نمای مدرن ویلایی دوبلکس

فهرست مقاله "نمای مدرن ویلایی دوبلکس"

نمای مدرن ویلایی دوبلکس یکی از انواع سبک بسیار پرطرفدار برای انواع سازه­ها به خصوص ویلاها است. در این سبک از نما، سعی شده است تا با استفاده از متریال­های ترند و صنعتی روز، مثل شیشه، فلز و بتن، در کنار مواد طبیعی مثل چوب و سنگ، هارمونی متضادی به وجود آورده و با تاکید بر نور طبیعی یا نور پردازی مصنوعی، جلوه­ای مینیمالیستی و کنتراست ایجاد نماید.

نمای مدرن یک سبک بسیار لوکس و شیک برای ویلاهای دوبلکس بوده که نه تنها از نظر ظاهر و خاص بودن ، بلکه از نظر جنبه­های کاربردی نیز می­تواند رضایت ساکنین را به دست اورد.

این سبک قابلیت انعطاف بالایی در انتخاب متریال و طراحی داشته که کمک می­کند تمامی افراد با سلیقه­های متفاوت، بتوانند نمای دلخواه خود را به سبک مدرن به دست آورده و سازه در عین به روز بودن، هماهنگ با محیط اطراف نیز باشد.

در ادامه، به بررسی جزئیات طراحی و متریال در این سبک نما پرداخته شده است.

نمای مدرن ویلایی دوبلکس

نمای مدرن ویلا:

نمای مدرن دارای چند عنصر است:

  • خطوط ساده و تمیز
  • استفاده از متریال نوین
  • رنگ بندی خنثی و طبیعی
  • اشکال هندسی و حجم­های ساده
  • تعادل بین فضاهای پر و خالی
  • نورپردازی خارجی

تمامی این عناصر به نحوی در کنار یکدیگر قرار گرفته­اند که در عین داشتن تضاد با یکدیگر ، به نوعی مکمل هم نیز باشند. به عنوان مثال، ترکیبی از متریال طبیعی و مصنوعی، رنگ بندی خنثی ولی حضور چند المان با رنگ متضاد جهت ایجاد کنتراست و … .

 

طراحی نمای مدرن ویلا:

در زمان طراحی یک ویلا دوبلکس،  خطوط و اشکال هندسی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. در ارائه طرح به این سبک مدرن ساده، سعی می­شود تا از خطوط عمودی و افقی بیشتر استفاده شود. عدم پیچیدگی و داشتن نظم در این خطوط ، منجر به ایجاد سبک مدرن ساده می­شود. اما گاها ممکن است خطوط نامتعارف و پیچیده نیز در بخش­هایی از دکوراسیون این نما دیده شوند و به عنوان مرکز توجه نما به شمار بروند.

اشکال هندسی در این طرح نیز منظم بوده و با حجم­های مکعبی و زوایای تیز وجود دارند. تکرار این الگوها منجر به ایجاد طرحی جدیدو قابل پیش­بینی، در عین حال، جذاب می­کند.

در ویلاهای دوبلکس، ترازبندی و طراحی بین دو طبقه باید به صورت کامل انجام شود. به این منظور که یک طبقه، پایه طراحی بوده و طبقه دوم، شامل تغییرات وزنی و حجمی تراز خواهد بود. البته ترازبندی ناپیوسته نیز گاها می­تواند بی نظمی جذابی به نما بدهد.

 

متریال نمای مدرن ویلا:

در این سبک، متریال های متفاوتی حضور دارند. حضور هریک، می­تواند جلوه­ای ویژه به سازه بدهد. معمولا در زمان انتخاب ، سعی می­شود تا موادی کاملا متضاد یکدیگر انتخاب شوند تا حس تضاد و تکامل را بر روی بیننده ایجاد کند. اصلی­ترین این مواد عبارتند از:

  • شیشه:

شیشه به خوبی اجازه ورود نور به داخل سازه را داده و عاملی جهت ارتباط فضای بیرونی و درونی است. این امر ارتباط بصری بین دو فضا را به وجود آورده و حس باز بودن محیط را القا می­کند. با این حال، از نظر حرارتی عایقی نسبتا ضعیف بوده و نیاز به مراقبت زیاد از نظر شکستگی و نظافت دارد.

  • بتن:

بتن ماده­ای مقاوم و پایدار با طول عمر بالا است. این محصول را می­توان به راحتی شکل دهی کرده و طرح­هایی بسیار متنوع با آن ایجاد کرد. این محصول گزینه­ای عالی به خصوص برای نماهای مدرن- صنعتی است. با این حال، از معایبی برخوردار است، مثل سنگینی و افزایش بار ساختمان؛ و نیاز به آب بندی قوی و اصولی.

  • چوب:

چوب متریالی لوکس و طبیعی است که با تمامی دیگر متریال­های مدرن قابلیت تلفیق را دارد. این محصول از تنوع بالایی برخوردار بوده  و با توجه به استقبال گسترده از آن، انواع نمونه­های طبیعی و مصنوعی آن در بازار موجود است. لازم به ذکر است که چوب نیاز به رعایت نکات نگهداری ویژه داشته و ممکن است در طول زمان، تغییر رنگ دهد.

  • فلزات:

فلزات یکی از مقاوم­ترین نوع متریال نما مدرن هستند که از مزایای آن می­توان به وزن کم، امکان طراحی به شکل دلخواه و غیره اشاره کرد. اما گاها ممکن است معایبی نیز به همراه داشته باشند؛ از جمله هزینه نصب بالا، افزایش دمای سازه در تابستان و عدم تناسب برای محیط­های گرمسیر.

  • سنگ:

سنگ نیز از دیگر محصولاتی طبیعی است که نمونه­های مصنوعی آن نیز در بازار موجود هستند. سنگ دارای استحکام بسیار زیاد و مقاومت بالا است. انواع بسیار متنوعی از سنگ در بازار موجود هستند؛ مثل انواع مرمر، گرانیت، تراورتن و … که به نما، ظاهری شیک و مدرن می­دهند.

نمای مدرن سنگی برای تمامی شرایط آب و هوایی، گزینه­ای مناسب است؛ اما گاها نیاز نگهداری دوره­ای دارند تا زیبایی و قوام آنان حفظ شود. همچنین باید پایه قوی برای نصب داشته باشند. چرا که نمونه­های طبیعی از وزن بالایی برخوردارند.

نمای مدرن ویلایی دوبلکس

نورپردازی در نما ویلا:

نور یکی از جنبه­های مهم در نمای مدرن است. نور پردازی اصولی کمک می­کند تا نمای ویلا در شب، ظاهری لوکس و خاص به دست آورد. یک نور پردازی قوی، ویژگی­های معماری را تقویت کرده و یکی از ارزان­ترین و در عین حال لوکس­ترین جلوه­های نمای ویلا است.

نورپردازی به چند روش برای نمای ویلا می­تواند صورت بگیرد:

  • نورپردازی مخفی: چراغ­ها در این سیستم از دید پنهان هستند و فقط نور آنان روی سازه دیده می­شود . این کار حالتی مینیمال و شیک داشته و تمرکز آن بر روی جزئیات معماری مثل خطوط است.
  • نورپردازی تاکیدی : بر روی عناصری خاص از نما تاکید دارند؛ مثل ستون­ها، تراس و دیگر نقاط کلیدی در نما. این نوع نورپردازی حس عمق و بعد را به سازه می­دهد.
  • نور پردازی خطی: چراغ­های خطی در امتداد خطوط عمودی و افقی نصب شده و به تقویت خط­های معماری می­ افزاید.
  • نورپردازی دیواری: نور به طور یکنواخت روی دیوارها تابیده شده و تمام سطح دیوار را روشن­ می­کند. این سبک کمک می­کند تا بافت دیوار، برجسته نشان داده شود.
  • نورپردازی کف زمین: چراغ­ها روی زمین نصب شده و نور آن به سمت بالا تابیده می­شود. این کار، ستون و دیوار و دیگر عناصر را بزرگ باشکوه جلوه می­دهد.

و دیگر انواع سبک که هریک دارای الگو خاص خود هستند.

 

انواع سبک نما مدرن:

سبک مدرن به نوبه خود دارای زیرشاخه­های متعددی است و در تلفیق با دیگر سبک­های نما، سبکی جدید را به وجود آورده است. از رایج­ترین این سبک­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدرن- مینیمال:

در این سبک، تمامی جزئیات و عناصر غیر ضروری به طور کامل حذف شده­اند و تمرکز بر سادگی، استفاده از رنگ­های خنثی و پایه است. گاها ممکن است یک عنصر کلیدی در نما به عنوان مرکز توجه وجود داشته و به کمک عناصر تقویت کننده­ای مثل نورپردازی، جلب توجه کند.

این سبک برای افرادی مناسب است که به دنبال سادگی و حذف جزئیات در نمای ویلا خود هستند.

  • مدرن­- صنعتی:

مدرن صنعتی سبکی نسبتا خشن با استفاده از متریال خام و ظاهری صنعتی است. در این سبک، دیوارها بدون پوشش بوده و متریال صنعتی مثل تیرهای فلزی و شیشه­های بزرگ در آن دیده می­شود. این سبک معمولا برای ویلاهایی مناسب است که کاربری آن تجاری یا هنری است و ویلاهای مسکونی کمتر از این سبک استفاده می­کنند.

  • مدرن- کلاسیک:

یکی از سبک­های پر طرفدار و رایج، که ترکیبی از المان­های سنتی در کنار مدرنیته است . سبک کلاسیک یا رومی، تاکید بر حضور عناصر قدیمی مثل ستون­های بزرگ و تقارن در طراحی دارد؛ و در ترکیب با سبک مدرن که بر پایه ترند روز است، ترکیبی متضاد ولی کامل را ایجاد می­کند.

این سبک به علت داشتن جزئیات زیاد، معمولا برای ویلاهایی مناسب است که مساحت نمای بیشتری دارند.

  • مدرن- مدیترانه­ای:

سبک مدیترانه­ای سبکی خاص با حضور سقف­های شیروانی، تراس باز و استفاده از متریالی مثل سنگ و چوب است. تلفیق این سبک با طراحی مدرن، جلوه­ای جدید برای نما ایجاد می­کند.

مدرن- مدیترانه­ای گزینه­ای عالی برای ویلاهایی است که در نزدیکی دریا قرار دارند.

  • دیگر سبک­های مدرن برای نما:

زیرشاخه­های سبک مدرن به موارد فوق محدود نشده و بسیار متنوع هستند؛ از جمله سبک­های مدرن- ژاپنی، مدرن با متریال ترکیبی، مدرن- های تک، و … . انتخاب بهترین گزینه ، بستگی به سلیقه و بودجه مشتری، شرایط جغرافیایی سازه، ابعاد ویلا، شرایط کلی ساختمان مثل طراحی و زوایا و دیگر موارد دارد. افراد با کمک مشاورین طراحی، می­توانند بهترین گزینه را با توجه به این فاکتورها انتخاب نمایند.

نمای مدرن ویلایی دوبلکس

جدول خلاصه:

نمای مدرن ویلایی دوبلکس:
خطوط صاف و اشکال هندسی ساده
پنجره­های بزرگ و دیوارهای شیشه­ای
متریال مدرن صنعتی در  کنار متریال طبیعی
رنگ­های خنثی و پایه
نورپردازی مدرن
طراحی باز
جزئیات بسیار کم و محدود
حضور تراس و بالکن متعدد
ساختارهای عمودی و افقی

 

سوالات متداول:

برای ویلاهایی در مناطق سردسیر، چه متریالی در نما مدرن بهتر است؟

سنگ طبیعی، آجر ، پانل­های فایبر سمنت، کامپوزیت چوب، پوشش فلزی و … .

 

بهترین نوع سنگ برای نما مدرن ویلا کدام است؟

گرانیت، مرمر، کوارتزیت، تراورتن، و … .

 

کدام متریال برای نمای ویلا مدرن- مینیمال بهتر است؟

بتن، شیشه، چوب طبیعی، سنگ­های مصنوعی. بهتر است به گونه­ای انتخاب شوند که طیف رنگی ساده و خنثی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *