوند.

دکوراسیون در تمامی بخش­های سازه می­تواند شامل اشیا هنری و انتزاعی مدرن باشد ولی طیف رنگی در تمامی بخش­های ذکر شده باید رعایت شده و در دسته رنگ­های خنثی و پایه باشد.

حضور تکنولوژی از دیگر عناصر مهم بوده و می­توان آن را به صورت سیستم­های مدرن صوتی تصویری، کنترل نور هوشمند، و … ارائه داد.

سبک مدرن را برای تمامی بخش­های ویلا مثل پذیرایی، اتاق خواب، سرویس­های بهداشتی، فضای تفریح و … اجرا کرد. این سبک برای تمامی ویلاها در ابعاد مختلف مناسب است.

 

دکوراسیون داخلی ویلا کلاسیک:

سبک کلاسیک بر خلاف سبک مدرن، سعی بر نشان دادن جزئیات و شلوغی محیطی دارد. در این سبک، متریال از کیفیت بالایی برخوردار هستند و سعی شده تا جزئیات زیادی برای آنان تدارک دیده شود. مثلا درب ورودی، مبلمان، پایه میزها و … از جنس چوب­های گران قیمت و حکاکی شده هستند تا بتوانند فضایی لوکس و مجلل به وجود بیاورند.

در این سبک دکوراسیون داخلی، از رنگ­هایی گرم و زنده استفاده شده و در تمامی بخش­های دکور ، این رنگ بندی دیده می شود. حضور جزئیاتی مثل ستون نیز از دیگر ویژگی­های بارز در دکوراسیون کلاسیک بوده و در بسیاری بخش­های ویلا مثل سالن پذیرایی، اطراف استخر و … وجود دارد.

اشیا دکوراتیو در این سبک شامل مجسمه­ها، گیاهان بزرگ، فرش و قالی­های دستباف و … هستند.

دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک برای ویلاهای بزرگ و عمدتا گردهمایی­های رسمی مناسب است و برای فضاهای کوچک، منجر به شلوغ دیده شدن فضا می­شود.

 دکوراسیون داخلی ویلا

دکوراسیون داخلی ویلا روستیک:

سبک روستیک سبکی روستایی بوده و فضایی گرم و دوستانه را ایجاد می­کند. در این سبک، متریال و موادی استفاده شده که در طبیعت رایج هستند، مثل انواع چوب­های طبیعی، آجر خام و غیره .

نور پردازی در این سبک معمولا ملایم بوده و با کمک چراغ­های آویز که حالتی روستایی دارند، تکمیل می­شود. کفپوش و دیوارپوش­ها می­تواند از جنس الوار چوب طبیعی بوده که حس طبیعت را تقویت کنند. این سبک دکوراسیون برای ویلاهای روستایی در حومه شهر گزینه مناسبی بوده و تهیه مصالح برای آن نیز آسان است.

سبک روستیک را می­توان برای تمامی بخش­های ویلا ، چه دکوراسیون داخلی و چه نمای خارجی اجرا کرد و نتیجه مطلوبی سازگار با محیط به دست آورد.

 

دکوراسیون داخلی ویلا مدیترانه­ای:

سبک ساحلی یا سبک مدیترانه­ای، دکوراسیونی عالی برای ویلاهای نزدیک به دریا است. این سبک، بر فضای باز و نورگیر تاکید داشته و دیوارهای رنگ روشن، خطوط منحنی و نور زیاد ، از اصلی­ترین مشخصات آن است.

در سبک مدیترانه­ای، سعی شده است تا متریال و اشیا دکوراتیو، موادی دست ساز و طبیعی باشند که از حس دریا و ساحل الهام گرفته اند. به عنوان مثال، حضور مبلمان از جنس حصیر، پارچه­های رنگ سفید، آبی دریایی و سبز زیتونی، اشیا دکوراتیو مربوط به دریا مثل انواع صدف، در سبک مدیترانه­ای به چشم می آید. نوع دکوراسیون، برای انواع ویلاها قابلیت اجرا داشته ولی برای ویلاهای پرنور، نزدیک به دریا و افرادی که نیاز به آرامش و طبیعت در ویلا خود دارند، مناسب­تر است.

 

5 ایده برای دکوراسیون داخلی ویلا:

سبک دکوراسیون داخلی که پیش­تر به آن اشاره شد ، از رایج­ترین و پرطرفدارترین سبک­های دکوراسیون داخلی هستند. با این حال، سبک­های دیگری نیز وجود دارد که توانسته رضایت بالایی بین مشتریان به دست آورد؛ از جمله:

  • سبک مینیمال: سبکی روشن و تمیز، بر پایه حذف تمامی جزئیات و پرهیز از شلوغی.
  • سبک بوهمی: برگرفته از طبیعت. استفاده حداکثری از متریال طبیعی و رنگ­­های زنده و روشن.
  • سبک نئو کلاسیک: ترکیبی از مدرنیته و المان سنتی. سبکی ویژه برای افراد خاص پسند.
  • سبک­های تلفیقی: ترکیبی از دو یا چند سبک اصلی با یکدیگر. مثل مدرن- مینیمال، بوهو- روستیک، مدرن- صنعتی و غیره.

هریک از این سبک­ها مشخصاتی ویژه داشته که انتخاب آنان بستگی به سلیقه ، بودجه مشتری، اهداف استفاده از ویلا، ابعاد و جزئیات سازه، لوکیشن ساختمان و غیره دارد.

 دکوراسیون داخلی ویلا

جدول خلاصه:

عناصر طراحی دکوراسیون داخلی ویلا:
رنگ­ها
مبلمان
کفپوش و دیوارپوش
مواد و متریال
دیوارها
جزئیات دکوراتیو و تزئینی
فضای باز و تراس
آشپزخانه
سقف­ها
پله
استخر
نورپردازی

 

 

سوالات متداول:

برای ویلاهای نزدیک به دریا، چه سبک دکوراسیونی بهتر است؟

سبک مدرن، مدیترانه­ای، مینیمال و بوهو گزینه­ای مناسب برای این ویلاها به شمار می­روند.

 

کدام نوع کفپوش برای ویلا در مناطق سردسیر بهتر است؟

کفپوش از جنس چوب طبیعی و بتن، کمک می­کند تا گرما درون ویلا حفظ شود.

 

چند وسیله دکوراتیو برای آشپزخانه ویلا به سبک مدیترانه­ای معرفی کنید:

ظروف سفالی، کاشی­های تزئینی، وسایل حصیری، اشیا فلزی قدیمی و خاص، آویزهای پارچه­ای.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *