طراحی معماری داخلی لابی

فهرست مقاله "طراحی معماری داخلی لابی"

لابی یکی از بخش­های مهم از قسمت­های داخلی هر سازه است. این بخش، اولین تاثیر بصری را بر روی مراجعه کنندگان ایجاد می­کند. فضای لابی، پلی ارتباطی بین بخش داخلی و خارجی سازه است و از آن محیط، استفاده­های گوناگونی می­شود. در نتیجه طراحی معماری داخلی لابی باید به گونه­ای باشد که علاوه بر نقش زیبایی، کارامد و مفید نیز باشد.

عناصر متعددی در طراحی لابی باید در نظرگرفته شوند و توجه ویژه به هریک از این عناصر ، منجر به ایجاد سبکی خاص در طراحی معماری آن بخش می­شود.

در ادامه، به بررسی اصلی­ترین عناصر در طراحی معماری داخلی لابی پرداخته شده و برترین ایده­ها و سبک­ها برای لابی معرفی شده­اند.

اهمیت طراحی لابی:

لابی یکی از بخش­های کاربردی و مهم در هر سازه است. لابی­ها معمولا فضایی جهت ارتباطات کوتاه مدت، انتظار میهمانان و … هستند . یک طراحی با کیفیت و کاربردی در این بخش، می­تواند تاثیر مطلوبی بر بازدیدکنندگان داشته و هویت یک سازه را تشکیل دهد. یک معماری مناسب برای این بخش، ظاهری لوکس و شیک را به سازه داده که این امر می­تواند ارزش کلی ملک را نیز افزایش دهد.

این بخش­ را می­توان با تجهیزاتی همچون طراحی فضای انتظار، بخش اطلاعات، و حتی جنبه­های سرگرم کننده مثل تلوزیون یا آکواریوم، بهبود بخشید.

 

اصول طراحی لابی:

طراحی معماری داخلی لابی به طور کل شامل چند عنصر و نکته مهم است.

در ارائه طرح معماری برای یک لابی، اولین نکته­ای که باید در نظر گرفته شود، فضا بندی و جریان حرکت است. لابی فضایی جهت ارتباطات تسهیل شده بوده و رفت و آمد زیادی به طور روزانه در آن صورت می­گیرد. در این شرایط، فضا باید به گونه­ ای باشد که حاوی تجهیزات پر کننده فضا باشد ؛ اما چیدمان و فضا بندی به نحوی نباشد که اختلالی در رفت و آمد ایجاد کند.

نور پردازی در این فضاها باید به نحو اصولی باشد، اما شدت و نوع آن بستگی به کاربری محیط و تمایل مالکین دارد. برخی مراکز که تردد بالایی در لابی­ها دارند، می­توانند با تخصیص نور زیاد، این فضا را جهت ارتباطات آماده کنند. این کار به کمک نور طبیعی، انواع لامپ و درب­های شیشه­ای صورت می­گیرد. اما اگر تردد بالایی در این فضا وجود ندارد، می­تواند نور پردازی­های سنسوری و موقت طراحی شوند که تنها در زمان­های مورد نیاز، فضا را روشن کنند.

با توجه به نوع کاربری لابی، مبلمان و تجهیزات دکوراتیو در محیط تغییر پیدا می­کنند. به عنوان مثال، در لابی مراکز رسمی مثل هتل، ادارات و … ، نیاز است تا از مواد و متریال با کیفیت، مبلمان رسمی­تر و تجهیزات دکوراتیو بیشتری استفاده شود. اما در لابی­های کم تردد تر مثل لابی ساختمان­های مسکونی، استفاده از متریالی با کیفیت متوسط،  تجهیزات دکوراتیو محدودتر و … نیز کافی خواهد بود.

حضور بخش­های اطلاعاتی مثل پذیرش، دفتر اطلاعات، نگهبانی و … در صورت وجود، باید در این بخش از سازه باشد. در صورت نیاز به تخصیص کانتر پذیرش و اطلاعات، باید فضایی جهت این بخش نیز تدارک دیده شود.

در صورت تمایل، می­توان بخش­هایی سرگرم کننده به این فضا افزوده کرد. انواع تجهیزاتی مثل:

  • تلوزیون
  • تجهیزات صوتی مثل سیستم پخش موزیک
  • فضای سبز مثل پاسیو
  • آکواریوم

و دیگر تجهیزات خاص و چشمگیر، در این دسته بندی قرار دارند.

طراحی معماری داخلی لابی

انواع طراحی معماری داخلی لابی:

لابی ساختمان بر اساس کاربرد و هدف آن، دارای طراحی متفاوتی است. به طور کلی، طراحی معماری برای لابی بر اساس اصول زیر است:

  • مراکز رسمی مثل لابی هتل و مراکز فرهنگی، از سبکی لوکس برخوردار هستند و لوازم و تجهیزات موجود در آن باید مجلل باشند. در این فضا باید علاوه بر کاربردی بودن و نقش ارتباطاتی آن، به جنبه­های ظاهری نیز پرداخته شود.
  • در ادارات، تردد بیشتری در لابی وجود داشته و باید طراحی برای آن لحاظ شود که شامل متریال با کیفیت، ساده، حرفه­ای و کاربردی باشند. حضور تکنولوژی در این فضاها منجر به افزایش کیفیت ارتباطات خواهد شد؛ تکنولوژی­ هایی همچون سیستم­های کنترل دسترسی هوشمند، تجهیزات ارتباطی و … .
  • لابی­های مسکونی باید معماری دوستانه­تری داشته باشند تا حس اولیه مثبتی به میهمانان و ساکنین ارائه دهد. در این لابی­ها نورپردازی گرم ، مبل­های راحتی، و بعضا تجهیزات سرگرم کننده متعددی دیده می­شود.
  • لابی مراکز تجاری متفاوت­تر است. در این مراکز، تجهیزات استراحتی کمتری وجود داشته ولی فضایی جهت تخصیص کانتر اطلاعات وجود دارد. نورپردازی در این لابی­ها بیشتر بوده و می­تواند حاوی جنبه­های تبلیغاتی نیز باشد.

با توجه به این فاکتورها، انواع مختلفی از هر سبک برای هر نوع لابی معرفی شده است. در ادامه، به بررسی دقیق­تر انواع سبک معماری برای طراحی داخلی لابی پرداخته می­شود.

طراحی معماری داخلی لابی

طراحی لابی کلاسیک:

سبک کلاسیک، سبکی است که تمرکز زیادی بر جزئیات و شلوغی دارد. در ارائه یک طراحی معماری به سبک کلاسیک، ستون­های تزئینی، گچ بری متعدد در سقف، طاق­های بلند و … دیده می­شوند. در این نوع معماری، سعی می­شود تا از دکوری پر زرق و برق استفاده شود ؛ مثل مبلمانی با پارچه­های مخملی، رنگ­های گرم، پرده و لوستر سنگین و دیگر جزئیات. آثار گران قیمت و ارزشمندی مثل انواع تابلو، مجسمه و دیگر آثار را می­توان در این بخش به دکور داخلی اضافه کرد. این نوع طراحی معمولا برای لابی­هایی بزرگ و وسیع توصیه می­شود.

لابی کلاسیک برای هتل، کاخ و تالارهای مجلل و ساختمان­های تاریخی و ارزشمند مناسب هستند.

 

طراحی لابی مدرن:

لابی مدرن، یک لابی کاملا کارآمد و کاربردی است. در این سبک، تمامی خطوط و بخش­های معمای از سادگی، تمیز بودن و روشنی برخوردارند. در سبک مدرن، تمرکز عمده بر خلوت بودن محیط، طراحی فضای آزاد و در دسترس و استفاده از متریال سبک و خلوت است. رنگ­ها در این سبک طراحی، معمولا در طیف خنثی قرار داشته و رنگ­های مکملی که در این سبک وجود دارند نیز از رنگ­های ملایم و کمرنگ انتخاب می­شوند؛ که گاها ممکن است برخی تجهیزات در آن دارای رنگ­های چشمگیر و جهت جلب توجه باشند.

تکنولوژی و مدرنیته در این سبک حائز اهمیت بوده و سعی می­شود تا از مدرن­ترین تجهیزات ارتباطی، صوتی تصویری، امنیتی و … در آن به کار گرفته شود. همچنین سبک مدرن تاکید زیادی بر نور داشته و سعی می­کند تا حد امکان ، نور را به نحو هدایت شده­ای در فضا مورد استفاده قرار دهد. لابی مدرن برای انواع ابعاد لابی از وسیع تا کوچک کاربردی است.

سبک مدرن برای انواع ساختمان­ها کاربرد دارد؛ از جمله لابی اداری، ساختمان­های تجاری، برج­ها و سازه­های مسکونی و … .

طراحی معماری داخلی لابی

طراحی لابی مینیمال:

سبک مینیمال، دارای مشخصاتی مثل لابی مدرن است، اما تمرکز آن بر سادگی و حذف غیر ضروریات، بیشتر است. در طراحی معماری مینیمال، جزئیات و تزئینات به حداقل رسیده و هیچ فضا یا وسیله غیر ضروری در آن دیده نمی­شود. مبلمان، چیدمان وسایل، رنگ­ها و تمامی عناصر، در ساده­ ترین حالت و خنثی­ترین رنگ­ها هستند. در واقع این سبک، عمدتا تاکید بر عملکرد و سادگی دارد؛ نه جنبه­های دکوراتیو.

این سبک طراحی، برای فضاهایی که وسعت کوچک­تر دارند، مطلوب­تر است. چرا که برای فضاهای بزرگ، حس خالی بودن محیط و عدم استفاده را القا خواهد کرد.

 

طراحی لابی صنعتی:

سبک صنعتی سبکی جدی است که از فضاهای کارخانه­ای الهام گرفته است. در این سبک، متریال و تجهیزات عمدتا از نوع مواد خام و ساختارهای صنعتی هستند. موادی که در این سبک دیده می­شوند، موادی مثل دیوارهای آجری و بدون پوشش، بتن اکسپوزر، فلزات زنگ نخورده، لوله و … هستند. رنگ­هایی که در این طراحی ارائه می­شوند نیز خاص بوده و شامل رنگ­هایی تیره مثل قهوه ای سوخته، مشکی، خاکستری و … هستند.

مبلمان و چیدمان در این سبک، به صورت موادی صنعتی یا خاص مثل مبلمان چرم، فلزی و … است که حالت رسمی­تری نسبت به دیگر سبک­ها دارد.  استفاده از تجهیزات دکوراتیو در سبک صنعتی می­تواند شامل لوسترهای آویز فلزی و صنعتی بوده و یا ماکت­هایی خاص.

این سبک معمولا برای اجرا نیاز به فضایی بزرگ دارد . از لحاظ نور، دسترسی به نور طبیعی می­تواند این فضا را بهبود ببخشد؛ اما عدم حضور نور طبیعی نیز مشکل عمده­ای ایجاد نکرده و نور پردازی ویژه برای آن می­تواند کاربرد کافی را داشته باشد.

طراحی صنعتی برای لابی بوتیک­های مدرن، ساختمان­های تجاری، ورودی کارخانه­های صنعتی و … مناسب است.

طراحی معماری داخلی لابی

جدول خلاصه:

عناصر مهم در طراحی معماری داخلی لابی :
فضا و چیدمان
مبلمان
نورپردازی
رنگ و متریال
طراحی فضای انتظار
تخصیص بخش پذیرش و اطلاعات
تزئینات و تجهیزات سرگرم کننده

طراحی معماری داخلی لابی

سوالات متداول:

بهترین تزئینات دکوراتیو برای لابی ساختمان مسکونی کدام است؟

تابلو و آثار هنری، گیاهان آپارتمانی بزرگ یا کوچک ، فرش و قالیچه، سیستم­های نور پردازی، آینه، مبلمان.

 

کدام سبک دکوراسیون نیاز کمتری به صرف هزینه دارد؟

سبک مینیمال دارای کمترین سطح جزئیات است و هزینه کمی دارد. سبک روستیک را می­توان با مواد ساده­تر و ارزان­تری فراهم کرد.

 

برای لابی دفتر کار، کدام نوع طراحی داخلی مناسب­تر است؟

سبک مدرن، معاصر، مینیمال و صنعتی برای این محیط­ها که تردد بالایی دارند، گزینه مناسبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *